AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #41 Skrevet 8. juni 2016 14 minutter siden, solavskjerming skrev: Kjennet også til et slikt boligfelt. Greit nok at flere av oss andre også vil få kreft en eller annen gang i løpet av livet. Men dette boligfeltet jeg kjenner til har uvanlig mange tilfeller av kreft, både blant voksne og ikke minst blant barn. Jeg har vanskelig for å tro at dette er en ren tilfeldighet. Har disse folkene bodd langs ledningen? Altså at det har gått over hage/tomt? Er et sted her i byen også hvor det går en en høyspentledning og det ligger bolighus langs hele på begge sider og husene på begge sider har denne høyspentlinje 15 m fra huset. Det er vell heller når man bor SÅ nære at det er større risiko? Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #42 Skrevet 8. juni 2016 Dette med at de som bor nære høyspentlinjer er oftere rammet av sykdom viser seg å komme av mange faktorer samlet- Boliger nære høyspent er upopulære og billige, dette gjør at folk med dårlig råd bosetter seg slike steder. Mange har dårlig råd grunnet dårlig helse- dermed kan vi heller si at syke folk har en tendens til å bosette seg inntil kraftlinjer. vi kan regne ut magnetfeltet ved 100m med Biot Savarts lov. https://en.wikipedia.org/wiki/Biot%E2%80%93Savart_law Vi kan anta at det går maks 1kA strøm i en 11kV linje som var nevnt her og får da regnestykke: ((4pi*10^-7(TMS/C))*1000kA)/(2pi*100m) = 2*10^6T Styrken på magnetfeltet 100 meter fra høyspentlinja er da 2 microtesla om det går 1kA strøm i en leder. Jordens magnetfelt er i følge google 25-65 microtesla. Anonymkode: 1eb78...baa 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #43 Skrevet 8. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med at de som bor nære høyspentlinjer er oftere rammet av sykdom viser seg å komme av mange faktorer samlet- Boliger nære høyspent er upopulære og billige, dette gjør at folk med dårlig råd bosetter seg slike steder. Mange har dårlig råd grunnet dårlig helse- dermed kan vi heller si at syke folk har en tendens til å bosette seg inntil kraftlinjer. vi kan regne ut magnetfeltet ved 100m med Biot Savarts lov. https://en.wikipedia.org/wiki/Biot%E2%80%93Savart_law Vi kan anta at det går maks 1kA strøm i en 11kV linje som var nevnt her og får da regnestykke: ((4pi*10^-7(TMS/C))*1000kA)/(2pi*100m) = 2*10^6T Styrken på magnetfeltet 100 meter fra høyspentlinja er da 2 microtesla om det går 1kA strøm i en leder. Jordens magnetfelt er i følge google 25-65 microtesla. Anonymkode: 1eb78...baa Takk for utfyllende svar. Jeg har også dn sånn nett kiosk (?) ca 18 m fra husveggen. Gir denne også magnetfelt som vil være høy i min bolig? Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #44 Skrevet 8. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar. Jeg har også dn sånn nett kiosk (?) ca 18 m fra husveggen. Gir denne også magnetfelt som vil være høy i min bolig? Anonymkode: ba987...4c6 Ja, en trafo avgir også magnetfelt. Styrken på magnetfelt avgitt av elektrisitet kommer direkte av hvor mye strøm som går i ledningene. Mye strøm, stort magnetfelt og ved lite strøm lite magnetfelt. Spenningsnivå påvirker hvor stort det elektriske feltet er. Det er to typer stråling som kommer fra strømførende ledninger, elektriske felt og magnetfelt. Slått sammen blir dette elektromagnetisk stråling. https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_field#Health_and_safety https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission#Health_concerns En trafo eller transformator endrer spenningsnivå ved å endre energien som fraktes ved elektrisk strøm i ledninger til magnetisk energi i en jernkjerne for deretter endre energien tilbake til strøm. En transformator inneholder dermed store magnetiske felt, men disse er inne i jernkjernen. Når en transformator blir laget er det lagt stor vekt på at så mye som mulig energi blir beholdt i systemet og kraftlinjene, og minst mulig blir strålet ut. Har ingen konkrete tall på hvor mye som stråles ut fra en transformator men stråling kan skjermes med stålvegger som trafokiosker i tettbygde strøk har. Jeg har kun hatt teorien om dette på skolen og vet ikke nok om dette til å uttale meg helt bombastisk, men felt fra høyspentlinjer er peanuts i forhold til hva vi blir utsatt for med mobiltelefonen helt inntill kroppen hele tiden og magnetfeltet fra en induksjonskokeplate Anonymkode: 1eb78...baa 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #45 Skrevet 9. juni 2016 Går ut i fra du ikke bruker elektriske varmekabler på badet, brødrister, induksjonskokeplate, kjøleskap eller mange andre vanlige elektriske husholdningsartikler som også gir elektromagnetisk stråling siden du er så redd for det? Vær snill å roe deg ned TS. Mammaen min var akkurat slik som deg. Jeg uroet meg unødvendig for alle mulige ting blant annet for elektromagnetisk stråling. Hun snakket aldri til meg om det før jeg var ganske stor, men barn får likevel med seg utrolig mye. Har ofte tenkt at hvis det var noe som gav meg økt kreftfare som liten var det alt det unødvendige stresset jeg følte pga av moren min var litt for opphengt i alternativbevegelsen. Tenkt på barnet ditt og ro deg ned. Anonymkode: 54a2e...4fa 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #46 Skrevet 9. juni 2016 Jeg vet at jeg sikkert uroer meg for ingenting. Men etter å tilfeldig ha kommet over at det har vært studier som har antydet at barn som utsettes kontinuerlig fra slike magnetfelt har en doblet risiko for å utvikle barne leukemi. Jeg grøsser av tanken og jeg er livredd, som dere sikkert har skjønt ut ifra innleggene mine. Jeg tenker så mye på deg at jeg ikke koser meg hjemme lenger. Heg tenker at det ikke er bra for barnet mitt å være her og vurderer helt seriøst å få noen fagfolk til å måle. Om det er høye felt nøler jeg virkelig ikke med å flytte! Når det gjelder varmekabler så har vi det kun på badet hvor vi oppholder oss svært lite. TV og annet elektrisk apparater står også bare på i begrenset periode og ved 30 cm til slike apparater er feltet opphevet. Bor man i et området med høy elektromagnetisk felt blir man utsatt for sterke felt hele tiden. På soverommene tar jeg ut kontakt på lamper ol når vi sover. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #47 Skrevet 9. juni 2016 Lastet med en app som skal ved hjelp av mobilens egen magnet sensor måle magnetfelt. Appen heter EMF detector og jeg får 49-57 microtesla flere steder i hjemmet. Er ikke det ganske høyt? Når hjemmet bør ha under 0,4 microtesla? Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #48 Skrevet 9. juni 2016 Det står også: (hentet fra WHO) også er da feltet her i huset opp til 57 µT = mikrotesla. Skip to main content عربي 中文 English Français Русский Español Electromagnetic fields (EMF) Most electric power operates at a frequency of 50 or 60 cycles per second, or hertz (Hz). Close to certain appliances, the magnetic field values can be of the order of a few hundred microtesla. Underneath power lines, magnetic fields can be about 20 µT and electric fields can be several thousand volts per metre. However, average residential power-frequency magnetic fields in homes are much lower - about 0.07 µT in Europe and 0.11 µT in North America. Childhood leukaemia is a comparatively rare disease with a total annual number of new cases estimated to be 49,000 worldwide in 2000. Average magnetic field exposures above 0.3 μT in homes are rare: it is estimated that only between 1% and 4% of children live in such conditions. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #49 Skrevet 9. juni 2016 Det kan jo være jordens magnetfelt den måler, da dette skal være mellom 25-65 microtesla, og sterkere mot polene enn ved ekvator. Det står jo og "Low" og antagelig laveste styrke-kategori Appen har. Hva som er forskjellen på jordas magnetfelt og magnetfelt fra kraftlinjer aner jeg virkelig ikke, men samlet magnetfelt i hjemmet kan jo umulig være under 0,4 microtesla når jordens magnetfelt er kraftigere enn dette. O.o Anonymkode: 49c26...00a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #50 Skrevet 9. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være jordens magnetfelt den måler, da dette skal være mellom 25-65 microtesla, og sterkere mot polene enn ved ekvator. Det står jo og "Low" og antagelig laveste styrke-kategori Appen har. Hva som er forskjellen på jordas magnetfelt og magnetfelt fra kraftlinjer aner jeg virkelig ikke, men samlet magnetfelt i hjemmet kan jo umulig være under 0,4 microtesla når jordens magnetfelt er kraftigere enn dette. O.o Anonymkode: 49c26...00a Det står at det er uvanlig at hjem har magnetfelt iver 0.4 microtesla. Anonymkode: ba987...4c6
Bjørkeris Skrevet 9. juni 2016 #51 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Jeg lastet også ned en slik. Min ligger stort sett mellom 46µT og 55µT. Sprang ut på jordet en tur, nærmeste ledning er ca. 50m unna uten å se forskjell, den viser det samme der. Den peaker på 200µT ved høytalerne mine og det ser ut til at det er grensa for hva den kan måle. Rett over der høytalerne er på laptopen er den oppe i 162µT. Den reagere ikke på ledninger dersom jeg legger den rett mot ledningene i huset selv om ledningene er koblet til apparater som er slått på og trekker strøm. Jordens magnetfelt er på 25µT til 65µT og jeg bor veldig langt nord så det kan fort være at det er dette jeg måler. Telefonen har tross alt et kompass og jeg tenker at det er dette kompasset denne appen bruker. Man må skille på felt generert av magneter som(tror jeg) kan likestilles med felter generert av likestrøm og felter generert av vekselstrøm. Det denne appen på telefonen mest sannsynlig måler er felt generert av likestrøm eller så måler den begge. Uansett blir det litt tøvete. Spesielt siden felt generert av likestrøm ikke induserer potensiale mellom seller i kroppen. Vi bor tross alt på en kjempestor magnet, nemlig jorda. Tror nok dette kan puttes i kategorien gøy og ingen måte vitenskapelig. Telefonen har høytaler og mikrofon, begge vil generere magnetfelt. Og den er nok full av andre ting som generer magnetfelt også. Så det jeg måler er nok minimum det telefonen gir, som er en del siden sensoren sitter veldig nært kildene. Så dette blir unøyaktig, jeg kan faktisk bare måle rimelig kraftige magnetfelt, og da kun det de legger på toppen av det mobilen har. Skal du måle dette trenger du et skikkelig apparat og en ikke en app på en mobil. Det jeg prøver å si er at dette er skikkelig vanskelig materie, folk flest klarer ikke skille de forskjellige typer felt fra hverandre, og man bruker grenseverdier fra den ene typen på den andre typen felt. Det blir helt feil. Endret 9. juni 2016 av Bjørkeris
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #52 Skrevet 9. juni 2016 Hva er forskjell på 0.4 microtesla og 0.07 mikrotesla? i hjem i Europa ligger hjennomsnittsnivået av magnetfelt på 0.07 mikrotesla mens utredningsnivået til statens strålevern er 0.4 mikrotesla. Er 0.07 mikrotesla lavere enn 0.4 mikrotesla? Og 1 microtesla er det ennå høyere? Anonymkode: ba987...4c6
Bjørkeris Skrevet 9. juni 2016 #53 Skrevet 9. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjell på 0.4 microtesla og 0.07 mikrotesla? i hjem i Europa ligger hjennomsnittsnivået av magnetfelt på 0.07 mikrotesla mens utredningsnivået til statens strålevern er 0.4 mikrotesla. Er 0.07 mikrotesla lavere enn 0.4 mikrotesla? Og 1 microtesla er det ennå høyere? Anonymkode: ba987...4c6 Ja, du har skjønt det helt riktig.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #54 Skrevet 9. juni 2016 Er 0.4 microtesla 400 nanotesla? hva er isåfall da 0.07 microtesla i nanotesla? Anonymkode: ba987...4c6
Bjørkeris Skrevet 9. juni 2016 #55 Skrevet 9. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 0.4 microtesla 400 nanotesla? hva er isåfall da 0.07 microtesla i nanotesla? Anonymkode: ba987...4c6 0.4 Microtesla (µT) = 400 Nanotesla (nT) 0.07 Microtesla (µT) = 70 Nanotesla (nT)
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #56 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 0.4 microtesla 400 nanotesla? hva er isåfall da 0.07 microtesla i nanotesla? Anonymkode: ba987...4c6 0,07 microtesla er 70 nanotesla. Flytt kommaet 3 plasser. TS er du like redd for sykdommer og ulykker som har mye større sannsynlighet for barnet å få eller er det "bare" elektromagnetisk stråling som genererer slik angst hos deg? Må da være mye farligere å kjøre bil for eksempel. Jeg mener dette pent så håper ikke du tar det ille opp Du virker sykelig besatt av redsel for elektromagnetisk stråling. Jeg tror du trenger å snakke med en psykolog og ikke med en fysiker. Du må lære å differensiere mellom farer som faktisk har en reell mulighet for å skade barnet ditt og det som på meg virker som tvangstanker. Anonymkode: 54a2e...4fa
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #57 Skrevet 9. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 0,07 microtesla er 70 nanotesla. Flytt kommaet 3 plasser. TS er du like redd for sykdommer og ulykker som har mye større sannsynlighet for barnet å få eller er det "bare" elektromagnetisk stråling som genererer slik angst hos deg? Må da være mye farligere å kjøre bil for eksempel. Jeg mener dette pent så håper ikke du tar det ille opp Du virker sykelig besatt av redsel for elektromagnetisk stråling. Jeg tror du trenger å snakke med en psykolog og ikke med en fysiker. Du må lære å differensiere mellom farer som faktisk har en reell mulighet for å skade barnet ditt og det som på meg virker som tvangstanker. Anonymkode: 54a2e...4fa Jeg er redd for alt. Har alltid vært det. Etter jeg ble mamma har redselen flyttet seg fra å være redd for at noe vil skje meg til redsel for at noe vil skje barnet mitt. Det var helt tilfeldig at jeg ble obs på det med elektromagnetisk stråling. Jeg var dum og så på "barneavdelingen" på TVNorge hvor en liten gutt hadde leukemi. Jeg ble utrolig redd og tenke det værst tenkelige. Som jeg alltid gjør når jeg blir redd for noe er å "Google" for å bekrefte at det ikke er noe å være redd for. Den gangen googlet jeg "leukemi hos barn årsak" i håp om å finne noe som kunne forklare årsaken til at noen barn får leukemi og unngå denne "årsaken" men da det sto at noen studier indikerer at det er økt forekomst av leukemi hos barn som bor nær høyspent kikket jeg ut vinduet og så rett på masta. Siden har dette bekymret vettet av meg. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #58 Skrevet 9. juni 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er redd for alt. Har alltid vært det. Etter jeg ble mamma har redselen flyttet seg fra å være redd for at noe vil skje meg til redsel for at noe vil skje barnet mitt. Det var helt tilfeldig at jeg ble obs på det med elektromagnetisk stråling. Jeg var dum og så på "barneavdelingen" på TVNorge hvor en liten gutt hadde leukemi. Jeg ble utrolig redd og tenke det værst tenkelige. Som jeg alltid gjør når jeg blir redd for noe er å "Google" for å bekrefte at det ikke er noe å være redd for. Den gangen googlet jeg "leukemi hos barn årsak" i håp om å finne noe som kunne forklare årsaken til at noen barn får leukemi og unngå denne "årsaken" men da det sto at noen studier indikerer at det er økt forekomst av leukemi hos barn som bor nær høyspent kikket jeg ut vinduet og så rett på masta. Siden har dette bekymret vettet av meg. Anonymkode: ba987...4c6 Å bli veldig bekymret for at det skal skje ens barn noe når man blir mor er ganske vanlig. Tror alle opplever at angst for at det skal skje noe øker i større eller mindre grad når de får barn. I ditt tilfelle virker angsten til å være veldig hemmende for din hverdag og det kommer sikkert til å bli stressende for barnet ditt når det vokser opp. Jeg holder ved mitt råd om å snakke med lege/psykolog for å få angsten under kontroll Lykke til. Anonymkode: 54a2e...4fa
Bjørkeris Skrevet 9. juni 2016 #59 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Jeg håper du får fikset redselen din. Vil minne deg på at vi lever i et av verdens tryggeste land. Klarer du å se det slik at du må få fikset redselen din slik at den ikke blir et problem for barnet ditt? Tenk alt det fantastiske som ligger og venter på barnet ditt der ute. En hel verden av oppdagelser, spennende møter og utrolige øyeblikk. Endret 9. juni 2016 av Bjørkeris 1
prt90 Skrevet 12. juni 2016 #60 Skrevet 12. juni 2016 Den 4.6.2016 at 19.59, AnonymBruker skrev: Type sånn der er rett utenfor vinduet. Hvor kraftig magnetfelt gir dette i huset og hvor skadelig er det å ha det rett utenfor soveroms vinduet? Anonymkode: ba987...4c6 Det der er ikke engang en høyspentledning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå