Gå til innhold

Vepsebol, eier eller leieboers ansvar å fjerne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan se ut til at vi har fått et vepsebol på utsiden av "min del" av huset. Leier i kjellerleilighet, og vepsen har begynt å bygge bo utenfor stuevinduet mitt. 

Er det mitt ansvar å fjerne dette, eller er det eier som har ansvar for å fjerne dette? :/

Anonymkode: 2033e...2e8

Skrevet

Kontakt eier av huset å få de til og kontakte en birøkter. Ikke vent for lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Mokkilokki skrev:

Da gjør jeg det! Håper det ikke har vært der for lenge, oppdaget for et par dager siden at det fløy en del veps på samme sted over vinduet. 

TS

Anonymkode: 2033e...2e8

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/4/2016 at 18.49, Mokkilokki skrev:

Hva i all verden skal en birøkter med et vepsebol?

Anonymkode: cf27c...ec8

• Liker 7
Gjest HappyWaffle
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden skal en birøkter med et vepsebol?

Anonymkode: cf27c...ec8

De kan å fjerne det uten at svermer kommer å angriper deg som ikke har beskyttelsesklær 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jo ikke giddet å bry huseieren med sånt. Litt ansvar tar man vel, selv om man leier.

Vent til alle vepsene er inne for kvelden. Tre en pose utenpå vepsebolet og skjær det ned samtidig som du strammer til/lukker posen. Spray evt nedi i posen med insektspray av noe slag, før du knyter igjen og kaster posen i søpla.

Anonymkode: b00c0...83a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg for å vente til jeg ble stukket med å fjerne vepsebolet. De fløy rundt meg mens jeg satt ute men jeg ble aldri stukket. Jeg flyttet etter 4 år så jeg vet ikke hva som skjedde med bolet men det var jo ikke akkurat farlig.

Anonymkode: 1d515...3bb

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestemte meg for å vente til jeg ble stukket med å fjerne vepsebolet. De fløy rundt meg mens jeg satt ute men jeg ble aldri stukket. Jeg flyttet etter 4 år så jeg vet ikke hva som skjedde med bolet men det var jo ikke akkurat farlig.

Anonymkode: 1d515...3bb

Har samme erfaring, fjerner aldri vepsebol.

Skrevet

Vepsebol er upraktisk i nærheten av der man oppholder seg ellerder man spiser.

Jeg har god erfaring med å bruke støvsugeren.  Plastpose er sikkert også greit. Bare pass på å ta bolet nå, før det blir større.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde jo ikke giddet å bry huseieren med sånt. Litt ansvar tar man vel, selv om man leier.

Vent til alle vepsene er inne for kvelden. Tre en pose utenpå vepsebolet og skjær det ned samtidig som du strammer til/lukker posen. Spray evt nedi i posen med insektspray av noe slag, før du knyter igjen og kaster posen i søpla.

Anonymkode: b00c0...83a

Det er faktisk ikke leietager sitt anscar å fikse slike ting. Dette går under utleiers plikter for vedlikehold. 

Dessuten ufattelig at du gir slike råd og kommer med slike påstander som tydelig viser manglende kunnskap om loven og vepser.

Anonymkode: 45069...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må ordnes selv, dessverre. Hadde det enda vært et Humlebol, kunne du ha fått kommunen til å tatt det, siden Humlen er en truet art.

Anonymkode: ba369...84a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke leietager sitt anscar å fikse slike ting. Dette går under utleiers plikter for vedlikehold. 

Dessuten ufattelig at du gir slike råd og kommer med slike påstander som tydelig viser manglende kunnskap om loven og vepser.

Hvorfor går ikke dette under leietakers vedlikeholdsplikt? Det er leietaker som er pliktig til å forestå vedlikehold.

http://gratisrettshjelp.no/blog/2-1-leietakers-rettigheter-og-plikter/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Hvorfor går ikke dette under leietakers vedlikeholdsplikt? Det er leietaker som er pliktig til å forestå vedlikehold.

http://gratisrettshjelp.no/blog/2-1-leietakers-rettigheter-og-plikter/

Leietager har kun ansvar for normal renhold og orden i den tiden leietager bor der.

Leietager er ikke pliktig til å foreta vedlikehold av eiendom h"n leier nei. Alt vedlikehold av bygningsmasse påligger eier. Et vepsebol, maurtue whatsoever er EIER sitt ansvar. 

Det er så mange eiere som ikke vet hvilke plikter de faktisk har. Sykt!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leietager har kun ansvar for normal renhold og orden i den tiden leietager bor der.

Leietager er ikke pliktig til å foreta vedlikehold av eiendom h"n leier nei. Alt vedlikehold av bygningsmasse påligger eier. Et vepsebol, maurtue whatsoever er EIER sitt ansvar. 

Det er så mange eiere som ikke vet hvilke plikter de faktisk har. Sykt!

Og mange leietakere som ikke vet sitt ansvar. Les linken jeg sendte deg.

Noen eksempler finner du i:
http://www.dinside.no/921276/sjekk-dette-punktet-i-leiekontrakten-ekstra-godt

Klippet:
– Det kan være litt vanskelig å holde styr på, men ifølge husleieloven har utleier ansvar for vedlikehold større faste installasjoner, og leietaker har ansvar for å sørge for vedlikehold av for eksempel brytere, kraner, dørlåser, toaletter, et cetera. 
Det gjelder også små reparasjoner av disse. 
Vedlikeholdsplikt av toalett betyr for eksempel at man har ansvar for å skifte setet om det skulle være nødvendig og bruke for eksempel avløpsåpner om man trenger det. Det samme gjelder for varmtvannsbereder. Det er leietakers ansvar å sjekke varmtvannsberederen.Og her kan du se hvordan du gjør det. 

Er det en liten reparasjon som skal til, så er det leietakers ansvar. Er det gammelt og må byttes ut, er det utleiers ansvar, sier Hårdnes Skåret.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Snip

Nå roter du fælt. Leietagers plikter går på å sørge for at leiligheten er i den stand h"n overtok den. Her snakkes det om et vepsebol. Et vepsebol er eiers ansvar å fjerne. Finn heller en link som motsier det.

Skrevet

Dette er vel ingen jobb for en birøkter. Kan du ikke kontakte skadedyrkontrollen? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå roter du fælt. Leietagers plikter går på å sørge for at leiligheten er i den stand h"n overtok den. Her snakkes det om et vepsebol. Et vepsebol er eiers ansvar å fjerne. Finn heller en link som motsier det.

Linken har du fått. At du ikke evner å lese den er noe annet.

Fra lovens § 5-3: "Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2 "

Et vepsebol faller nok klart under leietakers vedlikeholdsplikt

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Linken har du fått. At du ikke evner å lese den er noe annet.

Fra lovens § 5-3: "Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2 "

Et vepsebol faller nok klart under leietakers vedlikeholdsplikt

Nei, tenk det gjør ikke det. Vepsebolet et utenfor leietagers ansvar da den befinner seg utendørs på bygningsmassen som er utleiers ansvar. Leietagers ansvar er kun innendørs i leiligheten.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tenk det gjør ikke det. Vepsebolet et utenfor leietagers ansvar da den befinner seg utendørs på bygningsmassen som er utleiers ansvar. Leietagers ansvar er kun innendørs i leiligheten.

Eiendommen for øvrig er da ikke utendørs?

Neivel.

Da er vel neppe manglende fjerning av bolet en mangel ved leiligheten heller. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...