Gå til innhold

Er det normalt å bli mindre intelligent når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er som regel veldig smart, men når jeg kutter kalorier synes jeg det er mye vanskeligere å tenke klart. Sliter med å følge med i samtaler, og er av og til ganske fjern. Er dette normalt?

Anonymkode: 1b12c...782

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er normalt, men jeg har det i hvertfall også sånn. 

Anonymkode: 17f61...867

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om du spiser for lite? 

Jeg ble dum som et brød da jeg hadde spiseforstyrrelser. Hang ikke med i det hele tatt, og var generelt fjern og dum. Ikke verdt det! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er som regel veldig smart, men når jeg kutter kalorier synes jeg det er mye vanskeligere å tenke klart. Sliter med å følge med i samtaler, og er av og til ganske fjern. Er dette normalt?

Det er nok lavt blodsukker. Tror ikke det har så mye med selve intelligensen å gjøre ;);)

Anonymkode: a9569...aeb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok lavt blodsukker. Tror ikke det har så mye med selve intelligensen å gjøre ;);)

Anonymkode: a9569...aeb

Tenkte det samme. Jeg er i mitt ess når jeg er høy på sukker. 

Anonymkode: 4cc0b...729

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg ble dum som et brød da jeg hadde spiseforstyrrelser. Hang ikke med i det hele tatt, og var generelt fjern og dum. Ikke verdt det! 

Når jeg slanket meg ble jeg tilbakestående etter at jeg løp. Var interessant, kunne ikke holde en sammenhengende samtale etterpå. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernen er vel sånn 60 prosent fett, kanskje du har slanket bort den. Noen mister fett på rumpa først, noen på magen og noen mister det tydeligvis i hodet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, amativeReflection skrev:

Når jeg slanket meg ble jeg tilbakestående etter at jeg løp. Var interessant, kunne ikke holde en sammenhengende samtale etterpå. 

Hjernen er vel sånn 60 prosent fett, kanskje du har slanket bort den. Noen mister fett på rumpa først, noen på magen og noen mister det tydeligvis i hodet.

Tydeligvis! ;)

Anonymkode: 9e319...1d5

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, amativeReflection skrev:

images?q=tbn:ANd9GcR0Yl9HccYdwQVy_-825Cv

......... images?q=tbn:ANd9GcR0Yl9HccYdwQVy_-825Cv

Anonymkode: 0a43f...f19

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernen kan kun få energi fra glukose. Er blodsukkeret lavt blir konsentrasjonen så som så.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Wiggins skrev:

Hjernen kan kun få energi fra glukose. Er blodsukkeret lavt blir konsentrasjonen så som så.

Blodsukkeret blir aldri så lavt hos friske folk ...du må ned på følings nivå som ligger på under 3,9 mmol hvis du skal få konsentrasjonsproblemer. 

Anonymkode: bb33d...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Sulting gir bivirkninger som nedsatt konsentrasjonsevne og hukommelse.

Anonymkode: 59268...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 3.6.2016 at 20.06, kisskissbangbang skrev:

Tror vel du har noe rett i det. Jeg teller flere kalorier enn det som egentlig er i maten for å være på den "sikre siden". Når jeg ligger eller sitter og etterpå reiser meg opp så ser jeg ofte svarte prikker og jeg må ofte holde meg fast i et bord e.l i et par sekunder for å få synet tilbake igjen. Vanskelig å forklare. Av og til ser jeg kun svart før synet blir normalt igjen. Blir også veldig fort svimmel og kvalm. Dette skjer ikke når jeg spiser normalt. TS

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ikke når jeg spiser normalt. TS

Da har du svaret, du spiser for lite.

