Grandidosa83 Skrevet 3. juni 2016 #21 Skrevet 3. juni 2016 Faktum er at forskjellen er marginal når det kommer til salgspris. Mener det er snakk om ca 1%. Altså vil beliggenhet, standard og planer/mangel på sådan i sameiet/borettslaget ha langt mer å si for framtidig salgspris enn eierformen. Etter min mening bør dere ikke fokusere så mye på eierformen i deres situasjon. Finn noe hvor dere har lyst å bo og dere ser for dere et godt liv. De som kjøper bolig, som amatør, med hjertet tjener ofte mer enn de som kjøper med hodet. 2
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #22 Skrevet 3. juni 2016 5 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Faktum er at forskjellen er marginal når det kommer til salgspris. Mener det er snakk om ca 1%. Altså vil beliggenhet, standard og planer/mangel på sådan i sameiet/borettslaget ha langt mer å si for framtidig salgspris enn eierformen. Etter min mening bør dere ikke fokusere så mye på eierformen i deres situasjon. Finn noe hvor dere har lyst å bo og dere ser for dere et godt liv. De som kjøper bolig, som amatør, med hjertet tjener ofte mer enn de som kjøper med hodet. Ja det har du faktisk helt rett i, det viktigste er jo å trives og føle seg hjemme! ☺️ Trengte en påminnelse om det
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #23 Skrevet 3. juni 2016 Synes det er mange rare svar her, og det virker egentlig som om du har null peiling på hva du driver med, TS. For min egen del ser jeg svæææært få forskjeller på borettslag vs. sameier. Jeg vil påstå at det nesten ikke er NOEN praktiske forskjeller mellom disse eierformene generelt. Min første leilighet var i borettslag, og jeg så utelukkende på leiligheten, området og slike ting - og ga blanke i om det var borettslag eller sameie. Eneste praktiske forskjellen er at man i borettslag slipper dokumentavgiften, noe som er positivt. Skal du kjøpe en selveier til 1,7, blir dokumentavgiften på 51 000. Spesielt som førstegangskjøper (hvor man som oftest vet at man ikke skal bo samme sted hele livet), er dette et viktig moment. Anonymkode: c9632...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #24 Skrevet 3. juni 2016 18 minutter siden, hamia skrev: Takk for alle dere som har tatt dere tid til å svare, setter stor pris på det! 😖😖 vi blir ikke klokere på dette her.. Startlånet vårt er på 1.7, vi har også mulighet til å bruke 250k som er spart opp, men det ønsker vi helst å bruke til kjøp av bil og andre utgifter ved huskjøp... Jeg skrev ovenfor at boligene ligger på 1.7, men det er feil. De ligger på mellom 1.4 og 1.6. Tenker bare at vi kan strekke oss til maks 1.7 om vi ikke får eventuelt leid ut boligen etter noen pga at lånet er via kommunen, hvordan er det da mest lønnsomt med selveier? Burde vi kanskje heller leie, også kjøpe med lån fra vanlig bank etterhvert? Ser at det ligger nesten dobbelt så store boliger til samme pris ca 10-15 min unna byen(kravet for startlån er at det skal kjøpes i denne byen her) Men ulempe med selveier tenker jeg er at du kommer så tett på dine naboer, noe du slipper litt unna i borettslag. Nei, uff vi får bare lese og se litt videre... Lenger oppe mener jeg du skrev at det var 8 boenheter i selveierboligen? Da skal du komme godt overens med alle de 7 andre på beboermøter/sameiemøter, som naboer osv. Dette er ofte mye enklere i et litt større brl. Brl er også fordelaktig fordi du slipper 2,5 (?) % av kjøpesummen i dokumentutgifter. Å leie ut med startlån er neppe mulig, meningen er at du skal bo i boligen du får hjelp til å skaffe deg. Flytter du, og selger, må hele lånet tilbakebetales. Jeg ville klart gått for brl. Fordi omkostningene er lavere, eller for en helt ny selveier, der du slipper med dokumentavgift av tomtekostnadene og ikke av hele kjøpesummen. Anonymkode: 44319...0d0 1
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #25 Skrevet 3. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er mange rare svar her, og det virker egentlig som om du har null peiling på hva du driver med, TS. For min egen del ser jeg svæææært få forskjeller på borettslag vs. sameier. Jeg vil påstå at det nesten ikke er NOEN praktiske forskjeller mellom disse eierformene generelt. Min første leilighet var i borettslag, og jeg så utelukkende på leiligheten, området og slike ting - og ga blanke i om det var borettslag eller sameie. Eneste praktiske forskjellen er at man i borettslag slipper dokumentavgiften, noe som er positivt. Skal du kjøpe en selveier til 1,7, blir dokumentavgiften på 51 000. Spesielt som førstegangskjøper (hvor man som oftest vet at man ikke skal bo samme sted hele livet), er dette et viktig moment. Anonymkode: c9632...8d8 Jeg HAR null peiling 😅
Gjest Sisti Skrevet 4. juni 2016 #26 Skrevet 4. juni 2016 Enig med de som sier at forskjellene i praksis er små, når du er jakt på et sted å BO. Sammenlign totalpris mot totalpris (dvs prisantydning + fellesgjeld for brl-bolig), og vurder hvor dere tror dere vil trives best til hvilken pris. Dere skal jo BO der? Så hvorfor bekymre seg for fremtidig utleie? Dere har da ikke tenkt å leie ut...? Vi bor i borettslag, og trives med det. Vi syns det er veldig deilig å IKKE ha ansvar for ytre vedlikehold, og denne eieformen passer oss ypperlig. Men om vi en gang flytter kommer vi likevel til å være åpne for selveier igjen - vi lar ikke drømmeboligen gå bare fordi det er "feil" eieform. Dere må derfor vurdere helheten. I noen sameier (selveier) er det mye utleie, i andre få. I noen brl kan det også være mye utleie (hos oss er 25% kommunale boliger som leies ut). Det er ikke vits i å ta utgangspunkt i generelle påstander som "selveiere leies oftere ut" hvis dette IKKE gjelder selveier-boligen/sameiet DERE ser på. Det er derfor uinteressant med generelle betraktninger om hvor mye utleie eller prisstigning osv - dere må vurdere disse tingene spesifikt for de boligene dere ser på. Legg bort tanken om eieform, og se på hvilken bolig dere liker best, hva slags nabolag dere får, økonomien og fremtidige planer til sameiet eller borettslaget osv - hva som enn er viktig for dere.
MiniMjau Skrevet 4. juni 2016 #27 Skrevet 4. juni 2016 Dere må ikke tenke dette ihjel eller da! Folk lever fint både i brl og i selveier. Det er viktig å komme inn på boligmarkedet, for det blir ikke billigere(vil jeg tro) Startlånet kan vel nedbetales slik dere ønsker selv, feks om dere får lån i vanlig bank og innfrir hele startlånet på den måten? 1
MiniMjau Skrevet 4. juni 2016 #28 Skrevet 4. juni 2016 (endret) 3 timer siden, Sisti skrev: Enig med de som sier at forskjellene i praksis er små, når du er jakt på et sted å BO. Sammenlign totalpris mot totalpris (dvs prisantydning + fellesgjeld for brl-bolig), og vurder hvor dere tror dere vil trives best til hvilken pris. Dere skal jo BO der? Så hvorfor bekymre seg for fremtidig utleie? Dere har da ikke tenkt å leie ut...? Vi bor i borettslag, og trives med det. Vi syns det er veldig deilig å IKKE ha ansvar for ytre vedlikehold, og denne eieformen passer oss ypperlig. Men om vi en gang flytter kommer vi likevel til å være åpne for selveier igjen - vi lar ikke drømmeboligen gå bare fordi det er "feil" eieform. Dere må derfor vurdere helheten. I noen sameier (selveier) er det mye utleie, i andre få. I noen brl kan det også være mye utleie (hos oss er 25% kommunale boliger som leies ut). Det er ikke vits i å ta utgangspunkt i generelle påstander som "selveiere leies oftere ut" hvis dette IKKE gjelder selveier-boligen/sameiet DERE ser på. Det er derfor uinteressant med generelle betraktninger om hvor mye utleie eller prisstigning osv - dere må vurdere disse tingene spesifikt for de boligene dere ser på. Legg bort tanken om eieform, og se på hvilken bolig dere liker best, hva slags nabolag dere får, økonomien og fremtidige planer til sameiet eller borettslaget osv - hva som enn er viktig for dere. Godt sagt. Ikke tenk på alle eventualiteter og hvisatteomatte. Umulig å spå. Må bare hoppe i det. Dere skal jo BO der ja, så er det godfølelse og trivelig område Så kjør på Endret 4. juni 2016 av MiniMjau
hamia Skrevet 4. juni 2016 Forfatter #29 Skrevet 4. juni 2016 Dere har helt rett! Lett å glemme det viktigste😊 Vi får heller tenke smart investeringsmessig med litt mer erfaring på ryggen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå