Gå til innhold

Prissamarbeid mellom forsikringsselskapene?


Anbefalte innlegg

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Jeg tok en ringerunde til de fleste forsikringsselskaper, inkludert de små og "ukjente" og synes det er mistenkelig at alle opererer med det samme tilbudet på total bilforsikring.

Hva synes du?

1) Det er minus at ingen gir bonus til folk som har kjørt masse og skadefritt i over 12 år: fordi man ikke har stått oppført som eier av bilen...Man starter derfor fra scratch. Greit nok, men selskapene er ikke villig til å se på denne faktoren i det hele tatt.

2) Alle selskapene skryter på seg en startbonus på 20% heldekkende bilforsikring (gjelder også delkasko). Ingen er villige til å gi mer i bonus (jente, alder, bosted, ikke-røyker, ulykkesfri, osv.) (Ja, jenter kjører mer skadefritt enn gutter).

3) Den billigste total-kasko forsikringen koster kr. 10.545,- i Gjensidige Nor forsikring (av de jeg undersøkte). Dette er inkludert en innbo og ulykke.

4) Billigste helskasko (kun det) ligger over kr. 11.000,- og oppover. Da er egenandelen 4000,- i Gjensidige Nor og 6000,- hos de fleste andre.

Hva synes dere? Er dette rimelig? Passe? Dyrt? Urimelig?

Jeg reagerer hvertfall på at det ikke finnes noen variasjoner mellom selskapene. Det er ikke rom for å forhandle seg frem til egne avtaler fordi alle kundesentrene er bundet av standard-datasystemer, standard-svar og standard priser, fremsatt av standard-kundebehandlere som jobber der av kjedsomhet eller som student (?)

Slik blir det med outsourcing og multi-teknologi som liksom skal skape "human-kapital". Det blir ikke mer menneskelig og kvaliteten blir ikke bedre etter effektivisering og sparing!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig i at forsikringsselskapene har lik bilforsikring, tvert i mot opplevde vi store forskjeller når vi sjekket. Vi har total bilforsikring (full kasko, full bonus ++) hos Gjensidige og betaler 6000 kroner året og forsikringen står på min samboer og vi bor i Oslo (begge faktorer som kan øke premien), men han har kjørt skade- og ulykkesfritt i 16 år.

Jeg er forresten ikke enig i at man automatisk bør få høyere bonus fordi man er kvinne, er i en bestemt alder e.l. Bonus er noe man skal gjøre seg fortjent til, ved å vise at man kjører skadefritt.

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Jeg er enig med deg i det Arkana, at kvinner ikke skal ha andre rettigheter enn menn bare fordi de er kvinner.

Men det var ikke det jeg mente:

Forsikringsselskapene sitter på ganske mye statistikk. Den viser nettopp, og har vist gjennom mange år, at kvinner kjører mer skadefritt enn menn.

Derfor mener jeg at dette burde gitt meg et forhandlingsgrunnlag for mer bonus.

I tillegg har også jeg kjørt skadefritt i mange år- og ønsker naturligvis bonus for dette: men det får jeg ikke, fordi jeg ikke har stått oppført som eier av bilen...

Alle forsikringsselskapene er enige i dette: selv om du har kjørt skadefritt og perfekt i 20 år, så får man ingen bonus- fordi man ikke har stått registrert som eier av den bilen man har kjørt.

Skrevet
Forsikringsselskapene sitter på ganske mye statistikk. Den viser nettopp, og har vist gjennom mange år, at kvinner kjører mer skadefritt enn menn.

Derfor mener jeg at dette burde gitt meg et forhandlingsgrunnlag for mer bonus.

Det er ikke lov å bruke kjønn som kriterium i premiefastsettelsen.

Jeg regner med at hvis du mener damer skal ha rimeligere bilforsikreing fordi de bulker mindre så skal de også ha dyrere pensjonsforsikring enn menn siden de lever lenger og dyrere uføreforsikring siden de blir oftere uføre?

I tillegg har også jeg kjørt skadefritt i mange år- og ønsker naturligvis bonus for dette: men det får jeg ikke, fordi jeg ikke har stått oppført som eier av bilen...

Alle forsikringsselskapene er enige i dette: selv om du har kjørt skadefritt og perfekt i 20 år, så får man ingen bonus- fordi man ikke har stått registrert som eier av den bilen man har kjørt.

Det er jo ikke så lett å dokumentere kjøreerfaring. Hvorvidt man har eid en bil eller ikke er derimot lett å dokumentere.

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

I dag er det slik at forsikrings-prisen påvirkes av hvor man bor i landet.

Oslo får naturligvis høyere pris for bileier, enn en bileier som er bosatt i en liten bygd på Vestlandet. Fordi statistikken stabilt har vist at det skjer flere ulykker i byen enn på landet.

Da spinner jeg videre på statistikken som sier at kvinner kjører definitivt mer skadefritt enn menn. Og statistikken som sier en person på 30 kjører bedre enn en person på 18 på grunn av erfaring.

"Før i tiden" så var det faktisk mulig å forhandle seg frem til en 50 % bonus på grunnlag av disse faktorene, samt at man hadde kjørt skadefritt i mange år.

Nå i dag er alle selskapene enige i at de ikke vil forhandle mer om dette.

Selv om man ikke har stått oppført som eier av en bil, kunne det latt seg gjøre å dokumentere at man likevel har kjørt....XX bil i X antall år: gjennom en skriftlig attest fra en voksen-person som selskapet kjenner bilen til fra før eller liknende.

Jeg kan trekke en parallell til gamle dagers husmødre som "bare gikk hjemme". De fikk aldri opparbeidet seg pensjonspoeng fordi de ikke var yrkesaktive. Nå får de det! De må bare dokumentere at de har vært hjemmearbeidende isteden.

