hamia Skrevet 2. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2016 Hvorfor? Hadde vært veldig fint med utdypende svar
bopera Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 http://e24.no/privat/eiendom/boligduellen-selveier-eller-andelsbolig/23281342
ajarRun Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 1 minutt siden, hamia skrev: Hvorfor? Hadde vært veldig fint med utdypende svar Det er et enkelt regnestykke. Hva koster strøm, nett og vann i leiligheten med lave fellesutgifter? Hvis det er mindre enn 4000 lønner den seg (men her må andelen som går til nedbetaling av fellesgjeld trekkes fra). Innboforsikring er billig så det ville jeg ikke bekymret meg over. Prisene for internett varierer, hvor raskt nett man trenger varierer, hvor mye strøm man bruker varierer også. Bruker dere masse strøm vil alternativ to være bedre. Det mangler for mye informasjon til å gi et utfyllende svar. Men sannsynligvis vil nummer 1 bli litt billigere, da putter dere pengene dere sparer til ekstra betaling av boliglånet, da vil dere fortere bli ferdig å betale og være tryggere når renten går opp.
MiniMjau Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Må du ut med 2,5% (av kjøpesum) dokumentavgift ved kjøp av selveier? Det må du sjekke! Det kommer da som en omkostning i tillegg til selve kjøpesummen 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 3 minutter siden, MiniMjau skrev: Må du ut med 2,5% (av kjøpesum) dokumentavgift ved kjøp av selveier? Det må du sjekke! Det kommer da som en omkostning i tillegg til selve kjøpesummen Det må man Anonymkode: 58d95...cfb 2
MiniMjau Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 Er det leiligheter i blokk dere ser på? Rekkehus? Flermannsbolig? Sjekk også hva slags vedlikehold som faller på deg ved selveier. Ofte så vil en plutselig være ansvarlig for alt ytre vedlikrhold(tak, bordkledning, drenering, bytte av vindu/dører). I borettslag så er slikt ytre vedlikehold som regel borettslagets ansvar. Hvem som har ansvar for hva skal stå i vedtekter til borettslaget/sameiet. Sjekk også om det er planer i borettslaget som vil øke husleien på kort sikt. Ofte kan borettslag pusse opp alle bad i blokka, dette øker husleien, men dere slipper og "cashe" ut alt selv i en betaling. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 Jeg eide andel tidligere. Fordeler: sameiets utgifter blir fordelt på alle. Eksempel - en aksjonær foreslår på generalforsamling at det skal bygges balkonger. Det blir flertall og styret iverksetter prosjektet. Sameiet tar lån for å finansiere balkongene og alle får balkong uten å betale for det, med unntak av en lav økning i fellesgjelden. I årene fremover er sameiet ansvarlig for vedlikehold av balkonger da de er en del av fasaden. Annet eksempel - tilsvarende, sameiet tar lån og alle får nytt bad med kun økt fellesgjeld å måtte betale. Ulemper: Man kan måtte betale for noe man ikke vil ha. Eksempel - man stemte nei til både balkong og nye bad. Man får allikevel dette påtvunget og må betale for det. Samtidig vil en økning i fellesgjelden ha betydning for hva en fremtidig kjøper kan betale. Leiligheten kan være verdt 2.500.000,- men man på plusse på fellesgjelden. Så om den har økt med 300.000,- etter et prosjekt, må ny eier gi 2.800.000,- ved kjøp. Jeg kjøpte en leilighet i Oslo uten balkong og solgte med balkong. Det ga en prisøkning som var LANGT høyere enn kostnadene jeg betalte, siden de ble fordelt over alle aksjonærene over de neste 25 årene. Så jeg så bare fordelene. Men jeg kan skjønne at enkelte ikke gjør det. Anonymkode: 35bc5...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 Her vi bor følger ikke andelsleilighetene prisstigningen til selveierleilighetene. Jeg har fulgt med noen sentrale andelsleiligheter i noen år nå og de går for samme pris nå som for 5 år siden. Da har selveierleilighetene i samme område steget jevnt og trutt. Har villet sett på verdiøkningen også ikke bare inngangsbilletten. Anonymkode: d0d98...004
