AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hei! Nå som eksamen begynner å nærme seg slutten har jeg og min samboer bestemt oss for å male kjøkkenet vårt. Vi kjøpte leilighten for to år siden når vi begge skulle begynne å studere, og her er det et eikekjøkken jeg snart ikke klarer se på lenger, hehe Dette kjøkkenet er fra 2009 og er i heltre. Egentlig et veldig fint kjøkken, men eikefargen passer meg ikke. Jeg har lyst på helt nytt kjøkken fra IKEA, men samboeren min er ikke noe særlig keen på å bruke 40-50K på kjøkken nå. Så han har gått med på at vi kan male det.. Er det noen som har erfaringer med å male kjøkkenet selv? Har dere noen tips og trisk? Kan nevne at dørne har noe tremønster i seg, så det er ikke helt slette flater. Vil dette bli et bra resultat? Hva tror dere ? Anonymkode: 3b9d7...cb3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 TS her Kan også nevne at kjøkkenet vårt er fra Designa, og nye fronter koster rundt 25.000,- der. Så det er ikke akutuelt. Anonymkode: 3b9d7...cb3
dyptvann Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 Jeg gjorde den jobben i vinter og mine tips er: velg en høyglans interiørmaling og en rulle med fin bust Gjør et grundige forarbeid. Demonter alle dører, skru løs håndtak og hengsler, puss flatene med fint sandpapir. Deretter bør du vaske frontene typisk med Jotun malingvask eller lignende. Det er viktig at du får bort alt støvet etter pussingen. Legg dørene på noe som hever de fra bakken, noen bøker, krakker eller lignende. Da unngår du stygge malingskanter. Legg platene vendt opp, for da maler du fronten og de fire kantene samtidig. Vær obs på maling som renner litt på undersiden. Skulle du ikke se disse malingsdråpene vil de være mindre synlig på baksiden. Disse kan du skjære bort med et barberblad når det størkner. Gjør deg ferdig med å male to strøk på ene siden, deretter vender du skapdørene og maler baksiden.
Gjest Sobril Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 (endret) 1 time siden, dyptvann skrev: Jeg gjorde den jobben i vinter og mine tips er: velg en høyglans interiørmaling og en rulle med fin bust Gjør et grundige forarbeid. Demonter alle dører, skru løs håndtak og hengsler, puss flatene med fint sandpapir. Deretter bør du vaske frontene typisk med Jotun malingvask eller lignende. Det er viktig at du får bort alt støvet etter pussingen. Legg dørene på noe som hever de fra bakken, noen bøker, krakker eller lignende. Da unngår du stygge malingskanter. Legg platene vendt opp, for da maler du fronten og de fire kantene samtidig. Vær obs på maling som renner litt på undersiden. Skulle du ikke se disse malingsdråpene vil de være mindre synlig på baksiden. Disse kan du skjære bort med et barberblad når det størkner. Gjør deg ferdig med å male to strøk på ene siden, deretter vender du skapdørene og maler baksiden. Slenger meg på denne. Har malt en del kjøkken opp gjennom. Det siste jeg malte var dog med halvblank maling, og jeg gadd ikke ta ned dørene. Vasket med rødsprit istedenfor husvask. For noen år siden malte jeg en innredning i eik. Det ble kjempefint da strukturen gir et fint spill. Endret 2. juni 2016 av Sobril
onyx Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Du kan jo pusse og så bruke lasur eller beis i fargen du ønsker. Da beholder du trestrukturen og fargen blir så dypere og kraftigere etter hvor mange strøk du legger. En annen fordel er at du ikke risikerer maling som skaller av, men det kan være lurt å vokse eller lakke for en glattere overflate.
Zienna Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Jeg malte vårt furukjøkken, første gang, for minst ti år siden. Nå skal det males for tredje gang. Fant raskt ut at jeg ikke orket kaos i kjøkkenet. Det skulle jo tross alt fungere mens arbeidet var i gang. Derfor tok jeg bare deler om gangen. Fjernet håndtak, pusset lett over med pussemaskin, og vasket. Etter et strøk med rødsprit var det bare å male. Jeg bruker glansgrad 40. Jeg malte ikke på nytt fordi arbeidet var mislykket, for malingen satt som et skudd Jeg malte og benkeplaten (noe som lignet på tre). Fulgte samme metoden. Mer slitasje her, så i blant har jeg malt over på nytt.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 Jeg hadde samme planer for et par år siden og satt hele jobben ut på mitt anbud, samt ringte rundt til div lakkeringsfirmaer i området. De fleste tilbudene jeg fikk var i prisklassen 9-12000 for 16 dører og 5 skuffefronter, da ble dørene spaymalt, så det ikke var skjolder eller penselstrøk. Av ulike grunner endte jeg med å bytte hele kjøkkenet, men jeg hadde ikke giddet å gjøre jobben selv når andre kan gjøre det kjapt og greit for det jeg syns var en grei pris. Anonymkode: bd99e...714 1
Gjest Sobril Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde samme planer for et par år siden og satt hele jobben ut på mitt anbud, samt ringte rundt til div lakkeringsfirmaer i området. De fleste tilbudene jeg fikk var i prisklassen 9-12000 for 16 dører og 5 skuffefronter, da ble dørene spaymalt, så det ikke var skjolder eller penselstrøk. Av ulike grunner endte jeg med å bytte hele kjøkkenet, men jeg hadde ikke giddet å gjøre jobben selv når andre kan gjøre det kjapt og greit for det jeg syns var en grei pris. Anonymkode: bd99e...714 Jeg brukte rulle på mine skap. Noen timer i løpet av én dag og mange kroner spart.
Krokanis Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 Den 3. juni 2016 at 22.27, Sobril skrev: Jeg brukte rulle på mine skap. Noen timer i løpet av én dag og mange kroner spart. En dag? Holdt det med et strøk? Tenker å bruke grunning + to strøk, og malinga har en tørketid på 8 timer... Tenker derfor det tar noen dager, og å bo uten kjøkken må vel være ganske kaotisk... Brødskiver og ferdigpizza i dagene det tar? 🤔
Gjest Sobril Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 (endret) @Krokanis Jeg grunnet ikke. Pusset, sparklet (dagen før) vasket og malte ett strøk tidlig morgen og ett før jeg la meg om kvelden. Pusset også lett etter strøk nummer én. Ble så bra atte. Holdt i fire år så langt. Nå skal det sies at jeg ikke malte innsiden av skapene. De var hvite fra før, og jeg hadde planer om å tapetsere (det ble for øvrig aldri noe av ) Endret 12. juli 2016 av Sobril
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå