Gå til innhold

Hvor godt dressert er hundene deres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en omplasseringshund, en 6 år gammel engelsk setter, for noen uker siden. Han er veldig snill, rolig, flink med barna og har et generelt godt lynne. Men jeg har ikke inntrykk av at de har brukt så mye tid på å dressere han. Den eneste kommandoen han kunne var "sitt" og for at han ikke skulle dra i båndet på tur brukte de en slik grime som strammer når han drar. Vi jobber nå mye med å lære han flere kommandoer og ikke minst å gå fint på tur. 

Er det ikke vanlig å dressere hunden sin? Hva har dere lært hundene deres?

Anonymkode: 8cfec...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund er ikke spesielt godt dressert. Hun kan sitt, ligg, dans, gå og legg deg, og hun kommer som regel når jeg roper på henne, men det er mer effektivt å rope pølse enn kom hit tbh... Har gitt opp å få henne til å slutte å bjeffe på andre hunder. 

Skrevet (endret)

Spørsmålet er hva du legger i "godt dressert"? Det som teller er at hunden oppfører seg som eier er fornøyd med, og at hunden har det bra og er lykkelig med det (dvs at eier ikke har brukt rykk, napp og kjeft bare for å kue hunden til passivitet, jeg anser ikke det som "dressering").

Ellers, for å svare på spørsmålet ditt, så kan min hund gå pent i bånd, ha mye kontakt ute og har en bra nødinnkalling. Dette er ting jeg anser som viktig for at både ham og jeg skal få en trivelig tur (og at han kan få gå mye løs/langline). Utover det har jeg fokusert det meste på konkurranselydighet.

Endret av Tabris
  • Liker 8
Skrevet

Hunden vår kan de "vanlige" tingene, sitt, ligg, vent/bli, gå og legg deg, se til høyre/venstre, på plass. Men den kan også stave. Om vi sier "S-I-T", skjer ingenting. Legger vi til "T", setter han seg rett ned. :ler: 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange hundeeiere har perfekte hunder. Som alltid oppfører seg, og er super dressert. Det er bare det at veldig mange andre synes ikke det samme ;) 

Anonymkode: ab474...fc3

• Liker 1
Skrevet

Hunden jeg hadde kunne en ting veldig bra, og det var innkalling. Han kunne sitt på en god dag og mykt underlag. Han gikk fint i bånd og var en herlig hund å gå tur med løst i heia. Jeg hadde ikke behov for mer dressering og det hadde ikke han heller. 

• Liker 2
Skrevet

Vår hund er omplasseringshund, og vi overtok han da han var ca ett halvt år. Han kunne ingenting, var ikke engang husren. Han var i tillegg veldig usikker og redd for alt mulig rart. Vi har fokusert mest på å gjøre han mer trygg og ikke minst trygg på oss. Han kan "sitt", "legg seg", "gå på plassen din", "her" for å gå fint i bånd/riktig side av veien, "vær så god", "bli", og selvfølgelig; "gå-på-tur?". Han kommer løpende som en gærning når jeg plystrer "tonene våre", og løper fra meg når jeg sier "jahh!". Han prøver selvfølgelig å få i seg noen middagssmuler fra gulvet, men sier jeg "ikke snik", så går han vekk med en gang.

selvfølgelig kunne vi lært han mye mye mer, men jeg føler at det holder for nå. Snart skal jeg finne en vidunderkur for å få han til å slutte å mase på tisper, slutte å bjeffe på andre hunder/gjester (tøff på avstand) og å få han til å slutte å pipe/syte så mye. Han vil helst klistres fast i bena mine konstant.

Skrevet

Min første hund var en omplasseringshund som har måttet lære seg alt selv. Verdens mest lydigste hund, men hun var sta. Hun kunne fint sitte på komando, ligge hadde hun ikke blitt lært, men det gikk seg til. Det var vel heller vi som dro i båndet, ellers gikk hun fint vedsiden av, og var aldri noe problem (bortsett fra når hun hadde nok gått på "tur" dvs, halveis til garasjeanlegget, og vi skulle gå enda lenger) 

Hunden nå.. hun kan komandoer, hun sitter når hun får beskjed, og er generelt veldig lydig, men en flat på 2 år så er det jo alltid litt "tenåringshormoner" som er ute på gang, men hun blir lært nye ting hele tiden og kommer nok til å bli en flott hund. Hun er en mamma og pappa dalt, ser på oss barna som søstrene sine, så går alltid litt mer uttover oss og vil ikke alltid høre på oss når vi er på besøk. 

Skrevet

Har engelsksetter selv. Vår kan sitt,  ligg, bli, nei, rolig, på plass, gå fot, gi labb, hold og apport. Altså det som er nødvendig for at en energisk engelsksetter skal fungere godt hjemme rundt barn og i jakt på fjellet. 

Har et generelt inntrykk av at mange omplasseringshunder er generelt dårlig dressert. Om det er årsaken til at de er omplassert eller om det er symptomatisk på et litt dårlig hundehold kan vel diskuteres. Jeg forventer iallefall at de som skaffer seg hund har seg på dessutkurs og kjører dressur aktivt. Det er en grunn for at også de som har hatt hund i 30 år har seg på dessurkurs når de får seg ny hvalp. Både for å få terpe litt på det man som eier er dårlig på og det at man får kontinuerlig trening. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange hundeeiere har perfekte hunder. Som alltid oppfører seg, og er super dressert. Det er bare det at veldig mange andre synes ikke det samme ;) 

Anonymkode: ab474...fc3

:laugh:

Anonymkode: 05232...930

Skrevet

Vår hund kan sitt, ligg, gi labb og noen ganger innkalling. Siden hun er en liten hund har vi ikke vært like flinke til å øve inn kommandoer, men hun fungerer helt fint på tur og slikt. Med en så stor hund som engelsk setter vil jeg anbefale å øve på å gå fint i bånd, hilse rolig på hunder/mennesker og innkalling. Det er mye mer nyttig å kunne de tre tingene enn å sitte bamse og rulle rundt.

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
Skrevet

Har du prøvd med håndsignaler? Vår lyder ikke muntlige kommandoer, men er rå på håndsignaler. :)

Skrevet (endret)

DSG'en vår er forsåvidt dressert og kan en del, men han er mye jobb.. Han er lett å "snakke" med og kan mange ord. I hverdagen går det i sitt, ligg, gå pent, gå fot, stopp, vent, pass deg, høyre/venstre/opp/ned, kom, gå, bli, gå opp/ned/inn/ut. Han kan også "ikke" - hvis vi sier kommando med ikke foran så lar han være. :ler: 

Han er ikke spesielt god på innkalling, kommer ikke hvis det f.eks kommer møtende hunder så han er stort sett i bånd. Han er også dårlig på å gå fot i begynnelsen av turene. Og så varsler/bjeffer han ustanselig når det kommer folk på døra. 

Edit; jeg tok ikke med triksing som danse, rulle og hoppe. 

Endret av FantasDick
Skrevet

Min er dressert etter mine behov+ vanlig hverdagslydighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitt, ligg, bli, vent, kom, venstre, høyre, pote, high five, nuss, gå fot, kryp, hopp, opp, spise, tisse, ut, tur, gå og legg deg, stille, ikke rør, apport, og så kan hun hente og legge på plass leker.

Liten rase, 3 år gml.

Anonymkode: f1264...815

AnonymBruker
Skrevet

Har to omplasseringshunder og de kan litt forskjellige ting etter hva forrige eier har lært dem, jeg har også lært dem mange nye ting. Begge kan sitte, dekk, gi labb med både venstre og høyre til riktig arm jeg rekker dem, gå og legg deg. Den ene kan snurre/piruett og den andre kan sitte bamse. Begge er renslige og sier fra om dem må ut på do. Den ene er veldig flink til å gå i bånd, den andre drar og vingler fra side til side men har blitt bedre med trening. Den ene kan tisse og bæsje på kommando om det er noe der. Dem henter leken sin hvis jeg ber om det. Den ene er veldig flink på innkalling og går aldri langt unna meg, den andre er utrolig sta og selvstendig og er vanskelig å trene på akkurat dette men har blitt noe bedre, holder derfor denne hunden ofte i bånd i hagen også siden den er glad i å ta seg en tur. 

Anonymkode: df67f...b0b

Skrevet

Hva er å være godt dressert?

De kan mange titalls triks og kommandoer i forhold til hundesport. De er så godt trent at jeg kun bruker kort tid på å lære terriren min nye avanserte triks. De kan alt fra å hoppe opp på ryggen min på kommando til å ta ut av vaskemaskin eller rydde lekene sine tilbake i en boks. 

Så på den måten er de meget godt dressert.

Men ser vi en katt og de er løse kan jeg bare glemme å få stoppet dem....så på den måten er de ikke så godt dressert :P. De bjeffer også endel

AnonymBruker
Skrevet

Min hund er en alaskan malamute, og hun kan ikke så mange kommandoer. Hun kan sitt, kom, gi labb, vent og ned (de to siste sammen med håndtegn), men har få andre partytriks i ermet. Innkalling utendørs eller hvis det er andre hunder til stede kan jeg bare glemme, og det handler om rasens jaktinstinkt og at selvstendighet også ligger til rasen. Som trekkhund er hun også ivrig i bånd, og det hender hun «glemmer» jevnlig kontakt med meg utendørs. Dette er en hund som ikke går løs ute. 
Imidlertid kan hun mye annet, som å opptre svært mildt og rolig rundt barn, hun hopper ikke opp på folk, hun «leser» folks innstilling til hunder og hun bråker heller ikke. Hun er vant til å kjøre bil og hun har ingen separasjonsangst. Alt dette er også ting man i større og mindre grad jobber med som hundeeier, selv om det ikke kan kalles dressur. 

Anonymkode: 3fbc9...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Har Samojedhund, tispekvalp, på 8mnd. Ho kan sitt, gi labb, ligg, og innkalling dersom ho ikkje er altfor gira eller ser andre menneske ho har veldig lyst å helse på. Å gå fint i band kan ho på ein god dag, elles trekker ho som oftast meir enn det vi ønaker, men vi vil også beuke ho som trekkhund så vi er litt usikker på avvenning av dette. Ho er veldig sosial og vi har prøvd lenge for å venne av at ho hoppar opp på oss og besøkande, men det er litt stritt for ho er heilt i hundre. Det er vår første hund saman og vi har nok ikkje vore flinke nok i oppdragelsen.. Men ho er veldig snill og det er eg glad for så håpar eg resten kjem seg litt.

Anonymkode: 7ea97...ad5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...