Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hopplahei, jeg bare lurer på om noen kan fortelle meg ca nøyaktig hvordan man går fram når man søker på uføretrygd? Hvilke behandlere og hvor mange er det vanlig at de ønsker erklæringer fra? 

Jeg har bestilt time hos fastlegen, samt at jeg skal snakke med psykologen om det i morgen, og lurer på hvordan jeg skal gå fram med saksbehandleren i NAV, om det holder å ringe og informere om at jeg kommer til å søke, eller om vi må ha et møte først. Går på AAP nå.

Fortell meg gjerne litt om deres erfaringer med søknadsprosessen - det er en helt ny tanke for meg at jeg skal søke på dette fordi det virker så umulig å få gjennom... Så jeg er overhodet ikke mentalt forberedt på denne prosessen :P og jeg liker å lage lister over hva jeg må gjøre når ting føles uoverkommelig, hjelp meg gjerne :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte for en del år siden. Da måtte jeg ha erklæring fra fastkegen pluss erklæring fra spesialisten jeg hadde gått til i en del år. Jeg tok også med andre epikiriser og erklæringer fra andre spesialister jeg hadde vært hos i årenes løp, som kunne belyse diagnosene og funksjonsnedsettelsen. NAV var ganske greie med meg tror jeg, for de laget en arbeidsevnevurdering der de også konkluderte med at jeg kvalifiserte for uføretrygd. Den gangen kunne man få den når man søkte (eller så ble det bare gjort sånn i mitt tilfelle). I dag tror jeg du først må ha denne arbeidsevnevurderingen, før du søker, for ellers vil du bare få avslag. Har du fått dette "klarsignalet" fra NAV?

Anonymkode: 85756...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og send for all del ikke inn originaler av erklæringene, for det er for gjort at slike forsvinner i nav-systemet. Send kun kopier og behold originalene selv. Vær forberedt på å vente på svar i ca 8 måneder. Om du slker ung ufør, vær forberedt på avslag på den delen og at du eventuelt må anke videre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Støtter å sende kopier. 

Det jeg gjorde som letter hele prosessen tror jeg, var å lage et skjema.her fylte jeg ut helt fra jeg begynte å bli syk, år for år, tiltak for tiltak.... Hva jeg hadde gjort av jobb og tiltak, behandling, hvordan ting fungerte og ikke fungerte... Detaljert rett og slett.... 

Anonymkode: 14639...655

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med saksbehandler. Uten saksbehandler på din side er det døfødt å søke. Saksbehandleren din må skrive sin vurdering, du må levere inn en egenvurdering(eget skjema hos nav), legeerklæring og spesialisterklæring. 

Jeg søkte ganske nylig og saken var behandlet i løpet av 3 uker. Saken min var veldig klar, så jeg regner med at det er derfor det gikk så fort. 

Anonymkode: 63e3e...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men den prosessen med å samle inn papirer og å skrive egenvurdering + saksbehandlerens vurdering, alt det må skje FØR vurdering av restarbeidsevne. Når den er vurdert får du beskjed om at det er klart, og at du kan sende inn selve søknaden. Den lange prosessen tar fort 6-12 mnd, selve søknaden kan ta 1-8 mnd alt etter hvilket NAV-kontor som har saken. Det er ikke sånn at det er saksbehandleren din / ditt lokale NAV-kontor som behandler selve søknaden. Den blir sendt til et tilfeldig sted i landet og behandles der. Om du skal ha ung ufør må du anke (du kan like gjerne ta for gitt at de skriver "ikke grunnlag for..."), noe som fort tar +6 mnd. Du får heller ikke etterbetalt noe før anken er avklart. 

Tvi tvi, smør deg med tålmodighet. :P 

Anonymkode: 8acad...7ea

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte for en del år siden. Da måtte jeg ha erklæring fra fastkegen pluss erklæring fra spesialisten jeg hadde gått til i en del år. Jeg tok også med andre epikiriser og erklæringer fra andre spesialister jeg hadde vært hos i årenes løp, som kunne belyse diagnosene og funksjonsnedsettelsen. NAV var ganske greie med meg tror jeg, for de laget en arbeidsevnevurdering der de også konkluderte med at jeg kvalifiserte for uføretrygd. Den gangen kunne man få den når man søkte (eller så ble det bare gjort sånn i mitt tilfelle). I dag tror jeg du først må ha denne arbeidsevnevurderingen, før du søker, for ellers vil du bare få avslag. Har du fått dette "klarsignalet" fra NAV?

Nei, jeg har ikke fått en endelig arbeidsevnevurdering (står det på Mitt Nav i hvert fall) - men jeg har gått på AAP i 7 år og har disse årene konstant gått gjennom alle mulige tiltak og behandlinger, inkludert arbeid med bistand, studier med bistand, arbeidstrening, ordinært arbeid, og har landet ganske klinkende klart på at jeg har arbeidsevne på 0-40%. Dette er alle mine tre behandlere enige i. Det er egentlig litt rart at jeg ikke har fått arbeidsevnevurdering allerede?

Hva trenger man av dokumentasjon for at de skal gjøre denne vurderingen? (jeg skal spørre når jeg ringer dem i morgen altså, men er kjempetakknemlig for all hjelp her inne også - det går så fort i svingene på telefonen :) )

Skrevet
1 minutt siden, Snop skrev:

Hva trenger man av dokumentasjon for at de skal gjøre denne vurderingen? (jeg skal spørre når jeg ringer dem i morgen altså, men er kjempetakknemlig for all hjelp her inne også - det går så fort i svingene på telefonen :) )

Jeg har ikke uføretrygd selv, men har hjulpet et par andre i kontakten med NAV. En av disse har blitt forsøkt sendt på arbeidspraksis i en bruktbutikk. Glimrende forslag for en person med hemmende sosial angst. :dry: Det gikk selvfølgelig ikke, h*n ble sykemeldt så fort beskjeden kom. Men NAV kom ikke med flere forslag etter det. Vi skrev ingenting til dem om at det ikke fungerte, det oppfattet de faktisk helt selv. :ler:  Det er vel summen av arbeidspraksis, uttalelser fra lege, psykolog m.m. som utgjør den biten. Det er ikke en egenvurdering. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den prosessen med å samle inn papirer og å skrive egenvurdering + saksbehandlerens vurdering, alt det må skje FØR vurdering av restarbeidsevne. Når den er vurdert får du beskjed om at det er klart, og at du kan sende inn selve søknaden. Den lange prosessen tar fort 6-12 mnd, selve søknaden kan ta 1-8 mnd alt etter hvilket NAV-kontor som har saken. Det er ikke sånn at det er saksbehandleren din / ditt lokale NAV-kontor som behandler selve søknaden. Den blir sendt til et tilfeldig sted i landet og behandles der. Om du skal ha ung ufør må du anke (du kan like gjerne ta for gitt at de skriver "ikke grunnlag for..."), noe som fort tar +6 mnd. Du får heller ikke etterbetalt noe før anken er avklart. 

Tvi tvi, smør deg med tålmodighet. :P 

Aha. Okei. Hmm. 

Så det kan hende jeg får godkjent den ene delen, altså uføretrygd, men ikke ung ufør, når jeg søker på begge? Får man etterbetalt etter at anken er avklart (hvis den blir godkjent)?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Snop skrev:

Så det kan hende jeg får godkjent den ene delen, altså uføretrygd, men ikke ung ufør, når jeg søker på begge? Får man etterbetalt etter at anken er avklart (hvis den blir godkjent)?

Du får etterbetalt temmelig umiddelbart etter at klagefristen går ut, gitt at du ikke klager. Bare ikke innstill deg på å få 10-15k ekstra så snart vedtaket kommer, for det kan være du får avslag på ung ufør selv om du blir ufør. Så får du honnør-bevis i posten, og det kan du ta i bruk med en gang. Selv om du klager. For det du evt klager på er den biten om at du ikke blir ung ufør. 

Ble litt rotete men...

Skrevet (endret)

Det høres ut som du er kandidat for uføretrygd, men du har vel tatt opp dette med saksbehandler? Er enig med den over her at det er helt nødvendig å ha med seg saksbehandler i prosessen! De vet jo hva som er viktig å få med, fra hvem osv! 

Jeg har gått nesten 10 år på 50% rehabilitering, midlertidig ufør og AAP og selvom jeg har byttet saksbehandler en million ganger, er det jo de som hele tiden trekker i trådenene, viser deg mulighetene osv. Ville ha tatt kontakt med sb, evt be legen din gjøre det, og spørre hvorfor arbeidsevnen din ikke står som avklart! Lykke til! 

Endret av Jobbermedbarn
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var det saksbehandler som tok opp uføretrygd. Jeg hadde igjen over ett år på AAP og han fikk gjort en beregning  for hvor jeg ville få mest penger. Enten om jeg ble igjen ett år til på AAP eller om det var best for meg å gå over på uføretrygd. Jeg fikk absolutt mest på uføretrygd så derfor ble det sendt inn søknad. Føler virkelig han hjalp meg på best mulig måte. Eneste jeg gjorde var å innhente legeerklæring. De spurte om de kunne innhente fra sykehuset selv som jeg godkjente. Jeg har en fysisk sykdom om det skulle ha noe å si.

Jeg var ikke på ett eneste tiltak/arbeidspraksis. Jeg hadde møter med han på telefon. Veldig grei saksbehandler som viste menneskelig hensyn.

Anonymkode: 41a55...23e

Skrevet (endret)

Du trenger ikke ha saksbehandler på din side. Du sender inn søknad med kopi av legeattester. Tidligere het det at man satte frem krav om uføretrygd.I et vedlegg setter du opp punktvis hvilke tiltak og behandlinger du har vært gjennom og din egen vurdering. Det er alltid du som kjenner din egen sak best. Får du avslag, anker du. Det er ikke saksbehandleren som avgjør søknaden din, og da trenger du heller ikke ha støtte fra denne. Det faller på sin egen urimelighet at man skal være underkastet en tilfeldig saksbehandler, som ofte ikke har utdannelse utover videregående. 

Edit. Legen bør stille på din side når du søker, men i din sak er det jo greit. Første skritt er altså å bestille time hos fastlegen og be denne bistå deg under søknadsprosessen. Har du en fastlege ansatt i kommunen kan de føle at de har munnkurv (en lege med kommunal avtale er ikke det samme som en kommuneansatt lege). 

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Atea skrev:

Du trenger ikke ha saksbehandler på din side. Du sender inn søknad med kopi av legeattester. Tidligere het det at man satte frem krav om uføretrygd.I et vedlegg setter du opp punktvis hvilke tiltak og behandlinger du har vært gjennom og din egen vurdering. Det er alltid du som kjenner din egen sak best. Får du avslag, anker du. Det er ikke saksbehandleren som avgjør søknaden din, og da trenger du heller ikke ha støtte fra denne. Det faller på sin egen urimelighet at man skal være underkastet en tilfeldig saksbehandler, som ofte ikke har utdannelse utover videregående. 

Dette er direkte feil.
For i det hele tatt å kunne søke om uføretrygd må du ha en arbeidsevnevurdering som konkluderer med varig nedsatt arbeidsevne. Denne er det saksbehandleren din som lager, basert på legeerklæringer, rapporter fra tiltak, spesialistuttalelser osv.
Om du søker uten at denne arbeidsevnevurderingen er på plass får du automatisk avslag og du vil også risikere at AAP stanses fordi du selv anser deg selv som ferdig avklart.
Sett deg inn i reglene som gjelder før du uttaler deg.

Til TS: Anbefaler at du snakker med saksbehandleren din og hører hvilke planer han/hun har for deg videre og om h*n eventuelt støtter avgjørelsen om å starte en prosess mot uføretrygd. Saksbehandler vil da ta en gjennomgang av saken din og informere deg om hvilken dokumentasjon de trenger for å fullføre en arbeidsevnevurdering.

• Liker 7
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Dette er direkte feil.
For i det hele tatt å kunne søke om uføretrygd må du ha en arbeidsevnevurdering som konkluderer med varig nedsatt arbeidsevne. Denne er det saksbehandleren din som lager, basert på legeerklæringer, rapporter fra tiltak, spesialistuttalelser osv.
Om du søker uten at denne arbeidsevnevurderingen er på plass får du automatisk avslag og du vil også risikere at AAP stanses fordi du selv anser deg selv som ferdig avklart.
Sett deg inn i reglene som gjelder før du uttaler deg.

Til TS: Anbefaler at du snakker med saksbehandleren din og hører hvilke planer han/hun har for deg videre og om h*n eventuelt støtter avgjørelsen om å starte en prosess mot uføretrygd. Saksbehandler vil da ta en gjennomgang av saken din og informere deg om hvilken dokumentasjon de trenger for å fullføre en arbeidsevnevurdering.

Vel, da er det nye regler. Har bistått andre med uføresøknad, men det er noen år siden. Har du link til de nye reglene?

Ts bør be om info for hva de trenger og hvilke planer de har skriftlig når hun er på møtet, og helst ha med legen sin. 

Endret av Atea
Skrevet

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-6
Jeg jobber selv med dette og er VELDIG godt kjent med reglene......
De er en del år gamle, så jeg vet ikke hvor lenge det er siden du bisto noen med dette. Det er ikke noe poeng i å ha med legen på et møte i forbindelse med uføretrygd, for alt må være dokumentert i en legeerklæring uansett.
Dersom man er på AAP skal man jo ha såpass hyppig oppfølging av saksbehandleren sin at som oftest er det saksbehandler som først trekker frem mulighetene om uføretrygd.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Angelheart2 skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-6
Jeg jobber selv med dette og er VELDIG godt kjent med reglene......
De er en del år gamle, så jeg vet ikke hvor lenge det er siden du bisto noen med dette. Det er ikke noe poeng i å ha med legen på et møte i forbindelse med uføretrygd, for alt må være dokumentert i en legeerklæring uansett.
Dersom man er på AAP skal man jo ha såpass hyppig oppfølging av saksbehandleren sin at som oftest er det saksbehandler som først trekker frem mulighetene om uføretrygd.

Det er noen år siden. Men likevel mener jeg at den som søker med fordel kan ha med seg enten lege eller en tredjeperson. Det er forskjell på saksbehandlere og at noen (i alle yrker) gjør en slett jobb er ikke til å stikke under bordet. Selv om de fleste gjør en god jobb, kan man risikere å ha en saksbehandler som ikke gjør det. Og må ikke saksbehandler levere en tiltaksplan for hva som skal skje videre? 

Skrevet

Nei, saksbehandler må ikke levere en tiltaksplan, men skal hjelpe bruker å utarbeide en aktivitetsplan. I denne aktivitetsplanen skal det stå hvilke aktiviteter som er planlagt fremover for å nå målet. Målet kan være full jobb, redusert jobb, avdekke restarbeidsevne eller lignende. Man må alltid ha en gyldig aktivitetsplan når man går på AAP.
Selvsagt kan man ta med seg noen på møtet om man ønsker det, men det erstatter ikke kravet om skriftlig dokumentasjon.
Dersom det ikke er en veldig klar diagnose så er det som regel ikke nok med en legeerklæring, men man må ha testet arbeidsevnen gjennom et form for arbeidsrettet tiltak. Det er heller ikke nok å ha testet arbeidsevnen i egen jobb, da det skal være tett fulgt opp og skrevet rapporter på hva som er forsøkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi litt bedre innfo om hvordan ting har skjedd for meg. 

Jeg har gått på aap i 6 (?) år og før det gikk jeg på rehabeliteringspenger. Dvs mamge år i navsystemed. Etter 3 arbeidsutprøvinger, div kurs, et misslykket forsøk i en 60% stilling jeg ordnet meg selv og selvsagt hyppig behandling i håp om å bli frisk, så hadde jeg møte med nav hvor jeg luftet uføretrygd. 

Saksbehandleren min ordnet da ung ufør tillegget (ingen søknad fra min side, hadde nok dokumentasjon i systemet fra før), sendt brev til lege og spesialist hvor det ble spurt om uttalelse og krevde egenvurdering fra meg. Etter dette møtet var jeg ferdig avklart og saksbehandleren skrev hva en det er de må skrive. Jeg fikk beskjed når uttalelsene var på plass ( ca 3 uker, spesialist somlet) og søkte da. 3 uker senere var alt innvilget. Det tok ca 1,5 mnd før jeg fikk tilbakebetalt ung ufør tillegget jeg hadde hatt rett på i noen år. 

Anonymkode: 63e3e...c2c

AnonymBruker
Skrevet
Den 2. juni 2016 at 16.23, Snop skrev:

Nei, jeg har ikke fått en endelig arbeidsevnevurdering (står det på Mitt Nav i hvert fall) - men jeg har gått på AAP i 7 år og har disse årene konstant gått gjennom alle mulige tiltak og behandlinger, inkludert arbeid med bistand, studier med bistand, arbeidstrening, ordinært arbeid, og har landet ganske klinkende klart på at jeg har arbeidsevne på 0-40%. Dette er alle mine tre behandlere enige i. Det er egentlig litt rart at jeg ikke har fått arbeidsevnevurdering allerede?

Jeg ville spurt saksbehandler om du kan få denne arbeidsevnevurderingen. Og si at du ikke ser noen annen vei enn å søke uflr etter så mange år på aap og så mange tiltak. Håper det går din vei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...