Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tom/Loki
Skrevet (endret)

Moral har ingenting med Gud å gjøre.

Endret av Tom/Loki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette får meg til å tenke på den kristne pappaen i Idaho  som tvang sin 14 år gamle datter til å gifte seg med han som voldtok henne og gjorde henne gravid. Han fulgte bare bibelen og guds moral, må vite . Heldigvis la retten folkevett og ikke bibelvers til grunn når de oppløste giftemålet og sendte voldtektsmannen 15 år i fengsel. Faren til jenta fikk 120 dager, noe jeg synes var litt mildt.  Til opplysning ble det heldigvis ikke noe av ungen pga spontanabbort eller noe lignende.

Da blir vel svaret til ts at jeg tror vi klarer oss bra, om ikke bedre, uten å få vår moral av en usynlig mann i himmelen.

http://www.patheos.com/blogs/friendlyatheist/2016/05/26/christian-dad-took-his-14-year-old-to-her-rapist-and-made-them-get-married/

• Liker 4
Skrevet

Tja.  Så kristne blir umoralske hvis de mister sin tro?  Sier litt om kristne folk, hvis de selv innrømmer at de blir umoralske så lenge de ikke får noen "lønn" for det lengre.. . .

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Honningmor skrev:

Tja.  Så kristne blir umoralske hvis de mister sin tro?  Sier litt om kristne folk, hvis de selv innrømmer at de blir umoralske så lenge de ikke får noen "lønn" for det lengre.. . .

Akkurat det er igrunn et veldig godt poeng.

Jeg vet jo godt at TS troller, denne brukeren har jo laget slike tråder i årevis nå, uten at jeg skjønner hvorfor ikke moderatorteamet letter på ræva med det. Det er så lett gjenkjennelig også, siden hovedinnleggene er rekordkorte og språket er så karakteristisk og svakt at man kjenner det igjen på mils avstand. Men om man likevel skulle ta det på alvor, bare for moro skyld, da er det du sier her veldig viktig.

Hvis det eneste som hindrer en del religiøse i å plyndre, voldta og drepe er frykten for straff fra oven, da er det jo ikke akkurat tale om moralsk høyverdige folk. Hvis du må fortelles at det er galt å påføre uskyldige folk smerte for egen vinnings skyld, fremfor å selv resonnere deg frem til at det er en jævlig dårlig måte for samfunnet å fungere på, er du strengt tatt et menneske jeg ikke er så lysten på å tilbringe tid med i utgangspunktet. Jeg lar være å drepe fordi jeg av rent menneskelige årsaker mener det ikke er greit å drepe, ikke fordi jeg egentlig mente det var greit frem til jeg leste i en bok at det visstnok ikke er greit likevel.

Jeg tror selvfølgelig ikke at den jevne religiøse personen jeg møter egentlig kun lar være å plyndre, voldta og drepe fordi det står i boken deres at de (i hvert fall i de fleste tilfeller) skal la være. De fleste har nok helt andre grunner enn religiøse grunner til å oppføre seg sånn noenlunde. Og godt er det. Men det innebærer at de neppe primært henter sin moral fra religion. Heldigvis. Heldigvis delvis fordi religion (særlig de abrahamittiske) tillater forferdelig mye grusomt, men aller mest fordi det jo ville medført at man måtte matet dem med (i mitt hode over-)tro for å hindre at de gikk amok.

Anonymkode: 4d1d6...d64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når det finnes kristne som dette synes jeg det er vanskelig å påstå at religion er opphavet til all moral.

Anonymkode: 599d6...4f9

Skrevet

Religiøse har fått så mye moral fra gud att de har dobbelt opp:)

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke ikke-troende hatt moral, så hadde det vært fullstendig kaos i verden - med blodbad, ran og alt det som måtte tjene individet. Men det er ikke sånn det er. De fleste av oss, i alle fall i Norge, vet forskjell på rett og galt. Dette er noe vi lærer og utvikler fra vi er små. Det er ikke noe som er gitt av noen gud - i så fall burde for eksempel alle kristne ha prikk like verdier og holdninger, og det er ikke tilfelle. Dette er rett og slett en kunnskapsløs uttalelse. 

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet
Den 5.6.2016 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Når man er ateist så tror man ikke på at det finnes noen gud. da er det heller ikke slik at moral kommer fra en gud, og at man må tro på en gud for å ha moral.

Anonymkode: 96dc4...9d0

Nei, og man trenger ikke å ha en moral fordi moral er relativt. Man kan velge sin egen moral, og man kan - aldri - si at noe noen andre gjør er galt, for galt eksisterer ikke, for det er jo som sagt relativt.

Det er noen ateister som har forstått det, som forsvarer stammer som graver ned tilbakestående levende og sier "hvorfor er det galt? Det er riktig for DEM!". Mens andre tviholder på kristendommens moral. De skal liksom ha i pose og sekk, de vil gjøre hva de vil (som ofte betyr å ha sex og være utro, eller hetse troende på internett), men samtidig så later de som at det, når de passer dem, også finnes en moral for dem. Noe det ikke gjør. 

Moral tilhører religionen. Er man ateist har man ingen holdepunkter, alt er flyktig. Man kan velge og vrake hva man vil gjøre, og i ateistenes verden er det ikke nødvendigvis galt med seriemordere. Hva om det er rett for ham? 

Skrevet
Den 5. juni 2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig for ateister å ha moral siden moral er noe man får fra Gud. Og når man ikke har noen Gud da kan man ikke ha noen moral.

Anonymkode: 79aff...3d1

Fnis!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 5. juni 2016 at 15.30, 44h skrev:

Det er jo noen som tilber Djevelen. Okkultisme kalles det. 

For slike mennesker er det god moral og være ondskapsfull.

Du har misforstått hva okkultisme innebærer. Okkultisme er ikke ensbetydende med tilbedelse av djevelen eller annen ondskap. Okkultisme er læren om det skjulte, det metafysiske, hva man ikke kan se og ta på. Okkultisme er ikke mindre knyttet til det gode enn det onde. Okkultismen har vokst fram som del av interesse for religion, og kreftene som rår over oss og våre omgivelser. Men de som styrer religionen (dvs presteskapet) har ikke alltid funnet det gunstig at folket funderer på slikt. Presteskapet ønsker ikke at folket skal søke dypere forståelse. Da risikerer de at folket stiller spørsmålstegn ved så mangt og religionen risikerer da å bli avslørt som mangelfull. Folket skal adlyde prestene blindt og følge deres ord til punkt og prikke. Av frykt for å miste definisjonsmakt, og dermed makt over folket, har presteskapet ikke interesse av at folket søker dypere forståelse av kreftene som rår. Det letteste for presteskapet har derfor vært å fordømme okkultisme som djevelens verk.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 5.6.2016 at 14.51, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig for ateister å ha moral siden moral er noe man får fra Gud. Og når man ikke har noen Gud da kan man ikke ha noen moral.

Ateisters har ekte moral, Kristne sin "moral" er bare frykt for å bli straffet av gud om de ikke oppfører seg bra.

Anonymkode: 7a959...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskeligere enn dette: Jeg har mange mennesker jeg er bryr meg om. Noen av dem kommer forhåpentligvis til å leve lenge etter at jeg er borte og mens jeg fortsatt har muligheten vil jeg gjøre det jeg kan for at de (og deres barn, barnebarn og oldebarn osv.) skal ha det bra. Det innebærer å prøve å gjøre verden til et bedre sted.

Anonymkode: 8ef46...0e0

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Snurri skrev:

image.jpeg

Gud vil straffe henne

AnonymBruker
Skrevet
Den 5.6.2016 at 15.39, Gjest 12flo skrev:

Jeg tror ikke det finnes noen gud. Dermed eksisterer heller ikke djevelen eller andre ting religiøse tror på. 

Helt utrolig at memnesker velger å tro på noe andre har diktet opp. At de velger å følge en bok av alle ting! Jeg trenger ingen bok eller falske historier for å inneha moral og rettferdighet. 

De som tror på slikt er hjernevasket. Rett og slett.

Joda, Djevelen finnes. Han er en artig kar som bare gir faen i at det ikke finnes en Gud. På pur faen velger han da å eksistere likevel.

Just for the hell of it, liksom.

Anonymkode: f7e34...fd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant et godt sitat som underbygger det jeg selv mener. Dette er sakset fra Wikipedia:

According to The Westminster Dictionary of Christian Ethics, religion and morality "are to be defined differently and have no definitional connections with each other. Conceptually and in principle, morality and a religious value system are two distinct kinds of value systems or action guides."

Med andre ord: Selv om religiøse verdisystemer forankres i troen på en eller flere guder, er det ingenting i begrepet "moral" som forutsetter en slik tro. Moral kan like gjerne kobles til kultur eller filosofiske systemer, og når man ser på hvordan f.eks. den kristne moral har utviklet seg, er det åpenbart at både kultur og filosofi har spilt en vesentlig rolle. Det har altså vist seg at den "gudegitte" moralen har latt seg forme over tid.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud vil straffe henne

Vår Herre står alltid parat i lakk og lær med pisken på lur. Riktig så sadistisk er han.

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 timer siden, Klossmajor skrev:

Vår Herre står alltid parat i lakk og lær med pisken på lur. Riktig så sadistisk er han.

Ja gud er perfekt for straffelystne mennesker som nyter at mennesker får straff. Det er jo selve beviset for sadisme når man tilber en gud fordi han er sadistisk.

Hva skal vi gjøre med de religiøse? Det som ihvertfall er sikkert er at alle religiøse mennesker på jorda er fulle av angst, det er det eneste vi kan slå fast, - for hvorfor ellers skulle de velge en religion å tro på og ikke menneskeheten?

Endret av waco
  • Liker 1
Skrevet
Den June 13, 2016 at 14.26, AnonymBruker skrev:

Gud vil straffe henne

Hehe ok, hvilken av de tusenvis av forskjellige gudene snakker vi om da? 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Snurri skrev:

Hehe ok, hvilken av de tusenvis av forskjellige gudene snakker vi om da? 

Det er bare en Gud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...