..... Skrevet 4. juni 2016 #21 Skrevet 4. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bodde de mindre enn 100 m fra? Anonymkode: ba987...4c6 Ja, en del av de. Høyspenten gikk rett utenfor husene til folk i dette feltet. 100meter er ikke spesielt langt.
stan Skrevet 4. juni 2016 #22 Skrevet 4. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke avspor. Lag heller en tråd om farlig organisk materiale. Jeg lurer på om jeg kan anse det som trygt for sønnen min å bo her vi bor med tanke på at det går høyspentkabler 100 m fra huset. Anonymkode: ba987...4c6 Ja det anses som trygt. 100 meter er i denne sammenhengen ganske langt. Det med koblingen mot kreft er det forsket mye på, og det er ikke funnet noen sammenheng. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #23 Skrevet 4. juni 2016 Æsj. Det hår også trelyktestolpet langs gaten her rett utenfor huset med 3 ledninger i høyden, og med en ledning inn til vårt hus og de andre i gata. Er dette lavspent og hvor stort magnetfelt gir disse? Lyktestolpen med ledningene er rett utenfor soveromsvinduet til guttungen. Blir då redd. Hvorfor kan de ikke grave det ned?!? Hvor farlig er disse lavspentøedningene da. Virker hysterisk og det er jeg også akkurat nå. Er livredd for leukemi og at sønnen min skal ta skade av det her. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #24 Skrevet 4. juni 2016 Type sånn der er rett utenfor vinduet. Hvor kraftig magnetfelt gir dette i huset og hvor skadelig er det å ha det rett utenfor soveroms vinduet? Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #25 Skrevet 4. juni 2016 Les hva han her skriver i sine innlegg om stråling, du. Ro deg ned, eller gå med alufolie på hodet. Anonymkode: 41871...7ad 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #26 Skrevet 4. juni 2016 10 timer siden, stan skrev: Ja det anses som trygt. 100 meter er i denne sammenhengen ganske langt. Det med koblingen mot kreft er det forsket mye på, og det er ikke funnet noen sammenheng. Nettopp. Hver tredje nordmann kommer til å få kreft i løpet av livet (i følge avisene). Hvor mange av dem bor nærme strømledninger? ÅNEIIII, da er det nok strømledningene som har skylden. Anonymkode: 41871...7ad 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #27 Skrevet 4. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Hver tredje nordmann kommer til å få kreft i løpet av livet (i følge avisene). Hvor mange av dem bor nærme strømledninger? ÅNEIIII, da er det nok strømledningene som har skylden. Anonymkode: 41871...7ad Det er faktisk hjort forskning på at barn som vokser opp nær høyspent har økt sjangs for å få leukemi pågrunn av magnetfeltet de utsettes for. Derfor syntes jeg det er skremmende å bo 100 meter fra en sånn høyspentmast med høyspentledninger, i tillegg til at det går masse ledninger på utsiden her fra lyktestolpene. Må jo gi et høyt elektromagnetisk felt hos oss? For annen kreft er det ikke vist noen sammenheng bortsett fra at det kan tyde på at det er hyppigere brystkreft blant kvinner som bor nær slike. Men det jeg er mest redd for er sønnen min. En økt sannsynlighet er nok for meg. Får vondt i magen! Anonymkode: ba987...4c6
stan Skrevet 4. juni 2016 #28 Skrevet 4. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk hjort forskning på at barn som vokser opp nær høyspent har økt sjangs for å få leukemi pågrunn av magnetfeltet de utsettes for. Derfor syntes jeg det er skremmende å bo 100 meter fra en sånn høyspentmast med høyspentledninger, i tillegg til at det går masse ledninger på utsiden her fra lyktestolpene. Må jo gi et høyt elektromagnetisk felt hos oss? For annen kreft er det ikke vist noen sammenheng bortsett fra at det kan tyde på at det er hyppigere brystkreft blant kvinner som bor nær slike. Men det jeg er mest redd for er sønnen min. En økt sannsynlighet er nok for meg. Får vondt i magen! Anonymkode: ba987...4c6 Har du kilder? Det er noen år siden jeg virkelig drev og lette etter informasjon om slikt. Det er forsket men det er ikke funnet noen sammenheng. Heller ikke mekanismer for hvordan det kan skade. Det er jo ganske lett å måle om det feltet er kraftig. Bruk bare et vanlig kompass. Om det viser riktig er magnetfeltet fra ledningene mindre enn jordas magnetiskfelt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #29 Skrevet 4. juni 2016 30 minutter siden, stan skrev: Har du kilder? Det er noen år siden jeg virkelig drev og lette etter informasjon om slikt. Det er forsket men det er ikke funnet noen sammenheng. Heller ikke mekanismer for hvordan det kan skade. Det er jo ganske lett å måle om det feltet er kraftig. Bruk bare et vanlig kompass. Om det viser riktig er magnetfeltet fra ledningene mindre enn jordas magnetiskfelt. Gjort forskning på det i USA og Storbritannia. Føler meg ikke trygg. Men den ledningen som er på bildet. Er det lavspent linje? Sånne som hår inn til huset fra lyktestolper langs gata. Hvorfor har ikke alle hus slike? Anonymkode: ba987...4c6
stan Skrevet 4. juni 2016 #30 Skrevet 4. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjort forskning på det i USA og Storbritannia. Føler meg ikke trygg. Men den ledningen som er på bildet. Er det lavspent linje? Sånne som hår inn til huset fra lyktestolper langs gata. Hvorfor har ikke alle hus slike? Anonymkode: ba987...4c6 Hva fant forskningen ut? Jeg har drevet litt søk nå og strever med å finne noe slikt. Jeg har søkt etter vitenskapelige artikler. Om man googler finner man en del konspirasjonsteorier om dette, men lite vitenskap. Det er ikke noe helserisiko med å bo hundre meter fra en høyspent. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #31 Skrevet 4. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Æsj. Det hår også trelyktestolpet langs gaten her rett utenfor huset med 3 ledninger i høyden, og med en ledning inn til vårt hus og de andre i gata. Er dette lavspent og hvor stort magnetfelt gir disse? Lyktestolpen med ledningene er rett utenfor soveromsvinduet til guttungen. Blir då redd. Hvorfor kan de ikke grave det ned?!? Hvor farlig er disse lavspentøedningene da. Virker hysterisk og det er jeg også akkurat nå. Er livredd for leukemi og at sønnen min skal ta skade av det her. Anonymkode: ba987...4c6 Det hadde ikke hjulpet om det var gravd ned. Last ned noen fys1120 forelesninger så kan du lese deg opp. Anonymkode: d1301...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #32 Skrevet 4. juni 2016 "er ikke påvist noen sammenheng mellom det å bo nær høyspentledning og forekomsten av kreft, bortsett fra indikasjoner på leukemi hos barn. Internasjonal forskning indikerer at barn som vokser opp i boliger med magnetfelt over 0,4 µT, kan ha en økt risiko for å utvikle leukemi, som er en ondartet sykdom i kroppens blodceller. Den statistiske sammenhengen tilsier en mulig dobling i risikoen for å utvikle barneleukemi. I Norge kan dette gi ett ekstra sykdomstilfelle hvert sjette eller sjuende år blant barn som vokser opp nær høyspentledninger." Det indikerer jo en sammenheng å det er nok for min del Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #33 Skrevet 5. juni 2016 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kronikk-Medisinsk-straling-er-ikke-farlig-likevel--Tor-Ole-Kjellevand-198987b.html Anonymkode: ed9b0...a54 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #34 Skrevet 6. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kronikk-Medisinsk-straling-er-ikke-farlig-likevel--Tor-Ole-Kjellevand-198987b.html Anonymkode: ed9b0...a54 Dette er jo ikke relevant. Jeg snakker om å oppholde seg i elektriskmagnetfelt som man får fra strøm, spesielt kraftig er dette feltet fra høyspentkabler. Jeg snakker ikke om stråling. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #35 Skrevet 8. juni 2016 Lastet ned en app som skal gjennom å bruke mobilens magnet ett eller annet måle magnetfeltet. Viste seg å ligge på 50 microtesla rundt i huset noe som ikke er serlig bra. Nær kjøleskap kom den opp i 1000 Micro tesla! Men vi vet jo alle at elektriske apparater avgir et høyt felt. Men at resten av huset har 50 mT likte jeg ikke. Det må skyldes høyspent ledningene og trafo kiosken som står 30 m fra ytterveggen av huset. Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #36 Skrevet 8. juni 2016 Ingen som har appen og vet om det er reelt? Anonymkode: ba987...4c6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #37 Skrevet 8. juni 2016 Du kan jo teste appen et sted der det ikke burde være noen kilder til magnetfelt i nærheten og se hva den viser da. Kanskje du kan teste med et kompass og se om det peker nord (for å se om eventuelle magnetfelt er sterkere eller svakere enn jordas naturlige magnetfeil) Anonymkode: 49c26...00a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #38 Skrevet 8. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo teste appen et sted der det ikke burde være noen kilder til magnetfelt i nærheten og se hva den viser da. Kanskje du kan teste med et kompass og se om det peker nord (for å se om eventuelle magnetfelt er sterkere eller svakere enn jordas naturlige magnetfeil) Anonymkode: 49c26...00a Skal teste det i morgen. Kompasset virker å vise riktig. Anonymkode: ba987...4c6
Bjørkeris Skrevet 8. juni 2016 #39 Skrevet 8. juni 2016 Den 6/4/2016 at 19.56, AnonymBruker skrev: Æsj. Det hår også trelyktestolpet langs gaten her rett utenfor huset med 3 ledninger i høyden, og med en ledning inn til vårt hus og de andre i gata. Er dette lavspent og hvor stort magnetfelt gir disse? Lyktestolpen med ledningene er rett utenfor soveromsvinduet til guttungen. Blir då redd. Hvorfor kan de ikke grave det ned?!? Hvor farlig er disse lavspentøedningene da. Virker hysterisk og det er jeg også akkurat nå. Er livredd for leukemi og at sønnen min skal ta skade av det her. Anonymkode: ba987...4c6 Du trenger ikke bekymre deg for lavspentledningene. Det er disse som leverer strømmen inn i huset ditt. Denne strømmen blir så fordelt via ledningsnettet i huset ditt. M.a.o. dersom de er et problem, har du samme problem i hele huset ditt og stort sett alle andre steder du oppholder deg. En enkel realitysjekk angående magnetisk stråling er å gå til anskaffelse av et vanlig kompass. Dersom dette viser nord mot nord er magnetfeltet fra jorda større en de omkringliggende kildene. Magnetfeltet fra jorda er tildels vanskelig å komme unna uten å måtte dra til steder med enda større utfordringer med stråling. 100m unna en høyspentmast er rimelig langt unna. Jeg ville ikke bekymret meg. Antagelig bruker du og har andre elektriske apparater i huset ditt som genererer mer stråling uten at du tenker over det. 2
Gjest solavskjerming Skrevet 8. juni 2016 #40 Skrevet 8. juni 2016 Den Friday, June 03, 2016 at 23.26, ..... skrev: Der hvor jeg kommer fra går høyspenten rett gjennom et boligfelt. Det er vannvittig høy kreftforekomst i dette boligfeltet, og stort sett alle tilfellene ligger rett i nærheten av høyspenten. En kan trekke en stort sett rett linje gjennom hele feltet. Greit nok at det ikke finnes forskning, men jeg hadde ikke bodd så nært høyspenten når jeg kjenner til dette. Kjennet også til et slikt boligfelt. Greit nok at flere av oss andre også vil få kreft en eller annen gang i løpet av livet. Men dette boligfeltet jeg kjenner til har uvanlig mange tilfeller av kreft, både blant voksne og ikke minst blant barn. Jeg har vanskelig for å tro at dette er en ren tilfeldighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå