Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere denne uka bestilte jeg kombiskap og vaskemaskin hos Elkjøp. Jeg ga da beskjed om at mannen og jeg også vil kjøpe oppvaskmaskin og komfyr der så snart kjøkkenet er klart om to uker. Selv om vi kjøpte for ca. 13 000 kr, og kommer til å komme opp i ca 20 000 kr tilsammen, fikk vi ingen rabatt i det hele tatt selv om vi prøvde å prute. Selgeren sa at han ikke hadde noe å gå på på disse to maskinene.

Jeg er klar over at det som utgangspunkt er prislappen som gjelder, men etter å ha undersøkt litt på nettet ser det ut til at det er mer vanlig å gi rabatt, fra 10 % og opp, ennå ikke gi noe i det hele tatt. Siden vi legger igjen såpass mye penger, er jeg litt misfornøyd og lurer på å gå et annet sted og bestille istedet.

Hva tenker dere? Bør man forvente et visst avslag? Eller er det sant at de på noen av produktene ikke har noe å gå på? 

Anonymkode: f5dc4...a1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dere handlet for 20k nå, er det kanskje en mulighet for at dere ville fått noe rabatt. Elkjøp har også prisgaranti, så dvs at dersom dere hadde funnet disse tingene billigere et annet sted, ville dere fått det til den prisen. 

Det folk må forstå er at butikken skal tjene penger, gir ansatte ut rabatteri hytt og pine, tjener de ingenting - og da er det heller ikke mye til overs når lønn skal betales. 

For eksempel hvor jeg jobber, spør noen om prosent på grill må jeg si nei, fordi bruttoen er allerede lav, vi ligger i 0 når vi selger grill, og det er fult mulig det er nettopp det som har skjedd her også. 

Om det er dårlig kjøpt? Nei, det tviler jeg på. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det der er helt vanlig, du får ikke mer rabatt en dennrabatterte prisen. Du kunne fint tatt ut resten av tingene dine samtidig og fått dem levert senere og på den måten prøvd på mer rabatt. Men det du kan gjøre neste gang er å be om et skriftlig pristilbud på de varene du ønsker, og gå videre til Expert, Lefdal eller andre og prøve å forhandle. 

Anonymkode: aeb27...c84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på. Om dette var produkter på kampanje stemmer det garantert. At dere kommer tilbake er ikke et forhandlingstricks, det vet de jo ikke. Hadde du gått inn og bedt om pakkepris på samtlige produkter kan det godt hende du hadde fått mer avslag i forhold til prislappen.  

Du kan jo google og se hva det du har bestilt koster andre steder og evt true med å avbestille? 

Anonymkode: 8b6c9...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre stemmer det at mange av produktene i elektronikkbutikker selges uten fortjeneste. Kampanjevarer går ofte i minus, altså taper vi penger på å selge dem, og mange av de vanlige varene er så dårlig bruttofortjeneste på at de ikke gir noe særlig overskudd. De varene det er overskudd på må derfor dekke det vi taper på andre varer. Om vi skulle gitt rabatt på alle produktene som faktisk gir fortjeneste, hadde det gått kraftig ut over et allerede lavt overskudd. Og regnestykket er enkelt - ingen overskudd, ingen butikk. Bransjen er svært presset, det var ikke uten grunn at Expert måtte si opp en haug med ansatte for noen år siden. Alternativet var å legge ned.

For å finne ut om du har gjort et dårlig kjøp, kan du sjekke prisjakt.no. Er det noen som har varen billigere i nærheten? Hvis ikke har du ikke gjort et dårlig kjøp.

Anonymkode: 66321...252

• Liker 6
Skrevet

Mitt råd er å samle hele kjøpet, og deretter innhente tilbud fra forskjellige butikker. Butikkene gir oftere rabatt dersom man kjøper for større summer (det er faktisk kjøp som gjelder, alle kan si at de skal bestille senere uten at de nødvendigvis gjør det), og ved å sjekke forskjellige butikker kan man eventuelt bruke en butikks pris som pressmiddel for å få et bedre tilbud et annet sted.

• Liker 2
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Elkjøp er ikke forpliktet til å gi rabatt. 

Skrevet

Sjekk på Whiteaway.no, der får du gode prisavslag ved litt større innkjøp:)

Skrevet

Den bransjen er allerede pressa på pris, så det er ikke rart de ikke kan gi rabatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi handlet hvitevarer for 22000 for ikke så lenge siden på Elkjøp. Fikk 4000,- i avslag(1000,- pr. ting). Dette nevnte selgeren for oss, mest sannsynlig fordi han merket at vi var litt tilbakeholdne og ikke "ivrige" kjøpere. Kommer nok veldig an på hvilken selger man treffer på også.

Anonymkode: e4723...109

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi handlet hvitevarer for 22000 for ikke så lenge siden på Elkjøp. Fikk 4000,- i avslag(1000,- pr. ting). Dette nevnte selgeren for oss, mest sannsynlig fordi han merket at vi var litt tilbakeholdne og ikke "ivrige" kjøpere. Kommer nok veldig an på hvilken selger man treffer på også.

Anonymkode: e4723...109

Nei, det gjør det ikke. Det det kommer an på er om selger har "noe å gå på". En selger kan ikke slenge om seg med rabatter dersom h*n ønsker. Det er altså til syvende og sist hvilke produkt man kjøper, som avgjør.

Anonymkode: 0eec6...a67

• Liker 6
  • 1 måned senere...
Skrevet

Noe av det værste jeg vet i butikkbransjen er prutere. .Det er prisen som gjelder og slik er det. Det er noe helt annet dersom det er snakk om utstillingsmodeller eller liknende. Da kan det vanke rabatter. Men egentlig så har vi ikke kultur for pruting i norge

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Snadder skrev:

Noe av det værste jeg vet i butikkbransjen er prutere. .Det er prisen som gjelder og slik er det. Det er noe helt annet dersom det er snakk om utstillingsmodeller eller liknende. Da kan det vanke rabatter. Men egentlig så har vi ikke kultur for pruting i norge

Som jeg skulle sagt det selv.

Men har vært med på at en butikk ønsket full pris for utstillingsvare (den eneste de hadde igjen) Da sa jeg nei takk og gikk videre til annen butikk for samme vare.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri vært borti å få rabatt fordi jeg skulle kjøpe noen hvitevarer..

Tror kanskje man kan få et godt tilbud hvis man kjøper et helt nytt kjøkken + jobben fra samme sted, men rabatt for 2 varer virker rart for meg.

Får heller ikke rabatt når man handler 10 klær på HM..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at på elkjop så er det mest brukte ordet "vi selger med tap" det sier de om hver jævla ting vis du spørr om avslag også på de produktene som ikke er på salg, handler jeg på elkjop så holder jeg meg til elkjop.no drit lei sure selgere på elkjop

Anonymkode: 32599...77b

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, mjauritz skrev:

Har aldri vært borti å få rabatt fordi jeg skulle kjøpe noen hvitevarer..

Tror kanskje man kan få et godt tilbud hvis man kjøper et helt nytt kjøkken + jobben fra samme sted, men rabatt for 2 varer virker rart for meg.

Får heller ikke rabatt når man handler 10 klær på HM..

hvis du klarer å betale over 20 tusen kr for 10 klær på hm blir jeg imponert, sorry med det kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: b2279...24c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at på elkjop så er det mest brukte ordet "vi selger med tap" det sier de om hver jævla ting vis du spørr om avslag også på de produktene som ikke er på salg, handler jeg på elkjop så holder jeg meg til elkjop.no drit lei sure selgere på elkjop

Anonymkode: 32599...77b

Dette stemmer jo åpenbart ikke. Elkjøp og Lefdal er samme kjede, deres eneste konkurrent er Expert og Expert sliter fortsatt med å være kjent for høye priser og dårlig utvalg. De har også Komplett, men mange er foretrekker fysiske butikker og mange gamle bestiller ikke på nett.

I tillegg suger Elkjøp på reklamasjon. Jeg fikk fortalt på Elkjøp ullevåll at de ikke hadde en smarttelefon å låne meg, jeg var sånn: "bitch please, sier du at deres største butikk i Oslo ikke har en eneste smarttelefon på lageret?" I tillegg er det irrelevant, ingen lånetelefon, da må de heve kjøpet. Drittbutikk.

AnonymBruker
Skrevet

Når du bestiller for så store summer, bør du forvente å kunne få det gratis.

Anonymkode: 6ef6c...f5f

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvis du klarer å betale over 20 tusen kr for 10 klær på hm blir jeg imponert, sorry med det kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: b2279...24c

Vel, hvis du handler på Vic for eksempel, så er ikke den summen umulig. Jo det kan sammenliknes. Du kjøpte TO varer, da får man ikke rabatt, selv om du sier du skal kjøpe mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 3. juni 2016 at 23.09, AnonymBruker skrev:

Tidligere denne uka bestilte jeg kombiskap og vaskemaskin hos Elkjøp. Jeg ga da beskjed om at mannen og jeg også vil kjøpe oppvaskmaskin og komfyr der så snart kjøkkenet er klart om to uker. Selv om vi kjøpte for ca. 13 000 kr, og kommer til å komme opp i ca 20 000 kr tilsammen, fikk vi ingen rabatt i det hele tatt selv om vi prøvde å prute. Selgeren sa at han ikke hadde noe å gå på på disse to maskinene.

Jeg er klar over at det som utgangspunkt er prislappen som gjelder, men etter å ha undersøkt litt på nettet ser det ut til at det er mer vanlig å gi rabatt, fra 10 % og opp, ennå ikke gi noe i det hele tatt. Siden vi legger igjen såpass mye penger, er jeg litt misfornøyd og lurer på å gå et annet sted og bestille istedet.

Hva tenker dere? Bør man forvente et visst avslag? Eller er det sant at de på noen av produktene ikke har noe å gå på? 

Anonymkode: f5dc4...a1c

13 000,- er jo ikke akkurat så store handelen og at man forteller at man skal komme tilbake for å (muligens) handle mer senere kan ikke vektlegges. Forstår godt at dere ikke fikk noe avslag i prisen. 

Anonymkode: e7f3c...486

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...