Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt dette:

Noen jeg kjenner har et lite firma som nå har gått konkurs. vet de har hatt sugerøret godt inn i firma for å si det sånn - har de trengt ting til seg selv eller huset, så har de klart å finne løsninger for å kjøpe via firma sitt penger. (Trodde faktisk dette ville bli oppdaget nå, men tydeligvis ikke...)  De har også brukt firmabilen nesten daglig til privat bruk. Nå er firma slått konkurs - og så vidt jeg vet har staten (?) hentet det de finner av verdier. Jeg tenkte dette jo var skikkelig ille oga tde fremover ville slite - både økonomisk og med å finne seg jobber (de er gift og begge jobber i dette firma + 1 person til).

Men bare få dager etter konkursen skal de nå kjøpe firmaet som er konkurs (?) og starte på nytt  -bare noen få dager etter de ble konkurs. Jeg forstår bare ikke hvordan dette er mulig? Hvordan kan man drite i visse avgifter/regninger, bli slått konkurs og således slippe unna utgiftene, for så å bare starte opp uka etter med det gamle firmanavnet + et nytt ord xxx-(consulting).De får visstnok også endel av utstyret fra forrige firma som gikk konkurs.. 

Hvordan er dette egentlig mulig? Er jo en kjekk måte å slippe unna avgiftene sine - gikk ikke bra med firma siste tiden. Og så bare starte fresh uten regninger uka etter. Skjønner jo at det både er lov og mulig, men gidder noen å forklare hvordan dette er mulig? Og vil gamle kunder/oppdragsgivere vite at de faktisk egentlig har gått konkurs? Eller vil det bli som før bare at firma har et ekstra navn? Skjønner ingenting her jeg altså...

Anonymkode: 8e518...7be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konkursryttere er et velkjent problem. De er dessverre vanskelige å stoppe. Men blir de for griske så ender det som regel med fengsel. All jussen bak kan jeg ikke redegjøre for. Er det jussen du er interesert i bør du stille spørsmålet hos diskusjon.no. Der er det noen ganske kompentente jurister innom i blant.

Anonymkode: 2c930...e6f

Skrevet

Å bruke firmabil privat er fullt lovlig, men det må skattes av. Du kan vel bruke den fem ganger i året uten å betale skatt (type for flytting eller spesielle hendelser). Firma kan selv låne ut bilen så mye de ønsker, men det er en fordel man må skatte av, på lik linje med firmatelefon.

Når styreleder eller daglig leder oppdager at de ikke vil kunne betale det de er skyldig, plikter de å slå seg konkurs eller prøve å finne en avtale med sine kreditorer. Å fortsette drift etter at de slutter å være likvid er ulovlig, når det ikke er mulig å gjøre opp gjelden er eneste mulighet å slå bedriften konkurs.

Når bedriften er konkurs overføres alle eiendeler til boet, og en bobestyrer vil være ansvarlig for å selge eiendelene og å gjøre opp gjelden. De som drev bedriften kan by på hele eller deler av boet slik som alle andre. Når man starter en bar er det vanlig å gå konkurs to-tre ganger før det går rundt (man får utstyret mye billigere fra et konkursbo enn når man kjøper det først).

At de er konkurs er offentlig informasjon, det vil også alle de er skyldig penger til bli opplyst om. Den nye bedriften er en ny juridisk person, og må lage nye avtaler med kunder og leverandører. Alle kontrakter og avtaler med det gamle firma vil ikke bli overført til det nye (med mindre disse kan selges og overdras). 

Å ta eiendeler ut av bedriften før det går konkurs skal skattes av, ellers er det ikke ulovlig. Hvis det ble tatt ut etter at de visste de ikke kunne gjør opp for seg er det helt klart ulovlig.

Gjest canacas
Skrevet
7 timer siden, amativeReflection skrev:

De som drev bedriften kan by på hele eller deler av boet slik som alle andre. Når man starter en bar er det vanlig å gå konkurs to-tre ganger før det går rundt (man får utstyret mye billigere fra et konkursbo enn når man kjøper det først).

Hva om selskapet slås konkurs, og eierne selv kjøper varelageret dagen etter at konkursen er rettskraftig? Da har det vel ikke akkurat vært budgiving? Dette skjedde med ett firma i Fredrikstad i fjor sommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...