AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hvor mange barn har du/dere og hvor mange aktiviteter deltar de på? Vi har to hvor den minste enda ikke "gjør" noe og den eldste deltar på en, tidvis to, faste aktiviteter etter skole. Synes det er mye fokus og prestige i at barna skal ha så mange aktiviteter, en er nesten for lite.. Anonymkode: 14147...11d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 To. Datter på ridning og fotball. Sønn på klatring og fotball. Blir mindre stress når de har en felles fritidsaktivitet. Men nå var jeg ekstremt heldig da at de valgte som de gjorde. 9 og 10år. Anonymkode: e22c4...c96
Gjest ricecrispies Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Tre,snart fire. Eldste har teater to ganger i uka,de to andre ridning en gang. Ble mye lettere de to begynte med samme aktivitet 😊
lingua franca Skrevet 3. juni 2016 #4 Skrevet 3. juni 2016 Mine er 6 og 8, har ingen aktiviteter ennå. Synes det er greit de heller leker fritt på ettermiddagene. De får begynne på noe når de tar initiativet selv, men én aktivitet holder lenge etter min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #5 Skrevet 3. juni 2016 2, snart 3 barn. Eldste har fotball (6år) og 3åringen har barneidrett. Syns det holder med en aktivitet for mine nå. Endrer seg kanskje når er eldre. Anonymkode: 3a98b...ec5
Wit Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Min datter danser og spiller håndball, men egentlig syns jeg det holder med en ting. Hun begynner på ungdomsskolen til høsten, og faktisk syns jeg lekser har høyest prioritet, og så aktiviteter. I tillegg ønsker jeg at hun skal ha fritid der hun er med venner eller rett og slett bare ikke gjør noe. Så vi har sagt at dersom dette blir for mye ut over høsten må hun velge bort en ting. Jeg syns barn idag skal være med på alt for mye. Det er ikke rart de blir utslitt som 15-16 åringer. Hvor ble det av den tiden der de faktisk også skulle ha tid til å væren sammen med andre? I tillegg ønsker jeg at hun skal ha tid nok til skolearbeidet sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 En= korps. Men har hatt to, dans, svømming, slalåm i tillegg (ikke samtidig). Ønsker selv kun en, det er jo øving utenom og to ganger i uken. Minstemann har ingen, men vi satser på en, maks to av gangen der også, og snakker opp korps så godt vi kan (det hadde vært genialt med samme). Anonymkode: 8124b...059
palamina Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange barn har du/dere og hvor mange aktiviteter deltar de på? Vi har to hvor den minste enda ikke "gjør" noe og den eldste deltar på en, tidvis to, faste aktiviteter etter skole. Synes det er mye fokus og prestige i at barna skal ha så mange aktiviteter, en er nesten for lite.. Anonymkode: 14147...11d Ja, man føler nesten litt press hvis barna ikke er med på noen aktiviteter. Og det virker også som det går litt prestisje i å gjøre det bra i aktivitetene også, fordi alle begynner så tidlig føles det som. Når de begynner i første klasse er de omtrent proff i cheerleading eller en kløpper i fotball allerede. Men vi ventet ganske lenge før våre to begynte på faste aktiviteter, de begynte med allidrett i barnehagealder, men var ikke med hver uke. De var innom mye forskjellig og etter et par år fant de ting de likte å holde på med. Nå har de to aktiviteter hver, og det er ridningen som tar mest tid for de konkurrerer ofte på ridestevner i helgene. (10 og 11 år nå). Jeg råder deg til å la ungene teste ut litt forskjellige ting, hvis de har lyst til det. Og så begynne på faste aktiviteter når de har overskudd til det. Det er faktisk ikke alle små barn som orker å ha enda mer på timeplanen etter barnehage og skole. - Og de MÅ virkelig ikke gå på to eller flere aktiviteter, en er mer enn nok! Endret 3. juni 2016 av palamina
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har 2 barn på 9 og 13 år. De går begge på 3 aktiviteter hver. Men det er også fordi 2 av aktivitetene er typisk henholdsvis sommer og vinter aktivitet, slik at det stort sett er opphold i ene aktiviteten f.eks på vinter, og en annen på sommerhalvåret. Det skal noe til å rekke på alt dette, så selv syns jeg det virker litt stressende for barna, med litt lite "fritid". Men dette er aktiviteter de selv ønsker å gå på. Jeg har aldri meldt barna på aktiviteter de ikke selv først har spurt om lov til å få gå på. Anonymkode: 96ed9...b0a
Gjest Yellowrose Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har ett og han får selv bestemme når og om han vil begynne med en fritidsaktivitet.
Bimle Skrevet 3. juni 2016 #11 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har 4. Eldste fokuserer skole, nr 2 har riding og speider, nr 3 har konkurranse idrett 4-5 ggr i uken og nr 4 begynner med turn etter sommeren. Det er ekstremt travelt, men synes også det er viktig å følge opp når barna blir så gode at de blir valgt ut til eliten. Det er nr 3 sin idrett som gjør at døgnet ikke har nok timer..
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #12 Skrevet 3. juni 2016 Fire barn med 2-3 aktiviteter hver. Noen av disse er en gang i uka, andre er 4-5 (konkurranseidrett). Synes i grunnen ikke det er så vanskelig så fort "rytmen" har satt seg, og de to eldste kan også ordne seg selv litt. Men før jul og sommer kan det være kaos med alle oppvisninger, avslutninger etc. Følger med på at barna har nok tid til skole, og ville satt ned foten dersom de viste tegn til å være stresset. Men tror nok barns kapasitet varierer, det ser jeg også på mine egne. Noen trives med å ha mye å gjøre, andre trenger mer tid til å gjøre ingenting og slappe av. Anonymkode: f167d...644
Angelheart2 Skrevet 3. juni 2016 #13 Skrevet 3. juni 2016 Har to barn som fortsatt bor hjemme. 9-åringen er med på turn, 4H, korps og dans. Korps og dans er i "sfo-tiden" slik at det ikke blir mye kjøring på ettermiddagene. 4H er kun en dag i måneden og da på forskjellige dager slik at det ikke skal krasje med andre ting. Syns det går helt fint, selv om barnet selv gjerne skulle gått på minst et par ting til. 13-åringen er kun med på fotball, men det er 2 ganger pr uke. I tillegg er begge to veldig mye med venner på fritiden, henger i skateparken, på besøk hos hverandre eller på badeplassen (om sommeren...) Om vinteren er begge ivrige på alpint i helgene og enkelte kvelder, men ikke organisert.
Harlekin Skrevet 3. juni 2016 #14 Skrevet 3. juni 2016 Jeg synes også det er for stort fokus på at barna må ha aktiviteter. Det må de vel ikke! Min datter har ingen nå, og det er deilig, særlig siden hun begynte i 1. klasse i fjor og strever fortsatt litt med lekser. Hun har ikke spurt etter aktiviteter, annet enn ridning, og det får jeg ikke til da det er for langt unna. Hun gikk i kor et par år, men fikk slutte da hun ikke ville mer. Hun har også gått på dansekurs og formingskurs som var i regi av SFO og i SFO-tiden, altså ingen organisering for oss. Til høsten eller deromkring kan det hende vi ser oss rundt etter noe, kanskje svømming eller dansing som hun liker godt. 2
Anciol Skrevet 3. juni 2016 #15 Skrevet 3. juni 2016 Eg har 2 barn:) på snart 8 og 9 år! 9 åringen går på karate-jutsu 2 ggr uken! og er ute med venner i gaten 8 åringen går på Krav Maga Kids 2 ggr uken, og er mye ute og leker med nabojenten:) Jeg leverer 8 åringen på trening og mannen min leverer 9 åringen på trening:)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #16 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har en på 8 år. Hun går bare på fotball, noe som vanligvis blir 2 ganger i uken da de stort sett har kamp hver uke. Jeg synes barn burde ha tid til å bare være barn, og slippe og stresse rundt på aktiviteter hver dag (neida, det er ikke stress for alle, men det kan nok bli det for noen). De har lekser, skal være med venner, ha tid med familien, og i tillegg ha flere aktiviteter. Anonymkode: 092c9...076
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #17 Skrevet 3. juni 2016 Har to, den eldste går på turn to ganger i uka, den yngste driller en gang i uka og turner en gang i uka og danser en gang i uka. Leste en kronikk her om dagen om at vi som sender barna våre på aktiviteter frarøver andre barn en mulig lekekamerat. Det er mye sant i det. For den yngste vår så meldte vi henne på flere av aktivitetene fordi klassevenninner hadde meldt seg på. De dagene de ikke går på aktiviteter er det faktisk ikke så lett å finne noen å leke med, fordi mange er opptatt med aktiviteter. Anonymkode: 282e1...408
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #18 Skrevet 3. juni 2016 Gutt på 3. Går på svømming og allidrett. Stebarn gutt på 7 går ikke på noe, jente 12 går på ridning og gitar. Anonymkode: 3aff9...168
Arkana Skrevet 3. juni 2016 #19 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har tre barn på 3, 5 og 7 år. Eldste går på taekwondo og mellomste går på allidrett (begge deler en gang i uken). Det holder synes jeg og tenker at det holder med én aktivitet på hver. Dagene er fulle som de er med skole/barnehage. SFO og lekser og jeg synes barn trenger tid til frilek også. Jeg kjenner flere barn som rett og slett virker utslitt fordi de har så mye de skal drive med. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #20 Skrevet 3. juni 2016 Enig i at det er tullete at det skal gå så prestige i mange (og gjerne litt spesielle) fritidsaktiviteter. I tillegg virker det som det er om å gjøre å ha veldig talent og liksom satse så veldig. Man kan ærlig talt ikke uttale seg om at en unge på 8 år vil "satse på fotballen fremover"! Det finner man jo evt ut av når den tid kommer. Aktivitet og idrett skal først og fremst være gøy, sosialt og lærerikt. Mine barn: jente 11 år - ridning. Jente 8 år - håndball. Jente 6 år - kor og ridekurs. Vi bor heldigvis ganske sentralt ifht idrettshall og stall så de to eldste sykler til aktivitetene selv. Hun på seks følger vi. Anonymkode: 01389...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå