Gjest guesta Skrevet 1. november 2004 #1 Skrevet 1. november 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=252710 Nok en somalier ja... Men for all del, bare fortsett å ta de inn :-?
Dru Skrevet 1. november 2004 #2 Skrevet 1. november 2004 Han er ikke mistenkt. Han har status som vitne.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #3 Skrevet 1. november 2004 Nå er jeg heldig som får jobbe med mennesker fra hele verden.Og det de fleste fra Afrika sier at de ikke har daglig kontakt med somalier siden de er et folkeslag med mye tragedier.
Gjest Colubra Skrevet 1. november 2004 #4 Skrevet 1. november 2004 Hverdagsrasismen lenge leve! Jeg visste at denne tråden kom til å være her med en gang jeg så artikkelen. Kan dere ikke prøve å komme med noe overraskende i det minste en liten gang iblandt?
Gjest Trulselinemor Skrevet 1. november 2004 #5 Skrevet 1. november 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=252710 Nok en somalier ja... Men for all del, bare fortsett å ta de inn :-? Dette var vår tanke også, når vi leste om det i visen og hørte på nyhetene i dag.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Sånn kan det gå når man mikser stamme og anarkikultur med et vestlig demokrati. Kunne vi ikke heller hjelpe disse i nærområde.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 Hverdagsrasismen lenge leve! Må hverdagsnaivismen få en snarlig død.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #8 Skrevet 2. november 2004 Sånn kan det gå når man mikser stamme og anarkikultur med et vestlig demokrati. Kunne vi ikke heller hjelpe disse i nærområde. Dette er som et mantra for innvandringsmotstandere - "hjelpe i nærområdene". Da kan jo du forklare meg hvordan man skal hjelpe folk i et land med borgerkrig? Tipper at din løsning går på å dumpe problemene over på nabolandene.
Superlammet Skrevet 2. november 2004 #10 Skrevet 2. november 2004 Må hverdagsnaivismen få en snarlig død. Enig.. hadde nok sagt noe annet dersom kniven hadde vært i deres mage...
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 Enig.. hadde nok sagt noe annet dersom kniven hadde vært i deres mage... Man beveger seg i kjent farvann når man legitimerer hat og rasisme mot en gruppe, basert på handlinger utført av individer. Det kimer 1933, når jeg hører folk si "er det rart man blir rasist".
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #12 Skrevet 2. november 2004 Jeg har i mot og kan hate de enkeltindivider som gjør kriminelle handlinger, men jeg kan ikke dømme og hate resten av familien og landet for det den ene har foretatt seg. Fordi om en bergenser drepte ei lita jente en gang så vil det jo ikke si det samme som at alle bergensere går rundt og dreper små jenter (gammel sak men sammenligningen like relevant).
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 å bruke enkeltepisoder (for det er jo tross alt det, selv om èn gruppe kanskje er overrepresentert) som argument for å "unnskylde" at man er rasist er den billigste og minst reflekterte unnskyldningen jeg har hørt. Det ligger faktisk ganske MYE i det å være rasist - men det vet du kanskje ikke? Og jeg vet ikke jeg, om det å mikse stamme- og anarkikultur med vestlig demokrati fører til at denne første gruppen blir ekstra voldelig. Jeg er imidlertid ikke i tvil om at en del med krigstraumer, voldelige tradisjoner (og manglende utdanning og mulighet til å forstå og sette seg inn i livet i Norge) kan være farlige. Jeg har hatt en somalisk kollega som ikke passer til fiendebildet deres i det hele tatt - og han advarte mot farer som at -folk som sliter fra før blir ikke friskere av å sitte passive i asylmottak, uten muligheter for å jobbe, feks -uten utdanning (en del er analfabeter) kvalifiserer man ikke til arbeid, og det er en lang vei å starte med norskopplæring for så å gå barneskolen, når du aldri har gått på skole før... Dette kan føre til mindreverdighetskomplekser og tapt æresfølelse som igjen kan forsterke isolasjon og psykiske problemer - jeg tror ikke det er vanlig at somaliske menn (menn generelt, kanskje?)snakker om psykiske lidelser, noe som forsterker lidelsen og behovet for å avreagere. Og min kollega mente at psykisk sykdom hos folk fra et land hvor konflikter løses med vold gjerne vil ta andre former enn det helsepersonalet er vant med her, noe som kan føre til misforståelser, feildiagnostisering og frustrasjon - og selvsagt andre "løsninger" for avreagering hos den syke. Jeg synes det er en vanskelig problemstilling. Min somaliske kollega er en kjernekar, som jobber for livsoppholdspengene sine og går på skole. Han respekterte meg som kvinne (han er gift), og han snakker godt norsk. Han virker på alle måter som er frisk og snill person. Jeg føler derfor enda sterkere at det er feil å avvise en viss nasjonalitet ved grensa fordi de er overrepresentert i kriminalstatistikken - men også at man heller burde satse på å gi skikkelig hjelp og oppfølging til de som allerede er her, enn å slippe folk inn for så å overlate dem til seg selv. Hjelp i nærområdene er etter min mening en god løsning, men jeg vil gjerne se hvordan det skal kunne gjennomføres. En ting er å bygge flyktningeleire og gi nødhjelp, noe annet er at situasjonen i mange av landene er så ustabil at folk vil være (og er) nødt til å bo i leire i mange år. Kanskje Norge bør "adoptere" et land hvor vi kan hjelpe til å bygge opp infrastruktur og demokrati, slik at det ikke er umulig for folk å bo der?
Ingeborg Skrevet 2. november 2004 #14 Skrevet 2. november 2004 Han er ikke mistenkt. Han har status som vitne. Henter opp denne igjen, viktig presisering.
Gjest Lilleulv Skrevet 2. november 2004 #15 Skrevet 2. november 2004 Må hverdagsnaivismen få en snarlig død.
Angelica Skrevet 2. november 2004 #16 Skrevet 2. november 2004 Jeg synes ihvertfall det var mistenkelig..De fleste får vel status som vitne før de er helt sikre. Er ikke til å komme fra at kriminaliteten øker med antall innvandrere. Behøver ikke være rasist for å si det. Men har sett meg lei på at det virker som 9 av 10 ran blir begått av en person med "utenlandsk opprinnelse." Send dem hjem dit de kom fra, setter de så lite pris på å være her har de ikke fortjent det. :-?
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #17 Skrevet 2. november 2004 Må hverdagsnaivismen få en snarlig død. Fremdeles har han status som vitne. Les artikkelen. mannen tok bussen før hun dro hjem til seg selv og ble drept.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. november 2004 #18 Skrevet 2. november 2004 Fremdeles har han status som vitne. Les artikkelen. mannen tok bussen før hun dro hjem til seg selv og ble drept. Mannen' date=' som er i 30-årene, skal ha tatt en nattbuss til Oslo kun timer etter at han ble observert sammen med studenten i nærheten av utestedet Meieriet[/quote'] Ser ikke at det sto der at hun han tok bussen før hun ble drept? Synes i alle fall det er fælt, vanskelig å nekte folk å komme hit å. Kanskje de forslage høyre kom med, en psykologisk test/profil på de som kommer er en idee? Liksom norsk opplæring ble obligatorisk etter en tid?
Superlammet Skrevet 2. november 2004 #19 Skrevet 2. november 2004 Først, jeg var nok kjapt ute med kommentaren som var lite gjennomtenkt. Er enig med mye av det som skrives her. Men absolutt ikke alt. Innvandrere som har en annen kultur enn vestlig kommer gjerne fra områder som er svært turbulente. De har vanskeligheter for å tilpasse seg et vestlig samfunn, og med mangel på psykisk hjelp og oppfølging skjer slike ting som dette. Da sikter jeg til trikkedrapet, øksedesperadoen på Kato-Airlines flyet, og flere andre episoder som utarter seg i Oslo-regionen hver helg. Jeg har ingen tvil om at det er de som klarer seg helt fint, men jeg mener nå at så lenge det faktisk er et problem at asylsøkere ikke får den behandlingen som trengs her i Norge burde grensene stenges for inntak inntil det er ordnet opp i. Det blir for dumt å nærmest leke med liv på denne måten. Kall meg gjerne rasist for dette utsagnet, kunne ikke brydd meg mindre hva noen mener om det her inne. Men å ikke se faktaen når de blir presentert symboliserer naivitet. Greit at man vil være sosial og hjelpe halve verden, men ta en tur på et sykehjem eller sykehus for den saks skyld. Jeg betaler skatt til dette landet, mange prosenter av hva jeg tjener i mnd. Jeg FORVENTER at det skattepenga mine skal gå til er samfunnsrealterte ting, dvs det nasjonale, og ikke internasjonale, samfunn før de forsvinner over grensa til fjerne land. Sikkert drøy kost for endel her inne, men som jeg har nevnt i en annen tråd, samfunnet vi lever i, nasjonalt eller internasjonalt, er ikke Kardemommeby, og vi er ikke barn av regnbuen! Sosialnaivitet vil jeg kalle det. Prøv noe annet enn trygge kontorjobber, ta en titt på hva som skjer under sløret.. Det er nesten som å sitte i en hule uten å kunne se ut, men kun se siluetter og gjøre opp mening ut i fra det. Og ja, det går begge veier! Både for og imot. Forresten.. begge vitnene har forsvunnet.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. november 2004 #20 Skrevet 2. november 2004 Jeg har ingen tvil om at det er de som klarer seg helt fint, men jeg mener nå at så lenge det faktisk er et problem at asylsøkere ikke får den behandlingen som trengs her i Norge burde grensene stenges for inntak inntil det er ordnet opp i. Forresten.. begge vitnene har forsvunnet. Du har jo mange forskjellige argumenter, men tror du i det hele tatt det er mulig at vi kommer til å stenge grensene? Kanskje det er mer realistiskt i diskutere hva vi KAN gjøre slik situasjonen er? For et problem er de jo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå