Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ansatte noen håndverkere for diverse arbeid hjemme hos meg - noe av det av moderat størrelse, og noe mindre. De var dyre, men etter ganske lang leting etter noen som både var tilgjengelige og virket som de hadde ekspertise, så landet jeg der. Fikk på plass en avtale med spesifikasjon av arbeid og pris, og det var greit.

Ettersom dette var første gang jeg ansatte håndverkere og foreldrene mine har en del erfaring, advarte moren min meg mot å betale noe for tidlig. Hun sa at det ikke var helt sjelden at noen mindre ting ble stående igjen, og at firma gikk videre til nytt, mer lukrativt arbeid som lønnet seg bedre.

Og hun hadde rett. Jeg fikk plutselig en faktura, til tross for at de ikke var ferdige. Sluttsummen var noe lavere enn vi hadde avtalt og de hadde da ekskludert noe av det som ikke var gjort. De hadde likevel inkludert noe de ikke var ferdige med, i tillegg til at de purret på betaling. Da jeg spurte om tilgjengelighet for å utføre resten, var de plutselig fullbooket. 

Litt lei av det hele, sa jeg da at jeg trengte ikke det "ekstra" arbeidet, kun at de fullførte det som de, utifra faktura, mente de var ferdige med. Jeg sa også at jeg kunne betale deler av summen, men ville holde igjen ca. halvparten til resten var unnagjort. Fikk beskjed om at de skulle ta kontakt når de var tilgjengelige.

Så har jeg ikke hørt noe. Utifra hvor overpriset de er lurer jeg faktisk på om jeg kunne få noe av dette gjort rimeligere via småoppdrag på Finn e.l. Men jeg vet jo ikke når de er tilgjengelige for resten, hvor lenge jeg skal vente eller hva jeg kan stille som krav?

I tillegg skal jeg reise bort i forbindelse med jobb om en uke, og bli borte en stund. Så jeg har jo begrenset kapasitet til å overse det hele og.

Noen som har erfaring?

Anonymkode: c15e4...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen?

Skrevet

Da vi pusset opp kjøkkenet hadde maleren malt med to forskjellige glanstyper på kjøkkenskapene. Vi sa at vi holdt hele betalingen tilbake til maleren hadde rettet opp og fullført jobben. Han kom aldri, vi betalte aldri. Etter 6 mnd tok vi kontakt og sa at vi kom til å få noen andre til å gjøre det hvis han ikke kom innen 1 mnd. Det gjorde han ikke og vi fant noen andre til å fikse. 

Lat maler, tenk å gå glipp av et så stor beløp i tillegg til å ikke ha fått penger for malingen han brukte.

Skrevet

Finn ut av loven om håndtverkstjenester og ta det derfra.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Lyckeliten skrev:

Da vi pusset opp kjøkkenet hadde maleren malt med to forskjellige glanstyper på kjøkkenskapene. Vi sa at vi holdt hele betalingen tilbake til maleren hadde rettet opp og fullført jobben. Han kom aldri, vi betalte aldri. Etter 6 mnd tok vi kontakt og sa at vi kom til å få noen andre til å gjøre det hvis han ikke kom innen 1 mnd. Det gjorde han ikke og vi fant noen andre til å fikse. 

Lat maler, tenk å gå glipp av et så stor beløp i tillegg til å ikke ha fått penger for malingen han brukte.

Høres ut som en liknende situasjon.

Jeg går utifra at det som har skjedd er at han har fått mer lukrativt arbeid i mellomtiden - så tapet på summen fra dere blir lite sett i sammenlikning med den nye jobben han har tatt. 

Jeg drøyer det noe, så kommer jeg til å si at hvis ingen kommer så får jeg noen andre til å gjøre det. 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 4.6.2016 at 13.02, O.G. skrev:

Finn ut av loven om håndtverkstjenester og ta det derfra.

Har lest loven, og der står det

§ 10.Tiden for utføring.

(1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester.

Det er ikke avtalt et spesifikt tidsrom, og det er vanskelig å si hva som er "rimelig". Men det er snakk om mindre arbeid som krever max. en dag, så har det gått en måned burde jeg vel egentlig kunne hyre inn noen andre?

• 1 måned senere...
Skrevet

Noen flere erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...