Gå til innhold

Erfaringer med menskopp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Hapi skrev:

Tror det med at de presser på blæra kan være at mange har en ganske hard kant øverst. Jeg brukte Ladycup først, og den merket jeg, men så gikk jeg over til Fleurcup, og den er liksom like myk/hard over det hele, og klokkeformet, så presset blir mere fordelt, den merker jeg ikke at jeg går med.

Har forresten heller aldri kokt den, skjønner ikke hvaslags livsfarlige bakterier som kan overleve vask med såpe og vann på en så ren overflate. Jeg vasker den godt med håndsåpe og varmt vann og så får den tørke, og jeg har overlevd helt fint til nå. Man koker jo heller ikke fingrene, som noen skrev her...men ja, det er anbefalt å koke den, og da kan man jo ha en egen liten kjele til det da, om man syns det er ekkelt.

Grunnen til at det er ekstra viktig å være nøye med hygienen med en menskopp er at det er blod involvert. Bakterier er veldig glad i blod. Du skal putte denne saken inn i kroppen din, i en periode hvor du har åpne blødende sår inne i kroppen, altså får bakterier veldig god tilgang til blodbanene dine. Det er derfor det alltid er veldig viktig å være nøye med hygienen når du har mensen. 

Du går ikke rundt med fingrene langt opp i skjeden i timesvis. Menskopp og tampong skal derimot sitte oppi skjeden lenge av gangen. Da er det veldig viktig med hygienen. Du bør derfor koke koppen. Bakterier som liker blod, kan florere på koppen din selv om du ikke ser dem, og selv om den ser ren ut. Å putte dem opp i en blodig skjede, er da lite gunstig. 

Jeg antar du har hørt om TSS, som faktisk kan være livsfarlig. Dette er bare én av sykdommene du kan få om du slurver med hygienen. 

Anonymkode: 186b8...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plager det deg også å spise hjemmebakte boller, som noen har eltet med hendene sine? For alt du vet, kan de ha hatt fingrene godt oppi noens underliv før de sto og knadde på bollene. Jeg pleier bare vaske hendene med vanlig såpe etter å ha tuklet med meg selv. Altså blir ikke fingrene mine kokt. I motsetning til pannen menskoppen ligger i, den blir sterilisert med kokende vann... Så om du har valget mellom å spise håndeltede boller og å spise makaroni kokt i en sterilisert panne, er det strengt tatt bollene du burde bekymre deg mest for ekkelhetsmessig sett. 

Nei det er som sagt tanken på å koke mens og mat i samme karr som plager meg. 

Anonymkode: da2b9...726

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er som sagt tanken på å koke mens og mat i samme karr som plager meg. 

Man koker ikke mens ;) man koker en menskopp, som man på forhånd har vasket, altså er den like ren som fingrene man knar bolledeigen med. Og i prosessen blir kjelen sterilisert, altså er den så ren som det er mulig å få blitt. Om det plager deg, er det altså helt irrasjonelt. Det er absolutt ingenting skummelt eller ekkelt igjen i kjelen etter man har kokt koppen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man koker ikke mens ;) man koker en menskopp, som man på forhånd har vasket, altså er den like ren som fingrene man knar bolledeigen med. Og i prosessen blir kjelen sterilisert, altså er den så ren som det er mulig å få blitt. Om det plager deg, er det altså helt irrasjonelt. Det er absolutt ingenting skummelt eller ekkelt igjen i kjelen etter man har kokt koppen. 

Helt utrolig at det er så vanskelig å forstå at andre kan syntes at dette er ekkelt. Det har ingenting med at det er rasjonelt eller irrasjonelt, jeg er som sagt enig i st det blir sterilt, men  det er likevel motbydelig å bruke matlagingsutstyr til rengjøring av ting som brukes til mens.

Men du får jo bare fortsette du. Blir ingen menskopp på meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at det er ekstra viktig å være nøye med hygienen med en menskopp er at det er blod involvert. Bakterier er veldig glad i blod. Du skal putte denne saken inn i kroppen din, i en periode hvor du har åpne blødende sår inne i kroppen, altså får bakterier veldig god tilgang til blodbanene dine. Det er derfor det alltid er veldig viktig å være nøye med hygienen når du har mensen. 

Du går ikke rundt med fingrene langt opp i skjeden i timesvis. Menskopp og tampong skal derimot sitte oppi skjeden lenge av gangen. Da er det veldig viktig med hygienen. Du bør derfor koke koppen. Bakterier som liker blod, kan florere på koppen din selv om du ikke ser dem, og selv om den ser ren ut. Å putte dem opp i en blodig skjede, er da lite gunstig. 

Jeg antar du har hørt om TSS, som faktisk kan være livsfarlig. Dette er bare én av sykdommene du kan få om du slurver med hygienen. 

Du får ikke TSS av menskopp. Dersom du påstår at man får det, så må du gjerne komme tilbake med en pålitelig kilde som bekrefter at det faktisk kan skje - og at sannsynligheten er stor nok til at man bør passe på.

Menskopp behøver kun å være steril når du skal begynne å bruke den første dagen etter forrige mens. Den kan fint brukes i en uke uten å vaskes grundigere enn med såpe og vann, bare man ikke tømmer mindre enn hver 12.time.

Hvis du mener den må kokes hver dag, hvordan svarer du da til p-ring? Den starter som steril når du putter den inn, og skal ligge urørt i tre uker. Rart jeg ikke ligger her med kraftige tss-spasmer og skum ut munnen.

