Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det så mye å be om? For ikke å gjøre innlegget langt, mixer og trikser sjefen min med timene jeg er på jobb for å ungå å betale tillegg jeg har krav på. Jeg stiller opp selv om jeg er syk. Stiller selv om jeg har fri.. Likevel er jeg tydeligvis ikke verdt mer enn den minste lønna.

Anonymkode: e23a6...7ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke gjøre slikt om du er medlem i fagforbundet.

Anonymkode: e3df6...09f

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye å be om? For ikke å gjøre innlegget langt, mixer og trikser sjefen min med timene jeg er på jobb for å ungå å betale tillegg jeg har krav på. Jeg stiller opp selv om jeg er syk. Stiller selv om jeg har fri.. Likevel er jeg tydeligvis ikke verdt mer enn den minste lønna.

Fordi man er sterkere sammen

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke enda..men hvorfor kan jeg ikke bare få lønna jeg har krav på?! Hvorfor skal jeg måtte melde meg opp der for å få pengene? Er dette som er så sabla irriterende!!! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får sende en epost til Arbeidstilsynet og varsle om den svindleren av en sjef du har.

Anonymkode: 703a7...4d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så du er en gratispassasjer? Du er klar over at det er fagforbund av ulike slag som har fremforhandlet de godene vi har i arbeidslivet? Når vi som er arbeidstakere betaler en liten medlemsavgift (som atpåtil trekkes av på skatten) bidrar vi til at fagforeningene kan forsette dette arbeidet og støtte oss som medlemmer ved behov. Hvis du ikke gidder å bidra, ikke klag. Ellers så melder du deg inn i en fagforening og ber om hjelp derfra. 

Anonymkode: 620a0...9aa

• Liker 12
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke enda..men hvorfor kan jeg ikke bare få lønna jeg har krav på?! Hvorfor skal jeg måtte melde meg opp der for å få pengene? Er dette som er så sabla irriterende!!! 

Lønna som du har krav på? Hva gjør at du har krav på tarifflønn?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis sjefen bryter avtaler / trikser med timeføring for å unngå å betale noe du egentlig har krav på så skal du selvsagt få pengene dine. Men når du ikke er medlem i et fagforbund så blir det helt opp til deg å ta tak i dette selv, ved f.eks. å skaffe advokat og gå til sak hvis det ikke hjelper å ta det opp med sjefen.

Det er det at fagforeninger hjelper medlemmer med slikt som er en av de viktige godene med å være medlem. En fagforening kan f.eks. finne på å bruke hundretusenvis av kroner for å føre en sak for deg helt til høyesterett om så, spesielt hvis den er prinsipielt viktig.

Det er forsåvidt helt legitimt å være uorganisert, men da må du også være beredt på å gjøre denne jobben selv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får lønna/tilleggene som står i kontrakten din, så får du troppe opp på sjefens kontor og forlange pengene.

Anonymkode: e6107...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, kgus skrev:

Hvis sjefen bryter avtaler / trikser med timeføring for å unngå å betale noe du egentlig har krav på så skal du selvsagt få pengene dine. Men når du ikke er medlem i et fagforbund så blir det helt opp til deg å ta tak i dette selv, ved f.eks. å skaffe advokat og gå til sak hvis det ikke hjelper å ta det opp med sjefen.

Det er det at fagforeninger hjelper medlemmer med slikt som er en av de viktige godene med å være medlem. En fagforening kan f.eks. finne på å bruke hundretusenvis av kroner for å føre en sak for deg helt til høyesterett om så, spesielt hvis den er prinsipielt viktig.

Det er forsåvidt helt legitimt å være uorganisert, men da må du også være beredt på å gjøre denne jobben selv.

Mye bra som står her.

En slektning endte med å bli ufør grunnet en ulykke på jobb. Arbeidsgiver var svært lite samarbeidsvillig, og nektet for at det var en arbeidsulykke. Heldigvis var han fagorganisert, og Fagforbundet med dyktige advokter har kjørt saken gjennom mer enn ti år, og det har hatt avgjørende betydning for min slektnings økonomi. 

Som uorganisert hadde han hatt krav på det samme, men når man er syk (og ikke utdannet jurist), så klarer man ikke føre saken selv. Som vanlig arbeidstaker har man heller ikke råd til å hyre advokat i årevis. Derfor er det kjempeviktig å være fagorganisert.

Anonymkode: 0c1ad...263

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er viktig og være fagorganisert, er det delvis nå i en studentforening men de bare henviser til paragrafer- derfor jeg begynner å lure på om man virkelig skal betale for og bli henvist paragrafer?

Sjefer har for mye makt, enkelte av de er med på og ødelegge menneskeliv. Det koster samfunnet mye penger, håper nav gjør noe med dette.

Anonymkode: d7ac9...068

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er viktig og være fagorganisert, er det delvis nå i en studentforening men de bare henviser til paragrafer- derfor jeg begynner å lure på om man virkelig skal betale for og bli henvist paragrafer?

Sjefer har for mye makt, enkelte av de er med på og ødelegge menneskeliv. Det koster samfunnet mye penger, håper nav gjør noe med dette.

Hvordan skal nav gjøre noe med dette? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket fagforbund anbefaler dere?

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstilsynet gjør ikke en dritt i konkrete saker, du er nødt til å kunne true med advokat selv.

Anonymkode: 0f3d9...843

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis sjefen din gjør noe med timelistene/vaktlistene dine som bryter med arbeidsmiljøloven eller andre gjeldende avtaler, så bør du ta saken opp med lederen hans/hennes, evt arbeidstilsynet. Anbefaler deg å heller organisere deg, så tar fagforeninga di saken heller.

Hvis dette innlegget handler om at du mener du har krav på samme lønn som de som er fagorganiserte mens du selv ikke er organisert, så anbefaler jeg også at du organiserer deg slik at du slipper å forhandle lønn på egen hånd annenhvert år. Hvis du ikke vil organisere deg, men mener du likevel skal ha samme lønn som de organiserte, bør du sette deg litt inn i hva fagforeningene i Norge har gjort for sine medlemmer opp igjennom historien.

Anonymkode: 48b1a...d39

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fagforbund anbefaler dere?

Det avhenger av utdannelsen og arbeidsplassen din...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv fagorganisert og fagforeninga har ikke gjort en skit da jeg ba om hjelp. Har heller valgt å gå til sak mot arbeidsgiver på egenhånd. Jeg la alt av bevis og kopier og brukte mange dager på å sikre bevis på arbeidsforholdene og han fra fagforeninga brukte fem minutter på å lese gjennom og sa at jeg tror ikke du har en sak. Fikk en advokat til å lese gjennom saken min og han ristet på hodet pga behandlingen jeg har fått. Han er så sikker på at jeg vinner at han krever kun betaling når jeg vinner. Takk for ingenting, Handel og Kontor! 

Anonymkode: 6b845...229

• Liker 1
Skrevet

Hvem sa at fagforeningene var avleggs? 

Det er jo viktigere enn noen gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Bokdamen skrev:

Hvordan skal nav gjøre noe med dette? 

Det er alles interesse at folk holder seg i jobb, klart NAV ikke kan forfølge arbeidsgivere og passe på at alle holder seg innefor lover og regler, likevel koster det samfunnet enorme beløp, er sikker på at det er en del tragiske utfall ( grunnet dårlige/psykopatiske ) sjefer der ute. NAV kontrollerer andre grupper som kan lure til seg penger urettsvis ( skulle bare mangle ) MEN hvorfor skal ikke det gjelde arbeidsgivere? ( Da snakker jeg om de som bryter lover og regler og i tillegg trakkaserer mennesker.

Jeg er i en slik situasjon, får hjelp av psykolog og støtte av NAV i en periode. Legen forteller meg at det kommer en slik som meg ( som har opplevd særs dårlig behandling ) i uken... Det er MYE. Det er mange som ikke tør snakke høyt om det, mange som kvir seg for og fortelle hva de har opplevd, det er utrolig tøft.

Er den første til og organisere meg i et skikkelig arbeidsforhold.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv fagorganisert og fagforeninga har ikke gjort en skit da jeg ba om hjelp. Har heller valgt å gå til sak mot arbeidsgiver på egenhånd. Jeg la alt av bevis og kopier og brukte mange dager på å sikre bevis på arbeidsforholdene og han fra fagforeninga brukte fem minutter på å lese gjennom og sa at jeg tror ikke du har en sak. Fikk en advokat til å lese gjennom saken min og han ristet på hodet pga behandlingen jeg har fått. Han er så sikker på at jeg vinner at han krever kun betaling når jeg vinner. Takk for ingenting, Handel og Kontor! 

Anonymkode: 6b845...229

Ønsker deg lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...