Gå til innhold

Bor 100 meter fra høyspentlinje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 100 meter fra en høyspentlinje sammen med sønnen min på 2 år. Har hørt at det er noen som mener dette ikke er bra, og at det er økt fare for leukemi hos barn og brystkreft for kvinner som bor nær slike. Er 100 meter for nære? Tenker mye på dette og bekymrer meg veldig for sønnen min.

Anonymkode: ba987...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes nok ingen forskning som viser dette. 

Jeg bodde selv i mange år ved en høyspent linje. Mye nærmere enn 100 meter. Jeg brukte mye tid på å fram til forskning rundt dette. I tillegg kjenner jeg personlig flere som driver med ulik forskning knyttet til dette. 

Det er ikke påvist noen økt helserisiko. De senere år er forskningen rettet mer mot mobiler og WiFi, men også der er det vanskelig å se noen økt helserisiko. 

Det betyr jo ikke at det ikke er noen helserisiko, men at den er mindre enn andre faktorer. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Det finnes nok ingen forskning som viser dette. 

Jeg bodde selv i mange år ved en høyspent linje. Mye nærmere enn 100 meter. Jeg brukte mye tid på å fram til forskning rundt dette. I tillegg kjenner jeg personlig flere som driver med ulik forskning knyttet til dette. 

Det er ikke påvist noen økt helserisiko. De senere år er forskningen rettet mer mot mobiler og WiFi, men også der er det vanskelig å se noen økt helserisiko. 

Det betyr jo ikke at det ikke er noen helserisiko, men at den er mindre enn andre faktorer. 

Det er sånn en milliard ganger så mye stråling fra høyspent som fra mobil og wifi.

Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er sånn en milliard ganger så mye stråling fra høyspent som fra mobil og wifi.

Du burde ikke bruke så store tall uten å være sikker på hva du snakker om ;)

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor 100 meter fra en høyspentlinje sammen med sønnen min på 2 år. Har hørt at det er noen som mener dette ikke er bra, og at det er økt fare for leukemi hos barn og brystkreft for kvinner som bor nær slike. Er 100 meter for nære? Tenker mye på dette og bekymrer meg veldig for sønnen min.

Det kommer an på høypentledningen. Stens strålevern anbefaller maks  0,4 µT som langvarig eksponering. (denne grensen er satt svært lavt så nivåer under dette er definitivt ikke noe å bekymre seg for)

Ved 420.000 Volt og 1100 Ampere vil "sikkerhetsavstanden" for varig opphold være 100 meter. Dette er dog en fryktelig stor kraftlinje, så jeg vil gjette at din høyspentledning er mye mindre enn denne :)

66.000 Volt og 300 Amp gir f.eks en sikkerhetsavstand på 25 meter 

• Liker 1
Skrevet

Mao ingen grunn til bekymring :)

• Liker 1
Skrevet

Ring masteier (Hafslund) og hør om hvor sterk strålingen er (den varierer veldig og har ingen sammenheng m hvor stor masten er) Deretter ringer du Statens strålevern for å høre om verdiene er trygge for dere. Holder selv på m dette da bgh til mine barn har en mast rett utenfor. Lykke til :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barndomshjemmet mitt ligger rett ved en sånn mast(dog nærmere enn 100 meter) og vi fikk en sånn "magnetstang" som lå under senga på rommet til mamma

Anonymkode: 237b3...12c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barndomshjemmet mitt ligger rett ved en sånn mast(dog nærmere enn 100 meter) og vi fikk en sånn "magnetstang" som lå under senga på rommet til mamma

Hva magnetstang? Og hva bar den til?

• Liker 2
Skrevet

Følger med her! Soverommet mitt er vel rundt 15 meter unna en :o 

Skrevet
17 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nei. Det er jo et felt rundt ledningene, men avhengig av om det er 3-fase eller annet, henger ledningene slik at feltene delvis kansellerer hverandre. I tillegg synker intensiteten med avstanden. Og frekvensen er en helt annen. 

Alt dette går i favør av høyspentlinjene, men mot mobilen. 

Mobilen har vi jo nærme, strålingen er i mikrobølge området som i det minste vi vet kan føre til oppvarming av organisk materiale. 

Det er vel mest WiFi man kan lure litt på. Intensiteten er relativ høy, og den står på hele tiden. Men også her er det lite forskning som tyder på helserisiko. Men man vet at ved svært høye intensiteter er det fare for helsen. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Nei. Det er jo et felt rundt ledningene, men avhengig av om det er 3-fase eller annet, henger ledningene slik at feltene delvis kansellerer hverandre. I tillegg synker intensiteten med avstanden. Og frekvensen er en helt annen. 

Alt dette går i favør av høyspentlinjene, men mot mobilen. 

Mobilen har vi jo nærme, strålingen er i mikrobølge området som i det minste vi vet kan føre til oppvarming av organisk materiale. 

Det er vel mest WiFi man kan lure litt på. Intensiteten er relativ høy, og den står på hele tiden. Men også her er det lite forskning som tyder på helserisiko. Men man vet at ved svært høye intensiteter er det fare for helsen. 

Hvis du er redd for oppvarming av organisk materiale må du jo være livredd for panelovner...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg fant dette som gjelder i området jeg bor. Er fra en reguleringsplan

"Skagerak Nett AS har både høyspent 11 kV og lavspent 230 V kabelanlegg i det regulerte området, som vist på vedlagte kartskisser i målestokk 1:1000." 

Og dette 

" Spenningssystemet som leveres på stedet i dag er 230V IT, men nye installasjoner bør bygges med 230/400V TN-nett."

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva magnetstang? Og hva bar den til?

Dont ask. Vet bare at det var det. Som sagt var jeg barn og satt meg ikke så voldsomt inn i det,

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis du er redd for oppvarming av organisk materiale må du jo være livredd for panelovner...

Nei, men det gjelder å ha rett avstand. Prøv å sett deg på en panelovn på full fres, så vil du skjønne hva jeg mener ☺

Det jeg mente er at mikrobølger kan varme opp organisk materiale. Om det er farlig kommer jo ann på. Prøv å putt et egg i mikrobølgeovnen, så får du se hvor ufarlig det er. (Hvis du ikke er veldig glad i å vaske kjøkkenet, finn heller en video på YouTube) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke avspor. Lag heller en tråd om farlig organisk materiale. Jeg lurer på om jeg kan anse det som trygt for sønnen min å bo her vi bor med tanke på at det går høyspentkabler 100 m fra huset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 10 meter fra en høyspentledning, bor altså under den. I følge Hafslund så er det ikke farlig og man kan bo så nærme, men man får ikke lov å bygge så nærme i dag og barnehager og skoler må være enda lengre unna. Så da lurer jeg. Jeg tror ikke det er ufarlig som de skal ha det til. Burde vel egentlig ha flyttet...

Anonymkode: d4f55...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor 10 meter fra en høyspentledning, bor altså under den. I følge Hafslund så er det ikke farlig og man kan bo så nærme, men man får ikke lov å bygge så nærme i dag og barnehager og skoler må være enda lengre unna. Så da lurer jeg. Jeg tror ikke det er ufarlig som de skal ha det til. Burde vel egentlig ha flyttet...

Anonymkode: d4f55...562

I

TS her. Det er en slik en jeg har 100 meter fra huset. Kan noen se på masta om hva slags magnetfelt denne vil avgi 100 meter unna? Stresser veldig over det her.

Skrevet

Der hvor jeg kommer fra går høyspenten rett gjennom et boligfelt. Det er vannvittig høy kreftforekomst i dette boligfeltet, og stort sett alle tilfellene ligger rett i nærheten av høyspenten. En kan trekke en stort sett rett linje gjennom hele feltet. 

Greit nok at det ikke finnes forskning, men jeg hadde ikke bodd så nært høyspenten når jeg kjenner til dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, ..... skrev:

Der hvor jeg kommer fra går høyspenten rett gjennom et boligfelt. Det er vannvittig høy kreftforekomst i dette boligfeltet, og stort sett alle tilfellene ligger rett i nærheten av høyspenten. En kan trekke en stort sett rett linje gjennom hele feltet. 

Greit nok at det ikke finnes forskning, men jeg hadde ikke bodd så nært høyspenten når jeg kjenner til dette.

Bodde de mindre enn 100 m fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...