Anonymkode: 0e467...5e6

• Liker 1
Skrevet

Helt utrolig at det er så vanskelig å forstå at andre kan syntes at dette er ekkelt. Det har ingenting med at det er rasjonelt eller irrasjonelt, jeg er som sagt enig i st det blir sterilt, men  det er likevel motbydelig å bruke matlagingsutstyr til rengjøring av ting som brukes til mens.

Helt enig med deg. Sykt ekkelt at folk faktisk koker menskoppen i samme kjele som de koker mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ikke bruke kjele til sterilisering, det er bare tull. At du ikke vil ha menskopp har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 981d9...9fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke TSS av menskopp. Dersom du påstår at man får det, så må du gjerne komme tilbake med en pålitelig kilde som bekrefter at det faktisk kan skje - og at sannsynligheten er stor nok til at man bør passe på.

Menskopp behøver kun å være steril når du skal begynne å bruke den første dagen etter forrige mens. Den kan fint brukes i en uke uten å vaskes grundigere enn med såpe og vann, bare man ikke tømmer mindre enn hver 12.time.

Hvis du mener den må kokes hver dag, hvordan svarer du da til p-ring? Den starter som steril når du putter den inn, og skal ligge urørt i tre uker. Rart jeg ikke ligger her med kraftige tss-spasmer og skum ut munnen.

Man kan få TSS av menskopp, på samme måte som ved tamponger. Hvor stor faren er for å få TSS ved bruk av menskopp er ikke kjent ennå, siden menskopp er relativt lite utbredt i forhold til tamponger. Men faren for å TSS er absolutt til stede. Selv produsentene av menskopper advarer mot det: http://www.mooncup.co.uk/advice-centre/faqs/all-questions/toxic-shock-syndrome.html

Jeg vet udmerket godt hvordan man renser en menskopp. 

Jeg har ikke sagt den må kokes hver dag. Du må se på anonymkodene før du er aggressiv og spydig. Du blander meg med en annen. Jeg har sagt man bør koke den etter hver mens. Ikke hver jævla dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere linker til deg (du kan google selv også vet du): 

https://drjengunter.wordpress.com/2015/10/28/toxic-shock-syndrome-is-also-related-to-menstrual-cups/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4556184/

AnonymBruker
Skrevet
Den 4. juni 2016 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg fikk menskopp til å funke men den presser mot urinrøret slik at jeg ikke klarer å tisse når den er inne :(

Jeg har prøvd divacup og mooncup i begge størrelser pluss enda et merke jeg ikke husker navnet på. Alle sammen har altfor hard og stiv kant oppe :(

Anonymkode: 3eec7...37a

Ei venninne hadde samme problem. Hun fant en mykere variant, men nå husker jeg selvsagt ikke navnet på den 🤔

Anonymkode: 48c00...f03

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å prøve en slik kopp og bestille organicup. Får den lett inn, men jeg får den ikke til å folde seg ut. Prøvd ulike bretteteknikker, snu på den, stikke inn en finger, ja you name it. Noen flere som har hatt samme problem?

Skrevet (endret)
1 time siden, Khos skrev:

Jeg har bestemt meg for å prøve en slik kopp og bestille organicup. Får den lett inn, men jeg får den ikke til å folde seg ut. Prøvd ulike bretteteknikker, snu på den, stikke inn en finger, ja you name it. Noen flere som har hatt samme problem?

Prøv å ta den litt lengre inn så den får plass til å folde seg ut?
Kanskje du finner noe relevant her: https://www.youtube.com/results?search_query=menstrual+cup+tutorial

Denne er kanskje best:

Endret av Hapi
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har den minste mooncup størrelsen, og jeg synes den er så vond å ta inn og ut:( Det er akkurat som om sjeden min er for trang i åpningen, og den harde kanten er vanskelig å få inn på en lett og smertefri måte.. Bare den er inne er det greit, men jeg kvier meg for å ta den ut igjen og! Det gjør vondt! Noen med samme problem? Vurderer å prøve litt glidemiddel for å få den lettere inn, men det er så styrete det og når jeg er på farten :P Også lurte jeg på om det er trygt å bruke det når man har hormonspiral? Noen ganger er trådene på spiralen litt langt nede i sjeden, og jeg er redd for å dra den ut sammen med menskoppen :fnise:

Anonymkode: 3d312...d16

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har den minste mooncup størrelsen, og jeg synes den er så vond å ta inn og ut:( Det er akkurat som om sjeden min er for trang i åpningen, og den harde kanten er vanskelig å få inn på en lett og smertefri måte.. Bare den er inne er det greit, men jeg kvier meg for å ta den ut igjen og! Det gjør vondt! Noen med samme problem? Vurderer å prøve litt glidemiddel for å få den lettere inn, men det er så styrete det og når jeg er på farten :P Også lurte jeg på om det er trygt å bruke det når man har hormonspiral? Noen ganger er trådene på spiralen litt langt nede i sjeden, og jeg er redd for å dra den ut sammen med menskoppen :fnise:

Anonymkode: 3d312...d16

Har samme problemet med LadyCup, ja. Blir skikkelig sår halvveis uti mensen. Men det går lettere og lettere å få den ut, gjelder å slappe av, presse ned og bruke god tid. Å vrikke den fram og tilbake mens du drar den sakte ut kan også hjelpe. Jeg pleier å væte koppen og fingrene med vann før jeg setter den inn, da går det mye lettere enn når alt er tørt.

Mener å huske Lunette var lettere å få ut enn den jeg bruker nå, men til gjengjeld så lakk den lettere og var av og til vanskelig å få til å brette ut når den var på plass, så prøver å venne meg til en med litt mer solid kant.

Anonymkode: a0864...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...