Gå til innhold

Trenger du EK hvis du kjøper huset for langt lavere pris en lånetaksten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis huset har en lånetakst på 2.5 millioner og jeg kjøper det for 1.5, trenger jeg fortsatt EK? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis har det vært slik at man bruker egenkapitalen til å betale de første  20 %. Og om lånet er under 60 % av verdien så blir vilkårene ekstra gunstige. 

Sjekk med banken, men jeg regner med at det bør la seg gjøre om du ellers har betalingsevne. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Vanligvis har det vært slik at man bruker egenkapitalen til å betale de første  20 %. Og om lånet er under 60 % av verdien så blir vilkårene ekstra gunstige. 

Sjekk med banken, men jeg regner med at det bør la seg gjøre om du ellers har betalingsevne. 

Det er en slektning som selger, og av skattemessige årsaker vil vi jo ha prisen så lav som mulig, men hvis det ikke er mulig kan jeg jo alltid bare kjøpe det for mer og få pengene tilbake i gave (eventuelt aldri betale dem?). 

AnonymBruker
Skrevet

EK som banken krever er % av kjøpsprisen, ikke av takst eller prisantydning. En bolig er jo pr definisjon ikke mer verdt på det tidspunktet den blir kjøpt enn det kjøperen betaler.

Anonymkode: 10dea...225

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Da jeg skulle kjøpe leilighet sa banken min om jeg kjøpte en leilighet til 15% under takst trengte jeg ikke EK :)

Anonymkode: 6932b...4ab

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er en slektning som selger, og av skattemessige årsaker vil vi jo ha prisen så lav som mulig, men hvis det ikke er mulig kan jeg jo alltid bare kjøpe det for mer og få pengene tilbake i gave (eventuelt aldri betale dem?). 

Da blandes det inn regler om arv og gaver. Sjekk ut hvordan det er for slektninger som ikke er foreldre eller besteforeldre. Jeg tror det er avgiftsfritt, men er usikker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte ikke det da jeg kjøpte min første, fikk kjøpe for fin pris av foreldre og de skulle liksom være kausjonister/medlånetakere siden jeg ikke hadde noe EK å snakke om, men banken (Sparebank1) sa jeg ikke trengte det siden det var nok EK i "prisavslaget" på en måte. 

Anonymkode: 177e2...df1

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da jeg skulle kjøpe leilighet sa banken min om jeg kjøpte en leilighet til 15% under takst trengte jeg ikke EK :)

Tull. 

Anonymkode: dd092...4b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ved privatkjøp trenger du ofte ikke egenkapital hvis du får kjøpt til under takst. på det åpne markedet er det noe annet, for da er reell markedspris det du er villig til å by.

Anonymkode: 7d8be...fd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 

Anonymkode: dd092...4b4

Nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...