Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste halvåret her har jeg fokusert mye på trening, og mindre på hva kroppen min tåler. Jeg er 16 år, 154 høy og veier 43 kilo. På dette halvåret har jeg gått ned 11 kilo. Sist uke var jeg hos fastlegen min og ble fortalt at jeg må legge på meg 2 kilo til neste time, som er om ca. 3 uker.  

I tillegg, så er blodtrykket mitt lavt, noe jeg selv merker ofte. Kommer det av at jeg ikke får i meg nok mat og drikke? Jeg spiser regelmessig, 5 ganger om dagen, men inntaket vil nok noen pirke på. Jeg får i meg rundt 700-900 kcal om dagen, trener hver dag (styrke, gåturer, og korte intervaller), alle øktene er ikke like harde altså. Jeg mener selv at inntaket av kcal er nok for meg, blir veldig mett ut dagen. Spiser masse fisk og kylling, generelt proteiner. Cottage cheese, yoghurt (avhengig), grønnsaker og frukt, men aldri søtsaker. Det har jeg ikke spist på det halvåret her.

Uansett, hvordan skal jeg få lagt på meg 2 kilo på 3 uker ved å spise sunt? Skal jeg bare øke porsjonene, slik at inntaket går over 1000? Kan bli en utfordring for meg, spesielt når jeg har blitt såpass nøye og grensen med mat.

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse så dette må du ta med legen din.

Men jeg kan si at kaloriinntaket ditt er på det samme som min 10 mnd gamle baby. Altså alt for lite for en 16 åring. Du burde ikke ha noe under 1500 kcal og det utenom trening. 

At du føler deg mett betyr ikke at kroppen har fått nok næring. Magesekken kan krympes og utvides og psyken kan bli vant med å føle sult til et punkt der den kan ignorere det i perioder. 

Du vet nok dette, men du kan utvikle beinskjørhet og du kan miste muligheten til å bli gravid ved å ha så lav vekt som du har nå. I tillegg tærer du på musklene dine og da også de indre musklene og organene dine. Hjertemuskelen din er en av disse og det er hovedsakelig hjertet som svikter hos anorektikere. 

Håper du får hjelpen du trenger og at du innser at livet med spiseforsyrrelse er et helvete du aldri skulle havnet i. Du er ung og har hele livet foran deg. 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din. Du beskriver et matinntak som er svært lav, og som dermed bryter med forumets retningslinjer: 

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. 

Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Du kan gjerne ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med ulike spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne igjen med legen din eller noen du kjenner om problemene, gjerne også med foreldrene dine eller en helsesøster. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. 

Lykke til, håper virkelig du får den hjelpen du trenger! 

Bond, forumansvarlig

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...