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #11 Skrevet 3. juni 2016 Mulig selveier er lettere å selge igjen siden de kan leies ut? Anonymkode: 37d80...10a
Atea Skrevet 3. juni 2016 #12 Skrevet 3. juni 2016 (endret) Selveier kan du leie ut. En andelsleilighet kan også leies ut, men kun for tre år av gangen og søknaden og leietagere må godkjennes av styret. En fordel med andelsleilighet er at nabolaget ofte vil være mer rolig og stabilt. Ser områder i Oslo hvor mange investerer i selveierleilighet og det blir stort gjennomtrekk av beboere. I områder der det bor mange eldre mennesker blir flere og flere selveiere kjøpt og leid ut. Men når dere har startlån har dere ikke lov å leie ut, dere må bo der selv. Det er 2,5 % dokumentavgift på selveier. Endret 3. juni 2016 av Atea 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #13 Skrevet 3. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig selveier er lettere å selge igjen siden de kan leies ut? Anonymkode: 37d80...10a Eller de kan være vanskligere fordi du ikke har noe kontroll over hva som leier. Anonymkode: 58d95...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #14 Skrevet 3. juni 2016 15 timer siden, hamia skrev: Hei! Jeg og mannen har fått innvilget startlån, og har i de siste mnd vært på utkikk etter bolig. Vi er begge i tidlig 20 årene. Lurer på hva som er mest lønnsomt for oss, ønsker å bo så billig som mulig, men samtidig eie isteden for å leie. Hva er det smarteste av oss med tanke på eventuelt salg om maks 5 år? 1. Kjøpe selveierbolig til maks 1.7(35-40kvm) med felleskostnader under 1000(ikke inkludert strøm, vann og forsikring) inkludert ansvar som måking/gressklipping og trappevask 1-2 ganger i mnd. 2. Kjøpe andelsbolig i borettslag til maks 1.7 med felleskostnader på ca 4-5000(inkludert strøm, vann og nett) her blir det altså ikke noe ansvar som nevnt ovenfor. Du skal betale ytre vedlikehold, kommunale avgifter og dokumentavgift på selveierbolig. Du kan risikere at sameiet ønsker å gjøre noe på fellesen, og må da enten ha muligheter for å ta opp mer lån, eller selge. I et brl. Er kommunale utgifter, forsikring på bygningen, lys og trappevask m.m. innkludert i fellesutgiftene. Ytre vedlikehold er ofte og bedre i varetatt i brl. Hva du velger er noe du selv må se på. Du skal jo og finne en bolig innenfor de lånerammene du har fått, på et sted og i et hus du kan tenke deg å føle deg hjemme. Anonymkode: 44319...0d0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #15 Skrevet 3. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eide andel tidligere. Fordeler: sameiets utgifter blir fordelt på alle. Eksempel - en aksjonær foreslår på generalforsamling at det skal bygges balkonger. Det blir flertall og styret iverksetter prosjektet. Sameiet tar lån for å finansiere balkongene og alle får balkong uten å betale for det, med unntak av en lav økning i fellesgjelden. I årene fremover er sameiet ansvarlig for vedlikehold av balkonger da de er en del av fasaden. Anonymkode: 35bc5...8ef Andel = borettslag og ikke sameie. Selveier = sameie/grendelag Greit å ha begrepene i orden. til TS: Jeg har eid andelsleilighet i 12 år, kjøpte selveier i fjor. Fordelene med borettslag (andelsleilighet) er feks at borettslaget tar felles lån for større vedlikehold, og på den måten sørger for at alle andelsleiligheter er innenfor forskrifter osv. Feks med våtrom er dette en fordel (forutsetter at styret i borettslaget velger kvalitet fremfor lav pris og skifter alt fra rør til membran osv). Samme med tak og annet som har betydelig kostnad. Jeg betaler mer i felleskostnader i sameie nå, enn i borettslaget jeg bodde i. Dette fordi sameiet er nytt og borettslaget har eksistert i over 50 år. Det vesentlige er egentlig ikke andel versus selveier, men se på vedlikeholdsplanene (hva er gjort og hva skal gjøres, hvordan skal det finansieres osv). I sameiet jeg nå bor i, betaler alle seksjonseiere (det man kaller en selveier) ett innskudd til fremtidig vedlikehold, for å unngå store kostnader når den tid kommer. Ulemplen er selvsagt at man betaler på noe man kanskje ikke får, om man skal flytte innen noen få år. Men det er å foretrekke fremfor å måtte dekke feks 50-100' selv når vedlikeholdet skjer. Sameier kan ikke ta opp slike lån uten mer enn 2/3 flertall i sameiermøtet. Borettslag har også ofte en forskuddsbetaling for fremtidig vedlikehold, men det er snakk om små beløp. For meg betyr ikke disse tingene så mye i det daglige, det er hvordan borettslaget og sameiet drives og vedlikeholdes som er viktig. Og selvsagt at de har en god økonomi og fornuftig vedlikeholdsplan. Disse tingene skal vel være vedlagt i salgsdokumentene. Anonymkode: 6a205...5e1 2
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 3. juni 2016 9 timer siden, Atea skrev: Selveier kan du leie ut. En andelsleilighet kan også leies ut, men kun for tre år av gangen og søknaden og leietagere må godkjennes av styret. En fordel med andelsleilighet er at nabolaget ofte vil være mer rolig og stabilt. Ser områder i Oslo hvor mange investerer i selveierleilighet og det blir stort gjennomtrekk av beboere. I områder der det bor mange eldre mennesker blir flere og flere selveiere kjøpt og leid ut. Men når dere har startlån har dere ikke lov å leie ut, dere må bo der selv. Det er 2,5 % dokumentavgift på selveier. Det er det jeg også tenker på. Om vi etter 5 år velger å kjøpe noe større får vi ikke leid ut pga at det er lån via kommunen? Er der mulig å overføre lånet fra kommune til bank eventuelt?
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 3. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Andel = borettslag og ikke sameie. Selveier = sameie/grendelag Greit å ha begrepene i orden. til TS: Jeg har eid andelsleilighet i 12 år, kjøpte selveier i fjor. Fordelene med borettslag (andelsleilighet) er feks at borettslaget tar felles lån for større vedlikehold, og på den måten sørger for at alle andelsleiligheter er innenfor forskrifter osv. Feks med våtrom er dette en fordel (forutsetter at styret i borettslaget velger kvalitet fremfor lav pris og skifter alt fra rør til membran osv). Samme med tak og annet som har betydelig kostnad. Jeg betaler mer i felleskostnader i sameie nå, enn i borettslaget jeg bodde i. Dette fordi sameiet er nytt og borettslaget har eksistert i over 50 år. Det vesentlige er egentlig ikke andel versus selveier, men se på vedlikeholdsplanene (hva er gjort og hva skal gjøres, hvordan skal det finansieres osv). I sameiet jeg nå bor i, betaler alle seksjonseiere (det man kaller en selveier) ett innskudd til fremtidig vedlikehold, for å unngå store kostnader når den tid kommer. Ulemplen er selvsagt at man betaler på noe man kanskje ikke får, om man skal flytte innen noen få år. Men det er å foretrekke fremfor å måtte dekke feks 50-100' selv når vedlikeholdet skjer. Sameier kan ikke ta opp slike lån uten mer enn 2/3 flertall i sameiermøtet. Borettslag har også ofte en forskuddsbetaling for fremtidig vedlikehold, men det er snakk om små beløp. For meg betyr ikke disse tingene så mye i det daglige, det er hvordan borettslaget og sameiet drives og vedlikeholdes som er viktig. Og selvsagt at de har en god økonomi og fornuftig vedlikeholdsplan. Disse tingene skal vel være vedlagt i salgsdokumentene. Anonymkode: 6a205...5e1 Selveierboliger vi ser på er er flermannsbolig med totalt 8 personer. Ser også at styret har 100k+ spart opp.
