Gå til innhold

Oppstartsgebyr ved leie av hybel

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Søstera mi skal flytte for seg selv for første gang og har funnet en hybel hun synes er grei, men hun har fått beskjed om at hun må betale et oppstrartsgebyr på 500 kroner for å dekke administrative utgifter når hun skriver under på kontrakten. Jeg har aldri hørt om dette noen av stedene jeg har bodd, og lurer på om dette er noe som er vanlig når man skal starte en leiekontrakt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er et firma som står for utleien og ordner med kontrakt og inndrivelse av leien, høres det jo forsåvidt normalt ut. Er det en privatperson bare som kommer med kravet om fem hundre ekstra, høres det litt mer suspekt ut og ikke noe jeg ville likt. Høres i så fall bare ut som en måte å suge mer penger ut av leietageren på.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Anonymkode: 2f186...bb0

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
18 minutter siden, Million skrev:

Hvis det er et firma som står for utleien og ordner med kontrakt og inndrivelse av leien, høres det jo forsåvidt normalt ut. Er det en privatperson bare som kommer med kravet om fem hundre ekstra, høres det litt mer suspekt ut og ikke noe jeg ville likt. Høres i så fall bare ut som en måte å suge mer penger ut av leietageren på.

Det var en privatperson, ja. Hun bestemte seg for å ikke ta boligen. Det var veldig mye feil og suspekt i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Linaria skrev:

Det var en privatperson, ja. Hun bestemte seg for å ikke ta boligen. Det var veldig mye feil og suspekt i kontrakten.

Bra. Det finnes mange tvilsomme utleiere. Å ta 500,- for "administrative" utgifter ved signering av kontrakt er jo bare tull.

Anonymkode: c98e7...aac

• Liker 1
Skrevet

Utleiere blir bare frekkere og frekkere.

Skrevet

Jag tror att det kostar 500 att öppna ett depositumkonto men det ska uthyraren betala. Det där verkar vara en skojare, så det var nog lika bra att hon hittar något annat boende. 

• 6 måneder senere...
Skrevet
På Thursday, June 02, 2016 den 20.46, Linaria skrev:

Søstera mi skal flytte for seg selv for første gang og har funnet en hybel hun synes er grei, men hun har fått beskjed om at hun må betale et oppstrartsgebyr på 500 kroner for å dekke administrative utgifter når hun skriver under på kontrakten. Jeg har aldri hørt om dette noen av stedene jeg har bodd, og lurer på om dette er noe som er vanlig når man skal starte en leiekontrakt? 

Skal man leie på fremleie hos OBOS så må du betale langt mer. Ja, dette er lov, når det gjøres riktig. 

Anonymkode: 16293...26b

Skrevet

Gammel tråd. 

Anonymkode: 16293...26b

Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker samt svar til dette.

Tekola, forumansvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...