Gå til innhold

Kan ste/bonusmor være med på skoleavslutning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Nå er det snart skoleavslutning for første klasse. Jeg er veldig usikker på om jeg kan være med som bonus/ stemor for guttungen til samboeren. Faren og jeg har vært samboere i 4 år med et barn på vei, så det føles naturlig å bli med. Er jo også bonusmammaen hans på deltid (annenhver uke). 

Mora hans liker ikke meg, det er derfor jeg er usikker på om jeg bare skal holde meg unna denne dagen. Men blir jo litt dumt å gi etter for dette i alle år og. Hva synes dere? Er det noe skriv om dette noe sted? 

Anonymkode: 4a5bb...50c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare holdt meg unna de tingene der. 

Anonymkode: 9353f...19f

• Liker 10
Skrevet

Seff blir du med.  Dette gjelder barnet. 

• Liker 18
Skrevet

Det er det vel opp til far og mor å avgjøre tenker jeg for det er de som har et felles barn som skal ha skoleavslutning.

• Liker 16
Skrevet

Her bør du fokusere på hva barnet ønsker og vil, ikke hva mor ønsker og vil. 

• Liker 8
Skrevet

Om far og barn vil ha deg med hadde jeg gått på skoleavslutningen.. 

Du er samboer med faren og moren til bror/søster- og du er en del av barnets hverdag 50% av tiden.. Du er ikke en hvem som helst- du er en av barnets voksenfugurer..

at mor oppfører seg barnslig bør ikke gå ut over barnet..

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Den 6/5/2016 at 20.05, Mammabamma skrev:

Det er det vel opp til far og mor å avgjøre tenker jeg for det er de som har et felles barn som skal ha skoleavslutning.

Far vil jo ha meg med, mor vil ikke. Så da blir det opp til meg. ts

• Liker 1
Skrevet

Spiller ingen rolle hva vi syns. Hva syns far? Hva syns mor? Ikke lag noen stor greie ut av en sommeravslutning. Jeg syns vel egentlig du bør holde deg langt unna, siden det er første klasse. Før dere har kommet til femte, trygler sikkert både far og mor om å få slippe, og sender deg gladelig. Det er ikke akkurat en viktig begivenhet med tung signalverdi, om du er der eller ikke. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at det kan bli ubehagelig stemning mellom de voksne som gjør det ubehagelig for barnet og det er vel barnet som skal stå i fokus.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter på "andre enden" av bordet, som far som er alene, og min x har ny samboer. 

Når vi er på avslutninger syns jeg det bare er bra at barnas stefar er med på avslutninger. De har et godt forhold til han, og han er en bra fyr.

Nå hører det med til historien at vi kan omgås ellers også, så konfliktnivået er lavt.

Anonymkode: fbf92...c84

• Liker 22
Skrevet (endret)

Som skillsmissebarn med foreldre og nye partnere som ikke gikk så godt over ens vil jeg si:
Hos oss ble alle med, også unngikk bare stefar min far, og stemor unngikk mamma.
Jeg ble ikke klar over at forholdene var så anspent før jeg var eldre :)
Og vi satte hvertfall pris på at alle kom!

Endret av StudentLise
Stavefeil
  • Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, Mammabamma skrev:

Jeg tenker at det kan bli ubehagelig stemning mellom de voksne som gjør det ubehagelig for barnet og det er vel barnet som skal stå i fokus.

Jeg er enig i dette. Dersom det ødelegger for barnet, er det ikke en kamp du skal ta.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Den 6/5/2016 at 20.08, Mammabamma skrev:

Ja det er det jeg er redd for nemlig. Men nå er det dårlig stemning mellom mora og faren fra før av da.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/5/2016 at 20.09, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter på "andre enden" av bordet, som far som er alene, og min x har ny samboer. 

Når vi er på avslutninger syns jeg det bare er bra at barnas stefar er med på avslutninger. De har et godt forhold til han, og han er en bra fyr.

Nå hører det med til historien at vi kan omgås ellers også, så konfliktnivået er lavt.

Det er akkurat sånn jeg vil at det skal være og. Men det er ikke så lett.. :/ Dere er heldige som har det sånn! tenker barnet koser seg med at alle er venner! ts

• Liker 2
Skrevet

Om det er dårlig stemning fra før så blir det jo neppe bedre om du også er med om mor ikke ønsker det?

I en perfekt verden hadde alle voksne greid å være nettopp voksne og satt sine egne behov til side og greid å ha barna i fokus og da kunne bonusforeldre og foreldre og eksbonusforeldre deltatt på avslutninger og feiringer men verden er sjelden så perfekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat sånn jeg vil at det skal være og. Men det er ikke så lett.. :/ Dere er heldige som har det sånn! tenker barnet koser seg med at alle er venner! ts

Nå er det riktig nok 5-6 år siden vi gikk hvert til vårt, og var litt for unge når vi fikk Liten, så vi har bare infunnet oss med at vi to var "feil" sammen, og godt videre med hvert vårt liv med felles barn. Sikkert værre hvis man er "nyskilt" :)

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du være med! Er ikke noe spørsmål det vel? Du er samboer med barnets far og en del av barnets liv gjennom flere år. 

Jeg har vært med fra første avslutning, hvor jeg da har vært sammen med far i 6 måneder bare. Barnet ønsket å ha meg der. Mot ga både far og meg beng i, for det er da ikke hun som bestemmer dette... 

Anonymkode: 26e62...e82

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mammabamma skrev:

Om det er dårlig stemning fra før så blir det jo neppe bedre om du også er med om mor ikke ønsker det?

I en perfekt verden hadde alle voksne greid å være nettopp voksne og satt sine egne behov til side og greid å ha barna i fokus og da kunne bonusforeldre og foreldre og eksbonusforeldre deltatt på avslutninger og feiringer men verden er sjelden så perfekt.

I en helt vanlig verden er det greit nok og bra nok at én av foreldrene kommer på SKOLESOMMERAVSLUTNINGEN, du vet, den som hver av barna har i hver sin klasse hvert år, dagen etter avslutningen på SFO, og sommerfesten i barnehagen, og dagen før den på korpset, svømming og fotballen. Spør du meg, er det ikke en perfekt verden der mor, far, bonusmor og eks-stefar og besteforeldre, søsken og tanter og onkler må stille opp på skolen for for at barnets beste skal være i fokus og ingen skal bli lei seg. Det holder med én. Jeg syns det er rart at stemor/bonusmor har et eget BEHOV for å være til stede, og at mor har noe behov for at hun ikke er det. Drit i hele sommeravslutningen, det viktigste er at mot eller far er der. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser at flertallet her inne mener at stemor ikke skal delta på det som skjer rundt barnet. Nå har jeg termin om 4 uker. Da blir barnet til samboeren storebror. Har vært i livet til bonusbarnet i 6 år, bodd med han i 4. Jeg må bare si at jeg synes det er latterlig at jeg og lillebroren hans ikke skal kunne delta noen gang på aktiviteter og ting som skjer rundt bonusbarnet. Det er jo bare trist. I mitt hode er vi en familie nå, og det blir helt feil at vi må stå på utsiden for å unngå konflikter. Det overrasker meg at så mange mener dette er riktig. Da vil det jo aldri bli bedre. 

Jeg kommer nok til å stå over denne gang, for å unngå konflikter og dårlig stemning. Men jeg har ingen planer om å holde meg unna ved andre anledninger så lenge han vil ha meg der. Da bør heller mora gå noen runder med seg selv. 

• Liker 13
Gjest Juami
Skrevet

Dette handler jo ikke om hvorvidt barnemor liker deg eller ikke, men om barnet har lyst til at du skal bli med. Du er jo en del av barnets liv, og om barnet er glad i deg og dere har et godt forhold så syns jeg jo at du skal bli med. Handler jo om å delta i barnets liv og det som er viktig for barnet, og vise at du også syns dette er interessant. Og skoleavslutning er jo gjerne en stor dag for barnet. Så bli med du :)

Barnemor må jo uansett før eller senere godta at du er med på ulike begivenheter, spesielt når søsken til dette barnet er på vei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...