Gå til innhold

Vil det pipe? (Sikkerhetskontroll)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har fått satt inn et stent av metall i benet. Skal snart ut og fly.. Vil stentet gjøre at det piper i sikkerhetskontrollen/må jeg ha en slags legeerklæring på at jeg har det i kroppen? Noen som har flydd med stent o.l.? Kan ikke spørre legen, for de har ikke åpent.

Anonymkode: cd852...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvilket metall de brukte. Du trenger neppe legeerklæring, de har håndholdte metalldetektorer. Metalldetektorene er hyperaktive nå for tiden (måtte ta av meg klokken), så nå piper alt.

Skrevet

Jeg har metallbit i kroppen og den piper ikke, så vil ikke tro den piper. Men det er egentlig bare å være ærlig om det piper.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kommer an på hvilket metall de brukte. Du trenger neppe legeerklæring, de har håndholdte metalldetektorer. Metalldetektorene er hyperaktive nå for tiden (måtte ta av meg klokken), så nå piper alt.

Klokke har de reagert på i mange år. Måtte ta den av hver gang jeg var på jobb på OSL. 

Anonymkode: 2177e...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som at det kommer til å pipe da... Så dere tror ikke de gjør noe nummer ut av det dersom det piper? Vil ikke ha "full body scan" med hender oppi rumpa etc. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klokke har de reagert på i mange år. Måtte ta den av hver gang jeg var på jobb på OSL. 

Jeg har muligens den største klokken jeg har sett (Garmin Fenix 3 Sapphire) og den går rett gjennom, eller den gjorde det de første 18 gangene jeg flydde med den. Siste gang funket det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det vet jeg ikke... mon tro om sykehuset vet det? Tviler.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg har metallbit i kroppen og den piper ikke, så vil ikke tro den piper. Men det er egentlig bare å være ærlig om det piper.

Så da sier de bare "ok" og så er alt i skjønneste orden?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så da sier de bare "ok" og så er alt i skjønneste orden?

Sannsynligvis kroppsvisiterer de deg, og/eller bruker håndholdt metalldetektor på deg.

Skrevet

Jeg har to stenger på ca 15 cm i kroppen, piper ikke. Men det peip mye i den første tida etter 11. september, tror det har litt å gjøre med hvordan apparatene er innstilt. 

Du kan be sykehuset om legeerklæring, men tvilsomt om du får brukt for den. Jeg har kanskje vist den en gang på snart 20 år. I de få tilfellene det har vært spurt har jeg pekt på arret og sagt at jeg har metallimplantat. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Sannsynligvis kroppsvisiterer de deg, og/eller bruker håndholdt metalldetektor på deg.

Dvs at de bare sjekker lommer på klær? 

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Dette ja. Og har de xrd kan det henne de bruker det også om de er veldig mistenksomme. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare å ta med en 50 kaliber rifle, de piper som regel ikke.

Anonymkode: 3e4eb...7d4

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Viktualia skrev:

Jeg har to stenger på ca 15 cm i kroppen, piper ikke. Men det peip mye i den første tida etter 11. september, tror det har litt å gjøre med hvordan apparatene er innstilt. 

Du kan be sykehuset om legeerklæring, men tvilsomt om du får brukt for den. Jeg har kanskje vist den en gang på snart 20 år. I de få tilfellene det har vært spurt har jeg pekt på arret og sagt at jeg har metallimplantat. 

Ok. Så det lønner seg ikke, eller det er ikke noe vits i å få erklæring på det? Holder det med erklæring fra fastlege eller må spesialist skrive det? (Dvs at jeg må ringe sykehuset som opererte meg?)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Dette ja. Og har de xrd kan det henne de bruker det også om de er veldig mistenksomme. 

Jeg er ikke så mistenkelig av utseende altså. Men jaja... så lenge det ikke blir mer trøbbel enn det så. 

Men mest sannsynlig piper det ikke da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å ta med en 50 kaliber rifle, de piper som regel ikke.

Anonymkode: 3e4eb...7d4

:ph34r:

Skrevet

Ok. Så det lønner seg ikke, eller det er ikke noe vits i å få erklæring på det? Holder det med erklæring fra fastlege eller må spesialist skrive det? (Dvs at jeg må ringe sykehuset som opererte meg?)

Jeg har reist uten den erklæringen de siste 10 åra, minst. Jeg fikk den fra sykehuset, de bare skrev ut et standard brev og fylte inn mitt navn og hvilken kroppsdel det gjaldt, og signerte.

De veldig sjeldne gangene det piper uten at de forstår hvorfor (klokke, sko etc er tatt av), kommer de med den håndholdte greia og sveiper over kroppen og kjenner med hendene der de får utslag, feks på bh-spiler... Men det er jo ganske tydelig at jeg har noe inne armen når de sveiper en sånn håndholdt scanner over en naken arm og det piper. Samt at det er et arr der. Så jeg har aldri blitt utsatt for noe mer enn dette.

Det er massevis av folk som går rundt med metallbiter i kroppen, så det er de vant til på flyplasser.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvs at de bare sjekker lommer på klær? 

Sånn som de tafser på folk tatt i tilfeldig kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så mistenkelig av utseende altså. Men jaja... så lenge det ikke blir mer trøbbel enn det så. 

Men mest sannsynlig piper det ikke da?

Mest sannsynlig ikke :) Men husk at det uasnett er 1/100 som blir tatt ut i kontoll uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Da gidder jeg ikke å ordne erklæring... Så får de heller ringe sykehuset og spørre da, hvis det blir bråk.

Men gjelder dette i utlandet og? Vil ikke høre noe "Su villano, ven aquí y te sin ropa."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...