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 3. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal betale ytre vedlikehold, kommunale avgifter og dokumentavgift på selveierbolig. Du kan risikere at sameiet ønsker å gjøre noe på fellesen, og må da enten ha muligheter for å ta opp mer lån, eller selge. I et brl. Er kommunale utgifter, forsikring på bygningen, lys og trappevask m.m. innkludert i fellesutgiftene. Ytre vedlikehold er ofte og bedre i varetatt i brl. Hva du velger er noe du selv må se på. Du skal jo og finne en bolig innenfor de lånerammene du har fått, på et sted og i et hus du kan tenke deg å føle deg hjemme. Anonymkode: 44319...0d0 Det har du helt rett i, føler oss bare ganske rådville 😕 Blir heller ikke noe klokere på det
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #19 Skrevet 3. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Andel = borettslag og ikke sameie. Selveier = sameie/grendelag Greit å ha begrepene i orden. til TS: Jeg har eid andelsleilighet i 12 år, kjøpte selveier i fjor. Fordelene med borettslag (andelsleilighet) er feks at borettslaget tar felles lån for større vedlikehold, og på den måten sørger for at alle andelsleiligheter er innenfor forskrifter osv. Feks med våtrom er dette en fordel (forutsetter at styret i borettslaget velger kvalitet fremfor lav pris og skifter alt fra rør til membran osv). Samme med tak og annet som har betydelig kostnad. Jeg betaler mer i felleskostnader i sameie nå, enn i borettslaget jeg bodde i. Dette fordi sameiet er nytt og borettslaget har eksistert i over 50 år. Det vesentlige er egentlig ikke andel versus selveier, men se på vedlikeholdsplanene (hva er gjort og hva skal gjøres, hvordan skal det finansieres osv). I sameiet jeg nå bor i, betaler alle seksjonseiere (det man kaller en selveier) ett innskudd til fremtidig vedlikehold, for å unngå store kostnader når den tid kommer. Ulemplen er selvsagt at man betaler på noe man kanskje ikke får, om man skal flytte innen noen få år. Men det er å foretrekke fremfor å måtte dekke feks 50-100' selv når vedlikeholdet skjer. Sameier kan ikke ta opp slike lån uten mer enn 2/3 flertall i sameiermøtet. Borettslag har også ofte en forskuddsbetaling for fremtidig vedlikehold, men det er snakk om små beløp. For meg betyr ikke disse tingene så mye i det daglige, det er hvordan borettslaget og sameiet drives og vedlikeholdes som er viktig. Og selvsagt at de har en god økonomi og fornuftig vedlikeholdsplan. Disse tingene skal vel være vedlagt i salgsdokumentene. Anonymkode: 6a205...5e1 Jeg reagerer på at du sier du betaler på noe du nskje ikke får glede av eller bruke i fremtiden. Dette er gjerne og en gjenganger i brl. Det folk ikke tenker på, er at de er med på å slite ned alt fra gulvbelegg i fellesområdene til tak og vegger utvendig på bygningen mens de bor der. Så flytter de når det skal renoveres og utgiftene øker. De har brukt og hatt glede av det som var, og får og være med på å betale for slitasjen de påfører bygningene mens de bor der, etter mitt hode. Anonymkode: 44319...0d0
hamia Skrevet 3. juni 2016 Forfatter #20 Skrevet 3. juni 2016 Takk for alle dere som har tatt dere tid til å svare, setter stor pris på det! 😖😖 vi blir ikke klokere på dette her.. Startlånet vårt er på 1.7, vi har også mulighet til å bruke 250k som er spart opp, men det ønsker vi helst å bruke til kjøp av bil og andre utgifter ved huskjøp... Jeg skrev ovenfor at boligene ligger på 1.7, men det er feil. De ligger på mellom 1.4 og 1.6. Tenker bare at vi kan strekke oss til maks 1.7 om vi ikke får eventuelt leid ut boligen etter noen pga at lånet er via kommunen, hvordan er det da mest lønnsomt med selveier? Burde vi kanskje heller leie, også kjøpe med lån fra vanlig bank etterhvert? Ser at det ligger nesten dobbelt så store boliger til samme pris ca 10-15 min unna byen(kravet for startlån er at det skal kjøpes i denne byen her) Men ulempe med selveier tenker jeg er at du kommer så tett på dine naboer, noe du slipper litt unna i borettslag. Nei, uff vi får bare lese og se litt videre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå