Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er ferdig utdannet ingeniør og har fått jobb i en kommune.
Jeg sitter å lurer på om det lønner seg for meg å fagorganisere meg.
Er det krise hvis jeg ikke er organisert i f.eks. NITO?

Når jeg fikk jobben nå hadde fagforeningen ingen direkte innvirkning på hva jeg ble tilbudt i startlønn.
Men har jeg forstått det rett så vil jeg få samme lønnsøkning som de andre ingeniørene på arbeidsplassen automatisk når lønnsoppgjøret er ferdig, og jeg trenger ikke be om økning det skjer automatisk enten du er medlemm eller ikke?
Hvis jeg mener jeg bør få høyere lønn pga nye arbeidsoppgaver videreutdannelse eller annet så må jeg forhandle med bedriften, noe jeg må gjøre uansett i en slik situasjon. Right?

Så hvorfor bør jeg være organisert og betale 3500 kr i året for noe jeg ser eller hører lite til i løpet av en yrkeskarriere?
Særlig i kommunal sektor hvor jeg føler meg veldig trygg.

Som organisert får jeg tilbud om kurs og nyheter, og jeg får juridisk hjelp hvis nødvendig og rabatt på forsikringer, men er ikke helt sikker på om det er noe jeg trenger.
Eller er det noe jeg ikke forstår?
Teach me!

Anonymkode: 82055...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt i mot fagforeninger, de er de drittsekkene som gjør at jeg ikke kan jobbe 18 timers dager. Hva faen har de med det å gjøre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi fagforeninnger bidrar til bedre vilkår for ansatte i arbeidslivet bør alle værer med å betale kostnaden, det arbeidet de gjør kommmer også deg gode. Jeg er også ansatt i det offentlige, og tro meg du kan trenger juridisk bistad likevel. Jeg har brukt fagforningen for å fremme krav som aldri ville slått gjennom om jeg ikke hadde hatt dem i ryggen, selv om det står i lovverket. Du vet heller aldri når du kan komme i konflikt, bli del av en omorganisering e.l som gjør at du trenger bistand. På min arbeidsplass er det også fremforhandlet lønnsgoder som kun medlemmer av fagforeningen får.

Anonymkode: 21eab...1b3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke at det koster så mye. Jeg betaler 413,- pr mnd, men får igjen 3 800,- på skatten. Ca. 1 000,- i året altså. Det er abslolutt verdt det bare på tilbudet vi fikk på bilforsikringen. Så kommer de andre forsikringene og lav rente på boliglån. 

Hvis du vil ha de egoistiske grunnene. Arbeidsvilkår og solidaritet er gode nok grunner i seg selv. Du skal ikke se lamgt ut i verden for å skjønne det.

Anonymkode: 60664...775

• Liker 4
Skrevet

Mine grunner for å være fagorganisert (vilkårlig rekkefølge..):
* Veldig gunstige forsikringsordninger
* Noen som forhandler lønn og vilkår for meg
* Solidarisk ansvar
* Du vet du har noen i ryggen dersom det skulle oppstå konflikter (har selv hatt uunnværlig hjelp av fagorganisasjonen 2 ganger i forbindelse med nedbemanning. Uten hjelp hadde jeg ikke sittet igjen med så stor sluttpakke eller like gode vilkår.)
* Tilbud om interessante foredrag, kurs og andre aktiviteter
* Utdanningsstipend (fikk dekket bøker og annet undervisningsmateriell da jeg valgte å ta en høyskoleutdanning i voksen alder)

Sikker mange andre gode grunner også, men dette er mine viktigste. Og som brukeren over meg her skriver, det er ikke så dyrt, for du får en del fratrekk på skatten og godene som f.eks forsikring veier opp økonomisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke at det koster så mye. Jeg betaler 413,- pr mnd, men får igjen 3 800,- på skatten. Ca. 1 000,- i året altså. Det er abslolutt verdt det bare på tilbudet vi fikk på bilforsikringen. Så kommer de andre forsikringene og lav rente på boliglån. 

Hvis du vil ha de egoistiske grunnene. Arbeidsvilkår og solidaritet er gode nok grunner i seg selv. Du skal ikke se lamgt ut i verden for å skjønne det.

Anonymkode: 60664...775

Hvordan får du så mye igjen på skatten? 

Skrevet

Som sagt får du igjen penger på skatten, og så sparer du ganske mye på forsikringer. Bare der har du tjent inn pengene du betaler i kontingent. Og om alle tenker at det ikke er noen vits i å organisere seg fordi man uansett får de samme godene som de som er organisert vil fagforeningene til slutt miste all forhandlingskraft. 

Ser ingen grunn til å ikke melde seg inn. Jobber forresten selv i staten, og hos oss er alle ansatte fagorganiserte.

Skrevet

Jeg har jobbet i to ulike kommuner, er ikke ingeniør, men har en utdanning som er sammenlignbar. I begge kommunene hadde alle på min avdeling individuell lønn, man fikk ulike startlønn og ulike lønnstilskudd.  

Startlønnen forhandlet jeg selv, men brukte statistikken fra fagforeningen minsom utgangspunkt for mitt krav.  I de senere lønnsforhandlingene har min tillitsvalgte gjort forhandlingene for meg (vi ble diskutert som enkeltpersoner fikk individuell økning) basert på mine innspill og mitt krav 

Så rent økonomisk tjente jeg på å være en del av en fagforening som hadde kurset de som stod for forhandlingene. I tillegg synes jeg fagforeningene har gjort og gjør en svært viktig jobb som jeg vil bidra til. 

Og så kommer gode forsikringsordninger og kurs. Så jeg ser ingen ulemper. (Og man får skrive av fagforeningskontigent på skatten)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klippet fra skatteetaten: "Hvis du har betalt fagforeningskontingent, kan du trekke fra inntil 3 850 kroner i skattepliktig inntekt, eller med en forholdsmessig del av beløpet hvis fagforeningskontingenten bare er betalt for en del av året." 

Er det slik at man automatisk kan trekke fra hele beløpet på 3850 kr på skatten uansett? Så hvis det koster 4500 kr i året så blir det til slutt kun 650 kr av egen lomme? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Angelheart2 skrev:

Mine grunner for å være fagorganisert (vilkårlig rekkefølge..):
* Veldig gunstige forsikringsordninger
* Noen som forhandler lønn og vilkår for meg
* Solidarisk ansvar
* Du vet du har noen i ryggen dersom det skulle oppstå konflikter (har selv hatt uunnværlig hjelp av fagorganisasjonen 2 ganger i forbindelse med nedbemanning. Uten hjelp hadde jeg ikke sittet igjen med så stor sluttpakke eller like gode vilkår.)
* Tilbud om interessante foredrag, kurs og andre aktiviteter
* Utdanningsstipend (fikk dekket bøker og annet undervisningsmateriell da jeg valgte å ta en høyskoleutdanning i voksen alder)

Sikker mange andre gode grunner også, men dette er mine viktigste. Og som brukeren over meg her skriver, det er ikke så dyrt, for du får en del fratrekk på skatten og godene som f.eks forsikring veier opp økonomisk.

Kan jeg spørre om du jobber i staten? Jeg vurderer også å ta en ekstra utdanning og om jeg hadde fått stipend hadde det vært supert. Må det man tar av utdanning være relevant for jobben man allerede har? Eller kan utdanningen brukes innen organisasjonen, men på et annet nivå? 

Anonymkode: 92ae0...c46

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klippet fra skatteetaten: "Hvis du har betalt fagforeningskontingent, kan du trekke fra inntil 3 850 kroner i skattepliktig inntekt, eller med en forholdsmessig del av beløpet hvis fagforeningskontingenten bare er betalt for en del av året." 

Er det slik at man automatisk kan trekke fra hele beløpet på 3850 kr på skatten uansett? Så hvis det koster 4500 kr i året så blir det til slutt kun 650 kr av egen lomme? 

Ganske sikker på at det er slik, dette kommer automatisk opp på min selvangivelse. 

Anonymkode: 3ec0f...af3

AnonymBruker
Skrevet

Nito har veldig gunstige priser på forsikringer, så kontigenten sparer du inn der samtidig som du også får igjen på skatten.

Nito har også en flat kontigent, 1107 kr hver 3 måned. Altså 369 kr/mnd.

Anonymkode: 93d33...2fb

Skrevet
11 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg er helt i mot fagforeninger, de er de drittsekkene som gjør at jeg ikke kan jobbe 18 timers dager. Hva faen har de med det å gjøre?

Nei dette er bare piss, det er LOVEN som gjør at du ikke uten videre kan jobbe 18 timer i døgnet..

Når det er sagt er vel fagforeningen grunnen til at du kan velge ikke være organisert - jeg liker ikke freerides på noen områder i livet, de som ikke bidrar men nyter av godene..

Ellers er det greit å ha forsikringsfordelene og hjelpen hvis det skulle være behov for det, mange organiserer seg først når de får problemer..

Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

Nei dette er bare piss, det er LOVEN som gjør at du ikke uten videre kan jobbe 18 timer i døgnet..

Når det er sagt er vel fagforeningen grunnen til at du kan velge ikke være organisert - jeg liker ikke freerides på noen områder i livet, de som ikke bidrar men nyter av godene..

Ellers er det greit å ha forsikringsfordelene og hjelpen hvis det skulle være behov for det, mange organiserer seg først når de får problemer..

Ja, og hvem var pådriver for å endre loven til det verre? De fleste grusomme reglene som hindrer meg i å jobbe som jeg vil har blitt støttet av fagforeninger som hater alle som ikke vil jobbe 9 til 4.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du trekker det fra inntekten før skatten beregnes. Hvis du i utgangspunktet betaler 40% i skatt av de 3850 kr, sparer du 3850*0.40 = 1540 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Nå var jeg ikke med. Skal man også betale skatt på fagforeningskontingenten? 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om du jobber i staten? Jeg vurderer også å ta en ekstra utdanning og om jeg hadde fått stipend hadde det vært supert. Må det man tar av utdanning være relevant for jobben man allerede har? Eller kan utdanningen brukes innen organisasjonen, men på et annet nivå? 

Anonymkode: 92ae0...c46

Jeg jobber i staten nå, men gjorde det ikke da. Tror det kommer an på fagforeningen. Ser på nettsidene til min organisasjon nå at man kan få stipend til kurs/utdanning derifra også.
Fra min tidligere organisasjon i det private fikk jeg dekket inntil 10.000,-. Den gang var ikke utdanningen knyttet til jobben i det hele tatt. Jobbet på et kontor i en rekrutteringsbedrift og utdannet meg innen pedagogikk.
Ser ingen vilkår for hvilken utdanning som støttes på siden til min nåværende organisasjon heller....

Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Ja, og hvem var pådriver for å endre loven til det verre? De fleste grusomme reglene som hindrer meg i å jobbe som jeg vil har blitt støttet av fagforeninger som hater alle som ikke vil jobbe 9 til 4.

Pådriver for loven er for eksempel arbeidstilsynet, arbeidsgiverorganisasjoner, politiske partier og fagforeningene, altså blir det helt feil å kun laste den ene part og ganske naivt å holde en av mange ansvarlig for alle. Dessuten er det ingen som hindrer deg i å arbeide 18 timers dag om du virkelig ønsker det, tvert imot. Det eneste arbeidsgiver og du må gjøre er å passe på å søke om utvidelse og holde dere til reglene.  Så å si at det er grunn nok til ikke å være organisert syns jeg blir for dumt og viser hvor lite nyansert det synet på saken er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var jeg ikke med. Skal man også betale skatt på fagforeningskontingenten? 

Du kan trekke fra deler av den på skatten da det er en utgift og enkelte utgifter er fradragsberettiget, du skatter ikke av den da du bare skatter av fordeler (inntekt osv..) 

Anonymkode: f3c07...ad7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Driver ikke du egen kjøreskole?

I så fall kan du arbeide så lenge du vil. 

Anonymkode: 1f182...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...