Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvit skyld har vært ei stor greie i amerikanske (sosiale) medier en stund, se f.eks på MTV News sine YouTube-videoer. 

Mye av den amerikanske hvite skylden bunner jo da i at det for et par hundre år siden var slaveri, og det er ikke så skrekkelig lenge siden åpenlys institusjonalisert rasisme foregikk i den amerikanske hverdagen. Den britiske bunner vel i at de koloniserte over hele verden, og at mange av disse koloniserte landene fikk sin uavhengighet for ikke så skrekkelig lenge siden (som India i 1946), og mange steder er det fortsatt britisk koloni.  

Men hva med (hvite) nordmenn da? Burde vi føle hvit skyld, for... vikingtiden?

Anonymkode: 7fc65...5b0

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Hvit skyld er noe av det mest idiotiske som finnes. Ingen hvite i dag er skyldige i slaveriet og har ingen grunn til å følge seg skyldige i det.

Uansett så blir det jo ofte ignorert at 80% av alle slaver ble solgt av andre afrikanerne til europeeren. Og at slavehandelen ikke ville vært så omfattende som den var om afrikanere ikke hadde solgt andre afrikanere,  

Jeg er sikker på at folk med vilje vil misforstå det jeg skrev her.

Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Hvit skyld er noe av det mest idiotiske som finnes. Ingen hvite i dag er skyldige i slaveriet og har ingen grunn til å følge seg skyldige i det.

Uansett så blir det jo ofte ignorert at 80% av alle slaver ble solgt av andre afrikanerne til europeeren. Og at slavehandelen ikke ville vært så omfattende som den var om afrikanere ikke hadde solgt andre afrikanere,  

Jeg er enig! 

Gjest Tom/Loki
Skrevet
7 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Helt enig.

Skrevet

Note: Guilt and self-hate are not the same thing, but are tightly intertwined. Guilt comes from outside ourselves and occupies the space we give up when we feel shame. Guilt pushes on our shame, makes us feel worse. That's when we say we feel guilty, but we are actually feeling shame. The test? Guilt doesn't cry. It can't be healed. Shame does cry, and it can be healed. The only way to move guilt out is to cry our shame and take back our space.

Fra hva jeg forstår er skyld følelse en frossen tilstand og ikke en ekte følelse.
Manipulering og skyldfølelser henger godt i sammen.

Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvorfor de lar seg lure på denne måten. Det var Britene som endet slaveriet, i lag med mange andre Europeiske land, det var USA selv som endet slaveriet. Så akkurat på dette punktet er det ingen problemer, særlig med tanke på at slavene ble fanget av Afrikanerne selv, og drev på med det lenge etter det var endet andre steder. Alle land har drevet på med erobringer.

For min del virker alt det her nonsens som er skapt nettopp for å utnytte enkelte nasjoner, og er videre underbygget av personer innad i landene som gjerne ønsker degenerering av samfunnene.

Når det gjelder Noreg (eller andre land) har de ingen grunn til å føle skyld for noe som helst, og hvorfor skulle de ovenfor noe de aldri har gjort.

Endret av Jonasmann
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noen skal gå å kjenne skyld over noe forfedre har gjort - uavhengig om det er etterkommere av slavehandlere, nazister, koloniherrer eller krigsforbrytere. Men man kan jo samtidig anerkjenne og ha forståelse for at etterkommerne til de undertrykte eller forfulgte, er opptatt av sine forfedres skjebner. 

Anonymkode: 6f34c...8fc

• Liker 2
Gjest Jonasmann
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noen skal gå å kjenne skyld over noe forfedre har gjort - uavhengig om det er etterkommere av slavehandlere, nazister, koloniherrer eller krigsforbrytere. Men man kan jo samtidig anerkjenne og ha forståelse for at etterkommerne til de undertrykte eller forfulgte, er opptatt av sine forfedres skjebner. 

Anonymkode: 6f34c...8fc

Alle har forfedre som har lidd. 

Skrevet

Hva med svart/muslimsk skyld? Les 1001 Natt av Vetle Lid Larssen. Den handler om to nordmenn som var slaver i Algèr på 1700-tallet. Han skriver at hvitt/kristent slaveri var veldig vanlig i Nord-Afrika, og at Amerikanerne var ikke dem som kom med idèen om slaveri, men at Afrikanske stammer også tok andre Afrikanere til slaver, og Amerikanerne adopterte denne (u)skikken (hvis jeg husker riktig). Han skriver også at 1.5 millioner Europeere skal ha endt som slaver i det muslimske Nord-afrika i perioden 1500-1830. Så det er ikke bare vi "hvite" som skal føle skyld, her er det mye historie som vil ikke har hørt om. Anbefaler boka på det sterkeste, det er veldig god lesning også: http://www.dagbladet.no/2013/11/18/kultur/anmeldelser/litteratur/litteraturanmeldelser/bok/30313206/

AnonymBruker
Skrevet
Den 5. juni 2016 at 12.28, Balian de Ibelin skrev:

Om du spør hvem som helst utenfor den vestlige verden så vil de være uenige. Hvite er kollektivt skyld i alt ondt som ofregår i verden. 

Anonymkode: 1573c...340

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om du spør hvem som helst utenfor den vestlige verden så vil de være uenige. Hvite er kollektivt skyld i alt ondt som ofregår i verden. 

Forandrer ikke at hvit skyld er totalt idiotisk og hva andre tenker om det bryr jeg meg ikke om.

Gjest Jonasmann
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er nok det noe av grunnen til at det ikke går så bra med dem Når de ikke greier å se sine egne problemer, og heller velger å skylde på noen som ikke noe med livene dereså gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...