Skrevet

"Slik er risikoen for død og alvorlig skade i trafikken per kjørte million kilometer, fordelt på ulike grupper:

Sjåførens skaderisiko:

Kvinner: 0,22

Menn: 0,17

"

Tabell 5.2. Personbilføreres risiko for hhv. egen personskade, for å bli involvert i

personskadeulykker og for materielle skader på bil. Antall tilfeller per millioner kjørte

kilometer:

Alder.......Menn..........Kvinner

18-19......20,07..........17,30

20-24......14,05..........9,40

25-34.......7,29...........6,72

35-44.......6,25...........7,88

45-54.......6,20...........7,15

55-64.......5,77...........7,93

65-74.......8,39..........13,30

75+........16,46.........17,26

Totalt.......7,50...........7,96

Kilde: http://www.toi.no/attach/a515473r92098/694_2003.pdf

Gjest Gjestvang
Skrevet

Melissa Gioberti utl. skriver

I dag er det slik at forsikrings-prisen påvirkes av hvor man bor i landet.  

Oslo får naturligvis høyere pris for bileier, enn en bileier som er bosatt i en liten bygd på Vestlandet. Fordi statistikken stabilt har vist at det skjer flere ulykker i byen enn på landet.

Synes dette er rat. I Oslo krasjer man og kan fikse litt på bilen etterpå, mens på Vestlandet kjører man fort utfor et stup - bare fillebiter igjen og ikkeno' å reparere på. Dyrt! Eller man kjører utfor et stup og havner i sjøen. Ingen finner bilen igjen. Også svært dyrt.

Konklusjon burde være billigere i byen.

Skrevet
Synes dette er rat. I Oslo krasjer man og kan fikse litt på bilen etterpå, mens på Vestlandet kjører man fort utfor et stup - bare fillebiter igjen og ikkeno' å reparere på. Dyrt! Eller man kjører utfor et stup og havner i sjøen. Ingen finner bilen igjen. Også svært dyrt.

Konklusjon burde være billigere i byen.

Dette må være det dårligste resonnementet jeg har hørt... Selvfølgelig er forsikring dyrere i Oslo, er bare å ta en titt på statistikken det.

Jeg er også enig med Arkana.

Gjest Mannlig gjest
Skrevet

Det stemmer at folk kunne forhandle seg fram til 30-50% bonus på bilforsikringer tidligere. Nå har imidlertid selskapene sluttet med denne muligheten og stenger for alle.

Gjest Forsikringsrådgiver
Skrevet

La oss si at du og en venninne tar lappen samtidig, og begynner å kjøre bil samtidig. Du låner pappas bil uten noen kostander med en bonus han har brukt 25 år på å opparbeide seg. Venninnen din kjøper sin egen bil og begynner på 20% bonus. Etter 15 år har hun opparbeidet seg full bonus. På samme tid kjøper du bil og skal forsikre den for første gang. Syns du det da er rettferdig at du får full bonus pga. alle årene med pappas bil, mens hun har betalt "blodpriser" pga. lav bonus alle de årene? Jeg syns ikke..

Bonus er en personlig sak du opparbeider deg og beviser for selskapene at du er en skadefri kunde, ikke en gjenstand du kjøper på markedet i thailand og pruter på.

Eneste mulighet er hvis du kan dokumentere 3 år eller med skadefri kjøring med firmabil.

Bonus er det mest "firkanta" som finnes i bransjen, selv jeg som jobber i et av selskapene kan ikke gjøre noe med min egen bonus. I 2001 ble det også slutt på arving av bonus da dette var et veldig urettferdig system og ga uriktig lav pris til høyrisikokunder.

Den prisen du nevnte syns jeg faktisk var ganske gunstig med tanke på at det er 20% bonus og full kasko.

Det at du er jente gir faktisk utslag i prisen, som du kunne lese på statistikk over her. Den statistikken gjenspeiler veldig bra min følelse i forhold til pris kontra kjønn i de forskjellige aldersgruppene. Og JA, prisen er forskjellig om du er gutt eller jente.

At du får samme pris hos alle selskaper vil jeg si er en sjeldenhet og en utrolig tilfeldighet.

Det beste du kan gjøre er å kjøpe et vrak av en bil når du er 18 (sjekk også gjerne hvilken biltype som faller gunstigest ut FØR du kjøper) og kjøre på med laveste kjørelengde og kun ansvar. Det tar bare 5 år opp til 70%. Da har du også tippet 23 år og prisene på nyere biler og kasko begynner å bli levelige. Jeg har anbefalt mange av mine kunders barn dette og mange tar meg på ordet og gjennomfører det.

En annen ting folk ikke tenker over er at når du bytter bil kan totalprisen din være gunstigere i et annet selskap. Du tok kanskje en skikkelig totalgjennomgang for 3 år siden, men bytter du bil kan det forandre seg totalt hvilket selskap som er billigst. Folk tenker "jaja.. en mye dyrere bil blir vel dyrere forsikring".

Hvis en rådgiver fra et konkurerende selskap ringer deg en dag, anbefaler jeg på det sterkeste at du slår av en prat med han. Rundt 30% av de jeg ringer kommer jeg gunstigere. Har spart enkelte for opp mot 50-60% på forsikringene.

Folk flest har et merkelig forhold til sitt selskap og tror tydeligvis det lønner seg å være trofast, bare synd det er helt motsatt. Må ihvertfall si at hvis jeg personlig betalte 15 000 i året for en tjeneste hadde jeg slått av en prat med en konkurent på tråden ang. priser. Spesielt med tanke på at det koster deg 10-15 minutt.

Skrevet

Takk for fint råd, forsikringsrådgiver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...