emhanse Skrevet 5. juni 2016 #1 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Hei! Jeg har PCO og har av den grunn først og fremst blitt anbefalt å gå ned noen kilo for å bli gravid, noe jeg ikke klarte. Men her er jeg, 5 uker påvei:-) Likevel viser vekten min 3sifret (det kan man ikke se på meg, pga tung beinbygning) og jeg husker jeg la på meg 24kg i forrige svangerskap. Jeg ønsker jo ikke veie sååå mye tip fødsel! BMIen min er faktisk over 32 nå, noe som selvfølgelig også bl.a skyldes beinbygningen. når jeg leser så er det mange som anbefaler gravide både å trene og å gå ned i svangerskapet. Jeg er normalt aktiv og har trent noe styrke fra og til det siste året og prøver spise sunnere enn vanlig. Likevel føler jeg vekta står stille eller går opp. Noen som har erfaring med sunn vektnedgang i svangerskapet? Jeg vet man ikke skal slanke seg, men jeg får nok et lettere svangerskap hvis jeg klarer gå ned litt nå i starten. Endret 5. juni 2016 av emhanse .
Gjest Runforit Skrevet 5. juni 2016 #2 Skrevet 5. juni 2016 Finnes ikke noe som heter "tung" beinbygning. Skjelettet til mennesket veier det samme + - 2-3 kg. Ellers så er jo tipset å spise sunt, variert og bevege deg så mye som mulig. Så lenge du ligger på normalt dagsbehov for en kvinne og ikke aktivt går i stort kaloriunderskudd så vil ikke baby lide. Nå aner jeg ikke hvor høy du er, men om du er over 100 kg så burde du ikke gå under 2000 kcal for da blir underskuddet for stort da du krever mer kalorier enn en lettere dame. Ellers så burde du ta dette med lege og jordmor slik at de kan følge med deg med tanke på andre farer overvekt og graviditet kan føre med seg.
Gjest Sisti Skrevet 5. juni 2016 #3 Skrevet 5. juni 2016 Syns også dette heller burde diskuteres med lege. Har aldri hørt noen bli anbefalt å gå NED i vekt under graviditet, men at svært overvektige anbefales å ikke gå opp, dvs ha uendret vekt. Det betyr jo at man etter fødsel vil veie mindre enn før. Kaloritelling er vel det lureste da, med fokus på nok mat, og sunn mat. Men det er jo mange måter å leve sunt på, så vanskelig å gi konkrete råd, du må selv vurdere litt hvordan du vil gjøre det - hva slags livsstilsendring er du komfortabel med?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #4 Skrevet 5. juni 2016 https://www.vektklubb.no/artikkel/knuser-myten-om-tung-benbygning-7522412 Anonymkode: 5bae2...1ac
Sago Skrevet 5. juni 2016 #5 Skrevet 5. juni 2016 Til alle dere som kritiserer TS for å snakke om beinbygning: Hun sier ikke at hun ikke er overvektig pga beinbygning, hun sier hun ser mindre overvektig ut. Og det må vel være greit? For øvrig støtter jeg rådet om å snakke med legen din eller jordmor, kanskje det finnes et tilbud som passer i kommunen din? 2
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2016 1 time siden, Runforit skrev: Finnes ikke noe som heter "tung" beinbygning. Skjelettet til mennesket veier det samme + - 2-3 kg. Ellers så er jo tipset å spise sunt, variert og bevege deg så mye som mulig. Så lenge du ligger på normalt dagsbehov for en kvinne og ikke aktivt går i stort kaloriunderskudd så vil ikke baby lide. Nå aner jeg ikke hvor høy du er, men om du er over 100 kg så burde du ikke gå under 2000 kcal for da blir underskuddet for stort da du krever mer kalorier enn en lettere dame. Ellers så burde du ta dette med lege og jordmor slik at de kan følge med deg med tanke på andre farer overvekt og graviditet kan føre med seg. Jeg er 1,76 høy og veier akkurat 100. Har alltid hørt tung beinbygning, fra både leger og PT. Uten å fornærme noen så vet jeg at folk ikke helt trir meg når jeg sier hva vekta mi er. Jeg har ikke veldig mye ekstra "magefett", men såklart noe. Jeg ser forholdsvis normalvektig ut.
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2016 1 time siden, Sisti skrev: Syns også dette heller burde diskuteres med lege. Har aldri hørt noen bli anbefalt å gå NED i vekt under graviditet, men at svært overvektige anbefales å ikke gå opp, dvs ha uendret vekt. Det betyr jo at man etter fødsel vil veie mindre enn før. Kaloritelling er vel det lureste da, med fokus på nok mat, og sunn mat. Men det er jo mange måter å leve sunt på, så vanskelig å gi konkrete råd, du må selv vurdere litt hvordan du vil gjøre det - hva slags livsstilsendring er du komfortabel med? Mener såklart at man ikke øker vekten under svangerskapet. Jeg vet som sagt at det ikke er snakk om 'slanking' under svangerskapet. Finnes flere artikler om såkalt sunn vektnedgang under svangerskapet på nett.
