Gå til innhold

Erfaringer med menskopp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan rengjør man menskoppen?

Anonymkode: da2b9...726

Man bør vaske den godt med uparfymert såpe minst en gang hver dag. Den bør også desinfiseres en gang i måneden før man legger den vekk, det enkleste er å koke den. Det finnes desinfeksjonstabletter man kan bruke dersom man ikke kan koke vann av en eller annen grunn.

Anonymkode: 981d9...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Brukt den bare en dag. Kokte den før første bruk. Har tømt den mer enn nødvendig i dag da jeg er helt ny, men har da vasket den med såpefri intimvask og varmt vann. Blir kokt igjen når mensen er ferdig. Oppbevarer den da i tøyposen som fulgte med. 

Føler ikke at jeg får tømt blæra skikkelig når jeg bruker koppen, er det andre som opplever det? 

Har fortsatt ikke hatt lekkasjer og kjenner stilken i blant. Ellers har det gått veldig greit. 

Anonymkode: f23d9...f17

Skrevet

Det med blæra er en vanesak 😉

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Putter min i oppvaskmaskinen etter en god skyll. ;-)

Anonymkode: 0e467...5e6

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør vaske den godt med uparfymert såpe minst en gang hver dag. Den bør også desinfiseres en gang i måneden før man legger den vekk, det enkleste er å koke den. Det finnes desinfeksjonstabletter man kan bruke dersom man ikke kan koke vann av en eller annen grunn.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukt den bare en dag. Kokte den før første bruk. Har tømt den mer enn nødvendig i dag da jeg er helt ny, men har da vasket den med såpefri intimvask og varmt vann. Blir kokt igjen når mensen er ferdig. Oppbevarer den da i tøyposen som fulgte med. 

Føler ikke at jeg får tømt blæra skikkelig når jeg bruker koppen, er det andre som opplever det? 

Har fortsatt ikke hatt lekkasjer og kjenner stilken i blant. Ellers har det gått veldig greit. 

Altså det avgjør det for min del. Oppvaskmaskin og koke den hørtes skikkelig ekkelt ut. Har dere en egen kjele til det formålet da.  Tenk om man tar feil kjele og koker menskoppen i samme kjele som man koker spagetti liksom :kvalm:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså det avgjør det for min del. Oppvaskmaskin og koke den hørtes skikkelig ekkelt ut. Har dere en egen kjele til det formålet da.  Tenk om man tar feil kjele og koker menskoppen i samme kjele som man koker spagetti liksom :kvalm:

Heller kokende vann over min fra tid til annen. Det trenger bare å være over 60 grader for å ta livet av bakteriene. Eventuelt kan du jo bruke et desinfiserende middel. 

Én ting er sikkert; du blir veldig mye mer komfortabel med egen mens. Først syntes jeg det var kjempeekkelt, men nå er jeg mer "meh.. det er bare mens". Synes i grunnen det er et mye sunnere bilde å ha på egen kropp, men mange er sikkert uenig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppvaskmaskin er ekkelt, der blir ikke vannet varmt nok. 

Men altså.. når du koker den, så desinfiserer du både den og pannen du koker vannet. Jeg har veldig vondt for å se hva som er ekkelt her. Du tar ut koppen, skyller den godt, vasker den med såpe, legger den da veldig rene men ikke sterile koppen i en kjele, og koker den så du dreper bakterier og steriliserer den. Det er ikke noe mensblod involvert i kjelen. Jeg bruker en helt vanlig kjele, som også brukes til alt mulig annet. 

Høres ut som om du har godt av å prøve menskopp og få litt mer naturlig forhold til ting. 

Anonymkode: 186b8...979

• Liker 7
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg steriliserer menskoppen i samme kjele som jeg koker pasta i. Man koker jo koppen for å drepe bakterier, så derfor blir jo bakteriene fra menskoppen som kommer i kjelen også drept. Jeg vasker også kjelen etter bruk, selv om det strengt tatt ikke hadde vært nødvendig. Moren min hadde ingen problemer med det, og hu tenkte ikke engang at det kunne være noe galt ved det.

Jeg har brukt menskopp nå i to år, og er strålende fornøyd. Har prøvd å bruke tamponger et par ganger etter jeg begynte med det, og det har vært ekstremt ukomfortabelt og tørt. Jeg har DivaCup, men har planer om å bestille en LilyCup Compact også.

Endret av Persephone
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har brukt kopp i flere år, har en liten divacup som er min beste venn omtrent :)

Bruker truseinnlegg til vanlig, også når jeg har mensen, så hvis det skulle lekke noe så er det ingen fare. Men jeg har i grunn aldri opplevd noen større lekasjer, så jeg er veldig fornøyd med koppen. Har kraftige blødninger, men det går fremdeles fint. Brukte et par runder på å bli helt komfortabel med hvordan jeg skulle få den til å sitte ordentlig, men etter det var ingen problemer :)

Koker koppen mellom hver runde, skyller hver gang jeg tømmer den. Ingen såpe. 
Og ja, jeg bruker en helt vanlig kasserolle. Samme som jeg koker makaroni i. Koppen skylles før jeg koker den, og både den og kasserollen kokes. Det går helt fint :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en egen kjele, men som de andre skriver så er koppen allerede ren før du koker den, og både kjelen og koppen blir desinfisert når du har kokt vannet. Så det sitter kun i hodet.

Forresten har jeg sett at bla. Meluna selger desinfeksjonskopper (med lokk!) til å koke koppen i mikrobølgeovnen med, da er det ingen sjanse for at du tar feil når du skal koke spaghetti. ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppvaskmaskin er ekkelt, der blir ikke vannet varmt nok. 

Men altså.. når du koker den, så desinfiserer du både den og pannen du koker vannet. Jeg har veldig vondt for å se hva som er ekkelt her. Du tar ut koppen, skyller den godt, vasker den med såpe, legger den da veldig rene men ikke sterile koppen i en kjele, og koker den så du dreper bakterier og steriliserer den. Det er ikke noe mensblod involvert i kjelen. Jeg bruker en helt vanlig kjele, som også brukes til alt mulig annet. 

Høres ut som om du har godt av å prøve menskopp og få litt mer naturlig forhold til ting. 

Jeg er ikke redd for bakteriene, men du syntes ikke det er ekkelt med å lage mat i samme kar som du legger en menskopp i ???! Det er ikke det at det er farlig, men tanken er helt vanvittig ekkel. Mat og ting som har vært i underlivet hører ikke sammen!  Lage mat til folk du har på besøk og sitte der og vite at du har kokt menskoppen din i samme gryte :kvalm:

Jeg har et naturlig forhold til både kropp og mat, men det er utrolig ekkelt å blande!

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal på fjelltur over lenger tid, og kommer sannsynligvis til å få mensen samtidig. Hva gjør dere i slike tilfeller? Får jo ikke renset menskoppen skikkelig da. Og takler underlivet antibac-rene hender?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd for bakteriene, men du syntes ikke det er ekkelt med å lage mat i samme kar som du legger en menskopp i ???! Det er ikke det at det er farlig, men tanken er helt vanvittig ekkel. Mat og ting som har vært i underlivet hører ikke sammen!  Lage mat til folk du har på besøk og sitte der og vite at du har kokt menskoppen din i samme gryte :kvalm:

Jeg har et naturlig forhold til både kropp og mat, men det er utrolig ekkelt å blande!

Jeg er som deg. Jeg syns det er ekkelt. Syns foreløpig også at koppen er ekkel å tømme og vaske. Men å bruke er den helt genial sammenlignet med alternativene. Er på dag to bare, så er ganske ny på dette. Når jeg skal koke koppen igjen blir det i en kjele som fra nå av kun blir brukt til det, ikke noe annet. Kommer til å vaske den og bruke vibratorrens før den kokes. 

Syns det å se blodet oppsamlet er eklere enn bind/tampong. Men bruken er altså mer komfortabel. Ønsker å unngå tørre slimhinner ved tampong og klamhet ved bind. 

Skrevet
1 time siden, L'amie skrev:

Jeg skal på fjelltur over lenger tid, og kommer sannsynligvis til å få mensen samtidig. Hva gjør dere i slike tilfeller? Får jo ikke renset menskoppen skikkelig da. Og takler underlivet antibac-rene hender?

Jeg ser for meg at det nesten er enklere med Mens kopp på fjelltur enn bind og ob. Hent vann fra bekken og vask som "vanlig" i den grad man får vasket noe som vanlig på fjellturer. På kvelden kan du koke vann på bål og heller over. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som deg. Jeg syns det er ekkelt. Syns foreløpig også at koppen er ekkel å tømme og vaske. Men å bruke er den helt genial sammenlignet med alternativene. Er på dag to bare, så er ganske ny på dette. Når jeg skal koke koppen igjen blir det i en kjele som fra nå av kun blir brukt til det, ikke noe annet. Kommer til å vaske den og bruke vibratorrens før den kokes. 

Syns det å se blodet oppsamlet er eklere enn bind/tampong. Men bruken er altså mer komfortabel. Ønsker å unngå tørre slimhinner ved tampong og klamhet ved bind. 

Jeg har ingen problem med å se mensblod, er veldig komfortabel med de fleste kvinnelige sekreter etter en lang ammeperiode. Det jeg syntes er veldig vemmelig er de som ikke skiller på matlaging og desinfisering av noe som har vært i skrittet ditt. Vibratorrens var et godt tips da :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problem med å se mensblod, er veldig komfortabel med de fleste kvinnelige sekreter etter en lang ammeperiode. Det jeg syntes er veldig vemmelig er de som ikke skiller på matlaging og desinfisering av noe som har vært i skrittet ditt. Vibratorrens var et godt tips da :) 

Har ikke født barn, og har aldri sett blodet oppsamlet slik før. Har bare hatt mensen i snart 30 år :laugh: Uvant sikkert. 

Men ja, vibratorrens blir tingen for meg tror jeg. Det tar eventuelle dufter også. 

Skrevet

Jeg kjøpte min første for snart 10 år siden, og har ikke sett meg tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plager det deg også å spise hjemmebakte boller, som noen har eltet med hendene sine? For alt du vet, kan de ha hatt fingrene godt oppi noens underliv før de sto og knadde på bollene. Jeg pleier bare vaske hendene med vanlig såpe etter å ha tuklet med meg selv. Altså blir ikke fingrene mine kokt. I motsetning til pannen menskoppen ligger i, den blir sterilisert med kokende vann... Så om du har valget mellom å spise håndeltede boller og å spise makaroni kokt i en sterilisert panne, er det strengt tatt bollene du burde bekymre deg mest for ekkelhetsmessig sett. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plager det deg også å spise hjemmebakte boller, som noen har eltet med hendene sine? For alt du vet, kan de ha hatt fingrene godt oppi noens underliv før de sto og knadde på bollene. Jeg pleier bare vaske hendene med vanlig såpe etter å ha tuklet med meg selv. Altså blir ikke fingrene mine kokt. I motsetning til pannen menskoppen ligger i, den blir sterilisert med kokende vann... Så om du har valget mellom å spise håndeltede boller og å spise makaroni kokt i en sterilisert panne, er det strengt tatt bollene du burde bekymre deg mest for ekkelhetsmessig sett. 

Helt enig i dette! Men samtidig er det en merkelig greie man har, fordi man ser det for seg vil jeg tro. Jeg syns ikke det er ekkelt med "mitt eget", men tanken på å spise mat fra en kjele der en venninne har kokt sin kopp er litt ekkel. 

Syns også det er snodig at tampong-forkjemperne syns menskopp er så ekkelt. Jeg syns tampong er eklere. Med unntak av tampax, graves det jo en del med tampong og. Om man skal ha den på rett plass. Nå ser jeg ofte tråder her inne (pun intended) om de som merker tampongen osv, så er kanskje mange som ikke setter den slik den er tiltenkt. Etter å ha sett på neglene mine ved bruk av tampong gikk jeg over til tampax. Menskopp gir også noe søl ser jeg, men ikke mer enn tampax. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, L'amie skrev:

Det er faktisk ikke nødvendig med menskopp å sterilisere den hver eneste dag. Når du er ferdig med bruken, altså etter en uke, kan du koke den, desinfisere etc (hva som måtte passe deg), og så trenger du ikke å gjøre så mye med den før neste periode. 

Bare pass på å skylle godt når du tømmer, og tøm minimum hver 12. time, så er dét det eneste vedlikeholdet den trenger. 

Skjønner ikke helt de som mener at den må kokes hver kveld, SÅ skitten og full av bakterier blir den faktisk ikke.

http://menskopp.org/oppskrift.html

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tror det med at de presser på blæra kan være at mange har en ganske hard kant øverst. Jeg brukte Ladycup først, og den merket jeg, men så gikk jeg over til Fleurcup, og den er liksom like myk/hard over det hele, og klokkeformet, så presset blir mere fordelt, den merker jeg ikke at jeg går med.

Har forresten heller aldri kokt den, skjønner ikke hvaslags livsfarlige bakterier som kan overleve vask med såpe og vann på en så ren overflate. Jeg vasker den godt med håndsåpe og varmt vann og så får den tørke, og jeg har overlevd helt fint til nå. Man koker jo heller ikke fingrene, som noen skrev her...men ja, det er anbefalt å koke den, og da kan man jo ha en egen liten kjele til det da, om man syns det er ekkelt.

Endret av Hapi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...