Gå til innhold

Er Oatly iskrem sunnere enn vanlig melkeis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og så tenker jeg på det med å ungå å få gass. Noe jrg fort får om det er mye melk i kosten.

Anonymkode: 9ee4d...786

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den inneholder en god del sukker og soya, men dersom du bevisst unngår melkeprodukter på grunn av gass så er den vel bedre. Kan også debatteres om hvor vidt melkeprodukter er sunt eller ei, men det er på et litt annet nivå.

Dersom du sjeldent spiser is ville jeg nok valgt vanlig iskrem fordi den smaker noe bedre

Anonymkode: 79153...37f

AnonymBruker
Skrevet

Synes Oatly sin iskrem er minst like god som vanlig. Men favoritten min er Tofuline sin.

Melk er ikke sunt for oss mennesker. Det er den perfekte føde... for en kalv. Så ja, melkefri iskrem er absolutt å foretrekke. Oatly sin iskrem er også havrebasert. Selv om den er sunnere enn vanlig iskrem, kan den ikke kalles sunn pga. sukkerinnholdet. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den inneholder en god del sukker og soya, men dersom du bevisst unngår melkeprodukter på grunn av gass så er den vel bedre. Kan også debatteres om hvor vidt melkeprodukter er sunt eller ei, men det er på et litt annet nivå.

Dersom du sjeldent spiser is ville jeg nok valgt vanlig iskrem fordi den smaker noe bedre

Anonymkode: 79153...37f

Den inneholder ikke soya. 

Anonymkode: 9635b...cba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så tenker jeg på det med å ungå å få gass. Noe jrg fort får om det er mye melk i kosten.

Anonymkode: 9ee4d...786

I forhold til gass i tarmene er det ikke bare melk du bør unngå. Vet ikke om det er du eller noen andre som nevner soja-basert (noe Oatly ikke er), men soja er noe som bør unngås. Også en del naturlig søtningstoffer, som div sirup, fruktsukker ol bør unngås. Rør-sukker (vanlig sukker)er faktisk bedre da. Vær også obs på at havre i seg selv ikke har gluten og derfor er et godt alternativ. Men om det er behandlet i samme silo som hvete, kan det ha blitt blandet med litt gluten. Kjøp derfor bare havreprodukter det står er glutenfrie. Jeg synes havrealternativene til melk blir for søte, så har ikke sjekket innholdet så nøye.

Anonymkode: b4eba...0d5

Skrevet

Den med havre er kjempe god, men om den er sunnere vet jeg ikke..veldig god til eplekake *siklesikle* 😛

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Det er ikke store forskjellen på næringsinnholdet hvis du sammenlikner havreis med standard vaniljefløteis fra Diplomis. (Se lenker.) Havre-isen har marginalt færre kalorier, men omtrent samme sukker- og fettinnhold som fløteisen. Den største forskjellen ligger i proteinnivå, men iskrem er neppe noen viktig proteinkilde for deg uansett ;)  . 
For den som er laktoseintolerant, er det selvsagt et bedre valg å velge melkefri is når man først skal spise is. Så enkelt er det, egentlig. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er laktose du reagerer på så så jeg is på Kiwi i dag , tror det var en slags pakke med flere kroneis i uten laktose og gluten. 

Anonymkode: de678...6e5

Skrevet

Noe av problemet med iskrem laget av melk er at melken er først 37C når den kommer fra kua, så kommer den over på en beholder som holder 4C, for så å bli varmet oppigjen til 70C eller noe for å pasteuriseres, så skiller man melken fra fløten og bruker det i iskremen, som deretter blir frosset. Mulig den blir varmet opp flere ganger innimellom der også. Dette er mye bearbeiding av noe som fra naturens side ikke kommer mye under 37 grader fra ku til kalvemage.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes Oatly sin iskrem er minst like god som vanlig. Men favoritten min er Tofuline sin.

Melk er ikke sunt for oss mennesker. Det er den perfekte føde... for en kalv. Så ja, melkefri iskrem er absolutt å foretrekke. Oatly sin iskrem er også havrebasert. Selv om den er sunnere enn vanlig iskrem, kan den ikke kalles sunn pga. sukkerinnholdet. 

Den inneholder ikke soya. 

Anonymkode: 9635b...cba

La meg gjette; du er veganer?

Jo, melk er sunt for mennesker. Jeg forstår naturligvis at folk vil bidra til en bedre verden (derav veganer), men og påstå at melk ikke er sunt for oss mennesker er ren bullshit. http://www.melk.no/melk-og-meierifakta/naeringsstoffer/er-melk-sunt/

Selvfølgelig kommer det også an på hvor lett melken er. Så til TS; hvis du opplever og få mye gass av melk, har du sjekket om du muligens har laktoseintoleranse? Hvis du ikke har noe, så kan du fint bytte ut melkeprodukter med f.eks oatly.

Anonymkode: 95c3d...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...