Gjest Linaria Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Søstera mi skal flytte for seg selv for første gang og har funnet en hybel hun synes er grei, men hun har fått beskjed om at hun må betale et oppstrartsgebyr på 500 kroner for å dekke administrative utgifter når hun skriver under på kontrakten. Jeg har aldri hørt om dette noen av stedene jeg har bodd, og lurer på om dette er noe som er vanlig når man skal starte en leiekontrakt?
Million Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Hvis det er et firma som står for utleien og ordner med kontrakt og inndrivelse av leien, høres det jo forsåvidt normalt ut. Er det en privatperson bare som kommer med kravet om fem hundre ekstra, høres det litt mer suspekt ut og ikke noe jeg ville likt. Høres i så fall bare ut som en måte å suge mer penger ut av leietageren på.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 Nei. § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Anonymkode: 2f186...bb0 1
Gjest Linaria Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 18 minutter siden, Million skrev: Hvis det er et firma som står for utleien og ordner med kontrakt og inndrivelse av leien, høres det jo forsåvidt normalt ut. Er det en privatperson bare som kommer med kravet om fem hundre ekstra, høres det litt mer suspekt ut og ikke noe jeg ville likt. Høres i så fall bare ut som en måte å suge mer penger ut av leietageren på. Det var en privatperson, ja. Hun bestemte seg for å ikke ta boligen. Det var veldig mye feil og suspekt i kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 2 minutter siden, Linaria skrev: Det var en privatperson, ja. Hun bestemte seg for å ikke ta boligen. Det var veldig mye feil og suspekt i kontrakten. Bra. Det finnes mange tvilsomme utleiere. Å ta 500,- for "administrative" utgifter ved signering av kontrakt er jo bare tull. Anonymkode: c98e7...aac 1
qwerty123 Skrevet 2. juni 2016 #7 Skrevet 2. juni 2016 Jag tror att det kostar 500 att öppna ett depositumkonto men det ska uthyraren betala. Det där verkar vara en skojare, så det var nog lika bra att hon hittar något annat boende.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 På Thursday, June 02, 2016 den 20.46, Linaria skrev: Søstera mi skal flytte for seg selv for første gang og har funnet en hybel hun synes er grei, men hun har fått beskjed om at hun må betale et oppstrartsgebyr på 500 kroner for å dekke administrative utgifter når hun skriver under på kontrakten. Jeg har aldri hørt om dette noen av stedene jeg har bodd, og lurer på om dette er noe som er vanlig når man skal starte en leiekontrakt? Skal man leie på fremleie hos OBOS så må du betale langt mer. Ja, dette er lov, når det gjøres riktig. Anonymkode: 16293...26b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 Gammel tråd. Anonymkode: 16293...26b
Gjest Tekola Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker samt svar til dette. Tekola, forumansvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå