Gå til innhold

Hva servere til venner på middag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får noen venner på middagsbesøk og trenger tips til hva jeg kan servere. Gjerne noe som kan forberedes dagen før, og lages ferdig før gjestene kommer. Jeg ser for meg å lage noe der gjestene forsyner seg selv (ikke lagt opp på fat) dersom det er ok? Jeg inviterer ikke så ofte til middag. Jeg tror jeg vil bake en kake, da trenger jeg vel ikke servere dessert? Eller forventer folk begge deler? Vi blir 6 stk og er rundt 30 år. Føler alle på denne alderen serverer superfancy greier, og jeg er ikke så fancy (men flink til å lage mat). 

Anonymkode: cb2f0...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pai, lasagne, moussaka, chili con carne, taco, sommerruller, tikka masala, pastasalat, fylte   paprika :) 

• Liker 5
Skrevet

reker er også en sikker vinner. Server med avocado, smør, salt, pepper og sitron. Hvis du vil imponere lager du en god majones/aioli og loff til, men du får kjøpt sbla gode også!

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, veraa94 skrev:

Pai, lasagne, moussaka, chili con carne, taco, sommerruller, tikka masala, pastasalat, fylte   paprika :) 

Skriver under på denne! Spessielt chilli con carne, den blir jo bare bedre av å stå litt! Den burde jo lages dagen/to dager fø, og fytti-rakkern så godt! 

• Liker 3
Skrevet

Eller tapas? lag mange små enkle retter, og sammen vil det se fancy ut! velg retter som kan lages i forveien (de fleste tapas-retter kan som regel det), og det serveres gjerne kaldt/oppvarmet. Sleng med litt god butikkjøpt aioli og focaccia så blir det konge! 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, mafie skrev:

Eller tapas? lag mange små enkle retter, og sammen vil det se fancy ut! velg retter som kan lages i forveien (de fleste tapas-retter kan som regel det), og det serveres gjerne kaldt/oppvarmet. Sleng med litt god butikkjøpt aioli og focaccia så blir det konge! 

Matprat har noen gode oppskrifter på dette, bare å velge de du synes er enklest :)  http://www.matprat.no/kampanjer/tapas/sommertapas/ 

• Liker 1
Skrevet

Lasange er jo kjempe godt! Om de ikke har noe i mot toro kan du lage toro lasange. Nam! 

Laks, gryterett, suppe og hvitløksbrød som tilbehør, pasta. Så noen nevnte tikka masala og chilli cpn carne. Kjempe godt det og! :)

• Liker 1
Skrevet

Lasagne er et godt valg.  Kyllinglår er også godt og lettvint. Legg de i marinade noen timer før/dagen før og sett de i ovnen 30-40 minutter (kommer an på størrelse)  før de skal serveres. 

Her er oppskrift på en gulrotkake jeg pleier å bake. Smakfull og saftig. Ikke sløyf fyllet, det blir nam nam på kaka men du kan bruke mindre melis enn det som står i oppskriften. 

http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Gulrotkake-11

• Liker 1
Gjest Tom/Loki
Skrevet (endret)

Paella eller gazpacho.

Endret av Tom/Loki
Gjest 12flo
Skrevet

Når er dette ts, og hva sier værvarselet for den dagen?

Jeg ville styrt unna all varmmat om det er like varmt som idag. Reker høres helt ok ut. Evt eggerøre, laks, kalde poteter, salat og dressing. Salaten kan du ha i små skåler så kan alle forsyne seg selv av favorittene. Oliven, fetaost, osv. Mange muligheter. Eller en kald pai.

Skrevet

Hot kyllingpasta!

1 beger creme fraiche

1 chili

2 fedd hvitløk

3 ss heinz chilisaus

Kylling

Bacon

1 gul løk

1 paprika

(kjøp kremfløte, om det skulle bli for tykt)

salt og pepper

Tagliatelle, helst fersk som ligger i kjøledisken. Ha fersk timian, parmesan og ruccola på toppen. En rett som er lett å lage, og er veldig god. Veldig godt å drikke prosecco til, som fresher litt opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe som passer i varmen.

Salat av laks, avokado, mango, vårløk og chili, blandes med saften av en sitron og litt olivenolje.

Reker med tilbehør

Østers med pommes frites

Paella

Cæsarsalat

Anonymkode: 2e73d...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Tris skrev:

Når er dette ts, og hva sier værvarselet for den dagen?

Jeg ville styrt unna all varmmat om det er like varmt som idag. Reker høres helt ok ut. Evt eggerøre, laks, kalde poteter, salat og dressing. Salaten kan du ha i små skåler så kan alle forsyne seg selv av favorittene. Oliven, fetaost, osv. Mange muligheter. Eller en kald pai.

Jeg skriver under på denne. Veldig lett å ha klart i god tid i forveien. Passer til sommer. Kjøp et digg surdeigsbrød hos bakeren i tillegg, så har du alt du trenger. Å, ja, ikke glem Aioli til denne type mat, alltid en vinner.

Til dessert: Lag Pavlova. Kjøp ferdig Toro-pose. Stek i 1 time, avkjøl, smekk oppå en blanding av pisket krem og vaniljekrem (kjøp ferdig laget), og smækk smækk på med blåbær, bringebær og jordbær. Pavlova er som både kake og dessert i ett. Utrolig lett å lage.

Lykke til!

Anonymkode: 7bc96...f75

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver under på denne. Veldig lett å ha klart i god tid i forveien. Passer til sommer. Kjøp et digg surdeigsbrød hos bakeren i tillegg, så har du alt du trenger. Å, ja, ikke glem Aioli til denne type mat, alltid en vinner.

Til dessert: Lag Pavlova. Kjøp ferdig Toro-pose. Stek i 1 time, avkjøl, smekk oppå en blanding av pisket krem og vaniljekrem (kjøp ferdig laget), og smækk smækk på med blåbær, bringebær og jordbær. Pavlova er som både kake og dessert i ett. Utrolig lett å lage.

Lykke til!

PS, Pavlova er en marengskake, men det vet du sikkert. Passer utmerket til sommer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode innspill :) Dette er neste lørdag, og det er meldt 11 grader og litt sol. 

Reker utgår, da hun ene som kommer er allergisk mot skalldyr. Jeg vil gjerne lage alt fra bunnen, og derfor synes jeg tapas høres litt voldsomt ut. Jeg har heller aldri spist det selv, og vet ikke helt hva jeg burde lage. Men kom gjerne med flere ideer til tapas, hadde vært artig å prøve noe nytt om det ikke blir for mye arbeid. Jeg vurderer også en pai, pastasalat, gryterett, kanskje lasagne? Noe i den retningen. Vil i alle fall ha noe som er ordentlig middag. Har ikke så mye tid etter jobb til å lage klart, så jeg vil gjerne kunne gjøre det meste dagen før. 

Blir det for mye med både dessert og kake? Jeg vurderer noe med sjokolade eller bær (eller begge deler), men ikke pavlova.

AnonymBruker
Skrevet

Lasagne med noe brød til er deilig! Synes personlig at du kan droppe dessert om du har kake :-)

Anonymkode: 88675...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne med noe brød til er deilig! Synes personlig at du kan droppe dessert om du har kake :-)

Anonymkode: 88675...bc4

Da blir det bare kake! Sikkert nok det, i alle fall nok å gjøre for meg :D 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Blir det for mye med både dessert og kake? Jeg vurderer noe med sjokolade eller bær (eller begge deler), men ikke pavlova.

Jeg syns også det er nok med kake. Kake med sjokolade og bær her, jeg har ikke bakt den selv, men den ser fantastisk god ut!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe frosne bær og varme dem opp og servere med en god is til, dersom du ønsker en dessert i tillegg til kaken. Det er lite jobb og ikke så mektig. Personlig hadde jeg heller gjort det og droppet kaken. Føler kake hører med til dagtid, ikke på kvelden etter middag (altså mer i kaffeselskap). Særlig hvis det blir litt alkohol. Da føles kake malplassert. 

Anonymkode: 786bd...341

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror til middag at jeg hadde gått for ovnsbakt fisk (helstekt ørret eller salmalaks), med enten en lekker salat og ris til, eller ovnsbakte grønnsaker. Kan eventuelt lage en rotmos (den kan klargjøres dagen før), men en grønn salat til. Det skal stå kort tid i ovnen og er deilig sommermat. Ikke så mektig eller hot i varmen. Kan også servere noe godt brød til.

Anonymkode: 786bd...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...