Gå til innhold

Du som er single: mat og drikke-budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du bor alene (uten barn og mann/dame):

Hvor mye omtrent bruker du på mat og drikke-budsjettet ditt, per måned? Gjennomsnittlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg bor alene (til vanlig) og bruker ca. 4000 i mnd. på mat og drikke. Jeg liker å lage god mat fra bunnen av og handler helst på Ultra og fra ulike Deli foruten innvandrerforretninger.

Jada, skal jeg bare ha melk og egg kan jeg gå på Rema, jeg dør ikke av det :roll:

Skrevet

Her kan du finne ut gjennomsnittlig forbruk for deg sjøl.

Grei kalkulator å bruke :wink:

Skrevet

Ja, kalkulatoren var et fint tips! Morsomt å se detaljerte beregninger.

Men jeg reagerte på at den hadde beregnet til 1 person (kvinne) drift/vedlikehold av bil per mnd. til omtrent 2000,- : kanskje det var inkludert forsikring?

Ellers var det endel småting der som ikke passet mitt forbruk, men totalsummen er alltid interessant å sammenlikne.

Skrevet
Men jeg reagerte på at den hadde beregnet til 1 person (kvinne) drift/vedlikehold av bil per mnd. til omtrent 2000,- : kanskje det var inkludert forsikring?  

Forsikring, årsavgift, bensin, oljeskift, bompenger, piggdekkavgift, parkering, nye dekk når det trengs, vedlikehold og småreprasjoner, og en stor reprasjon eller to i løpet av bilens levetid. Det koster å ha bil!

Skrevet

Som singel har jeg ikke råd til bil. Jeg har ikke råd til å komme meg inn på boligmarkedet som relativt nyutdannet og strøjobbdame (nesten umulig å få relevant jobb så da tar jeg minstelønnsjobber i butikk). Jeg har scooter for det er billig, må leie bitteliten leilighet og økonomien går akkurat rundt når foreldrene mine betaler lånekasseavdragene mine på 2000 i måneden.

Spurte om lån i banken med tanke på å eie istedenfor å leie leilighet. Bankmannen sa: Få deg en partner, eller tjen 400 000 i året.

Må bare gjøre det beste utav min outsider-situasjon og ikke tenke så mye på det!

Skrevet

Ifølge den kalkulatoren skal jeg bruke 1610 kroner på mat og drikke i måneden. Jeg bruker minst det dobbelte. Er det virkelig noen som bruker bare 400 kroner i uka på mat og drikke?

Skrevet

jeg bruker mindre.

i følge kalkulartoren bruker jeg forøvrig mer penger enn det som kommer inn i sum, så det er ikke rart jeg er blakk. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet
Som singel har jeg ikke råd til bil. Jeg har ikke råd til å komme meg inn på boligmarkedet som relativt nyutdannet og strøjobbdame (nesten umulig å få relevant jobb så da tar jeg minstelønnsjobber i butikk). Jeg har scooter for det er billig, må leie bitteliten leilighet og økonomien går akkurat rundt når foreldrene mine betaler lånekasseavdragene mine på 2000 i måneden.

Spurte om lån i banken med tanke på å eie istedenfor å leie leilighet. Bankmannen sa: Få deg en partner, eller tjen 400 000 i året.

Må bare gjøre det beste utav min outsider-situasjon og ikke tenke så mye på det!

Det er hardt å være single i Norge. Ingen politiker har fått gjennomslag for smarte og rettferdige løsninger i forhold til single-boomen som bare vil stige fremover.

Strøm, kjøp av bolig, bilkjøp, barnehageplasser, osv.: det finnes ikke rom for forskjeller på par og single i pris.

Det er flåsete av bank-mannen å si "få deg en partner eller tjen 400.000,-": jeg har lest i avisene om unge gutter i begynnelsen av tyveårene (uten utdanning og uten foreldre som garanterer) som får fullt lån til kjøp av leilighet.