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2016 Ser dere skriver snakk med jordmor, lege, kaloritelling etc. Alt dette er noe jeg allerede vet. Jeg spør om noen har egne erfaringer og dele, men det er det visst ikke... :-)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #9 Skrevet 5. juni 2016 Jeg er akkurat samme type som TS, veier tresifret og ser ikke så overvektig ut, og lege osv blir veldig overrasket da de veier meg. Men at skjelettet hos noen er grovere enn hos andre og at det i den forbindelse at noen ser mindre overvektig enn andre som ikke er så grove det er sant. Jeg er veldig grov og har en venninne som er veldig spinkel. Vi er like høye, men vi kan ikke veie det samme, da ser hun veldig stor ut eller jeg undervektig. Det utgjør ikke så mye vektmessig om du er grov eller spinkel, men det har veldig mye å si for hvordan du bærer kiloene. Men til spørsmålet; Jeg tror ikke så mange anbefaler at du slanker deg da du er gravid. Mulig at de ber seg om å ikke gå opp så mye. Jeg var også overvektig da jeg ble gravid (men en del kilo unna tresifret) og de anbefalte meg å ikke gå opp så mye. Jeg gikk opp over 20 kg. Derfor bruker jeg noen måneder nå på å gå ned i vekt før svangerskapet. Anonymkode: 19ea9...163 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #10 Skrevet 5. juni 2016 Gratulerer med barn på vei Når BMI er høy før svangerskapet, er rådet å prøve å gå mindre opp enn andre, 5-9 kg tror jeg det er, i stedet for 12-15kg. Anonymkode: 4a4c2...7b6 1
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er akkurat samme type som TS, veier tresifret og ser ikke så overvektig ut, og lege osv blir veldig overrasket da de veier meg. Men at skjelettet hos noen er grovere enn hos andre og at det i den forbindelse at noen ser mindre overvektig enn andre som ikke er så grove det er sant. Jeg er veldig grov og har en venninne som er veldig spinkel. Vi er like høye, men vi kan ikke veie det samme, da ser hun veldig stor ut eller jeg undervektig. Det utgjør ikke så mye vektmessig om du er grov eller spinkel, men det har veldig mye å si for hvordan du bærer kiloene. Men til spørsmålet; Jeg tror ikke så mange anbefaler at du slanker deg da du er gravid. Mulig at de ber seg om å ikke gå opp så mye. Jeg var også overvektig da jeg ble gravid (men en del kilo unna tresifret) og de anbefalte meg å ikke gå opp så mye. Jeg gikk opp over 20 kg. Derfor bruker jeg noen måneder nå på å gå ned i vekt før svangerskapet. Anonymkode: 19ea9...163 Igjen, jeg snakker ikke om slanking. Men ser at ordlyden "sunn vektnedgang" blir misforstått av de fleste her. Jeg ville bare høre om andre hadde erfaringer... Beskrivelsen din om grov bygning stemmer. Det er slik jeg er, eller slik jeg kunne beskrevet det.
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer med barn på vei Når BMI er høy før svangerskapet, er rådet å prøve å gå mindre opp enn andre, 5-9 kg tror jeg det er, i stedet for 12-15kg. Anonymkode: 4a4c2...7b6 Takk for det😊
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #13 Skrevet 5. juni 2016 16 minutter siden, emhanse skrev: Igjen, jeg snakker ikke om slanking. Men ser at ordlyden "sunn vektnedgang" blir misforstått av de fleste her. Jeg ville bare høre om andre hadde erfaringer... Beskrivelsen din om grov bygning stemmer. Det er slik jeg er, eller slik jeg kunne beskrevet det. Med sunn vektnedgang så mener du å gå ned i vekt? Jeg kaller det slanking uansett, ikke fordi jeg mener det er usunt eller negativt, kun at ønske om å gå ned i vekt = slanking. Og det spiller jo heller ingen rolle hva du kaller det, begge deler betyr det samme, nemlig å gå med i vekt som gravid og det anbefaler de vel ikke? Men for å omformulere meg; jeg tror ikke de anbefaler noen vektnedgang så vidt jeg vet av egen erfaring og som overvektig gravid, men de anbefaler deg å ikke gå opp så mye. Anonymkode: 19ea9...163
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2016 http://m.hellebornstein.blogg.no/1408357740_sunn_vektnedgang_unde.html
Teardrop Skrevet 5. juni 2016 #16 Skrevet 5. juni 2016 Jeg har også skylt på at jeg har "tung beinbyggning" ca hele livet, men det er rein bullshit! Det er bare noe de voksne sa til oss når vi var yngre så vi ikke skulle få spiseforstyrrelser før tennårene! Man kan ikke si til et barn eller en 14åring at de er feite. Jeg fant selv ut at dette var bullshit for bare noen få år siden. 1
emhanse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 5. juni 2016 Et øyeblikk siden, Teardrop skrev: Jeg har også skylt på at jeg har "tung beinbyggning" ca hele livet, men det er rein bullshit! Det er bare noe de voksne sa til oss når vi var yngre så vi ikke skulle få spiseforstyrrelser før tennårene! Man kan ikke si til et barn eller en 14åring at de er feite. Jeg fant selv ut at dette var bullshit for bare noen få år siden. Ok... 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #18 Skrevet 6. juni 2016 Min svigerinne er overvektig (jeg vet ikke hvor mye, for vi snakker ikke om det), men jeg vet at hun kun gikk opp rundt 3 kg i sine graviditeter. Hun mente det regulerte seg selv, fordi hun orket mindre porsjoner. Hun spiste likevel jevnt gjennom dagen og forholdsvis sunt. Jeg er selv normalvektig, men gikk ned flere kg i begynnelsen av svangerskapet pga sterk kvalme/oppkast. Legen forsikret meg om at babyen likevel fikk alt den trengte, så hvorfor skulle ikke det samme gjelde for deg? Gratulerer med graviditeten Anonymkode: 14c0f...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå