Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik situasjonen tilsier akkurat nå, så er det mulig at jeg bør flytte litt på meg - nærmere sagt til Tønsberg. Dette for å unngå mye pendling. Tipper at jeg i tillegg til bom- og bensinpenger vil spare tid og energi. 

Jeg har fått et veldig godt inntrykk av byen utseendemessig. Sentrum og gågatene virker livlige på godværsdager og det er tilgang til sjøen. Men hvordan er det å være bosatt der? Da vil jeg ikke høre om spekulasjoner ut fra rykter, men om noen her er eller har vært bosatt der? Er det "skiller" (status) også i Tønsberg? Hvordan er befolkningen? Overlegent, åpent...?

setter stoooor pris på svar :):):) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er oppvokst i Tønsberg :) veldig fin by! Men mennesker der er jo forskjellige som alle andre steder, så jeg kan ikke gi noen adjektiv som er typisk ;) Beveger man seg mot nøtterøy og Tjøme konmune er det litt mer snobberi blant enkelte, men ikke noe utpreget i det hele tatt. 

Solvang er kjempefint dersom du har barn / planlegger barn, rolige boligstrøk og veldig sentrumsnært dersom du skal pendle med tog/buss! 

Tønsberg har masse liv om sommeren og ikke fullt så mye liv om vinteren, hehe. Kjøpesenteret har jo blitt stort og det har også kommet en del bra spisesteder. 

Hadde det ikke vært for at jeg trives for godt i Oslo hadde hjembyen vært et godt alternativ å bo :) 

Anonymkode: acd75...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som bor der, og er ofte på besøk. Jeg har et inntrykk av at dette er et trivelig sted å bo :) 

Anonymkode: f42ad...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Trives veldig godt her etter flere år i byen. Men for de "innfødte" er du ikke en "Tønsberger" før du kan vise til minst fire generasjoner født i byen... Hehe :)  Så lenge du ikke planlegge å henge i losjene her, så er ikke det et problem da :) Det er ganske mange innflyttere i byen på grunn av de mange sentrale funksjonene som ligger her. 

Anonymkode: 2d737...690

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det som veldig delt og mye prestisjejag under oppveksten. Gikk på Byskogen, som er en skole som alltid har vært preget av store sosiale forskjeller og dertil tilhørende mobbing. Ville nok heller peilet meg mot områdene som hører til Presterød skolekrets, som har veldig gode skoler, evt. ut på Nøtterøy, der jeg opplever at det er litt mindre forskjeller og snobberi. 

Anonymkode: 7e724...751

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde det som veldig delt og mye prestisjejag under oppveksten. Gikk på Byskogen, som er en skole som alltid har vært preget av store sosiale forskjeller og dertil tilhørende mobbing. Ville nok heller peilet meg mot områdene som hører til Presterød skolekrets, som har veldig gode skoler, evt. ut på Nøtterøy, der jeg opplever at det er litt mindre forskjeller og snobberi. 

Takk for svar. Venter ikke barn enda, men greit å vite når den tid kommer. Hvordan er områdene rundt sentrum? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Nøtterøy for to år siden. Trives godt. Rolig og fint. Frodig om sommeren og tilgang på alt mulig. Tillåmed mini-slalåmbakker om vinteren! Vi har barn her som trives og er i gode miljøer. Vi har ikke merket stort til "prestisje-jaget" som noen nevner her. Eldstemann på 18 er riktignok opptatt av å være kul, men ikke prestisje. 

Vi bruker mye tid på kverneriet i Tønsberg og kjører mye ut på Tjøme/Færder for turer og grilling. Sandefjord er 20 min unna og er et godt alternativ til Tønsberg. With bakeri i Tønsberg er også utrolig hyggelig. Mange butikker med godt utvalg, og jeg føler ikke at det er mye jeg kun får tak i i Oslo. 

Er født og oppvokst i og rundt Oslo. Jeg syntes tønsbergere kan være litt trashy (Sorry), og ikke alltid like hyggelige. Det finnes selvfølgelig unntak. 

Vi kommer til å bo her i ca 5 år til, men vi vil ikke bli gamle her. Vi er dog av den rastløse typen, som er glad i aktiviteter og natur. Mange fine strender i Tønsberg og utover øyene. 

Jeg er alt i alt fornøyd. Ville ikke trivdes like godt i Tønsberg som jeg gjør her på Nøtterøy (bor ikke snobbete villa). Det er er fint sted å bo, men ikke her jeg vil tilbringe resten av livet :) 

Anonymkode: fcea7...4ea

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til Nøtterøy for to år siden. Trives godt. Rolig og fint. Frodig om sommeren og tilgang på alt mulig. Tillåmed mini-slalåmbakker om vinteren! Vi har barn her som trives og er i gode miljøer. Vi har ikke merket stort til "prestisje-jaget" som noen nevner her. Eldstemann på 18 er riktignok opptatt av å være kul, men ikke prestisje. 

Vi bruker mye tid på kverneriet i Tønsberg og kjører mye ut på Tjøme/Færder for turer og grilling. Sandefjord er 20 min unna og er et godt alternativ til Tønsberg. With bakeri i Tønsberg er også utrolig hyggelig. Mange butikker med godt utvalg, og jeg føler ikke at det er mye jeg kun får tak i i Oslo. 

Er født og oppvokst i og rundt Oslo. Jeg syntes tønsbergere kan være litt trashy (Sorry), og ikke alltid like hyggelige. Det finnes selvfølgelig unntak. 

Vi kommer til å bo her i ca 5 år til, men vi vil ikke bli gamle her. Vi er dog av den rastløse typen, som er glad i aktiviteter og natur. Mange fine strender i Tønsberg og utover øyene. 

Jeg er alt i alt fornøyd. Ville ikke trivdes like godt i Tønsberg som jeg gjør her på Nøtterøy (bor ikke snobbete villa). Det er er fint sted å bo, men ikke her jeg vil tilbringe resten av livet :) 

Anonymkode: fcea7...4ea

Tusen takk for utfyllende svar! :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette.

Kragebein, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Tønsberg er utrolig kjedelig. Lite å finne på, få gode spisesteder. Begrenset hvor moro det er å traske rundt på Farmandstredet. Foretrekker helt klart Oslo!

Anonymkode: 6711a...db2

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er oppvokst i Tønsberg :) veldig fin by! Men mennesker der er jo forskjellige som alle andre steder, så jeg kan ikke gi noen adjektiv som er typisk ;) Beveger man seg mot nøtterøy og Tjøme konmune er det litt mer snobberi blant enkelte, men ikke noe utpreget i det hele tatt. 

Solvang er kjempefint dersom du har barn / planlegger barn, rolige boligstrøk og veldig sentrumsnært dersom du skal pendle med tog/buss! 

Tønsberg har masse liv om sommeren og ikke fullt så mye liv om vinteren, hehe. Kjøpesenteret har jo blitt stort og det har også kommet en del bra spisesteder. 

Hadde det ikke vært for at jeg trives for godt i Oslo hadde hjembyen vært et godt alternativ å bo :) 

Anonymkode: acd75...aa2

Hva med rundt område ved ringsau stranda?

Anonymkode: 45f68...de4

Skrevet

Ryddet for avsporinger, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Gjest Ellapropella
Skrevet
Den 4. juni 2016 at 18.27, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på Byskogen Skole var det mye mobbing og utestengelse, mange av foreldrene var like ille som barna. Solvang var preget av mye rikfolk og endel av dem hadde ufordragelige unger som så ned på de fra andre steder i byen eller ikke hadde så god økonomi (eller normal økonomi for den saks skyld.) Jeg har hørt tilsvarende historier fra folk på 50 og folk på 20, så det er nok mye varierende erfaringer fra akkurat den plassen. Jeg kommer i hvert fall aldri til å ville bosette meg der eller sende barna våre på skole dit. Til det er mine erfaringer altfor dårlig. 

Men Tønsberg er mye bra også! Mange fine steder og flott natur ikke langt unna! Slottsfjellet er kjempefint, og Frodeåsen har flotte turmuligheter blant annet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i Tønsberg, men bor i Oslo. Synes alltid det er kjempedeilig å komme hjem til Tønsberg, tar en tur innom farmandstredet som har det man trenger, brygga og etter min mening den koseligste kinarestauranten som heter Nye Bamboo Garden i øvre Langgate. Synes også generelt folk i Tønsberg er åpne og lette å komme i kontakt med.

Gikk selv på Byskogen og kjenner igjen det som er blitt sagt om den, mye mobbing og merkelige lærere. Men selv om solvang er preget av en del rikfolk, er det også mange barnefamilier og jordnære folk som bor der. 

Anonymkode: bb5cf...e1a

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.6.2016 at 8.21, Februarbarn skrev:

Slik situasjonen tilsier akkurat nå, så er det mulig at jeg bør flytte litt på meg - nærmere sagt til Tønsberg. Dette for å unngå mye pendling. Tipper at jeg i tillegg til bom- og bensinpenger vil spare tid og energi. 

Jeg har fått et veldig godt inntrykk av byen utseendemessig. Sentrum og gågatene virker livlige på godværsdager og det er tilgang til sjøen. Men hvordan er det å være bosatt der? Da vil jeg ikke høre om spekulasjoner ut fra rykter, men om noen her er eller har vært bosatt der? Er det "skiller" (status) også i Tønsberg? Hvordan er befolkningen? Overlegent, åpent...?

setter stoooor pris på svar :):):) 

Kjempefin by. Jeg har feriert der flere ganger :) 

Anonymkode: 9a66f...981

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...