Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har fått utbetaling via jobbforsikring; fikk dere månedlige beløp eller en større engangssum? Hvilket forsikringsselskap dreide det seg om?

Skrevet

Månedlige utbetalinger resten av mitt liv. Uføretrygd frem til jeg blir 67, etter det blir det omgjort til alderspensjon.

Storebrand Livsforsikring,

AnonymBruker
Skrevet

Antar det varierer?

Min forsikring i KLP dekker så vidt jeg vet 66% lønn til jeg når pensjonsalder. 

Anonymkode: 1ecd2...13d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar det varierer?

Min forsikring i KLP dekker så vidt jeg vet 66% lønn til jeg når pensjonsalder. 

Anonymkode: 1ecd2...13d

Mulig det varierer, ønsker bare å høre hvordan andre har det. Jeg regner med at man ikke kan velge å gjøre om til en større engangssum hvis bedriften ikke inngikk slik avtale i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble uføretrygdet, kontaktet jeg forsikringsselskapet flere ganger fordi jeg mente infoen de gav var feil. Hver gang, ulike konsulenter,  sa at forsikringen ikke blir utbetalt så lenge jeg mottar fra det offentlige,

Noen år etterpå fikk jeg brev fra et annet forsikringsselskapet med beskjed om utbetaling av løpende uføreforsikring. Dessuten fikk jeg etterbetalt for de årene som det første forsikringsselskapet hadde avslått

Hadde ikke arbeidsplassen min skiftet forsikringsselskap, hadde jeg ikke sett noe til de pengene, og så god pensjon har jeg ikke.

Det er for dumt at et forsikringsselskap ikke kan svare på et så enkelt spørsmål

Så anbefaler å gjøre research. Personalavd på arbeidsplassen vil garantert gi deg et objektivt svar

Anonymkode: 0e34a...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hos Storebrand (mener jeg), og der et.det er engangsbeløp ved innvilget ufør og deretter månedlig utbetaling. Engangsbeløpet er til nødvendige ombygginger av hjemmet ved fysiske behov e.l.

Anonymkode: 2e819...5cd

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hos Storebrand (mener jeg), og der et.det er engangsbeløp ved innvilget ufør og deretter månedlig utbetaling. Engangsbeløpet er til nødvendige ombygginger av hjemmet ved fysiske behov e.l.

Anonymkode: 2e819...5cd

Var dette via jobb? Hvilke summer var det snakk om?

Skrevet
21 timer siden, Million skrev:

Månedlige utbetalinger resten av mitt liv. Uføretrygd frem til jeg blir 67, etter det blir det omgjort til alderspensjon.

Storebrand Livsforsikring,

Var det 5000 kr per mnd, som man må skatte et lite beløp av? Vet du om den løsningenvar  fastlåst, eller om du kunne gjort om de månedlige utbetalingene til en større engangssum istedet?

Skrevet
Den 5.6.2016 at 15.25, 2shy skrev:

Var det 5000 kr per mnd, som man må skatte et lite beløp av? Vet du om den løsningenvar  fastlåst, eller om du kunne gjort om de månedlige utbetalingene til en større engangssum istedet?

5000,- er netto pr mnd. Brutto er seks tusen-og-noe.

Jeg har aldri hørt snakk om at man kan velge noen engangssum. Dette har hele tiden vært månedlig pensjon. Jeg må si jeg foretrekker livsvarig månedlig pensjon fremfor en engangssum som fort og lett blir brukt opp. Kanskje på tull. Man føler seg rik en stund, og da er det fort gjort å svi av pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma fikk månedlige utbetalinger. Gjensidige forsikring. 

Da hun døde fikk jeg utbetalingene og det får jeg fortsatt. Litt over 3000,- i mnd. 

Anonymkode: 1e678...998

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

5000,- er netto pr mnd. Brutto er seks tusen-og-noe.

Jeg har aldri hørt snakk om at man kan velge noen engangssum. Dette har hele tiden vært månedlig pensjon. Jeg må si jeg foretrekker livsvarig månedlig pensjon fremfor en engangssum som fort og lett blir brukt opp. Kanskje på tull. Man føler seg rik en stund, og da er det fort gjort å svi av pengene.

Jo man kan velge hva man tegner; månedlig eller engangssum (uførepensjon eller uførekapital). Ekspertene anbefaler visst å velge engangssum/uførekapital, fordi det kan gi god egenkapital til bolig, og f.eks bidra til å slette gjeld.

Skrevet
9 timer siden, 2shy skrev:

Jo man kan velge hva man tegner; månedlig eller engangssum (uførepensjon eller uførekapital). Ekspertene anbefaler visst å velge engangssum/uførekapital, fordi det kan gi god egenkapital til bolig, og f.eks bidra til å slette gjeld.

Det er mulig, det, men nå var det fagforeningen som forhandlet frem hva slags avtale vi fikk via jobben. Ikke noe jeg gikk ut og kjøpte selv.

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Det er mulig, det, men nå var det fagforeningen som forhandlet frem hva slags avtale vi fikk via jobben. Ikke noe jeg gikk ut og kjøpte selv.

Er klar over at du ikke valgte det selv siden det var via jobb :) Fant ut at det dreier seg om engangsutbetaling i mitt tilfelle, lettet over det :)

Skrevet
Den 6.6.2016 at 23.37, 2shy skrev:

Jeg jobber i forsikringsbransjen. Jeg personlig råder aldri kunder til å tegne uførekapital(engangsutbetaling). Problemet med den er at det ikke kommer noen særlig utbetaling, man kan få litt på forskudd, men nesten alt kommer ikke før man har blitt stemplet ufør av NAV. Dette kan ta mange, mange år, 5-10 år er ikke unormalt. 

Uførepensjon er mye greiere sånn sett. Si man har forsikret seg med 6000kr i mnd og blir sykemeldt 12mnd og er fortsatt 50-100% ute av arbeid. Da får man 6000kr fra og med den 13. måneden. I hvertfall med de produktene jeg selger. 

Skrevet
18 timer siden, debattanten skrev:

Jeg jobber i forsikringsbransjen. Jeg personlig råder aldri kunder til å tegne uførekapital(engangsutbetaling). Problemet med den er at det ikke kommer noen særlig utbetaling, man kan få litt på forskudd, men nesten alt kommer ikke før man har blitt stemplet ufør av NAV. Dette kan ta mange, mange år, 5-10 år er ikke unormalt. 

Uførepensjon er mye greiere sånn sett. Si man har forsikret seg med 6000kr i mnd og blir sykemeldt 12mnd og er fortsatt 50-100% ute av arbeid. Da får man 6000kr fra og med den 13. måneden. I hvertfall med de produktene jeg selger. 

Nå var dette via jobb, så det ble valgt for meg. Helt riktig at det tar tid å få det utbetalt, fra jeg gikk over til AAP til selve utbetalingen tok det 6,5 år. Men jeg ville heller aldri klart å slette gjeld/hatt stor kapital for å få kjøpt bolig o.l hvis jeg hadde hatt uførepensjon fremfor uførekapital. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk stor engangssum fremfor månedlige utbetalinger, selv om prosessen tok lang tid.

Er vel fordeler og ulemper med begge løsninger :)

Skrevet
1 time siden, 2shy skrev:

Nå var dette via jobb, så det ble valgt for meg. Helt riktig at det tar tid å få det utbetalt, fra jeg gikk over til AAP til selve utbetalingen tok det 6,5 år. Men jeg ville heller aldri klart å slette gjeld/hatt stor kapital for å få kjøpt bolig o.l hvis jeg hadde hatt uførepensjon fremfor uførekapital. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk stor engangssum fremfor månedlige utbetalinger, selv om prosessen tok lang tid.

Er vel fordeler og ulemper med begge løsninger :)

Høres ut som det var en riktig løsning for deg. Jeg var nok litt bastant selv også. Kan være avhengig av situasjon, for deg så ble jo dette veldig riktig :) Og det er jo knall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...