Gå til innhold

Hjelp - brent plast

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Skulle steke pizza, så tok den opp av fryseren og satt den i ovnen på bakeplaten som var under. Leste selvfølgelig ikke på baksiden at man må ta av det tynne plastlaget mellom bakeplaten og pizzaen... Rakk ikke å steke pizzaen ferdig før det begynte å lukte rart. Tok den selvfølgelig ut med en gang, men nå lukter det ganske sterkt i hele leiligheten. Er dette farlig?? Vet at plast gir fra seg skadelige stoffer når det varmes opp?

Anonymkode: 18b6f...63f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan være farlig å puste inn. Sett opp vinduer til lufting, og opphold deg et sted der gassene ikke er mens du lufter

Anonymkode: a98b8...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan merker jeg det hvis jeg tar skade av gassene? :/ luftveier?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ta en telefon til legevakta og forklar situasjonen. Der får du også vite om bl.a. hvilke symptomer m.m.

Har du fått luftet ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen gasser gir forgiftning og er dødelig. Jeg er ikke lege. Snakk med legevakta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!! Lufter som bare rakkern her, lukten sitter godt, men det er litt bedre i de fleste rom.

Ringte legevakten som ba meg ringe giftsentralen, og de sa at det ikke burde være fare for forgiftning ettersom det ikke er noe røyk, kun mye lukt. Hvis det hadde begynt å brenne derimot, hadde det vært ganske farlig. Til info hvis noen andre googler dette en annen gang..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar!! Lufter som bare rakkern her, lukten sitter godt, men det er litt bedre i de fleste rom.

Ringte legevakten som ba meg ringe giftsentralen, og de sa at det ikke burde være fare for forgiftning ettersom det ikke er noe røyk, kun mye lukt. Hvis det hadde begynt å brenne derimot, hadde det vært ganske farlig. Til info hvis noen andre googler dette en annen gang..

Takk for tilbakemeldingen!

Det er bra at du ringte, og at du fikk vite at det ikke var fare for forgiftning hos deg.

Takk for at du deler dette som også kan være nyttig for andre! :blomst:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ps

Pizzaprodusenten burde få tilbakemelding om at det er dumt å ha plast på undersiden av pizzaen. De burde heller ha et bakepapir under pizzaen i steden for plast, dersom de har nødt til å ha noe under pizzaen

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at du må ha misforstått bruksanvisningen. De pizzaene jeg kjenner til, ligger på en papplate med bakepapir imellom. Det er papplaten du må ta vekk. Hvis pizzaen er pakket inn i plast, må du selvfølgelig også ta av den. Bakepapiret kan være under pizzaen. Jeg pleier å fjerne det også.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at du må ha misforstått bruksanvisningen. De pizzaene jeg kjenner til, ligger på en papplate med bakepapir imellom. Det er papplaten du må ta vekk. Hvis pizzaen er pakket inn i plast, må du selvfølgelig ta av den. Bakepapiret kan være under pizzaen. Jeg pleier å fjerne det også.

På pizzaen til TS var det plast under pizzaen. Kanskje du ikke har stekt akkurat den type pizza.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at du må ha misforstått bruksanvisningen. De pizzaene jeg kjenner til, ligger på en papplate med bakepapir imellom. Det er papplaten du må ta vekk. Hvis pizzaen er pakket inn i plast, må du selvfølgelig også ta av den. Bakepapiret kan være under pizzaen. Jeg pleier å fjerne det også.

Jeg kan ikke forstå dette innlegget ditt på annen måte enn at du ikke har lest og/ eller ikke har forstått hovedinnlegget i tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps

Pizzaprodusenten burde få tilbakemelding om at det er dumt å ha plast på undersiden av pizzaen. De burde heller ha et bakepapir under pizzaen i steden for plast, dersom de har nødt til å ha noe under pizzaen

Ja, skal sende dem en mail og klage!! Selv om jeg selvfølgelig burde ha sett nøyere på undersiden så er det teit å ha noe som potensielt kan være skadelig og ikke minst veldig brannfarlig på mat som skal stekes :( 

6 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg kan ikke forstå dette på annen måte enn at du må ha misforstått bruksanvisningen. De pizzaene jeg kjenner til, ligger på en papplate med bakepapir imellom. Det er papplaten du må ta vekk. Hvis pizzaen er pakket inn i plast, må du selvfølgelig ta av den. Bakepapiret kan være under pizzaen. Jeg pleier å fjerne det også.

Tok jo av plasten som pizzaen er pakket i.. men det var en papplate og et tynt lag under, som jeg trodde var bakepapir. Kastet det ganske kjapt etterpå og gikk ut med det, så ikke hva det var, var nok ikke ren plast, men det lukter ihvertfall veldig plast, så noe var det! Veldig karakteristisk lukt.. Men skal fjerne alt neste gang!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skal sende dem en mail og klage!! Selv om jeg selvfølgelig burde ha sett nøyere på undersiden så er det teit å ha noe som potensielt kan være skadelig og ikke minst veldig brannfarlig på mat som skal stekes :( 

Tok jo av plasten som pizzaen er pakket i.. men det var en papplate og et tynt lag under, som jeg trodde var bakepapir. Kastet det ganske kjapt etterpå og gikk ut med det, så ikke hva det var, var nok ikke ren plast, men det lukter ihvertfall veldig plast, så noe var det! Veldig karakteristisk lukt.. Men skal fjerne alt neste gang!

Flott at du vil sende en mail om det :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke forstå dette innlegget ditt på annen måte enn at du ikke har lest og/ eller ikke har forstått hovedinnlegget i tråden.

Hvorfor er du så spydig? Selvfølgelig leste jeg det. Jeg hadde ikke svart ellers.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På pizzaen til TS var det plast under pizzaen. Kanskje du ikke har stekt akkurat den type pizza.

Nei, det har jeg aldri opplevd.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra at det ikke skjedde noe mer. Får tro pizzaprodusenten tar din mail til underretning gjør noe med saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Nei, det har jeg aldri opplevd.

Jeg forstår. Det er antagelig et ganske nytt påfunn av en eller flere produsenter.

Plasten er der på baksiden av pizzaen kanskje for å hindre papplaten i å være i kontakt med pizzaen. Papplaten må kanskje være der grunnet at pizzaen ikke skal brekke.  (Papplaten er kanskje ikke godkjent for å være i kontakt med mat?)

Jeg håper at produsenten(e) løser dette ved å ha ok materiale (bakepapir) på baksiden av pizzaen dersom de absolutt må ha et lag med materiale der.

Jeg mente ikke å være spydig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type Pizza var dette, TS?

Det kan være greit for flere av oss andre å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...