Det har kanskje noe med overbevisnings-evnen og argumentasjonen til mange jenter å gjøre, dersom ikke single jenter får boliglån og tjener under 400.000,-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har regnet ut at det er vanskelig å komme under et mat/drikke-budsjett på 3000,- hvertfall.

Mens kalkulatoren har beregnet 16-1700,- Skal man leve på vann og brød da kanskje? :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter at jeg ble student, har jeg levd på ca 150 kr i uka til mat og drikke..Anbefaes ikke!

Blir gudsjelov bedre som jeg jobber litt ved siden av..

Skrevet
Jeg har regnet ut at det er vanskelig å komme under et mat/drikke-budsjett på 3000,- hvertfall.  

Mens kalkulatoren har beregnet 16-1700,- Skal man leve på vann og brød da kanskje?   :o

Brød er DYRT.

Vann og nudler/spagetti er mer passe - og så kan du skeie ut innimellom med litt billig-ketchup.

Gjest Goldieno
Skrevet

... som på tross av full jobb lever på et matbudsjett på ca 2000 i måneden.

Det må man bare når man IKKE tjener 300.000 en gang.

Når det gjelder bankmannens uttalelse om å tjene 400.000 i året så stemmer nok den med virkelighetsoppfatningen til disse folkene. Den kalkulatoren som ble nevt her tidligere brukes av alle sparebankene helt slavisk - kommer du ut med underskudd på den får du ikke lån i Sparebankene.

Skift bank til Skandiabanken. Jeg holdt på å falle av stolen da jeg skiftet og så hvor mye jeg måtte overføre til gamlekontoen i en sparebank for å dekke gebyrer. Det var nesten kr 100. Skandiabanken har 0 i gebyr - OG på tross av nei fra nært sagt SAMTLIGE andre banker har jeg i Skandiabanken fått lån på 70% av 1 mill. Mitt problem nå er at jeg ikke har de resterende 300.000.

Gjest J.K.Rowling
Skrevet

Vi er tre personer - inkludert ei lita jente på 2 - og vi bruker ca 3 000 kr på dagligvarer pr mnd, inkludert bleier.

Gjest Genevieve
Skrevet

Vann og nudler/spagetti er mer passe - og så kan du skeie ut innimellom med litt billig-ketchup.

Og etter noen uker på denne dietten blir du lagt inn på sykehus pga. feilernæring.

Gjest Fighter
Skrevet

Og etter noen uker på denne dietten blir du lagt inn på sykehus pga. feilernæring.

Men på sykehuset får man gratis mat! :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

det lønner deg å handle på tilbud fra flere forskjellige butikker. Det er penger å spare. Om du har en lidl butikk i nærheten kan du spare mye penger der også. Jeg er ikke singel men er gift og har to barn, og tilsammen bruker jeg ikke mer enn 3000 kr i måned på mat og drikke. Jeg kjøper alltid på tilbud foreksempel 9 kr tilbud på maxi eller 10 kr på ica. Jeg må si at jeg brukte 4500 før og nå ca 3000 på mat, så det er mye å spare, om jeg hadde vært singel kunne jeg vel har brukt ca 500 i uke på mat og klarte meg fint, selvføgelig avhengig av hva jeg vil spise.

Gjest Genevieve
Skrevet

Men på sykehuset får man gratis mat! :sjarmor:

Synes ikke det er særlig morsomt. En beskjent av meg flyttet for seg selv og levde på ris, pasta, nudler og ketchup. Det tok ikke lang tid før han skjønte at han måtte kutte ned på cd & dvd innkjøp og begynne å bruke mer penger på ordentlig mat.

Han fikk store fordøyelsesproblemer, svimmelhetsanfall, problemer med konsentrasjonen og migreneanfall.

Gjest Fighter
Skrevet

Ok, det var kanskje en dårlig spøk. Har hørt om folk som har fått mangelsykdommer fordi de bare har levd på pizza grandiosa. Trodde det var barnelærdom at kroppen trenger variert kost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...