AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #1 Skrevet 4. juni 2016 Jeg er redd for å bli kontaktet av noen som gir seg ut for å være politi. Er det greit å be om å få se legitimasjon når man blir kontaktet av politimenn? Hvordan ser jeg i tilfellet om legitimasjonen er ekte eller falsk? Anonymkode: 17352...996
skje Skrevet 4. juni 2016 #2 Skrevet 4. juni 2016 Du ringer 02800 og spør om de har sendt noen ut til din adresse?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #3 Skrevet 4. juni 2016 5 minutter siden, skje skrev: Du ringer 02800 og spør om de har sendt noen ut til din adresse? Hva om jeg blir stoppet på gata? Eller i bilen? Hva om jeg ikke har telefonen med meg? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/eldre-kvinne-ranet-hjemme-i-oslo/a/23702954/ Kriminelle vet at tilliten til politiet i Norge er høy, og utnytter det for alt det er verdt. Anonymkode: 17352...996
skje Skrevet 4. juni 2016 #4 Skrevet 4. juni 2016 Under utøvelse av politimyndighet skal de alltid ha politilegitimasjon med seg.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #6 Skrevet 4. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b3218...512 Sånne id-kort får man trykket opp for 15 dollar på nett. Proffe id-sjekkere klarer nok å se at de falske, men ikke vanlige folk på gata som får noen sekunder på seg. Det er som én nevnte her. Systemet er bygget på tillit mellom borger og myndighet. Noen utnytter denne tilliten. Spørsmålet er hvordan politet svarer. Anonymkode: 2fb75...001
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #7 Skrevet 4. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er redd for å bli kontaktet av noen som gir seg ut for å være politi. Er det greit å be om å få se legitimasjon når man blir kontaktet av politimenn? Hvordan ser jeg i tilfellet om legitimasjonen er ekte eller falsk? Anonymkode: 17352...996 Hvis de er politi så tror jeg det er helt vanlig at de viser frem at de er politi. De har sånne skilter på eller noe. Tror jeg, da... Anonymkode: 58444...e2a 1
ajarRun Skrevet 4. juni 2016 #8 Skrevet 4. juni 2016 Hvis politiet kommer til din bopel og du ikke har gjort noe galt åpner du selvsagt ikke døren. De får ringe og lage en avtale som normale folk. Hvis de kommer til din bopel og du har gjort noe galt åpner du selvsagt heller ikke døren, da kan de lettere finne skjellig grunn til mistanke og kan ransake bopelen din for å finne bevis. Alt i alt finnes det ingen verdens grunn til å snakke med eller slippe politiet inn dersom du møter dem, med mindre du har vært offer for en kriminell handling og ønsker å anmelde. Men da kan du gjøre det på politistasjonen eller avtale et tidspunkt når de møter. Jeg kunne aldri funnet på å åpnet døren for politi som kom uanmeldt, hvordan skulle det kunne gange meg? Hvis de trenger informasjon eller hjelp fra meg kan de ringe og avtale et måte. Hvis jeg er mistenkt for noe ønsker jeg selvsagt ikke å uttale meg uten advokat, og jeg vil selvsagt ikke ha de inn i min bopel. Hvis de har ransakelseordre får de bare ta å rive ned døren, og så får jeg diskutere den i retten. Forøvrig er det aldri hensiktsmessig å uttale seg i avhør heller, vent til rettsaken til å uttale deg om saken. Folk er for godtroende, vi har borgerrettigheter her i landet. Hvis politiet er utfor kan du jo også ringe nødnummeret og si det er noen ukjente utfor som banker på og som fremstår som truende. En gang brøt vaktmesteren inn politi i leiligheten min, faen jeg var forbannet og reiste meg for å kaste de ut. Men det så ut som politimannen skjønte tegningen og skygget banen (det var i forbindelse med en brannalarm). 1
skje Skrevet 4. juni 2016 #9 Skrevet 4. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Hvis politiet er utfor kan du jo også ringe nødnummeret og si det er noen ukjente utfor som banker på og som fremstår som truende. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #10 Skrevet 4. juni 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de er politi så tror jeg det er helt vanlig at de viser frem at de er politi. De har sånne skilter på eller noe. Tror jeg, da... Anonymkode: 58444...e2a Ja, er politiet sivilt viser de skilt. Det du kan gjøre er å sjekke opp nummeret på skiltet ved å ringe 02800 sånn at du kommer til operasjonssentralen. Men tviler på at du blir kontaktet av sivilt politi uten at du har gjort noe galt. Det er i alle fall ikke vanlig. Anonymkode: a5177...e3c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #11 Skrevet 4. juni 2016 7 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvis politiet kommer til din bopel og du ikke har gjort noe galt åpner du selvsagt ikke døren. De får ringe og lage en avtale som normale folk. Hvis de kommer til din bopel og du har gjort noe galt åpner du selvsagt heller ikke døren, da kan de lettere finne skjellig grunn til mistanke og kan ransake bopelen din for å finne bevis. Alt i alt finnes det ingen verdens grunn til å snakke med eller slippe politiet inn dersom du møter dem, med mindre du har vært offer for en kriminell handling og ønsker å anmelde. Men da kan du gjøre det på politistasjonen eller avtale et tidspunkt når de møter. Jeg kunne aldri funnet på å åpnet døren for politi som kom uanmeldt, hvordan skulle det kunne gange meg? Hvis de trenger informasjon eller hjelp fra meg kan de ringe og avtale et måte. Hvis jeg er mistenkt for noe ønsker jeg selvsagt ikke å uttale meg uten advokat, og jeg vil selvsagt ikke ha de inn i min bopel. Hvis de har ransakelseordre får de bare ta å rive ned døren, og så får jeg diskutere den i retten. Forøvrig er det aldri hensiktsmessig å uttale seg i avhør heller, vent til rettsaken til å uttale deg om saken. Folk er for godtroende, vi har borgerrettigheter her i landet. Hvis politiet er utfor kan du jo også ringe nødnummeret og si det er noen ukjente utfor som banker på og som fremstår som truende. En gang brøt vaktmesteren inn politi i leiligheten min, faen jeg var forbannet og reiste meg for å kaste de ut. Men det så ut som politimannen skjønte tegningen og skygget banen (det var i forbindelse med en brannalarm). Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være galt å snakke med politiet når du ikke har gjort noe galt. De vil deg ikke noe vondt. Jeg skjønner en person som deg aldri villet åpnet noen dør for politiet, men så er du noe spesiell som person. Normale mennesker har ingenting å frykte eller ingen grunn til å ikke prate med politiet. Anonymkode: a5177...e3c 5
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 4. juni 2016 #12 Skrevet 4. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b3218...512 Det er jo lett å se at det er falsk Kvinne bilde og et manns navn
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #13 Skrevet 4. juni 2016 4 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Det er jo lett å se at det er falsk Kvinne bilde og et manns navn Anonymkode: 1f9a4...d4c 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #14 Skrevet 4. juni 2016 7 timer siden, Balian de Ibelin skrev: Det er jo lett å se at det er falsk Kvinne bilde og et manns navn Anonymkode: b3218...512 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 4. juni 2016 #15 Skrevet 4. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b3218...512 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 1f9a4...d4c Man skulle tro at folk var i stand til og forstå at jeg skrev det som tull og at det ikke var alvorlig ment. Jeg mener hvor dumme er dere egentlig ?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #16 Skrevet 4. juni 2016 7 timer siden, amativeReflection skrev: Hvis politiet kommer til din bopel og du ikke har gjort noe galt åpner du selvsagt ikke døren. De får ringe og lage en avtale som normale folk. Hvis de kommer til din bopel og du har gjort noe galt åpner du selvsagt heller ikke døren, da kan de lettere finne skjellig grunn til mistanke og kan ransake bopelen din for å finne bevis. Alt i alt finnes det ingen verdens grunn til å snakke med eller slippe politiet inn dersom du møter dem, med mindre du har vært offer for en kriminell handling og ønsker å anmelde. Men da kan du gjøre det på politistasjonen eller avtale et tidspunkt når de møter. Jeg kunne aldri funnet på å åpnet døren for politi som kom uanmeldt, hvordan skulle det kunne gange meg? Hvis de trenger informasjon eller hjelp fra meg kan de ringe og avtale et måte. Hvis jeg er mistenkt for noe ønsker jeg selvsagt ikke å uttale meg uten advokat, og jeg vil selvsagt ikke ha de inn i min bopel. Hvis de har ransakelseordre får de bare ta å rive ned døren, og så får jeg diskutere den i retten. Forøvrig er det aldri hensiktsmessig å uttale seg i avhør heller, vent til rettsaken til å uttale deg om saken. Folk er for godtroende, vi har borgerrettigheter her i landet. Hvis politiet er utfor kan du jo også ringe nødnummeret og si det er noen ukjente utfor som banker på og som fremstår som truende. En gang brøt vaktmesteren inn politi i leiligheten min, faen jeg var forbannet og reiste meg for å kaste de ut. Men det så ut som politimannen skjønte tegningen og skygget banen (det var i forbindelse med en brannalarm). Nå ljuger du fælt Anonymkode: 65a72...f94
ajarRun Skrevet 4. juni 2016 #17 Skrevet 4. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå ljuger du fælt Anonymkode: 65a72...f94 Nope. Satt sammen med min eksamboer og så på fjernsyn etter en brannalarm. Politiet blir låst inn av vaktmester så jeg reiser meg fra sofaen og går mot dem, blikket mitt møter den ene politimannen og da sier han: "Bare fortsett å se på tv du" og så går dem. Regner med de etterforsket brannalarmen eller noe, var et kult nabolag, en annen gang satt jeg på en benk og da spurte væpnede politimenn meg om jeg bodde der, og jeg var småstein så jeg svarte ingenting. Så spurte de igjen og da sa jeg nei (fordi jeg ikke bodde på benken). 1
jabx Skrevet 6. juni 2016 #19 Skrevet 6. juni 2016 Den 6/4/2016 at 10.29, AnonymBruker skrev: Jeg er redd for å bli kontaktet av noen som gir seg ut for å være politi. Er det greit å be om å få se legitimasjon når man blir kontaktet av politimenn? Hvordan ser jeg i tilfellet om legitimasjonen er ekte eller falsk? Anonymkode: 17352...996 Det er greit å be om legitimasjon, men hvis de er sivile så pleier de som regel å legitimere seg uoppfordret (hvis de ikke gjør det og du slår dem ned vil du ikke kunne dømmes for vold mot offentlig tjenestemann, for eksempel). Men å se om legitimasjonen er falsk eller ekte er vanskelig. De færreste vet hvilke detaljer de skal se etter. Hvis noen sier de er politi og du er usikker, så si til dem at du er usikker på grunn av alle tilfellene av folk som gir seg ut for å være politi. Det kan godt være at de vil ta hensyn til det. De kan f.eks. vise frem samband eller andre ting politiet pleier å gå med. 1
michaeline__07 Skrevet 6. juni 2016 #20 Skrevet 6. juni 2016 Den 4.6.2016 at 11.29, AnonymBruker skrev: Sånne id-kort får man trykket opp for 15 dollar på nett. Proffe id-sjekkere klarer nok å se at de falske, men ikke vanlige folk på gata som får noen sekunder på seg. Det er som én nevnte her. Systemet er bygget på tillit mellom borger og myndighet. Noen utnytter denne tilliten. Spørsmålet er hvordan politet svarer. Anonymkode: 2fb75...001 Så du trykker opp falske politiskilt og sier du er politi? Hvorfor det? Det er jo helt ulovlig. Det hørtes kjempe smart ut... Har lest om en som har gjort det før - på utøya.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå