AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hei! Hvis man har hatt et forbrukslån før og betalt tilbake alt i tide, og ingen anmerkninger på noe annet, ser banken litt ned på deg hvis du skal ta feks boliglån? Kanskje de tenker sånn: Åja hun tok opp lån fordi hun ikke klarte å spare, så da vil ikke vi gi henne lån? Eller bryr de seg ikke så lenge alt er betalt tilbake? Anonymkode: a5e6f...3cc
torskehodet Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Viser jo at de kan tjene penger på deg så tviler på at det har noe å si
Tvist Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 De har ikke oversikt over det, med mindre du har hatt forbrukslån i den banken. 1
ajarRun Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 Med mindre du forteller dem det vil de jo ikke vite det. Og så lenge du betaler det ned gir de vel fint faen i det. Utestående gjeld derimot kan de være skeptisk til, det vil redusere betalingsevnen og hvor mye du kan låne.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Tusen takk for svar! Jeg har ikke peiling på banker og trodde kanskje at hvis de "søkte" på navnet mitt så kommer alt av det man har hatt av lån osv opp. Men da vet jeg det Anonymkode: a5e6f...3cc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Jeg hadde 40k i forbruksgjeld da vi søkte om lån i samme bank, pluss jeg var student. Men fikk ingen problemer med å få lån. Fikk til og med låne mer enn vi trengte. Anonymkode: 45ecf...1ac
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg har ikke peiling på banker og trodde kanskje at hvis de "søkte" på navnet mitt så kommer alt av det man har hatt av lån osv opp. Men da vet jeg det Anonymkode: a5e6f...3cc Det finnes ingen form for gjeldsregister i Norge. Det er kun banken der du hadde forbrukslånet som vet om dette. Det er ingenting galt med forbrukslån. Det er bare et usikret lån og har derfor høyere rente enn f.eks. et boliglån der banken har sikkerhet i boligen. Ulempen med usikret lån er selvfølgelig at pga den høye renten bilr lånet veldig dyrt. Bankene tjener penger på å låne ut penger. Så lenge du betaler avdragene er banken mer enn fornøyd. Anonymkode: 92cc1...f71
Gullik Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting galt med forbrukslån. Det er bare et usikret lån og har derfor høyere rente enn f.eks. et boliglån der banken har sikkerhet i boligen. Ulempen med usikret lån er selvfølgelig at pga den høye renten bilr lånet veldig dyrt. Anonymkode: 92cc1...f71 En sannhet med modifikasjoner dette. Har ikke eksakte tall på det liggende, men det går altfor ofte "rett vest" med økonomien til de som tar opp slike lån. Jeg sier ikke at det ikke finnes situasjoner hvor det kan være fornuftig å ta opp forbrukslån, men i de fleste tilfellene er for kjøp av ting man strengt tatt ikke trenger.
prt90 Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hvis man har hatt et forbrukslån før og betalt tilbake alt i tide, og ingen anmerkninger på noe annet, ser banken litt ned på deg hvis du skal ta feks boliglån? Kanskje de tenker sånn: Åja hun tok opp lån fordi hun ikke klarte å spare, så da vil ikke vi gi henne lån? Eller bryr de seg ikke så lenge alt er betalt tilbake? Anonymkode: a5e6f...3cc Nei, men det er ikke så smart å ta opp forbrukslån, så banken skjønner sikkert at det ikke er nødvendig å gi deg de beste rentebetingelsene
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 3 timer siden, prt90 skrev: Nei, men det er ikke så smart å ta opp forbrukslån, så banken skjønner sikkert at det ikke er nødvendig å gi deg de beste rentebetingelsene Ok. Nei det er kanskje ikke det smarteste, men det forbrukslånet jeg tok opp, tok jeg for en del år siden og jeg betalte det raskt ned igjen. Men som de over her sier så vil jo ikke banken få vite at jeg har hatt et lån, så da går det greit. Anonymkode: a5e6f...3cc
kanelsnurr Skrevet 4. juni 2016 #11 Skrevet 4. juni 2016 Bankene bryr seg om betalingsviljen din. Om du var nødt til å ta et forbrukslån tidligere, fordi du var i en vanskelig situasjon, men betalte tilbake alt "som avtalt", så viser jo det at du har høy vilje til å gjøre opp for deg. Ingenting negativt i det. (De vet det jo også bare dersom det er samme bank.) Hvis du fremdeles er i en økonomisk situasjon, der du må ta opp forbrukslån om vaskemaskinen ryker, så stiller det seg nok anderledes. Og drit i det prt90 sier over her: å få beste rente handler ikke om smart/ikke smart, det handler om din forhandlingsposisjon. Bankene vil tjene penger, og de tjener såklart best på å gi deg en dårlig deal. De gir deg bedre renter hvis du "lett" kan gå til konkurrenten. En som fremstår som en god betaler (lav risiko for banken), vil flere banker være interressert i å "kjempe om" å få som kunde. Mens en som vil låne veldig mye i forhold til inntekt, har lite egenkapital o.l. vil få ferre tilbud, og må trolig ta til takke med en høyere rente. For å få best mulig rente, bør du finne ut hva du kan få i litt forskjellige banker, ikke bare gå til en.
Million Skrevet 4. juni 2016 #12 Skrevet 4. juni 2016 Når en bank foretar en kredittsjekk og vurderer å gi et lån, ber de om å få kopi av siste selvangivelse. Den siste selvangivelsen som er klar, er for 2014. Den gjelden du hadde ved utgangen av året 2014 (31/12-14), vil fremgå og synes på selvangivelsen som gjeld. Så hadde du gjeld ved nyttår mellom 2014 og 2015, vil banken se det. Har du betalt gjelden før det tidspunktet, vil de eventuelt se gjeldsrenter betalt det året, og skjønne at du har hatt gjeld, selv om gjelden er nedbetalt pr 31/12-14. Neste ligning (for 2015) vil ikke være klar før høsten. Om banken vil se på det som noe negativt at en kunde har hatt, og nedbetalt, forbruksgjeld, tviler jeg på. Det er jo et positivt tegn at man har nedbetalt det og gjort opp for seg. Kommer kanskje litt an på hvor mye det var også. Det er forskjell på 150.000 og 30.000 da...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2016 #13 Skrevet 4. juni 2016 5 minutter siden, Million skrev: Når en bank foretar en kredittsjekk og vurderer å gi et lån, ber de om å få kopi av siste selvangivelse. Den siste selvangivelsen som er klar, er for 2014. Den gjelden du hadde ved utgangen av året 2014 (31/12-14), vil fremgå og synes på selvangivelsen som gjeld. Så hadde du gjeld ved nyttår mellom 2014 og 2015, vil banken se det. Har du betalt gjelden før det tidspunktet, vil de eventuelt se gjeldsrenter betalt det året, og skjønne at du har hatt gjeld, selv om gjelden er nedbetalt pr 31/12-14. Neste ligning (for 2015) vil ikke være klar før høsten. Om banken vil se på det som noe negativt at en kunde har hatt, og nedbetalt, forbruksgjeld, tviler jeg på. Det er jo et positivt tegn at man har nedbetalt det og gjort opp for seg. Kommer kanskje litt an på hvor mye det var også. Det er forskjell på 150.000 og 30.000 da... Alle har fått selvangivelsen for 2015... Anonymkode: 8d7f1...145 1
Million Skrevet 4. juni 2016 #14 Skrevet 4. juni 2016 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har fått selvangivelsen for 2015... Anonymkode: 8d7f1...145 Ligningen er ikke endelig, og det er selvangivelsen for 2014 som er klar. Endelig ligning kommer ikke før på høsten hvert år. Det du har fått for 2015 er hittil en foreløbig ligning. Endret 4. juni 2016 av Million 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2016 #15 Skrevet 4. juni 2016 57 minutter siden, Million skrev: Ligningen er ikke endelig, og det er selvangivelsen for 2014 som er klar. Endelig ligning kommer ikke før på høsten hvert år. Det du har fått for 2015 er hittil en foreløbig ligning. Banken er ikke interessert i ligningen, men i siste selvangivelse. Det er den eneste plassen de kan se gjeld og renter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå