Gå til innhold

Er det egentlig verre å være ung idag enn før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser så mange unge som klager og syter over hvor fælt det er å være ung i dagens materialistiske samfunn, og hvordan vi dra den eldre garde ikke aner noe om dette presset. Hva tenker dere? Er det egentlig så ille å være ung idag? 

Anonymkode: eeaf2...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er verre å være ung i dag enn tidligere. Er dog ingen tvil om at unge i dag møter en del andre utfordringer enn det foreldrene og besteforeldrene møtte da de var unge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Denne generasjonen skaper presset selv, og tror de må ha stram rumpe, store pupper og 6'er i alle fag.

Anonymkode: b6519...05d

• Liker 5
Skrevet

Det har vel aldri vært lett å være ung. Men jeg er takknemlig for at jeg ikke måtte oppleve SoMe i den alderen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er foreldregenerasjonen som ikke evner å oppdra den nye generasjonen til å takle det moderne samfunnet. Foreldrene selv forstår ikke og vet ikke hvordan de ulike nye mediene påvirker barnet og hvordan man kan lære opp barnet til å bli mer rustet emosjonelt sett. Klager dere på en hel generasjon av barn, så må dere nesten se på dere selv og rollen dere spiller i samfunnet og hvordan dere legger opp til at den nye generasjonen skal klare seg

Anonymkode: 77f28...efa

• Liker 8
Gjest Birti
Skrevet

Isolert sett, så tror jeg at unge har de samme utfordringene som de alltid har og alltid vil ha. Ulempen for de som vokser opp nå er tilgjengeligheten. De er aldri alene - og de du vil unngå kan følge med deg hjem og inn i de krokene som vi var trygge i. Sosiale medier er absolutt en bra greie - men jeg er sjeleglad for at jeg var "voksen" da de dukket opp.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Denne generasjonen skaper presset selv, og tror de må ha stram rumpe, store pupper og 6'er i alle fag.

Anonymkode: b6519...05d

Og akkurat den delen syns jeg faktisk er helt grei.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er bare mye mer spillerom til å snakke om det. Mediene gir endeløs plass til enkelthistorier. 

Anonymkode: 4e481...f29

• Liker 1
Skrevet

Det var verre å være ung på 80-tallet. Stakkars oss, vi hadde ikke engang iphone! 

:D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De har ingenting å klage på, det fantes barn som levde under krigen å. Merkeklær presset kan man velge å ta avstand fra ;)

Anonymkode: 54d58...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De har ingenting å klage på, det fantes barn som levde under krigen å. Merkeklær presset kan man velge å ta avstand fra ;)

Barn som levde under krigen ja... Disse barna ungdommene lever også i en tid med økt kriminalitet og terrorisme. En slags krig dette også...

Anonymkode: f8238...965

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken generasjon man faktisk sammenligner, men ja, jeg tror faktisk det er verre å være ung nå kontra det å være ung på 70-90 tallet. Ikke nødvendigvis på grunn av press om å ha bra kropp, være populær, ha kule klær, flink i sport osv. Det har jo alltid i større eller mindre grad vært der - også for de som nå er godt voksne - men på grunn av tilgjengeligheten 24/7. Før var det flere muligheter til å koble helt av og hente seg inn, men dagens samfunn med utbredt nettilgang, sosiale medier og en rekke kommunikasjonsplattformer er det ikke det fordi forventningene om å være tilgjengelig hele tiden er større. Så kan man selvsagt skylde på at dette er et individuelt ansvar, men nå foreldre, arbeidsgivere og foreninger krever denne tilgjengeligheten så er det ikke så enkelt å si nei som tenåring. 

Den viktigste grunnen er nok likevel at det har blitt mye vanskeligere å få seg jobb. Før kunne du i mye større grad klare deg med et godt hode og/eller være praktisk flink til noe, det var generelt ikke så høye utdanningskrav som unge møter i dag. Nå må nesten alle ha utdanning, og selv da har det blitt meget vanskelig å få jobb i en rekke bransjer. Det er ofte ekstremt mange om beinet samtidig som bedrifter nedbemanner i favør av drift og produksjon i lavkostland. Oppå dette ser vi økende innvandring og stadig verre økonomisk fremtid og jeg tror dessverre at vi vil se tosifrede prosenttall i arbeidsledighetsstatistikken om få år. Det blir aller verst for dem som er unge og som ikke har mye arbeidserfaring. 

Galopperende boligpriser er også noe som er vanskelig for mange unge. Før kunne du kjøpe deg en bolig på en årslønn eller to med lån finansiert i husbanken. Nøkterne boliger var det, men det var en mulighet som var tilgjengelig for de aller fleste. Renta var riktignok veldig høy i perioder, men foreldregenerasjonen nøt også godt av mye høyere rentefradrag. Pensjoner og andre offentlige goder vil også være noe som reduseres i de kommende årene, i verste fall forsvinner det helt. Dagens unge må med andre ord belage seg på å betale mye av dette selv og i verste fall dekke alt av helsetjenester og offentlige goder av egen lomme. 

En fordel er riktignok at klær, duppeditter og andre produkter man trenger er vesentlig billigere i dag siden det ikke lenger er produsert i Europa. Disse utgiftene blekner dog opp mot ulempen det er at det har blitt mye vanskeligere å få en god jobb og at boliger har blitt mye dyrere. En bolig er tross alt noe av det viktigste og dyreste du kjøper i løpet av livet. 

Anonymkode: 2af84...39c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så kommer det helt an på hvilke generasjoner som sammenlignes. Det var nok verre å være ung under krigen enn i dag, men etterkrigsgenerasjonen begynner jo også å bli gamle nå og faller inn under begrepet den "eldre garde". Og det er flere grunner til at etterkrigsgenerasjonen hadde en enklere oppvekst og tidlig voksenliv enn i dag, som jeg utledet i innlegget over. 

Anonymkode: 2af84...39c

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, skje skrev:

Det har vel aldri vært lett å være ung. Men jeg er takknemlig for at jeg ikke måtte oppleve SoMe i den alderen.  

Enig. Nå var jeg fjortis rundt 2004, russ i 2008, så vi hadde jo noe sosiale medier. Men Snapchat, Instagram og blogg.no eksisterte ikke. Jeg veit godt hva jeg og andre hadde drevet med om vi var unge idag. Så slitsomt å "måtte" følge med på alle disse appene. 

Press har det jo alltid vært, men jeg tror det er større nå fordi folk kan ikke gjemme seg i det hele tatt, pga sosiale medier. Man blir mer synlig. Og jeg har hørt at ungdommen er mer pliktoppfyllende og ordentlige nå om dagen enn de var før. Men helt ærlig syns jeg det er bare bra at ungdommen får rast litt fra seg, ikke holde alt inne og la det gå ut over alt mulig annet. Jeg raste skikkelig fra meg da jeg var ung, og brydde meg ikke om noe, men klarte meg likevel. 

Anonymkode: 48682...68d

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 timer siden, Birti skrev:

Isolert sett, så tror jeg at unge har de samme utfordringene som de alltid har og alltid vil ha. Ulempen for de som vokser opp nå er tilgjengeligheten. De er aldri alene - og de du vil unngå kan følge med deg hjem og inn i de krokene som vi var trygge i. Sosiale medier er absolutt en bra greie - men jeg er sjeleglad for at jeg var "voksen" da de dukket opp.

Enig i dette.

I tillegg er korridoren for hva som kan tillates er mye mindre nå. Langt mindre er sosialt godkjent, eller lovlig. Og takhøyden lavere. For 20 år siden fantes det langt flere industriarbeidsplasser hvor  ungdommer uten utdanning kunne forvente en livslang jobb med akseptabel lønn og ordnede forhold.

I dag er jobber for ufaglærte omtrent ikke til å leve av. Industrien nedlagt eller flagget ut. Bachleor er det minste for å "være noen". Helst master. Flere vil ikke nå opp i konkurransen om karakter, dermed jobber, god lønn og vil ende opp som ressursvak og muligens singel barnaløs. Og det er idag veldig synlig hvem som har "interessante" liv og ikke.

Presset for å være noen og senere bli noe er blitt betydelig tøffere.

Endret av Commander
Skrevet

Nei (forutsetter at vi sammenligner med de generasjonene som faktisk har hatt en ungdomstid, dvs ungdom etter 2. vk). 

Det er bare mer fokus på hvor vanskelig alt er. På grunn av lett tilgang til alle mulige slags medier, kan hvem som helst fortelle "hele verden" hvor kjipt han/hun har det, mens de tidligere bare ville fortalt det til venner/familie eller en dagbok. Vi slipper til alle mulige enkelthistorier som tidligere ikke kom frem. Derfor får vi inntrykk av at unge har det tøffere enn før. Jeg tror unge hadde det generelt like tøft før, det var bare ikke slik at alle fikk høre om det. 

Blir litt på samme måte som at vi tror det er mer kriminalitet og flere ulykker nå, siden vi hører om det hele tiden (mens det i virkeligheten er motsatt, både kriminalitet og ulykker har blitt redusert de siste årene, det er bare at alle medier slår det så stort opp hver gang). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er verre på noen som helst måte. Det er andre utfordringer i dag enn da jeg var tenåring, men at det er vanskeligere har jeg ingen tro på.

Ser det nevnes at før kunne man koble helt av, noe ungdom ikke kan i dag. Det kan vel ikke bli mer feil enn akkurat det. Før kunne vi ikke koble av fordi det alltid var noen som dukket opp på døren eller ringte på hustelefonen for å høre om vi skulle finne på noe. Da kan du ikke ljuge. Jeg kan ikke huske at jeg satt alene hjemme (med familie) og slappet av da jeg var barn/tenåring - det var noe hver bidige kveld. Nå har man mulighet til å lese meldinger som sendes til deg på telefonen uten at avsender får vite om du har lest det. Gidder du ikke finne på noe kan du bare la vær å åpne meldingen og skylde på tom for strøm på mobilen ... Jeg skulle gitt mye for å kunne være tenåring i 2016.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lingua franca skrev:

Nei (forutsetter at vi sammenligner med de generasjonene som faktisk har hatt en ungdomstid, dvs ungdom etter 2. vk). 

Det er bare mer fokus på hvor vanskelig alt er. På grunn av lett tilgang til alle mulige slags medier, kan hvem som helst fortelle "hele verden" hvor kjipt han/hun har det, mens de tidligere bare ville fortalt det til venner/familie eller en dagbok. Vi slipper til alle mulige enkelthistorier som tidligere ikke kom frem. Derfor får vi inntrykk av at unge har det tøffere enn før. Jeg tror unge hadde det generelt like tøft før, det var bare ikke slik at alle fikk høre om det. 

Blir litt på samme måte som at vi tror det er mer kriminalitet og flere ulykker nå, siden vi hører om det hele tiden (mens det i virkeligheten er motsatt, både kriminalitet og ulykker har blitt redusert de siste årene, det er bare at alle medier slår det så stort opp hver gang). 

Er ikke enig.

Jeg er 45 år og har barn på 15 +++. Mine barn vokser opp på samme sted som meg og faktisk gått på samme skole. Og  min oppvekst var preget av langt mindre press, færre bekymringer, mindre uttrygghet. Vi "visste" at det anatgeligvis gikk greit uansett hvordan vi gjorde det på skolen. Bygda hadde 5-6 hjørnesteinsbedrifter inne sagbruk, kjøttforedling, og annen industri . Disse er endten nedlagt eller så sloss rumenere, litauere eller polakker og jobbene som har lønn som ikke er å leve av. Så valget er enten at man gjør det bra og får en "fin stilling" i nærmeste by med pendling. Off.ansatt i skolen eller i barnehage  eller innen salg service. Bensinstasjon, butikk , barnehage. 80% vil havne innefor nevnte. De som ikke kan jobbe i butikk eller får høyskole er i mange tilfeller dømt til et liv på NAV kurs og leiemarkedet.

Anonymkode: 05a76...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...