AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Hei! Jeg studerer grunnskolelærer 5-10 m/samfunnsfag og krle. Skal velge nytt fag, men er svært i tvil. Jeg står mellom 60 studiepoeng i engelsk eller master i spesialpedagogikk. Er ikke kjempeinteressert i engelsk, synes det er helt ok - men føler jeg må velge et stort fag siden samfunnsfag og rle er så små. Har mest lyst å gå master i spesialpedagogikk, men er redd jeg ikke vil få jobb. Hva ville du valgt? Anonymkode: dba29...64e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Engelsk, hvis du vil jobbe med undervisning. Det er veldig vanskelig å få en stilling med din fagkombinasjon. Anonymkode: df2bf...507 1
ArtyFarty Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 Det går tretten på dusinet av samfunnsfagslærere, KRLE er få timer, og skoler har som regel bare et par-tre stillinger rettet spesielt mot spesped. Engelsk vil være langt smartere med tanke på jobbmarkedet.
sjøhest Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 Engelsk, med mindre du brenner for barn med spesielle behov.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Jeg har allmennlærer + master i spes.ped. og får omtrent jobbene slengt etter meg. Det er en vanvittig etterspørsel! Jeg har ikke ren spes.ped.-stilling, mesteparten av jobben min er i klasserommet, samt noen timer med enkeltelever som trenger ekstra oppfølging. Du lærer så utrolig mye på spes.ped. som kommer til nytte blant alle elevene. F.eks klasseledelse, mobbing, utagerende vansker osv. I så og si alle klasser er det diagnoser, elever som utagerer, mobbesaker osv. Kort sagt gjør spes.ped. deg til en bedre lærer generelt og gjør deg i mye større stand til å møte "alt det rare" som er der ute i klasserommene. Anonymkode: c71d7...36f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #6 Skrevet 2. juni 2016 Jeg ville valgt spes.ped da mitt inntrykk er at skolene mangler lærere med denne kompetansen. Kommer selv til å ta spes.ped når jeg har fått litt mer erfaring som lærer. Så er det jo slik at du kan ta det ene nå og det andre senere, sannsynligvis da med støtte fra kommunen du er ansatt i. Lykke til! Anonymkode: 6867a...770
ArtyFarty Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så er det jo slik at du kan ta det ene nå og det andre senere, sannsynligvis da med støtte fra kommunen du er ansatt i. Lykke til! Anonymkode: 6867a...770 Nei, man skal definitivt ikke regne med å få støtte til videreutdanning. Man kan være heldig å få ja, men flertallet får nei.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allmennlærer + master i spes.ped. og får omtrent jobbene slengt etter meg. Det er en vanvittig etterspørsel! Jeg har ikke ren spes.ped.-stilling, mesteparten av jobben min er i klasserommet, samt noen timer med enkeltelever som trenger ekstra oppfølging. Du lærer så utrolig mye på spes.ped. som kommer til nytte blant alle elevene. F.eks klasseledelse, mobbing, utagerende vansker osv. I så og si alle klasser er det diagnoser, elever som utagerer, mobbesaker osv. Kort sagt gjør spes.ped. deg til en bedre lærer generelt og gjør deg i mye større stand til å møte "alt det rare" som er der ute i klasserommene. Anonymkode: c71d7...36f Skulle startet når det fremdeles het/var allmennlærerutdanning.... Jeg får kun kompetanse i to fag (samf + krle) og stiller dermed svært dårlig på jobbmarkedet med min kompetase versus din. Anonymkode: dba29...64e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 Noen som har erfaring med engelsk som fag, og kan si noe om det? Både hvordan det er å studere og undervise. Anonymkode: dba29...64e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med engelsk som fag, og kan si noe om det? Både hvordan det er å studere og undervise. Anonymkode: dba29...64e Det å undervise i engelsk er OK, men faget er ikke så stort timetallsmessig slik at du risikerer å få mange klasser og dermed mye rettearbeid. Elevene er som regel motiverte de skjønner at det er viktig å kunne engelsk, så du får sjelden diskusjoner om "hva du skal med dette" slik du ofte feks kan få i KRLE. Det er stort behov for spes. ped. lærere, så hvis det å jobbe med enkeltelever er din kopp med te, så ville jeg gått for det. Det du lærer der, kan du som noen nevner over, få bruk for ellers i klasserommet også. Anonymkode: fff26...a45
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #11 Skrevet 3. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med engelsk som fag, og kan si noe om det? Både hvordan det er å studere og undervise. Anonymkode: dba29...64e Engelsk er veldig greit. Sammenlignet med de andre store eksamensfagene, matte og norsk, er engelsk et fag de fleste elever liker og trives med. Det er mindre etterarbeid enn norsk, og du har til en viss grad en del frihet når det kommer til innholdet i faget. De fleste kompetansemålene er brede nok til at du som lærer har stor frihet i forhold til hvilke temaer dere jobber med så lenge elevene får øvd seg på å uttrykke seg skriftlig og muntlig i språket. Det som er utfordrende er differensiering. Du kan risikere å ha en klasse som består av elever som har engelsk som morsmål eller nesten tilsvarende nivå og samtidig ha elever som knapt forstår en setning engelsk. Det kan være vanskelig å tilrettelegge for at alle blir utfordret på sitt nivå. Å studere engelsk var relativt lett på bachelornivå. Jeg var ikke en 6-er på VGS, men klarte meg likevel fint, og det er stor variasjon i emnene, alt fra språk/grammatikk, litteratur og kultur. Noen av fagene krevde litt arbeid, men alt i alt (jeg har studert både historie og norsk på universitetet) så er engelsk det området jeg likte best. Mest av alt på grunn av variasjonen. Det jeg savner mer av er en praktisk tilnærming til språk og grammatikk. Mange av emnene jeg hadde var veldig teoretiske og ikke så godt tilrettelagt for undervisning på ungdomsskolenivå. At jeg lærte morfologiske analyser av ord er jo spennende for min egen del og funker sikkert som bakgrunnsinformasjon, men det er jo ikke noe jeg kommer til å bruke i undervisning. Anonymkode: df2bf...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå