Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, har lurt på  ås kaffe meg et kredittkort som jeg kan bruke på ferie og bare føre over pengene når jeg kommer hjem fra den vanlige kontoen min. Men nå er nå saken slik at jeg aldri har hatt et slikt kort før, har ingen kunnskap om de. Så er det en god ide med et slikt kort til mitt bruk? Er så mange som sier at det er så lurt... Og er det vanskelig å ha kontroll på hvor mye du har brukt, får du tilgang til en slags nettbank der du kan følge med? Noen som kan anbefale et kort til meg?

Beklager alle spørsmålene, virker nok helt tilbakesatt. :P 

Anonymkode: 6dbbc...6b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg Norwegian sitt kredittkort. Så lenge du har kontroll og økonomi til å betale ut alt du har brukt under ferien, når du kommer hjem, så er kredittkort greit på ferie. Men å ta ferie på kreditt uten å ha penger til å betale ut før rentene begynner å løpe, det er det som er dumt. 

Anonymkode: 5f906...a49

Skrevet

Bedre å spørre hvis man er usikker framfor å gå rundt og lure. :)

Jeg bruker alltid kredittkort nå jeg er på reise. Jeg har selv opplevd at mitt kort ble skimmet, men da ble det heldigvis raskt oppdaget og ingen skade skjedd. Det er jo en trygghet om noe skulle skje. Dessuten får man jo gjerne kickback når kortet blir brukt, og det er jo positivt.

Man får en nettbank man føler med i seg, og på den måten får man kontroll over det som har blitt brukt. Som AB over her anbefaler så har jeg selv et Bank Norwegian-kort. Jeg synes det er greit nok, det er også gratis uttak på det i utlandet, men man får kun igjen kickback som poeng som da kan brukes hos Norwegian selv. Ønsker man ikke det bruker jeg heller Trumf Visa eller andre kredittkort, alt ettersom hva jeg ønsker å spare opp til. Da får jeg heller pengene slik at jeg kan bruke dem slik jeg selv måtte ønske. ;) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min lokalbank er Sparebanken Sogn og Fjordane, og der bare bestilte jeg et kredittkort i nettbanken. Dersom jeg bruker det går jeg bare inn i nettbanken og overfører penger fra en annen konto - det står på listen akkurat som alle andre kontoer. På den måten glemmer jeg aldri å overføre og får ikke regning, men får en sms i begynnelsen av måneden som forteller meg at betalingsfrist er den 15. Har jeg ikke brukt kortet, får jeg ingen SMS.

Bortsett fra en gang der de klarte å sperre begge kortene mine mens jeg var i utlandet, har jeg ikke hatt noe problem med det. Så lenge du ikke ringer kundeservice bør du være trygg :P

Jeg vet ikke hvordan dette virker i andre banker, men bare det at kortet ligger som en hvilken som helst konto i nettbanken gjør at jeg har full kontroll, og behandler det som de andre kontoene.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Jeg førte over penger på kredittkortet sist jeg var i utlandet, slik at det nesten ble som et debetkort. 

Anonymkode: 168b6...146

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. :) Har sett på Norwegian sitt da gebyrfrie uttak er en fordel... Er ennå i tenkeboksen da. :P 

Anonymkode: 6dbbc...6b2

Skrevet (endret)

Ya-bank er også et alternativ. De utgir VISA kredittkort.

Hos Ya bank kan du f.eks. betale reisen og få prosenter i rabatt. Man velger selv hvilken rabatt man vil ha av 4-5 alternativer i begynnelsen av hver måned. Da får man den rabatten resten av måneden. F.eks. matvarer, 3% på alle dagligvarer (uavhengig av butikk) i juni. Forrige måned var det 4% på matvarer. 6% på reiser.osv.

Det er også lov å bytte hvilken rabatt man vil ha underveis i måneden. Akkurat nå i juni er det for eksempel mulig å velge rabatt på 3% på alle kjøp i utlandet på kortet. Hvis du først velger rabatt på reise, betaler reisen din, og så endrer til rabatt på kjøp i utlandet rett før avreise, så får du rabatt på alt som har med feriereisen din å gjøre, så lenge du betaler med kortet.

https://ya.no/kredittkort/rabatter

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...