Anonymkode: 2be72...24e

• Liker 1
Gjest lizard queen
Skrevet

Hvis det svartner for deg når du reiser deg og du generelt blir dum av slankinga er det kaaaanskje et tegn på at du gjør noe feil? :P 

Kroppen din trenger mat for svarte :) 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror vel du har noe rett i det. Jeg teller flere kalorier enn det som egentlig er i maten for å være på den "sikre siden". Når jeg ligger eller sitter og etterpå reiser meg opp så ser jeg ofte svarte prikker og jeg må ofte holde meg fast i et bord e.l i et par sekunder for å få synet tilbake igjen. Vanskelig å forklare. Av og til ser jeg kun svart før synet blir normalt igjen. Blir også veldig fort svimmel og kvalm. Dette skjer ikke når jeg spiser normalt. TS

Det er ikke den sikre siden, det er den dumme siden. Ved kaloritelling sørger man for at man får i seg passe mengde mat, verken for mye ELLER for lite. 

Ta vare på deg selv (og det er faktisk mye viktigere å spise ordentlig, enn å velge riktig sjampo).

• Liker 3
Skrevet

Tråden ryddet for personangrep

Bond, forumansvarlig 

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/4/2016 at 21.21, Margit Spat skrev:

Hjernen fungerer bra på karbohydrater, så man kan faktisk få nedsatte kognitive evner hvis man går på lavkarbodiett. http://www.forbes.com/sites/rosspomeroy/2013/11/12/do-low-carbohydrate-diets-make-you-dumber/#17b61cf71021 

Fin artikkel. Men leste du artikkelen i det hele tatt? Den sier det motsatte av det du påstår.

"

But the short-term isn’t the long-term. Though the brain prefers to compute on glucose, after about four days of carbohydrate deprivation it sates about 70% of its hunger on ketone bodies, the byproducts produced when fatty acids are broken down by the liver. And by most accounts, the brain can run pretty efficiently on this fuel once it grows accustomed to it after a few weeks.

In fact, researchers have shown that low-carb diets can bring about improvements in cognitive functioning in both aged humans and rodents compared to traditional diets.

"

Anonymkode: 2eea9...5de

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin artikkel. Men leste du artikkelen i det hele tatt? Den sier det motsatte av det du påstår.

"

But the short-term isn’t the long-term. Though the brain prefers to compute on glucose, after about four days of carbohydrate deprivation it sates about 70% of its hunger on ketone bodies, the byproducts produced when fatty acids are broken down by the liver. And by most accounts, the brain can run pretty efficiently on this fuel once it grows accustomed to it after a few weeks.

In fact, researchers have shown that low-carb diets can bring about improvements in cognitive functioning in both aged humans and rodents compared to traditional diets.

"

1. Korttidseffekten er nedsatte kognitive evner. Den delen av artikkelen glemte du visst å sitere.

2. Det står at det tar noen uker før hjernen venner seg til det lave karboinntaket. TS skriver at h*n sliter når h*n slanker seg, og det er ingen ting som tyder på at TS holder på på denne måten mange uker av gangen.

3.  Forbedringen av kognitive evner gjelder aged humans. TS gir inntrykk av å være alt annet enn tilårskommen.  

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Margit Spat skrev:

1. Korttidseffekten er nedsatte kognitive evner. Den delen av artikkelen glemte du visst å sitere.

2. Det står at det tar noen uker før hjernen venner seg til det lave karboinntaket. TS skriver at h*n sliter når h*n slanker seg, og det er ingen ting som tyder på at TS holder på på denne måten mange uker av gangen.

3.  Forbedringen av kognitive evner gjelder aged humans. TS gir inntrykk av å være alt annet enn tilårskommen.  

Forsåvidt rett at man kan få nedsatte kognitive evner midlertidig mens hjernen venner seg til det nye brennstoffet. Men du fikk det til å høres ut som at lavkarbo skader hjernen når artikkelen du legger ved som kilde sier noe annet.

In adults, low-carb diets have no adverse cognitive effects in the long-term. A well-executed, year-long study published to the Archives of Internal Medicine in 2009 found no difference in cognitive functioning for subjects consuming either a low-carb weight loss diet or a high-carb weight loss diet. Both actually enjoyed improvements to working memory and speed of processing, a result presumably attributed to weight loss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...