Gå til innhold

Erfaringer med menskopp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å investere i en menskopp, dersom de er så fantastiske som det påstås. Hva er deres erfaringer med menskopp, og hvordan finner man rett størrelse?

Anonymkode: 4895c...8af

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg prøvde en gang og sleit med å få den ut igjen. Det var drit stressende, og den gikk i søpla etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd. Var litt stress med å få den inn og ut i begynnelsen, men det gikk seg fort til :) 

Anonymkode: 1ba8f...3d7

• Liker 6
Skrevet

For meg, som alltid har hatt problemer med lekkasjer ved bruk av tamponger, åpnet det seg en ny verden da jeg prøvde menskopp. Var litt kronglete i begynnelsen, men fikk det til relativt raskt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Endret livet mitt! :) Jeg er veldig fornøyd. Den første dagen tenkte jeg "Hva faen er det jeg har kjøpt?" fordi det var veldig uvant og litt vanskelig, men jeg ga ikke opp og jeg fikk dreisen på det. 

Det hender jeg bruker et bind eller to den siste dagen, men for det meste bruker jeg bare menskopp. Jeg går med den om dagen og sover. Den er lett å holde ren og jeg kjenner den ikke. Har spart mye penger på denne, og jeg føler meg mye renere. Den kan samle mer opp enn en tampong og jeg frykter ikke noe lekkasje. Men selvfølgelig den må tømmes den og. Jeg hadde en lekkasje for sist gang, men da forsov jeg meg og sov i mange timer uten å tømme den. Det har ikke skjedd ofte. :P 

Anonymkode: 966fa...98f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig fornøyd. Var litt stress med å få den inn og ut i begynnelsen, men det gikk seg fort til :) 

Anonymkode: 1ba8f...3d7

Så bra! Hvor kjøpte du den?

Anonymkode: 4895c...8af

Skrevet

Jeg slet litt i begynnelsen også, med å ta den inn og ut, men man må bare lære seg det (fins videoer på YouTube også), så blir det en veldig praktisk ting å bruke. Man slipper å måtte kaste tamponger/bind når man er hos andre, man kan gå med den lenge, den er giftfri i motsetning til tamponger som også kan inneholde mugg (!). Lett å rengjøre og veldig renslig selv om det er litt søl å ta den inn og ut. Rett og slett en genial oppfinnelse, og det er jo helt tragisk at ikke flere vet om det.

På Tøybleia har de Fleurcup, jeg syns den er veldig bra, her har de også flotte tøybind, som er mye bedre enn papir eller plastbind:
http://www.toybleia.no/category/toybind-menskopp

Skrevet

Jeg kjøpte min i Sverige i fjor. Kommer aldri til å gå tilbake til tamponger!! Har ikke hatt UVI siden jeg begynte å bruke koppen( var mye plaget, hadde 4-5 UVI i året) man tørket ikke ut skjeden, har aldri opplevd lekkasje, kan sitte inne lengre. Lettere og rensligere å tisse med den i( ingen dum snor som dyrker bakterier) ❤️Menskopp

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du, jeg fikk min for noen uker siden, og brukte den for første gang nå nylig! Den var fantastisk! Var litt kronglete, men regner med det går seg til. Man kan trene, sove, danse og bade med den uten problemer, og dessuten så er den veldig bra for miljøet! Dette var en revolusjon for meg. :-)  Tamponger suger til seg alt av fukt i skjeden, også det man trenger, og bind blir klamme og ekle. Jeg vil på det varmeste anbefale alle kvinner å i hvert fall prøve menskopp, for tenk hvor miljø- og vaginavennlig det faktisk er. Kjøpte min fra en nettside som heter "Organic cup", der var det også beskrivelse for hvilken størrelse du må ha. De hadde to; en for damer under 30 som ikke har født, og en for damer over 30 eller som har født. Veldig enkelt. :-) 

Anonymkode: f3fdc...524

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg fikk menskopp til å funke men den presser mot urinrøret slik at jeg ikke klarer å tisse når den er inne :(

Jeg har prøvd divacup og mooncup i begge størrelser pluss enda et merke jeg ikke husker navnet på. Alle sammen har altfor hard og stiv kant oppe :(

Anonymkode: 3eec7...37a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med min! Sliter litt med lekkasje innimellom, men det er fordi jeg ikke har helt fått dreisen på den! Men ellers er jeg superfornøyd med den, jeg merker den ikke, jeg sliter mindre med sopp/UVI og ubehag som jeg fikk av tamponger. Jeg har merket den også gir mindre smerter, jeg er veldig veldig øm når jeg har mensen, og tampongene ble liksom presset ut når smertene mine stod på som verst. Det har aldri skjedd med den koppen, og jeg har hatt den siden februar nå :) 

Anonymkode: 81cd4...647

Skrevet

Jeg har en liggende som jeg var godt fornøyd med. Den holdt tett lengre enn tamponger men om natta måtte jeg enten stå opp for å tømme den eller ja ekstra bind. Dog, jeg hadde helt ekstreme blødninger type. Jeg blødde ut en tampong i timen. Har ikke mensen lengre så da får jeg ikke brukt den. En annen fordel var og at den ikke ble presset ut av smertene slik som tampongen gjorde. Anbefales!

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg fikk menskopp til å funke men den presser mot urinrøret slik at jeg ikke klarer å tisse når den er inne :(

Jeg har prøvd divacup og mooncup i begge størrelser pluss enda et merke jeg ikke husker navnet på. Alle sammen har altfor hard og stiv kant oppe :(

Det fins noen sammenligningsvideoer på Youtube:
https://www.youtube.com/results?search_query=menstrual+cup+comparisio
Jeg har ikke prøvd de to merkene, men Fleurcup syns jeg ikke har så stiv kant oppe. Jeg hadde Ladycup men den hadde stivere kant og litt annen fasong, syns Fleurcup er bedre.
Både Divacup og Mooncup har nok ganske stiv kant, de har jo en ekstra kant også, som ikke alle har.

Endret av Hapi
Skrevet

Hadde en i et halvt års tid, og var egentlig ganske fornøyd. Det eneste var at blodet farget litt av på den, og etter hvert synes jeg den så så ekkel ut at jeg kastet den. Kanskje litt mye info, men er nå min personlige mening:fnise: Nå kjøpte jeg min riktignok på Ebay for en 50-lapp, så finnes nok bedre alternativer. Kanskje jeg skulle gitt den et forsøk til...

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Hapi skrev:

Det fins noen sammenligningsvideoer på Youtube:
https://www.youtube.com/results?search_query=menstrual+cup+comparisio
Jeg har ikke prøvd de to merkene, men Fleurcup syns jeg ikke har så stiv kant oppe. Jeg hadde Ladycup men den hadde stivere kant og litt annen fasong, syns Fleurcup er bedre.
Både Divacup og Mooncup har nok ganske stiv kant, de har jo en ekstra kant også, som ikke alle har.

Tusen takk for tips! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe meg en menskopp, men er litt usikker på hvilket merke jeg burde ha. Er 25 år, har født og har ganske kraftige blødninger, så jeg tenkte kanskje Divacup pga størrelsen, men den er jo veldig lang! Aner ikke hvor lang jeg er, skal kjenne etter livmortappen neste gang jeg har mens.

Har noen av dere andre anbefalinger på merker? Jeg bør kanskje ha en litt stiv, siden jeg er nybegynner?

Anonymkode: 23835...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å prøve en slik (har sett på Fleurcup), men er usikker på valg av str enda det kanskje "burde" være lett.

- har født to barn og har relativt store/vanlige blødninger (ikke bittesmå ihvertfall), særlig de første to-tre dagene

- allikevel har jeg alltid brukt minste str i tamponger de få gangene jeg har orket å bruke det (synes det er vondt)

- er redd for å kjøpe L og finne ut at den er for stor og at det da bare blir vondt/ubehagelig - men det er ikke så lett å måle hvor stor plass det egentlig er "inni der" 😛

Innspill? Noen som har samme "problem", hva gjorde dere? 

Anonymkode: de2c1...8d2

Skrevet

Jeg slet en del i starten med å få grep på hvordan jeg tar den inn og ut, og hvordan jeg skal sette den inn uten å gå lekkasje. Nå elsker jeg den!

Det skal jo også nevnes at første gang jeg brukte koppen var jeg på et veldig "omg, ææææsj nå fikk jeg blod på fingeren min"-stadium. Det har vært mye gris og mange blodige hender, men alt i alt har jeg blitt mye mer komfortabel med egen kropp og mens. Og så er det interessant å få et ordentlig bilde av hvor mye man faktisk blør i løpet av en uke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å prøve en slik (har sett på Fleurcup), men er usikker på valg av str enda det kanskje "burde" være lett.

- har født to barn og har relativt store/vanlige blødninger (ikke bittesmå ihvertfall), særlig de første to-tre dagene

- allikevel har jeg alltid brukt minste str i tamponger de få gangene jeg har orket å bruke det (synes det er vondt)

- er redd for å kjøpe L og finne ut at den er for stor og at det da bare blir vondt/ubehagelig - men det er ikke så lett å måle hvor stor plass det egentlig er "inni der" 😛

Innspill? Noen som har samme "problem", hva gjorde dere? 

Anonymkode: de2c1...8d2

Jeg hadde samme problem som deg. Det jeg gjorde var å finne en produsent på Ebay med mye billigere kopper (17-18kr per stk), så kjøpte jeg i de to størrelsene de hadde og prøvde før jeg kjøpte en av disse "ordentlige" merkene.

Anonymkode: 0e467...5e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...