Gjest miau Skrevet 2. november 2004 #1 Del Skrevet 2. november 2004 1) jeg tror gullfisken min er syk. finnene trekker seg sammen, den svømmer skrått og ligger og hviler på bunn. den er nok blitt smittet av den forrige fisken som døde, jeg hadde de i samme bolle. er det noe håp for den? 2) hvis den dør og jeg skal ha ny fisk i bollen (som ikke skal bli smittet). holder det å vaske bollen og rense grusen? kan jeg bruke den sammre planta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 2. november 2004 #2 Del Skrevet 2. november 2004 Hvis gullfisken din dør nå, er det sansynlig at den ble smittet av den andre. Du må da desinfisere alt du har hatt i den. Du kan koke grusen og vaske bollen godt og la den tørke. Planter bør du kjøpe nytt av, siden du ikke har mulighet til å desinfisere den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amatør-akvaristen Skrevet 2. november 2004 #3 Del Skrevet 2. november 2004 må nok skuffe deg, høres ut som den synger på siste verset. gullfisker tåler veldig lite, og infeksjoner i akvarier sprer seg raskt og er vanskelig å bli kvitt. dersom du skal ha ny fisk anbefaler jeg deg å kjøpe alt nytt, både plante, grus og pumpe. pumpa er jo det verste, siden den koster såpass. jeg visste ikke at det var nødvendig før i sommer, da alle fiskene døde av en sykdom. så vasket vi pumpen og akvariet og satte i ny grus og nye planter. da akvariet var innkjørt kjøpte vi noen råstilige kulefisk. bare for å oppleve at de døde etter et par uker.. da først fant vi ut at visse bakterier etc er så og si umulige å "vaske ut" av pumpa. det er derfor vårt selskapsakvarie fortsatt står tomt.. men det kan jo forresten være andre ting som har drept fisken din, for alt jeg vet. oksygenmangel, for hyppig vannskifte, overforing.... vet ikke jeg. men ja, jeg ville kjøpt ny plante! lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marina75 Skrevet 3. november 2004 #4 Del Skrevet 3. november 2004 Tror nok fiksken din dør, ja. Ta med noe av vannet til en dyrebutikk for å se om det er noe galt med ph, klor osv. Du må IKKE koke sanden du har i bollen for da blir det for rent for fisken. Det skal være litt møkk og bakterier for at de skal leve. Det kan ikke være at du har gitt for mye mat? Mine fisk døde for det de fikk for mye mat. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. november 2004 #5 Del Skrevet 3. november 2004 Tror nok fiksken din dør' date=' ja. Ta med noe av vannet til en dyrebutikk for å se om det er noe galt med ph, klor osv. Du må IKKE koke sanden du har i bollen for da blir det for rent for fisken. Det skal være litt møkk og bakterier for at de skal leve. Det kan ikke være at du har gitt for mye mat? Mine fisk døde for det de fikk for mye mat. Lykke til.[/quote'] Klart hun må koke steinene hvis hun har en sykdom der... Fisk skal ha mat en gang om dagen. pH, nitrit eller hva det nå er, kan du sjekke selv ved å kjøpe deg et sett på dyrebutikken. Regner med at du kanskje har en bolle uten filter o.l? Jeg hadde en gullfisk som levde i en bolle i 6år! Så det funker som bare rakkern og de er MEGET hardføre. (Gullfisker er nesten den eneste fisken som tåler alt fra 0-> 30 grader! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 3. november 2004 #6 Del Skrevet 3. november 2004 Takk for alle svar! Jeg har fisken i en bolle med grus og plante. Det er første gang jeg har fisk så det er ikke så lett å vite hva jeg gjør feil... Den første fisken lå på bunn og "hvilte" innemellom fra dag 1. Aller først skifta jeg vannet litt for ofte og overfora fiskene. Gullfisken nå ligger for det meste på bunn. Ryggfinna trekker seg sammen.Kan dette komme av for mye mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. november 2004 #7 Del Skrevet 3. november 2004 Gullfisker har ingenting i hodet sitt som sier "stopp" når det gjelder mat. Man kan overfôre fisker.. Og da dør de. Som sagt. Fisker skal kun ha mat en gang om dagen. Gir du dem mer, overfôrer du gullfiskene og vannet vil bli forurenset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Som sagt. Fisker skal kun ha mat en gang om dagen. Jeg mater et par ganger i uka, en gang om dagen er egentlig alt for ofte, spesielt i en bolle der det ikke er pumpe med rensefilter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 3. november 2004 #9 Del Skrevet 3. november 2004 Og så skal de ikke fores mer enn at de klarer å spise alt med en gang, slik at det ikke legger seg for på bunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 3. november 2004 #10 Del Skrevet 3. november 2004 Men kan det komme av for mye mat? Tror jeg har hørt at det med finnene er en vanlig gullfisksykdom? ps:jeg mater en gang om dagen.vanskelig å forklare hvor mye, men et "medium" flak av toppen på boksen.fisken sluker den i seg på en gang, og det er ikke fettete på vannet/kanten av vannet. Jeg ser at den renser plantene litt og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå