linerm Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Kjæresten og jeg tenker å reise en uke i Kroatia i september. Ingen av oss har vært der før, så jeg tenkte å høre om hva man bør se, hvilke byer som er verdt en overnatting eller to, god mat man bør prøve, ulike aktiviteter m.m. Vi vurderer å ta fly til f.eks. Split, og så jobbe oss nedover til Dubrovnik og reise hjem derfra. Har hørt mye positivt om øya Hvar, så den vil vi gjerne innom. Setter stor pris på innspill
tirben Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 (endret) Ville valgt et par netter I Split og kanskje ta en tur til Trogir . Resten av tiden ville jeg brukt på Hvar. Dubrovnik er veldig turistifisert og etter min mening veldig overvurdert. Hvar og Trogir er begge nydelige steder. Endret 19. juni 2016 av tirben
WinterDawn Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Kroatia er fantastisk! En av mine topp-tre i Europa. Jeg synes gamlebyen i Zadar er sjarmerende. Mange gode restauranter. Det aller viktigste dere bør gjøre: 1. Lei bil (det er enkelt å kjøre her, og du kan komme deg greit rundt på en uke). 2. Dra på øyhopping. 3. Besøk nasjonalparker. Vi dro på kajakrafting i Zrmanja, og det er helt fantastisk natur. Dersom du har reist mye og liker eksotisk mat kan maten her være litt kjedelig, litt lite krydder. Men landet er rent og pent, har vakker natur, masse å finne på og veldig enkelt å feriere i. Vi måtte også innom sykehuset på vår reise for en relativt alvorlig behandling, og fikk god hjelp. PS: det er lurt å ha badesko. Good tur!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #4 Skrevet 6. juni 2016 Ville unngått Dubrovnik. Var der nylig før sesongen virkelig startet og det var fullt av Cruisebåtturister der hver eneste dag. Vanskelig å finne lokal mat, mye pasta og pizza. Var ikke forberedt på hvor turistifisert det var, så tørr ikke tenkte på hvordan det er der når resten av Europa har ferie. Anonymkode: 3ff51...409
aglaea Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Tror september er en god tid for Kroatia, litt mindre turister forhåpentligvis. Jeg likte Dubrovnik veldig godt, men er sånn 10 år siden jeg var der, og har hørt at det har endret seg en del. For var ingen horder med turister da vi var der i juli. Kanskje vi bare var heldige. Jeg synes i alle fall det var en veldig fin by. Jeg vil anbefale dere å leie bil, slik at dere kan kjøre rundt på egenhånd og dra til små landsbyer osv. Krka, nord for Split, er en veldig fin nasjonalpark med masse fosser. Fullt mulig å dra på dagstur fra Split.
Gjest Anubiel Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Den 06.06.2016 at 21.14, AnonymBruker skrev: Ville unngått Dubrovnik. Var der nylig før sesongen virkelig startet og det var fullt av Cruisebåtturister der hver eneste dag. Vanskelig å finne lokal mat, mye pasta og pizza. Var ikke forberedt på hvor turistifisert det var, så tørr ikke tenkte på hvordan det er der når resten av Europa har ferie. Anonymkode: 3ff51...409 Pasta og pizza er lokal mat langs kysten i Kroatia, da denne delen av landet har vært underlagt venetiansk og italiens styre i flere perioder... Dubrovnik er en flott by, men på dagtid smokk full av dagsturister fra cruise-båtene som vandrer rundt som hodeløse høner. Om du kan, så besøk byen på ettermiddagen, da har det dabbet av litt. En dag er absolutt nok for å se Dubrovnik, utenom gamlebyen og kanskje Srdj (går taubane dit fra byen) er det ikke mye å gjøre der. Om dere skal kjøre rundt så anbefaler jeg å kjøre ut på halvøya Peljesac. Det er et eneste stort vindistrikt. Ved "inngangen" til halvøya ligger en liten by ved navn Mali Ston (lille Ston), der bør dere spise på restauranten Kapetanova Kuca. En av de beste sjømatrestaurantene jeg vet om. Rundt svingen fra lille Ston ligger Ston, det skjer ikke mye der, men de har noen sjarmerende gamle gater og en liten bymur. Et av europas eldste saltverk ligger der. Kjør innover Peljesac mot øya Korcula. På veien bør dere stoppe hos noen vinprodusenter, kan spesielt anbefale Madirazza, som ligger i Potomje. NYDELIG vin og du kan kjøpe flott vin til en billig penge (samme vinen kjøpt der koster 3 ganger så mye på taxfreen på flyplassen i Dubrovnik). Prøv spesielt hvitvinen Grk, som kun lages av druer som vokser på Korcula. Korcula er en Dubrovnik i miniatyr. Nydelig sted, mindre turister (i alle fall i september). Anbefaler å parkere på bryggen i Orebic og ta passasjerbåten over til Korcula. Er du heldig ser du delfiner på tur over til øya. Må nevne at fra Peljesac kan du også ta båt over til Mljet, som er et naturreservat. God tur! Hilsen ei som er 50% kroat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå