AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Barnet vårt er 14. Farmor bor rett ved far, og jeg får kommunisert med henne, hun hjelper mye til når gutten er hos far. Får ikke tak i far på ukesvis, svarer ikke på SMS eller ringer opp igjen. Har spurt om han vil gi fra seg foreldreansvar, slik at jeg får ordnet ting. Det vil han ikke. Han møter ikke på familiekontoret om jeg bestiller time. Han bryter tidligere avtaler vi har laget der. Må jeg bare bestille mekling å ta det derfra? Noen som har råd? Har forsikret han om at jeg ikke lar det gå utover samværet. Både far og barnet ønsker at det skal være tilnærmet 50/50. Anonymkode: a82b3...ea7
stan Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Jeg hadde innkalt til mekling, og vært tydelig på at det er for å bringe spørsmålet om foreldreansvaret for retten. Det som er viktig for retten er om far hindrer eller blokkerer.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 42 minutter siden, stan skrev: Jeg hadde innkalt til mekling, og vært tydelig på at det er for å bringe spørsmålet om foreldreansvaret for retten. Det som er viktig for retten er om far hindrer eller blokkerer. Pratet med han for en uke siden og han lovet bedring. Det har det ikke blitt noe bedre. Har jo ikke lyst å lage styr så barnet vårt merker det, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre Har prøvd i 12 år Anonymkode: a82b3...ea7
Peter007 Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt er 14. Farmor bor rett ved far, og jeg får kommunisert med henne, hun hjelper mye til når gutten er hos far. Får ikke tak i far på ukesvis, svarer ikke på SMS eller ringer opp igjen. Har spurt om han vil gi fra seg foreldreansvar, slik at jeg får ordnet ting. Det vil han ikke. Han møter ikke på familiekontoret om jeg bestiller time. Han bryter tidligere avtaler vi har laget der. Må jeg bare bestille mekling å ta det derfra? Noen som har råd? Har forsikret han om at jeg ikke lar det gå utover samværet. Både far og barnet ønsker at det skal være tilnærmet 50/50. Anonymkode: a82b3...ea7 Ja mekling trenger du videre også om far ikke møter. Attest må til for å gå videre rettslig. Men hva gjør far som.virkelig er galt opp mot UNGDOMEN. Det et mye som kan bestemmes av en 14 åring om hvor, og hvordan samvær skal være. Du TS.har vel fortalt mye uvesentlig om å svare på sms og tlf. Nå er det ikke alle som orker det de føler er mas fra x partner. Nå gjør ikke far noe ulovlig når han ikke møter til meklingen. Det er kun lovpålagt etter samlivsbruddet. Steller bestemor godt med deres ungdom. Ja sansynligvis. Det hele blir opp til retten å avgjøre. Til slutt er det ungdommen som bestemmer her. Ved 15 år er all makt hos ungdommen I praksis. Nå er det bare 3-4 år igjen før foreldre ansvaret opphører for dere begge. Ved 15 det ungdommens beslutning som teller. Så I praksis betyr vel ikke forelder ansvaret alt på en 14-15 åring. Det som betyr mer er samvær. Hvorfor vil IKKE TS.stoppe dette? Det er nå her fars tilstedeværelse kommer inn. Jeg ser ikke helt hvordan stoppe foredler ansvar når samvær forsetter - ungdommen bestemmer samværet. Lite logisk bare for det er ingen automatisk kobling mellom samvær og foredler ansvar.
livmor Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Slik jeg forstår TS så ønsker hun ikke å gjøre noe med samværsbrøken. Men når far unnlater å svare på sms/møte på møter så vanskeliggjlr det ting i forhold til selve foreldreansvaret. Det er forferdelig slitsomt og tungvint hvis fars underskrift kreves i forhold til noe med ungdommen (f.eks. pass), og far ikke gidder å svare på forespørselen på mange uker. Jeg har ikke så store barn som det er snakk om her, men kanskje er det ting i forbindelse med skole og andre ting som også blir vanskelig. Å unnlate å svare på ting som har direkte med foreldreansvaret å gjøre, er ikke greit. Nytter ikke å gjemme seg bak at det er "mas", sånn er det å ha barn. Klarer han ikke forvalte den delen av foreldreansvaret så bør han kanskje ikke ha det heller. Når det er sagt så vet jeg ingenting om hvordan det eventuelt blir tatt i mot av en rett dersom man skulle ta det skrittet på dette grunnlaget. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #6 Skrevet 2. juni 2016 53 minutter siden, Peter007 skrev: Ja mekling trenger du videre også om far ikke møter. Attest må til for å gå videre rettslig. Men hva gjør far som.virkelig er galt opp mot UNGDOMEN. Det et mye som kan bestemmes av en 14 åring om hvor, og hvordan samvær skal være. Du TS.har vel fortalt mye uvesentlig om å svare på sms og tlf. Nå er det ikke alle som orker det de føler er mas fra x partner. Nå gjør ikke far noe ulovlig når han ikke møter til meklingen. Det er kun lovpålagt etter samlivsbruddet. Steller bestemor godt med deres ungdom. Ja sansynligvis. Det hele blir opp til retten å avgjøre. Til slutt er det ungdommen som bestemmer her. Ved 15 år er all makt hos ungdommen I praksis. Nå er det bare 3-4 år igjen før foreldre ansvaret opphører for dere begge. Ved 15 det ungdommens beslutning som teller. Så I praksis betyr vel ikke forelder ansvaret alt på en 14-15 åring. Det som betyr mer er samvær. Hvorfor vil IKKE TS.stoppe dette? Det er nå her fars tilstedeværelse kommer inn. Jeg ser ikke helt hvordan stoppe foredler ansvar når samvær forsetter - ungdommen bestemmer samværet. Lite logisk bare for det er ingen automatisk kobling mellom samvær og foredler ansvar. Tror du misforstår meg litt, har ikke tenkt å la dette gå utover samvær mellom far/sønn/farmor. Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #7 Skrevet 2. juni 2016 20 minutter siden, livmor skrev: Slik jeg forstår TS så ønsker hun ikke å gjøre noe med samværsbrøken. Men når far unnlater å svare på sms/møte på møter så vanskeliggjlr det ting i forhold til selve foreldreansvaret. Det er forferdelig slitsomt og tungvint hvis fars underskrift kreves i forhold til noe med ungdommen (f.eks. pass), og far ikke gidder å svare på forespørselen på mange uker. Jeg har ikke så store barn som det er snakk om her, men kanskje er det ting i forbindelse med skole og andre ting som også blir vanskelig. Å unnlate å svare på ting som har direkte med foreldreansvaret å gjøre, er ikke greit. Nytter ikke å gjemme seg bak at det er "mas", sånn er det å ha barn. Klarer han ikke forvalte den delen av foreldreansvaret så bør han kanskje ikke ha det heller. Når det er sagt så vet jeg ingenting om hvordan det eventuelt blir tatt i mot av en rett dersom man skulle ta det skrittet på dette grunnlaget. Er dette jeg mener, ja. Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #8 Skrevet 2. juni 2016 For det er vel ikke noe i veien for at samværet er som normalt selvom han ikke har delt foreldreansvar lengre? Ts Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 57 minutter siden, Peter007 skrev: Ja mekling trenger du videre også om far ikke møter. Attest må til for å gå videre rettslig. Men hva gjør far som.virkelig er galt opp mot UNGDOMEN. Det et mye som kan bestemmes av en 14 åring om hvor, og hvordan samvær skal være. Du TS.har vel fortalt mye uvesentlig om å svare på sms og tlf. Nå er det ikke alle som orker det de føler er mas fra x partner. Nå gjør ikke far noe ulovlig når han ikke møter til meklingen. Det er kun lovpålagt etter samlivsbruddet. Steller bestemor godt med deres ungdom. Ja sansynligvis. Det hele blir opp til retten å avgjøre. Til slutt er det ungdommen som bestemmer her. Ved 15 år er all makt hos ungdommen I praksis. Nå er det bare 3-4 år igjen før foreldre ansvaret opphører for dere begge. Ved 15 det ungdommens beslutning som teller. Så I praksis betyr vel ikke forelder ansvaret alt på en 14-15 åring. Det som betyr mer er samvær. Hvorfor vil IKKE TS.stoppe dette? Det er nå her fars tilstedeværelse kommer inn. Jeg ser ikke helt hvordan stoppe foredler ansvar når samvær forsetter - ungdommen bestemmer samværet. Lite logisk bare for det er ingen automatisk kobling mellom samvær og foredler ansvar. Jeg maser heller ikke. Jeg holder meg til avtalen fra familiekontoret, men når det går mange uker uten respons så blir det slitsomt. Han bryter avtalen gang på gang. Noen ting MÅ man samarbeide om, slik som skole, helse osv. Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det er vel ikke noe i veien for at samværet er som normalt selvom han ikke har delt foreldreansvar lengre? Ts Anonymkode: a82b3...ea7 Nei, det stemmer. Foreldreansvar og samvær er to forskjellige saker som ikke avhenger av hverandre. Anonymkode: efedf...4f0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer. Foreldreansvar og samvær er to forskjellige saker som ikke avhenger av hverandre. Anonymkode: efedf...4f0 Flott. Vil jo ikke ramme barnet på noen måte. Anonymkode: a82b3...ea7
Peter007 Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du misforstår meg litt, har ikke tenkt å la dette gå utover samvær mellom far/sønn/farmor. Anonymkode: a82b3...ea7 Det forstår jeg. Men hvorfor forelder ansvar sak når ungdommen er 14-15 år?
Peter007 Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg maser heller ikke. Jeg holder meg til avtalen fra familiekontoret, men når det går mange uker uten respons så blir det slitsomt. Han bryter avtalen gang på gang. Noen ting MÅ man samarbeide om, slik som skole, helse osv. Anonymkode: a82b3...ea7 Bryter far samværsavtaler?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 Skolen godtar din underskrift enn så lenge de vet far ikke klarer å følge helt opp. I løpet av de 3 siste årene har ikke far stilt på noe som helst som har med skole å gjøre. Lærerne forventer ikke noe fra han når han ikke stiller så jeg skriver under på alt alene. Det eneste jeg ikke kan gjøre det med er ppt saker så der sende de papirer som skal underskrives i posten. Foreldremøter klarer jeg ikke alene (to klasser som alltid har møter samtidig) så der er stefar med så jeg får info fra begge møtene. Hvis far ikke tåler det får han komme på banen. Vi har tross alt 50/50.... Anonymkode: d06ad...258
Macro Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 Min advokat sa at dersom man hadde foreldreansvar alene kunne man ikke ha delt bosted eller 50/50. Da må den med foreldreansvar ta det meste av tiden. Vil ikke påvirke deg til det ene eller det andre, men dine ønsker kommer i konflikt med hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 31 minutter siden, Peter007 skrev: Bryter far samværsavtaler? Er vel ikke bare samværsavtaler man lager på familiekontoret? Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 10 minutter siden, Macro skrev: Min advokat sa at dersom man hadde foreldreansvar alene kunne man ikke ha delt bosted eller 50/50. Da må den med foreldreansvar ta det meste av tiden. Vil ikke påvirke deg til det ene eller det andre, men dine ønsker kommer i konflikt med hverandre. Dette er viktig for meg, ja. Da fikk jeg feil svar over her. Jeg får ringe familiekontoret å få et ordentlig svar på dette ift samvær. Anonymkode: a82b3...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 36 minutter siden, Peter007 skrev: Det forstår jeg. Men hvorfor forelder ansvar sak når ungdommen er 14-15 år? Fordi det blir bare verre og verre. Han tar jo ikke ansvaret som han skal. Anonymkode: a82b3...ea7
Macro Skrevet 2. juni 2016 #19 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Dette er viktig for meg, ja. Da fikk jeg feil svar over her. Jeg får ringe familiekontoret å få et ordentlig svar på dette ift samvær. Anonymkode: a82b3...ea7 Det brukeren over mente var nok at han ikke mister retten til samvær , og det stemmer
Peter007 Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke bare samværsavtaler man lager på familiekontoret? Anonymkode: a82b3...ea7 Det er korrekt. Jeg har ikke skrevet at man kun gjør samværsavtaler der. Bare at det er pålagt ved samlivsbrudd. Ikke noe utover dette om den andre forelder ønsker møte. Ja og attest fra familievern kontoret om en skal bringe en sak for rettssystemet som omhandler barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå