ajarRun Skrevet 3. juni 2016 #1 Skrevet 3. juni 2016 Hvis huset har en lånetakst på 2.5 millioner og jeg kjøper det for 1.5, trenger jeg fortsatt EK?
stan Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Vanligvis har det vært slik at man bruker egenkapitalen til å betale de første 20 %. Og om lånet er under 60 % av verdien så blir vilkårene ekstra gunstige. Sjekk med banken, men jeg regner med at det bør la seg gjøre om du ellers har betalingsevne.
ajarRun Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2016 Et øyeblikk siden, stan skrev: Vanligvis har det vært slik at man bruker egenkapitalen til å betale de første 20 %. Og om lånet er under 60 % av verdien så blir vilkårene ekstra gunstige. Sjekk med banken, men jeg regner med at det bør la seg gjøre om du ellers har betalingsevne. Det er en slektning som selger, og av skattemessige årsaker vil vi jo ha prisen så lav som mulig, men hvis det ikke er mulig kan jeg jo alltid bare kjøpe det for mer og få pengene tilbake i gave (eventuelt aldri betale dem?).
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #5 Skrevet 3. juni 2016 EK som banken krever er % av kjøpsprisen, ikke av takst eller prisantydning. En bolig er jo pr definisjon ikke mer verdt på det tidspunktet den blir kjøpt enn det kjøperen betaler. Anonymkode: 10dea...225 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Nei. Da jeg skulle kjøpe leilighet sa banken min om jeg kjøpte en leilighet til 15% under takst trengte jeg ikke EK Anonymkode: 6932b...4ab
stan Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er en slektning som selger, og av skattemessige årsaker vil vi jo ha prisen så lav som mulig, men hvis det ikke er mulig kan jeg jo alltid bare kjøpe det for mer og få pengene tilbake i gave (eventuelt aldri betale dem?). Da blandes det inn regler om arv og gaver. Sjekk ut hvordan det er for slektninger som ikke er foreldre eller besteforeldre. Jeg tror det er avgiftsfritt, men er usikker. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #8 Skrevet 4. juni 2016 Jeg trengte ikke det da jeg kjøpte min første, fikk kjøpe for fin pris av foreldre og de skulle liksom være kausjonister/medlånetakere siden jeg ikke hadde noe EK å snakke om, men banken (Sparebank1) sa jeg ikke trengte det siden det var nok EK i "prisavslaget" på en måte. Anonymkode: 177e2...df1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #9 Skrevet 4. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Da jeg skulle kjøpe leilighet sa banken min om jeg kjøpte en leilighet til 15% under takst trengte jeg ikke EK Anonymkode: 6932b...4ab Tull. Anonymkode: dd092...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #10 Skrevet 4. juni 2016 ved privatkjøp trenger du ofte ikke egenkapital hvis du får kjøpt til under takst. på det åpne markedet er det noe annet, for da er reell markedspris det du er villig til å by. Anonymkode: 7d8be...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #11 Skrevet 4. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: dd092...4b4 Nei. Anonymkode: 6932b...4ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå