Gå til innhold

Liten leilighet - hvordan få mest mulig ut av plassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal i august flytte inn i en hybel på 30 kvadrat. Bad, soverom og åpen kjøkken/stueløsning. 

Noen som har erfaringer og tips til hvordan man kan få mest mulig ut av liten plass?

Er en bod på rundt 10 kvadrat i kjelleren så kan ha en del av tingene mine der men vil ha mest mulig ut av plassen i leiligheten også

Anonymkode: 2e117...1e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sengeskuffer (med lokk) fra Ikea er lurt :)

Anonymkode: 4a2c6...b45

• Liker 1
Skrevet

Utnytt høyden og veggene. F.eks bruker trenger du ikke plassen over vinduer og dører til noe, sett opp hyller. Lag gjerne hyller under og rundt vinduene også. Pass på at alle skap går opp til taket, hvis ikke bruk plassen. Heng opp skap og hyller over sengen.

Bruk plassen under sengen til oppbevaring. Det kan være lurt å ha en ekstra høy seng for å få mer plass under.

Husk oppbevaring på badet. Ha skap under vasken og bak speilet. Speilskap med doble dører og speil på innsiden gjør i tillegg at du kan se deg selv bakfra når du setter opp håret. Husk plassen over do, den trenger du ikke, så heng opp et skap. Ha hyller i dusjen til sjampo, såpe og slikt, det er bedre med flere nesten tomme hyller enn en overfylt. 

Husk skittentøy. Det bør oppbevares litt skjult, men samtidig luftig.

På kjøkkenet bør du prøve å gjøre slik at det er lett å holde orden og finne alt du skal ha. Du finner mange tips til dette på IKEA, så det kan være lurt å ta en tur dit bare for å bli inspirert. 

Boden: Innred den slik at du faktisk bruker den. Det er mye lettere å bruke en bod hvis alt er i kasser i en hylle enn hvis alt ligger i en stor haug. Ikke oppbevar søppel i boden, hvis du ikke skal bruke noe må du selge det, gi det bort eller kaste det.

Bor selv to på 34 kvm, så dette er ting vi enten har gjort eller skulle ønske vi hadde gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hylle med bein til å ha over toa

Anonymkode: 053d1...89a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sølvrosen skrev:

Utnytt høyden og veggene. F.eks bruker trenger du ikke plassen over vinduer og dører til noe, sett opp hyller. Lag gjerne hyller under og rundt vinduene også. Pass på at alle skap går opp til taket, hvis ikke bruk plassen. Heng opp skap og hyller over sengen.

Bruk plassen under sengen til oppbevaring. Det kan være lurt å ha en ekstra høy seng for å få mer plass under.

Husk oppbevaring på badet. Ha skap under vasken og bak speilet. Speilskap med doble dører og speil på innsiden gjør i tillegg at du kan se deg selv bakfra når du setter opp håret. Husk plassen over do, den trenger du ikke, så heng opp et skap. Ha hyller i dusjen til sjampo, såpe og slikt, det er bedre med flere nesten tomme hyller enn en overfylt. 

Husk skittentøy. Det bør oppbevares litt skjult, men samtidig luftig.

På kjøkkenet bør du prøve å gjøre slik at det er lett å holde orden og finne alt du skal ha. Du finner mange tips til dette på IKEA, så det kan være lurt å ta en tur dit bare for å bli inspirert. 

Boden: Innred den slik at du faktisk bruker den. Det er mye lettere å bruke en bod hvis alt er i kasser i en hylle enn hvis alt ligger i en stor haug. Ikke oppbevar søppel i boden, hvis du ikke skal bruke noe må du selge det, gi det bort eller kaste det.

Bor selv to på 34 kvm, så dette er ting vi enten har gjort eller skulle ønske vi hadde gjort.

Tusen takk for mange flotte tips!! :) 

Anonymkode: 2e117...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også senger med skapplass under, dersom du trives med å sove i høyden :)

Ikea har noen slike løsninger

Anonymkode: 4a2c6...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unngå store og mange møbler, reduser ting du egentlig ikke bruker. 

Anonymkode: 1aa15...9d4

• Liker 1
Skrevet

jeg bor selv i en leilighet på 32 kvm. jeg anbefaler å kjøpe en romslig kommode hvor du kan oppbevare diverse ting som ikke trenger å ligge framme. hyller fulle av ting blir fort rotete, men er selvfølgelig kjekke til bøker, litt pyntegjenstander o.l. jeg har en skyvedørsgarderobe med speil i gangen + skap over senga så jeg har god plass til klærne mine. har også et skoskap i gangen som er veldig kjekt om du har mange sko. alt trenger ikke stå framme:) det er også lurt å benytte seg av plassen under senga som andre har nevnt. IKEA har noen store plastkasser som er veldig greie. jeg har også stue og kjøkken i ett, men leiligheten er ganske avlang så stue og kjøkken er i forskjellige soner. så man føler ikke at man sitter på kjøkkenet når man sitter i sofaen liksom:) det er veldig viktig, synes jeg. når det kommer til kjøkken og bad kommer det jo veldig an på hvordan løsningene er, hvor mange skap, benkeplass osv. jeg har sånt kjøkkenbord som sitter fast i veggen og som kan slås ned når det ikke er i bruk. klaffebord heter det kanskje? store speil gjør at leiligheten vil virke større:) stuebord med oppbevaring under er smart. aner ikke om leiligheten er møblert fra før, men en kjempesvær sofa vil se malplassert ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...