Gå til innhold

Vondt i lunger av matos

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig? Jeg fikk plutselig typiske symptomer men kjenner ingen røyklukt, kun naboens stekeos. Vi bor i treromsleiligheter på Tøyen og naboen lager mye stekt mat og frityrmat.

Fra før er jeg allergisk mot sigarettrøyk. Jeg får hoste, vonde lunger, hodepine, svimmelhet og kløe.

Anonymkode: 96a0d...b57

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sette opp noen vinduer?

Anonymkode: 955ff...37c

AnonymBruker
Skrevet

Alle vinduer er åpne, men matosen kommer inn til tross for det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så gå.ut en tur og luft deg. 

Anonymkode: 30f5d...257

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får kjøpe deg en enebolig hvis du ikke klarer å bo nært andre mennesker. 

Anonymkode: 955ff...37c

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære dere.... Jeg spør bare om det er vanlig å reagere på stekeos?

Jeg kan ikke gå en tur ut hver gang det stekes, har jo små barn å passe. Vi har ikke råd til å kjøpe enebolig. 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje noe feil med ventilasjonsanlegget i bygget? 

Det kommer mye an på hva stekeosen kommer av. Kanskje er det noe du er allergisk mot? 

Det første jeg ville sjekket er om det er mulig å tett der stekeosen kommer inn. Jeg fikk etablert ventiler som stenger automatisk her jeg bor. Etter det kommer lite matlukt og os på avveie. 

Selv reagerer jeg ikke på mye, men steking av chili og zchecuang pepper svir jo både i nesa og øya. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, stan skrev:

Kanskje noe feil med ventilasjonsanlegget i bygget? 

Det kommer mye an på hva stekeosen kommer av. Kanskje er det noe du er allergisk mot? 

Det første jeg ville sjekket er om det er mulig å tett der stekeosen kommer inn. Jeg fikk etablert ventiler som stenger automatisk her jeg bor. Etter det kommer lite matlukt og os på avveie. 

Selv reagerer jeg ikke på mye, men steking av chili og zchecuang pepper svir jo både i nesa og øya. 

Vi har dessverre ikke lov til å stenge av for ventilasjonsanlegget.  Jeg finner ikke matlukt sjenerende til vanlig, men ble litt overrasket av smerten som er helt likt allergianfall jeg får av røyk. Og av matos da.. Det var litt overraskende.  Såvidt jeg vet skal jeg ikke ha matintoleranse om det var det du tenkte på? Men jeg skal sjekke om det finnes muligheter for filter til å stenge av for matosen. 

Jeg vet ikke hva slags matolje naboen bruker, men regner med det er olje av enten oliven, mais eller noe annet. Selv bruker jeg raps og reagerer ikke på det. Men mine stekevaner er da annerledes også. Naboene lager fantastisk god mat (ja jeg har fått smake :) )

Men er det andre her som reagerer på stekeos av allergi eller astma? Hva gjør dere med det?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har dessverre ikke lov til å stenge av for ventilasjonsanlegget.  Jeg finner ikke matlukt sjenerende til vanlig, men ble litt overrasket av smerten som er helt likt allergianfall jeg får av røyk. Og av matos da.. Det var litt overraskende.  Såvidt jeg vet skal jeg ikke ha matintoleranse om det var det du tenkte på? Men jeg skal sjekke om det finnes muligheter for filter til å stenge av for matosen. 

Jeg vet ikke hva slags matolje naboen bruker, men regner med det er olje av enten oliven, mais eller noe annet. Selv bruker jeg raps og reagerer ikke på det. Men mine stekevaner er da annerledes også. Naboene lager fantastisk god mat (ja jeg har fått smake :) )

Men er det andre her som reagerer på stekeos av allergi eller astma? Hva gjør dere med det?

Det finnes slike ventil klaffer som åpner for luft bare en vei. Jeg har to slike, de åpner seg av lufttrykket når jeg skrur på vifta. 

• 3 år senere...
Skrevet

Gammel tråd men jeg og har d slik

Anonymkode: cfb21...f52

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp igjen denne. Nå etter at mannen stekte and i airfryeren er jeg helt tett og nyser og har rennende nese hele tiden. 

Noen andre her som er allergisk mot steke os? 

Anonymkode: 2251c...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...