Gå til innhold

Ny nabo - støy

Anbefalte innlegg

Gjest Jessica
Skrevet (endret)

Det er så forferdelig slitsomt med naboer som først med vilje flytter under noen, så klager på at folk går eller lever livet sitt.  Enten så får du si ifra, ellers så får du kjøpe deg ørepropper. 

For en stund siden bodde vi i blokk , og naboen under insisterte på det ene etter det andre.  Vi måtte slutte å gå etter kl 22 for da skulle hun sove. Vi måtte også tisse før vi la oss, og barnet måtte ikke under noen omstendigheter trampe,hoppe eller løpe. Det er lett det 😄 Å holde en vilter liten unge stille en hel dag.  

Endret av Jessica
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har hund? I tiden jeg bodde i leilighet hadde jeg en hund som hoppet opp og ned fra sofaen i tide og utide. Da fikk jeg klager på "brak" som kom ganske ofte fra naboen under... skjønte jo at det var all hoppingen til hunden som gjorde det...

Anonymkode: 0b14b...25a

Ingen hund, og hører godt forskjellen på hund og menneske :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får heller klage til utleier om at bygget er så lydt du hører naboen åpne skuffer... Altså, da er det faktisk unormalt lydt og da er det jo egentlig helt normal bevegelse du klager på. Hva forventer du at hun skal gjøre? Liste seg rundt i eget hjem? Legge tjukke tepper i hele leiligheten og sette lyddempere på alle skap, skuffer og dører? Kun høre på musikk,tv etc i øretelefoner? 

Forøvrig, hun hører sikkert deg også... 

Anonymkode: a08be...811

Vel, det har vært flere beboere her før, uten at det har vært sjenerende støy av den grunn. Jeg driter i om jeg hører lyd av skuffer gå opp, dette er ikke sjenerende. Jeg illustrerer bare at det er lydt her. Hvis du leser hva jeg skriver, så dreier det seg ikke om andre lyder enn trinnlyder. Nå vet du heller ingenting om jeg eier eller leier. 

Lyden bærer mest nedover, og jeg tviler sterkt på at hun hører meg trampe. Jeg går ikke på hælen. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Jessica skrev:

Det er så forferdelig slitsomt med naboer som først med vilje flytter under noen, så klager på at folk går eller lever livet sitt.  Enten så får du si ifra, ellers så får du kjøpe deg ørepropper. 

For en stund siden bodde vi i blokk , og naboen under insisterte på det ene etter det andre.  Vi måtte slutte å gå etter kl 22 for da skulle hun sove. Vi måtte også tisse før vi la oss, og barnet måtte ikke under noen omstendigheter trampe,hoppe eller løpe. Det er lett det 😄 Å holde en vilter liten unge stille en hel dag.  

Herregud, vær nå litt saklig. Har bodd i gamle dårlige isolerte bygårder uten at jeg vært sjenert av dundrende fottrinn til alle døgnets tider. Problemstillingen er ekstrem tramping, ikke noe annet. Jeg tåler å høre at naboer lever. Ørepropper har forsåvidt ingen effekt mot mekaniske lyder. Da hadde det ikke hvert noe problem da vet du.

• Liker 5
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til. Over meg har det bodd et polsk par med 2 barn det siste året. Ungene står opp flere ganger om natten og løper rundt, det høres ut som om noen hamrer på metall 2 cm unna hodet mitt. Jeg har prøvd å snakke med foreldrene flere ganger, men de skjønner ikke problemet, og anklager meg for å være rasist. Jeg kommer til å flytte, har ikke sovet en full natt på rundt 1 år.

Det får bli huseier sitt problem videre siden han ikke bryr seg (han bor ikke her selv). Og dette huset er ikke dårlig isolert, det er bare den løpingen som er som torden

Anonymkode: 09de4...1ca

Skrevet

Jeg bor i en blokk fra 1975, og til tross for at naboen over er en slank, tilsynelatende lett dame, høres hun ut som en elefant. Prøvde å si til styret at de i et nyhetsbrev kunne skrive noen ord om at det er lytt, og, i tilfelle noen skulle bytte gulv, bruke slikt med trinndemping. Hun i styret forsto ikke hva jeg snakket om - gulv med trinn - hva- for -noe ??? Hun bor i toppleilighet.....

Jeg føler med deg - og ser aktivt etter en leilighet i toppetasjen. 

Og til Jessica - hensyn må gå begge veier: det er veldig slitsomt med folk som flytter inn i blokk/sameier og ikke evner å forstå at det betyr at en må ta mer hensyn til andre enn i en enebolig. Jeg syns faktisk at barn som vokser opp i leilighet rett og slett må forklares av foreldrene at "Når vi bor i leilighet, så er det andre rundt oss å ta hensyn til. Derfor går vi inne, og løper, tramper og hopper ute". Jeg har selv barn som har vokst opp i leilighet, og det skulle bare mangle at jeg ikke tok det som en del av oppdragelsen å lære de å ta hensyn til naboene vegg-i-vegg/gulv-i-tak.

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Jeg føler med deg. På folkehøyskole så hadde vi ei over oss. Hun trampet så hardt at vi trodde hun kom igjennom taket. Noen folk har ikke lært seg å gå normalt, og de tramper så hardt at man skulle tro de kommer til å brekke et bein. 
Hun ble flyttet i kjelleretasjen, for alle klaget på henne, og hun nektet å gjøre noe med det. Vi hørte ingen andre. Naboen var en stor fyr på 130 kg og han hørte vi ikke! Men hun som var normalvektig, herre jesus. skulle tro hun gjorde det med vilje. 
Vi hørte henne i gangene, vi hørte at hun kom på en mils avstand. Vedder på at Kina hadde store jordskjelv på grunn av den dama. Aldri opplevd maken før. 

Jeg vet at hun har fått klager før. for hun bodde i blokk. Folk holdt ikke ut i to år en gang før de måtte flytte. 
Høy tramping har ingenting med vekt å gjøre. Noen går på en "nå er jeg jævlig sint"- måte :fnise:

Men, det er forskjell på lytt og en person som ikke kan å gå. 

:skratte:

Jepp, men når kombinasjonen er lydt OG ikke kan gå, så blir det forferdelig slitsomt. Tramping har ingenting med en persons størrelse å gjøre, sant det. Man kan se ut som ei fjær og likevel klare å lage et helsikes spetakkel. Det har bare gått 2 uker, og jeg holder allerede på å gå fra vettet :)

Skrevet
39 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg bor i en blokk fra 1975, og til tross for at naboen over er en slank, tilsynelatende lett dame, høres hun ut som en elefant. Prøvde å si til styret at de i et nyhetsbrev kunne skrive noen ord om at det er lytt, og, i tilfelle noen skulle bytte gulv, bruke slikt med trinndemping. Hun i styret forsto ikke hva jeg snakket om - gulv med trinn - hva- for -noe ??? Hun bor i toppleilighet.....

Jeg føler med deg - og ser aktivt etter en leilighet i toppetasjen. 

Og til Jessica - hensyn må gå begge veier: det er veldig slitsomt med folk som flytter inn i blokk/sameier og ikke evner å forstå at det betyr at en må ta mer hensyn til andre enn i en enebolig. Jeg syns faktisk at barn som vokser opp i leilighet rett og slett må forklares av foreldrene at "Når vi bor i leilighet, så er det andre rundt oss å ta hensyn til. Derfor går vi inne, og løper, tramper og hopper ute". Jeg har selv barn som har vokst opp i leilighet, og det skulle bare mangle at jeg ikke tok det som en del av oppdragelsen å lære de å ta hensyn til naboene vegg-i-vegg/gulv-i-tak.

Åååå.... trinndemping hjelper ikke alltid. Det avhenger også av konstruksjon i bygget, og ikke minst hva slags gulv man også velger å legge oppå dempingen. Betongelement er det som helt klart lydisolerer best, så jeg kommer til å se meg om etter et slikt sted. 

Det er som du sier; hensyn må gå begge veier :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem.... Men komt til at jeg ikke kan klage på hvordan folk går... Det er jo hjemmet deres også.... Har klart å ignorere litt i den senere tid, men utrolig ubehagelig lyd som føles som går gjennom marg og bein😖

Anonymkode: 9447e...1a3

Gjest Evans
Skrevet

Kan det være at hun bruker sko inne? Naboen min gikk alltid med tøfler, jeg mistenker tresko. Jeg hørte hvert skritt han tok. Nå syns ikke jeg det var plagsomt, og likte vel heller å høre at han var hjemme, men om det kan være så enkelt som at hun får seg noen mykere tøfler ville det jo vært enkelt :)

Jeg forstår at det kanskje ikke er så lett å si i fra om, men om du ikke har tenkt å selge med det første er det greit å gjøre et forsøk. Legg det på en veldig fin måte, så det ikke skaper dårlig stemning. Lykke til! :)

Skrevet

Da vi bodde i blokk flyttet det inn tre studenter i leiligheten over oss, hun ene trampet rundt som om hun var en illsint kjempe på 150 kg. Skjønte ikke hvem det kunne være, for de var alle små jenter på noen og femti kilo :sjokkbla: 

Heldigvis var vi allerede på vei ut av leiligheten så det varte bare et par mnd. Hadde vi blitt boende måtte vi ha sagt fra. Var inne på tanken om å henge en pose med myke tøfler på døra deres for å se om de tok hintet:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
Den 4. juni 2016 at 11.31, AnonymBruker skrev:

Flytt til en toppleilighet :) Det gjorde jeg

Anonymkode: 9a5fc...d34

Jeg bor på toppen i blokken min og hver gang jeg har hatt naboer her har de kommentert hvor lytt det er og hvor godt man kan høre naboene. Når vi er i deres leiligheter blir jeg alltid overrasket over stille det er. 

Anonymkode: 57035...4d7

Skrevet

Uff, vanskelig situasjon!

Men jeg synes ikke at du skal henge opp en lapp eller slenge noe i postkassa hennes. Det virker litt bitchy, uansett hvor mange smilefjes du legger til.

Ta det face to face, eller finn henne på Facebook så dere kan føre en samtale :) Og ikke legg skylden på henne, bare si at bygget er sinnssykt lytt og kanskje litt dårlig isolert. Skyld heller på det, for stemningens skyld ;) Og vær overhyggelig, så er du helt sikker på at hun ikke tolker det som tilsnakking.

Noen mennesker går veldig hardt, og min erfaring er at det oftest er de som er veldig tynne. Akkurat som om man blir spissere under helene, eller blir stivere i kroppen : P

Men her er kanskje gulvmatter løsningen. Eller kanskje naboen din går med sko inne, som noen andre her nevner?

• Liker 1
Skrevet
Den 5. juni 2016 at 22.15, Evans skrev:

Kan det være at hun bruker sko inne? Naboen min gikk alltid med tøfler, jeg mistenker tresko. Jeg hørte hvert skritt han tok. Nå syns ikke jeg det var plagsomt, og likte vel heller å høre at han var hjemme, men om det kan være så enkelt som at hun får seg noen mykere tøfler ville det jo vært enkelt :)

Jeg forstår at det kanskje ikke er så lett å si i fra om, men om du ikke har tenkt å selge med det første er det greit å gjøre et forsøk. Legg det på en veldig fin måte, så det ikke skaper dårlig stemning. Lykke til! :)

Hun bruker ikke sko inne, dette er regelrett "hæl-tramping". Selv venner av meg reagerer veldig når de er på besøk.

Skrevet
Den 5. juni 2016 at 23.20, Tibbie skrev:

Uff, vanskelig situasjon!

Men jeg synes ikke at du skal henge opp en lapp eller slenge noe i postkassa hennes. Det virker litt bitchy, uansett hvor mange smilefjes du legger til.

Ta det face to face, eller finn henne på Facebook så dere kan føre en samtale :) Og ikke legg skylden på henne, bare si at bygget er sinnssykt lytt og kanskje litt dårlig isolert. Skyld heller på det, for stemningens skyld ;) Og vær overhyggelig, så er du helt sikker på at hun ikke tolker det som tilsnakking.

Noen mennesker går veldig hardt, og min erfaring er at det oftest er de som er veldig tynne. Akkurat som om man blir spissere under helene, eller blir stivere i kroppen : P

Men her er kanskje gulvmatter løsningen. Eller kanskje naboen din går med sko inne, som noen andre her nevner?

Veldig enig med deg, man skal være ganske ydmyk og grei når man tar opp sånne ting. Hadde det vært tankesløshet rundt høy musikk/festing, ja da kan man gjerne være litt kjerring :) Ingen sko :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...