Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en bolig hvor det kreves depositum, jeg har flyttet inn og betalt leien, men får ikke betalt depositumet før i slutten av juni. Jeg vet det skulle ha vært betalt og utleier godtar ikke utsetese, kan han kaste meg ut?

Anonymkode: 26d0d...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Så hvorfor flyttet du inn hvis du ikke kunne betale depositumet i tide?

Anonymkode: 0dd12...37f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor flyttet du inn hvis du ikke kunne betale depositumet i tide?

Det oppstod noe, jeg forklarer ikke det her da det ikke er relevant for å kunne svare på spørsmålet mitt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det oppstod noe, jeg forklarer ikke det her da det ikke er relevant for å kunne svare på spørsmålet mitt.

Er jo relevant da kanskje huseier vil forstå hvis forklaringen din er god nok...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på spm ditt er nei. Han rekker ikke kaste deg ut på lovlig i hvert fall.

Anonymkode: 312dc...5af

AnonymBruker
Skrevet

Tar nok litt tid å få kastet deg ut hvis du kan betale i slutten av måneden, men, dersom det står i kontrakten at depositum skal betales innen en gitt dato og du ikke gjør dette så har du misligholdt avtalen fra starten av-> ikke det beste utgangspunktet for et leieforhold. Utleier er nok ikke så fornøyd med deg vil jeg tro.

Anonymkode: 1c313...bb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som de over sier, han rekker ikke å kaste deg ut lovlig før du har betalt inn depositumet.

Det er altså før man i det hele tatt tar vurderingen om det grunnlag for å kaste deg ut. Ordet betaling er ikke riktig, et depositum er ikke en betaling til utleier og kontoen skal også opprettes i ditt navn og ingen av dere skal kunne disponere pengene. 

Utleier mangler altså ikke en betaling fra deg. Utleier mangler sikkerhetstillelse som avtalt i kontrakt. Sprøsmålet blir om denne mangelen er vesentlig nok til å iverksette utkastelse. For å få svar på det, må utleier gjennom husleietvistutvalget og namsmann. Og innen den tid har du oprpettet depositumskonto for lengst. (som utleier har betalt for).

Anonymkode: 8ed00...5c2

Skrevet

Hvis det var så viktig for huseier at depositumskontoen skulle være på plass ved innflytting, så skulle du ikke fått nøklene før det var i orden.

• Liker 6
Gjest Lunasama
Skrevet (endret)

Det dere egentlig skulle gjort før du fikk nøklene var at dere begge møtte opp til banken som skulle lage depositumkontoen, så skulle dere begge skrive under papirene slik at ingen kan ta ut pengene uten den andres samtykke. Dette skulle huseier ha sørget for og det er jo snodig at han ikke har gjort det enda. Ikke si han skal ha pengene på sin private konto?

Endret av Lunasama
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke oppfylt din del av avtalen, så ja, utleier kan kaste deg ut. Det er ingenting som kan oppstå som har prioritet over å betale inn depositum. Anser slikt som svindel. 

Anonymkode: a2b84...754

AnonymBruker
Skrevet

OT: Hva med dem som har spiseforstyrrelse, søker forsiktig om hjelp, men ikke blir trodd?

Anonymkode: 4a2a7...73a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OT: Hva med dem som har spiseforstyrrelse, søker forsiktig om hjelp, men ikke blir trodd?

Ja det var virkelig out there også :klaske::fnise: Svarte i feil tråd!!! Beklager.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke oppfylt din del av avtalen, så ja, utleier kan kaste deg ut. Det er ingenting som kan oppstå som har prioritet over å betale inn depositum. Anser slikt som svindel. 

Tullball. Selvsagt kan han ikke kaste ut noen, selv om kontrakten hadde gått ut ville TS hatt fjorten dager på å flytte.

Utleier her har jo gjort noe idiotisk, nå sitter hen uten sikkerhet dersom TS slutter å betale leie eller ødelegger leiligheten eller begge deler. Hvis jeg var utleier hadde jeg sagt opp kontrakten med en gang, men TS ville jo fortsatt kunne bodd der i oppsigelsestiden + 14 dager (og da eventuelt tiden det tar å få kastet TS ut med tvang, som legger på ennå mer tid). 

Derfor gir man aldri fra seg nøkler før depositum er på konto.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel opprette selve depositum kontoen uten å betale hele depositumet. I og med at både leier og utleier skal skrive under papirene sammen så har vel også huseier et medansvar for at depositum konen ikke er opprettet? Når kontoen er opprettet så er det bare noen få dager igjen til du kan betale?

Skrevet
1 minutt siden, petterm skrev:

Man kan vel opprette selve depositum kontoen uten å betale hele depositumet. I og med at både leier og utleier skal skrive under papirene sammen så har vel også huseier et medansvar for at depositum konen ikke er opprettet? Når kontoen er opprettet så er det bare noen få dager igjen til du kan betale?

Ingenting i tråden indikerer at depositumkontoen ikke er opprettet. Problemet her er at TS ikke har mulighet til å betale depositum.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, amativeReflection skrev:

Tullball. Selvsagt kan han ikke kaste ut noen, selv om kontrakten hadde gått ut ville TS hatt fjorten dager på å flytte.

Utleier her har jo gjort noe idiotisk, nå sitter hen uten sikkerhet dersom TS slutter å betale leie eller ødelegger leiligheten eller begge deler. Hvis jeg var utleier hadde jeg sagt opp kontrakten med en gang, men TS ville jo fortsatt kunne bodd der i oppsigelsestiden + 14 dager (og da eventuelt tiden det tar å få kastet TS ut med tvang, som legger på ennå mer tid). 

Derfor gir man aldri fra seg nøkler før depositum er på konto.

Men kan han be namsmannen varsel utkastelse, eller må han si opp kontrakten først?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan han be namsmannen varsel utkastelse, eller må han si opp kontrakten først?

Jeg ville tatt kontakt med en advokat. Det er mulig at utleier kan heve kontrakten i dette tilfellet, og da vil du både måtte flytte ut med en gang og bli erstatningspliktig for tapt leieinntekt. Dersom det er tilfellet ender du jo opp med å kunne måtte betale 3 måneders husleie uten å ha et sted å bo. 

Hvis du har fått varsel om at namsmannen vil kaste deg ut sliter du jo, spørsmålet er om det er grunnlag for å heve kontrakten, og der er jeg litt usikker, men det er godt mulig det er det. Det er mulig namsmannen ikke vil kaste deg ut hvis det ikke er noen annen plass du kan bo eller hvis du har barn kan det ta tid, men det vil bli dyrt for deg.

Det jeg ville gjort var å låne pengene, selv med kredittkort, rentene på 30 000 vil være ca 510 kroner i måneden (og så kan du regne med omtrent det samme i gebyrer for å overføre pengene ut). Mye billigere enn å betale 30 000 for en leilighet du ikke får bo i. Bare å bli kastet ut av namsmannen koster vel betydelig mer enn rentene og gebyrene.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye rare svar....

En kan ikke kastes ut på bakgrunn av manglende depositum. Dersom utleier lar leietaker flytte inn uten at depositum er på plass, så er det et eventuelt tap utleier må bære. 

For å kaste ut noen (fravikelse) kreves det tvangsgrunnlag. Husleiekontrakt som sier at leietaker kan kastes ut ved manglende leie er tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven 13-2 tredje ledd bokstav a. Depositum er IKKE leie. Det finnes ingen tvangsgrunnlag som gir utleier mulighet til å gå direkte til namsmannen og begjære fravikelse kun på grunn av manglende leie. Han må da eventuelt forsøke å heve kontrakten, noe som må gå via tingretten først og er en langdryg affære. Dessuten er sjansen for at utleier får heve kontrakten på bakgrunn av manglende depositum ikke-eksisterende.

Hilsen en som faktisk jobber som namsmann :) 

Anonymkode: a729d...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over, selvsagt skal det stå "manglende depositum" i denne setningen....: Det finnes ingen tvangsgrunnlag som gir utleier mulighet til å gå direkte til namsmannen og begjære fravikelse kun på grunn av manglende depositum.

Anonymkode: a729d...a7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...