Lilia Skrevet 4. juni 2016 #1 Skrevet 4. juni 2016 (endret) Hei, hva er det som gjør at man plutselig ikke får vridd 100% om en dørlåser? Jeg kan vri om låsen så mye jeg vil hvis døren er åpen, men den kan hverken låses fra utsiden ( med TrioVing nøkkel ) eller låses på innisden med vrideren. Kontaktet huseier og han sa at låsen kan ha "seget ned". Er det mulig? Huseier spurte om jeg hadde hatt noen som har herjet på døren min, men det har jeg ikke. Han spurte nok fordi for 6 år siden ødela kjæresten til venninna mi dørhåndtaket da han prøvde bryte seg inn. Huseier fikset dørhåndtaket skikkelig for kanskje et års tid siden. Men har ikke vært noen på døra min og herjet siden den gang, med mindre jeg ikke har vært hjemme når noen kan ha herjet på døra. Hvis låsen har "seget ned", betyr det at noen har prøvd herje med døra mi? Eller hva er grunnen? Endret 4. juni 2016 av Lilia
stan Skrevet 4. juni 2016 #2 Skrevet 4. juni 2016 Det er jo mye som kan forskyves på en dør og karm. Det er jo ikke mange millimeter om å gjøre. Har du sjekket hvor låsbolten stopper? Det er jo ikke sikkert låsen har seget ned. Kanskje det er ut/inn som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #3 Skrevet 4. juni 2016 Den dingsen sommgår ut av døren og inn i dørkarmen heter låsereil og den kan knekke. Da må hele,låsen åpnes og ny låsereil settes inn. Det som i verste fall kan skje, er at den knekker når døra er låst, og døra da ikke kanmåpnes. Anonymkode: fda98...f8a
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2016 (endret) 17 timer siden, stan skrev: Det er jo mye som kan forskyves på en dør og karm. Det er jo ikke mange millimeter om å gjøre. Har du sjekket hvor låsbolten stopper? Det er jo ikke sikkert låsen har seget ned. Kanskje det er ut/inn som er problemet. Jeg kan ikke se noe galt med låsbolten/ låssmekken i det hele tatt. Den ser ut til å sitte som den skal, men kanskje den da har forflyttet seg et par millimeter. Låsbolten vil ikke gå inn i hullet når døren er igjen. Nå venter jeg på sønnen til huseier som skal komme innom for å se hva som kan være galt. Håper virkelig han kommer. Endret 5. juni 2016 av Lilia
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2016 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Den dingsen sommgår ut av døren og inn i dørkarmen heter låsereil og den kan knekke. Da må hele,låsen åpnes og ny låsereil settes inn. Det som i verste fall kan skje, er at den knekker når døra er låst, og døra da ikke kanmåpnes. Anonymkode: fda98...f8a Oi, virkelig. Det visste jeg ikke. Låsereilen ser helt normal ut, men hva vet jeg. Enten har den kanskje forflyttet seg, noe som virker mest sannsynlig. Det skal vel mye til før en slik låsereil knekker, skal det ikke? Den er jo ganske tjukk. Jeg går ut fra at navnet låsebolt og låsereil er brukt om samme dings? Endret 5. juni 2016 av Lilia
stan Skrevet 5. juni 2016 #6 Skrevet 5. juni 2016 15 minutter siden, Lilia skrev: Oi, virkelig. Det visste jeg ikke. Låsereilen ser helt normal ut, men hva vet jeg. Enten har den kanskje forflyttet seg, noe som virker mest sannsynlig. Det skal vel mye til før en slik låsereil knekker, skal det ikke? Den er jo ganske tjukk. Jeg går ut fra at navnet låsebolt og låsereil er brukt om samme dings? Hvis låsen virker når døra står åpen, virker det som noe som er forskjøvet seg. Det går an å ha enten noe som gir farge, eller et papir for å se hvor bolten kommer.
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2016 (endret) 9 minutter siden, stan skrev: Hvis låsen virker når døra står åpen, virker det som noe som er forskjøvet seg. Det går an å ha enten noe som gir farge, eller et papir for å se hvor bolten kommer. Ja jeg vil si det virker som den må ha forflyttet seg siden låsen virker fint ellers. Det var smart ide å bruke et papir. Håper nå sønnen kommer slik at de kan fikse det snart. Jeg kan jo ikke gå ut. Endret 5. juni 2016 av Lilia
Gjest solavskjerming Skrevet 5. juni 2016 #8 Skrevet 5. juni 2016 Sandynligvis er det karmen eller dørbladet som har flyttet seg ørlite, mrn allikavel nok til at det kommet i konflikt når døra skal låses. Forsøk å dra døra litt opp før du vrir om, etter at den er lukket. Vil tro den lar seg låse da.
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2016 (endret) 28 minutter siden, solavskjerming skrev: Sandynligvis er det karmen eller dørbladet som har flyttet seg ørlite, mrn allikavel nok til at det kommet i konflikt når døra skal låses. Forsøk å dra døra litt opp før du vrir om, etter at den er lukket. Vil tro den lar seg låse da. Jeg prøvde det, samt lirke døren litt og litt for å se om låsreilen da kunne skli inn i dørkarmen, men nei. Endret 5. juni 2016 av Lilia
Gjest solavskjerming Skrevet 5. juni 2016 #10 Skrevet 5. juni 2016 1 minutt siden, Lilia skrev: Jeg prøvde det, samt lirke døren litt og litt for å se om låsreilen da kunne skli inn i dørkarmen, men nei. Forsøkt å trekke døra litt ut evt trykke den inn før du låser?
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2016 Et øyeblikk siden, solavskjerming skrev: Forsøkt å trekke døra litt ut evt trykke den inn før du låser? Ja jeg prøvde det ved å lirke døren litt og litt, mer og mer inn, men ingenting nytter. Tror bare jeg må vente og håpe på at huseiers sønn kommer snart. Har en følelse nå av at han ikke dukker opp.
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2016 Nå kommer visst sønnen innen en times tid blir spennende å høre hva han sier.
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Ja, nå har han vært her. Godt jeg spurte faren hans etter ham da han hadde solt seg og glemt det Døren har forskjøvet seg virker det som, så han må enten knekke hengslene eller så må han file ned hulrommet i dørkarmen. Låsreilen går ikke inn pga dette. Nå vil det nå heldigvis bli fikset innen få dager. Endret 5. juni 2016 av Lilia
Lilia Skrevet 5. juni 2016 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Faktisk er døra så dårlig montert at man kan se lyset slippe igjennom når man har det mørkt om natta. Men slik har det vært lenge, minst noen år om ikke helt siden jeg flyttet inn. Da var leiligheten ny. Endret 5. juni 2016 av Lilia
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #15 Skrevet 6. juni 2016 17 timer siden, Lilia skrev: Faktisk er døra så dårlig montert at man kan se lyset slippe igjennom når man har det mørkt om natta. Men slik har det vært lenge, minst noen år om ikke helt siden jeg flyttet inn. Da var leiligheten ny. Da har du det som kalles ennsetningsskade. Huset tilpasser seg frunnen det står på om materialene i bygget. Men så mye som dette er ikke helt vanlig. Ang. Det jeg skrev over så er det en grei måte å finne ut om låsereilen er knekt, vri om dørlåsen med pen dør og trekk forsiktig i den dingsen som kommer ut av låsen og går inn i dørkarmen, (den som gjør at døra blir låst). Kan den trekkes enkelt ut, så er den knekt inne i festet. Vanlig problem når dørene blir eldre. Anonymkode: fda98...f8a
Lilia Skrevet 6. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 6. juni 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du det som kalles ennsetningsskade. Huset tilpasser seg frunnen det står på om materialene i bygget. Men så mye som dette er ikke helt vanlig. Ang. Det jeg skrev over så er det en grei måte å finne ut om låsereilen er knekt, vri om dørlåsen med pen dør og trekk forsiktig i den dingsen som kommer ut av låsen og går inn i dørkarmen, (den som gjør at døra blir låst). Kan den trekkes enkelt ut, så er den knekt inne i festet. Vanlig problem når dørene blir eldre. Anonymkode: fda98...f8a Hei, søkte nettopp opp setningsskade da jeg ikke visste hva det var. Nå vet jeg. Ja, kanskje det er det jeg har. Det er jo ikke riktig at man skal kunne se lyset skinne gjennom en dør som ville vært skikkelig montert. Faktisk synes jeg at jeg kan se skjevhet på vegger eller taket eller lister, med mindre det er kun noe jeg innbilder meg. Men døra er skjev, det er sikkert. Låsreilen sitter helt fint og fungerer bra. Den kan ikke trekkes ut, så den er nok hel. Det virker som hele problemet er døra som er forskjøvet. Endret 6. juni 2016 av Lilia
Lilia Skrevet 6. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 6. juni 2016 (endret) Døra er også kjempetung, slike grå tunge dører som finnes i borettslag. Jeg bor i borettslag. Idag var broren til huseier og en annen fyr her og fikset litt på døra til den dag den blir skikkelig fikset. Det viser seg, ut fra disse to mennene, at nå er det også den grå lille dingsen under låsereilen som er ødelagt. Den er visst så slapp at den ikke klarer klikke og holde seg inne i dørkarmen. Jeg får heldigvis låst døra nå, både fra innsiden og utsiden, da de knekte noe på den øverste hengslen til døra. Men når folk går i gangene her og ut og inn av døra til etasjen, så smeller det i døra mi pga det og trekken. Men det får nå bare være til det blir fikset de neste dagene. Ps. det var faktisk litt merkelig, for den grå lille dingsen klarte seg noenlunde greit før mennene kom. Men etter de hadde fikset på døra var den slappere enn noensinne Endret 6. juni 2016 av Lilia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå