Gå til innhold

Dagens irritasjon! Latskap med byttetøy i bhg/skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia? Jeg har jobbet mange steder og er faktisk overrasket hvor mange foreldre som ikke følger med.

Hvor vanskelig skal det være? Og hvorfor følger ikke du (som vet du er sløv) med?

Anonymkode: e38f5...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver å følge med. Men barnehagen er slik organisert at klærne er på tre ulike plasser. Den ene må man helt igjennom barnehagen for å komme til. 

Jeg prøver å fylle opp den med tøy, men når ungen ikke har skiftet tøy og det allikevel blir tomt, lurer jeg på hva som skjer? 

En annen ting er votter, det virker som det er forventet at jeg skal lete rundt i uteområdet etter dem. Ungen liker ikke å ha på votter, så de forsvinner hele tiden. Jeg har prøvd å løse problemet med å kjøpe masse like votter, men det er bare en kortvarig løsning. 

Men nå har jo vottene tatt sommerfri. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi av og til henter pappan, ikke alltid han husker og sjekke det. Av og til har man hatt en veldig stressende dag og kommer ikke på og saumfare skapet for og sjekke skifteklærner. Av og til setter barnet seg på bakbeina og man vil komme seg fortest mulig hjem. 

Vi er bare mennesker vi foreldre og! Letteste er om dere gir beskjed når dere tar siste buksa eller siste genseren fra skapet. Hvorfor er det så vanskelig da?? 

Anonymkode: cce37...74a

• Liker 8
Skrevet

Fordi pappaen ikke har peiling. Han vet aldri hva barna går ut av døren med her hjemme, om barna kommer hjem i de samme klærne. Det virker ikke som om han kobler pose med våte/skitne klær i hylla = klesskift. Og skulle han mot all formodning innse at her har det vært et klesbytte, så er det langt ifra sikkert at han forteller meg om det, og ettersom det er jeg som tar meg av levering, samt alt det praktiske rundt det, blir det umulig for meg å vite at barna trenger å ha med seg skift. 

Det er alltid jeg som leverer om morgenen, og stort sett henter jeg også. Det er rett og slett det enkleste å bare gjøre alt selv, gitt... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi av og til henter pappan, ikke alltid han husker og sjekke det. Av og til har man hatt en veldig stressende dag og kommer ikke på og saumfare skapet for og sjekke skifteklærner. Av og til setter barnet seg på bakbeina og man vil komme seg fortest mulig hjem. 

Vi er bare mennesker vi foreldre og! Letteste er om dere gir beskjed når dere tar siste buksa eller siste genseren fra skapet. Hvorfor er det så vanskelig da?? 

For de som jobber i barnehagen skal klare å ha kontroll på alle de 25 barna som har gått tom for tøy? 

Anonymkode: 74508...baf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de som jobber i barnehagen skal klare å ha kontroll på alle de 25 barna som har gått tom for tøy? 

Det er vel ikke 25 barn på EN avdeling????

Anonymkode: 96f79...bd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det nok alle steder og sånn vil det nok alltid være. 

Jeg er barnehagelærer og kjenner godt til dette problemet. Vi henger gule post-it på hylla med beskjed om at det er tomt for ditt og datt, eller hva som ev trengs å fylles på. Opplever at de fleste foreldre trenger påminning fra tid til annen. 

Jeg er mamma selv, og vet at noen ganger så glipper det rett og slett. Man har mye å gjøre, tenke på, travle dager osv. Hos oss er også pappaen litt surrete når det gjelder klesskift, han slenger posen inn på vaskerommet og gir ikke beskjed til meg, ei heller ordner han med klesskift selv. Jeg sjekker og følger med så godt jeg kan, men noen ganger har jeg glemt eller ikke fått med meg at noe manglet. Det kan skje alle. 

Anonymkode: 9544d...3a6

• Liker 6
Gjest Badebuksa
Skrevet

Problemet oppstår først når den ansatte påstår at det ikke er tøy, når det ER TØY I DEN FORBASKEDE KURVEN :)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det nok alle steder og sånn vil det nok alltid være. 

Jeg er barnehagelærer og kjenner godt til dette problemet. Vi henger gule post-it på hylla med beskjed om at det er tomt for ditt og datt, eller hva som ev trengs å fylles på. Opplever at de fleste foreldre trenger påminning fra tid til annen. 

Jeg er mamma selv, og vet at noen ganger så glipper det rett og slett. Man har mye å gjøre, tenke på, travle dager osv. Hos oss er også pappaen litt surrete når det gjelder klesskift, han slenger posen inn på vaskerommet og gir ikke beskjed til meg, ei heller ordner han med klesskift selv. Jeg sjekker og følger med så godt jeg kan, men noen ganger har jeg glemt eller ikke fått med meg at noe manglet. Det kan skje alle. 

Akkurat sånn er det!

Hilsen kollega med mann med samme vane.

Legger forresten ofte merke til at når det plutselig blir kaos i ellers velutstyrte barns skifteklær og uteklærbeholdning, så  viser det seg gjerne at det er samlivsbrudd eller andre livskriser på gang, etter en stund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Tar du den siste så heng opp lapp el, ikke verre for deg enn foreldrene vel? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg henter og leverer mest så får jeg med en pose skittent/vått tøy hjem så tar jeg med tilsvarende tilbake neste barnehagedag. Pappan er poseblind tror jeg for han tar sjeldent posene med og om han husker dem så havner de bak i bilen hans og dukker opp som noe halvmuggent stinkende noe lenge etterpå. Men vi har blitt enig om at jeg får være kontrollfriken på ungenes klær mot at han gidder å spille fotball i øsende regn og vind som kommer fra alle kanter. Det siste der er litt halvveis fleip men det betyr at vi er gode på forskjellige ting.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, absinthia skrev:

Akkurat sånn er det!

Hilsen kollega med mann med samme vane.

Legger forresten ofte merke til at når det plutselig blir kaos i ellers velutstyrte barns skifteklær og uteklærbeholdning, så  viser det seg gjerne at det er samlivsbrudd eller andre livskriser på gang, etter en stund.

Huff ja, vet du det har vi merket i vår barnehage også... At det plutselig er fullt kaos og mangler både det ene og det andre. Så en dag sier barnet at pappa har flyttet. Har jeg opplevd flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Tar du den siste så heng opp lapp el, ikke verre for deg enn foreldrene vel? 

Jeg tenker at det er et felles ansvar, både foreldre og de ansatte i barnehagen bør følge med på dette. 

Skrevet

Nå hadde jeg stålkontroll når hun gikk i barnehagen, men på skolen er det ikke like enkelt. Det er nemlig ikke slik at jeg følger og henter skolebarnet hver dag slik som man gjorde i barnehagen. Og barnet er ett virrehode uten like når det kommer til og ta vare på klærne sine, få ting med hjem, henge ting på plassen sin, pakke klær ut fra sekken etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er flink, jeg vet ligger skiftetøy i skuffen, det ligger altfor mye i kurven på plassen, så gjør jeg en opprydning og tar med fire par votter, to regnhatter og to jakker hjem, så glemmer jeg det eller faren vet ikke det, så trenger hun votter og vi "vet" jo at det er det alltid rikelig av i kurven, så er det tomt for det siste paret ble borte. De finner vi mye senere i lomma på parkdressen som ble med hjem en annen dag. Så tar jeg med tre ekstrapar igjen, og etter en uke har vi det gående. Men vi får lapper om det, er siste strømpebuksa fra skuffen brukt, henger det en lapp om det. Nå, med fire års erfaring med barnehagebarn begynner vi å få dreisen på det, i begynnelsen var vi mye mer nøye, og allikevel glapp det oftere da. Med flink, mener jeg at vi sjelden går tom, for vi har så mye der... Det er eneste måten å få det til å fungere. I skrivende stund vet jeg det står tre par støvler på plassen hennes. Vi går, og har jeg handlet,og bærer andre ting, og tar med skiftetøyposen og tegningene mens jeg løper etter sparkesykkelen på vei hjem, så har jeg latt de to ekstra parene bli igjen med vilje dag etter dag. Man må jo ha bil for å frakte alt. 

De begynte å be oss om å ta ALT hjem hver fredag, det fungerte ikke for noen. Umulig å huske at til og med tøfler skulle tilbake mandag morgen. Og dressen, den lå jo på vaskerommet. Så nå får yttertøy, innesko og skifteskuffen være. 

Men det er ikke få ganger jeg har ekstravotter, solhatt, en flizjakke eller tykke sokker med meg på jobb, det er en ting å raske det med seg fra gangen hjemme, men å huske å ta det ut... 

Anonymkode: 1e4dc...49e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager skal de ansatte gjøre dette? Får da være måte på latskap og ikke gidde å sjekke om ens egen unge har klær. Ja det kan glippe for oss alle, men i mange tilfeller er det de samme foreldrene som går igjen. Tar 15 sekunder å glo oppi skiftesekken, vet man at far ikke har kontroll, så send m ekstra skift hver tirsdag og torsdag f.eks og ta heller m hjem igjen om det blir for mye. 

Anonymkode: c8801...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre og barn kommer i sommerklær. Så har barnet et uhell, og i kurve ligger det bare vinterklær. Regnklær med forr, og det er 24 grader ute. Håper det er kommet sommerklær i alle kurvene neste uke.

Anonymkode: 4812b...da8

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager skal de ansatte gjøre dette? Får da være måte på latskap og ikke gidde å sjekke om ens egen unge har klær. Ja det kan glippe for oss alle, men i mange tilfeller er det de samme foreldrene som går igjen. Tar 15 sekunder å glo oppi skiftesekken, vet man at far ikke har kontroll, så send m ekstra skift hver tirsdag og torsdag f.eks og ta heller m hjem igjen om det blir for mye. 

Kanskje de som sliter med dette bare er ekstra stressa? Synes det er typisk at folk begynner å glemme detaljer, når de har det travelt i livet, eller er slitne etter jobb. 

Synes ikke det er et problem å skrive lapper. Det tar omtrent 30 sekunder pr lapp og det e muligens mindre tid enn det tar meg å akke meg over temaet. 

• Liker 6
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager skal de ansatte gjøre dette? Får da være måte på latskap og ikke gidde å sjekke om ens egen unge har klær. Ja det kan glippe for oss alle, men i mange tilfeller er det de samme foreldrene som går igjen. Tar 15 sekunder å glo oppi skiftesekken, vet man at far ikke har kontroll, så send m ekstra skift hver tirsdag og torsdag f.eks og ta heller m hjem igjen om det blir for mye

Men ekstraklærne blir jo ikke tatt med hjem når far ikke har kontroll ;) Det er jo det som er problemet. Og ekstra skift 2 ganger i uken er da uhorvelig mye, de færreste trenger det med mindre det er en periode med uhell/bleieavvenning. 

Jeg synes det er et delt ansvar. Foreldrene skal følge med, og de ansatte bør kunne klare å henge opp lapp til de som er på sin siste bukse. Det gjelder jo ikke alle. 

I min datters gamle barnehage verken leverte eller hentet vi barnet i barnehagen, de ansatte hentet og kom med henne til avtalt hentested, så vi var nesten aldri oppe i selve barnehagen. Derfor var det umulig for oss å ha kontroll på klær. Der var vi avhengige av at de ansatte sendte ned skittentøy i sekken, slik at vi så hva som manglet. Stort sett var de flinke til det, men det hendte det glippet og barnet plutselig manglet tørre votter og lue. Skulle jeg si at de ansatte av slappe, da? Nei, de hadde en travel hverdag. Sånn er det bare. 

• Liker 4
Gjest Yellowrose
Skrevet

Altså.. det er mange ting man skal rekke å få gjort i løpet av en dag, noen foreldre har travle dager og blir fort stresset.
hvis de har mye annet å tenke på så er ikke det verdens undergang at de glemmer å skifte ut tøy. Her får vi med lapp om hva barnet trenger mer av i barnehagen, og det er en fin måte å sifra på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...