AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Så nærmer det seg sommeren igjen. Min søster og hennes mann har nok engang fått påspandert ferie med barna av min mor og far. De har bedre råd enn oss, og de får mer hjelp enn hva jeg gjør hele tiden ellers også. De får også god hjelp i hverdagen med barna og ellers, noe vi ikke får. Vi bor omtrent like langt unna og har akkurat like mye å gjøre, men alt er enklere for min søster som får mye hjelp. Igjen skal de altså på ferie, og min mor og far tar igjen regningen og blir med. Igjen skal jeg bli nødt å sitte å se på bildene strømme ut på facebook hvor de har det så koselig en hel måned i Thailand, vel vitende om at vi må sitte å høre på hvor morsomt og koselig alt har vært når de kommer hjem og må svare på "hva skal dere i sommer?" med "vi blir vel bare hjemme", som vanlig. Barna våre har aldri vært på ferie med mormor og morfar, og nå begynner de å bli så store at de forstår at søskenbarna er hos mormor og morfar ofte, og at de drar på ferie og koser seg. Hva skal jeg gjøre? Det er jo mine foreldre selv som må velge hvordan de bruker sin tid og sine penger, men jeg kan jo ikke unngå å føle hva jeg føler likevel. Jeg kvir meg på å ta det opp med dem, for det blir fort til at det høres ut som om jeg tigger om tid og penger fra dem, og jeg vet helt ærlig ikke om jeg takler å få et stygt svar om jeg tar dette opp... Anonymkode: 20f49...04c 3
Gjest Jørild Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Det er så utrolig mye rare besteforeldre der ute, jeg tror bare man må heve seg over det. Se på det som deres tap, de går glipp av den fine kontakten med barna dine. Dette er helt klart "urettferdig" og dårlig forskjellsbehandling, men jeg tror ikke det er noe å gjøre med det. Enn kanskje å være et bedre menneske selv når den tid kommer.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 De liker søsteren din og hennes familie bedre. Det er fryktelig sårt, og det bør absolutt ikke forekomme slik tydelig favorisering. Det er nok dessverre vanskelig å få gjort noe med. Du kan selvsagt ta det opp med dem, men da bør du forberede deg på at dette kan eskalere ganske raskt og stygt. Anonymkode: 30f5d...d66 7
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 Kanskje de spanderer ferien fordi de får tilbud om å være med? Du kan jo spørre foreldrene dine om de ikke vil reise med dere på feire neste år - så får du se om de tar regningen eller ikke. Om de tar regningen eller ikke burde uansett ikke være det vestlige, det bør være tiden barna dine får med sine besteforeldre.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Utrolig sært, spør du meg. Synes ikke du skal kvie deg for spørre, ikke med fokus på pengene men på hvorfor de feks ikke spør om dere også vil være med på samme ferietur. Det hadde jo vært helt naturlig, iallefall i normale familier. Forstår godt at dere føler dere utenfor når dere ikke blir inkludert. Anonymkode: 9aa93...2b9 16
boblevann Skrevet 2. juni 2016 #6 Skrevet 2. juni 2016 2 minutter siden, Evans skrev: Kanskje de spanderer ferien fordi de får tilbud om å være med? Du kan jo spørre foreldrene dine om de ikke vil reise med dere på feire neste år - så får du se om de tar regningen eller ikke. Om de tar regningen eller ikke burde uansett ikke være det vestlige, det bør være tiden barna dine får med sine besteforeldre. Godt poeng, men jeg regner med ts ikke har råd til ferie siden de ikke bare reiser alene? Er det mulighet for å be dem med på hyttetur/camping o.l ts, og ikke syden? Siden det er en risiko at dere blir sittende med hele regningen? Forstår forøvrig tankegangen din 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #7 Skrevet 2. juni 2016 Hadde foreldrene mine gjort noe sånt, så hadde jeg faktisk spurt dem hvorfor. Når det er så åpenbart som i ditt tilfelle, så synes jeg helt klart det er på sin plass at du spør dem. Prøv å ikke anklage dem, spør bare rolig og saklig hvorfor de velger å omgås din søster mer enn deg. Et lite spørsmål bare; ber du noengang om hjelp? Kan det være så enkelt som at din søster spør om disse tingene, mens du heller lider i stillhet? Kan de ha misforstått noe og trodd at du faktisk heller vil klare deg selv? Anonymkode: b58d7...c4c 26
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #8 Skrevet 2. juni 2016 Du bør spørre, og du bør spørre akkurat slik du skriver det i dette innlegget. Kanskje skriftlig? "Jeg føler at det er slik: Min søster og hennes mann har nok engang fått påspandert ferie med barna av min mor og far. De har bedre råd enn oss, og de får mer hjelp enn hva jeg gjør hele tiden ellers også. De får også god hjelp i hverdagen med barna og ellers, noe vi ikke får. Vi bor omtrent like langt unna og har akkurat like mye å gjøre, men alt er enklere for min søster som får mye hjelp. Igjen skal de altså på ferie, og min mor og far tar igjen regningen og blir med. Igjen skal jeg bli nødt å sitte å se på bildene strømme ut på facebook hvor de har det så koselig en hel måned i Thailand, vel vitende om at vi må sitte å høre på hvor morsomt og koselig alt har vært når de kommer hjem og må svare på "hva skal dere i sommer?" med "vi blir vel bare hjemme", som vanlig. Barna våre har aldri vært på ferie med mormor og morfar, og nå begynner de å bli så store at de forstår at søskenbarna er hos mormor og morfar ofte, og at de drar på ferie og koser seg." Anonymkode: 0c24e...3b9 3
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 Et øyeblikk siden, boblevann skrev: Godt poeng, men jeg regner med ts ikke har råd til ferie siden de ikke bare reiser alene? Er det mulighet for å be dem med på hyttetur/camping o.l ts, og ikke syden? Siden det er en risiko at dere blir sittende med hele regningen? Forstår forøvrig tankegangen din Eller de kan si at de gjerne vil være med neste år, når det kommer spørsmål om hva de skal til sommeren. Hvis det ikke er forent å slenge seg på, kan TS si at de gjerne vil være med i år også Ja, det kan være litt skummelt å dra med hele familien og sitte igjen med regninga om man ikke har råd, så en litt mindre tur er nok smart. Det trenger heller ikke å være i sommerferien, hva med å invitere besteforeldrene med på en liten hyttetur i påsken feks? En bilferie til Danmark osv? Det kan hende at nettopp går på at de ikke har blitt spurt om å være med, eller at TS sin familie ikke har spurt om å få lov til å være med.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 Uavhengig om ts har spurt eller ei, syns jeg besteforeldrene burde ha tenkt seg om, å selv forstått at dette blir en fryktelig stygg forskjellsbehandling. De må jo skjønne selv at dette sårer? Ikke pga ferie eller penger, men fordi de tilbringer så mye til, å hjelper søsteren hennes helt, mens ts og hennes familie blir oversett. Jeg tror jeg kanskje bare ville spurt jeg, for her er forskjellsbehandlingen så åpenbar. Jeg hadde forstått det litt bedre om ts søster var en stakkar uten muligheter her i livet, men når utgangspunktet demmes er like bra, om ikke bedre, er det veldig rart at det blir slik. Fikk søsteren din barn før deg? Kan det ligge på at dine foreldre ble besteforeldre hos søsteren din først, og dermed lagt seg til en vane rett og slett, fordi de hadde barnebarn der før de fikk det hos deg? Bare en liten tanke. Anonymkode: 138df...7e9 4
Gjest O.G. Skrevet 2. juni 2016 #11 Skrevet 2. juni 2016 Spør foreldrene dine kanskje? Si: Hvorfor får *** (navnet til søsteren din) påspandert ferie? Det føles veldig sårt da de har adskillig mer enn meg å rutte med.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #12 Skrevet 2. juni 2016 Ikke at det har så mye å si, men det står bror i overskriften og søster i HI Anonymkode: e51c2...d19 18
Gjest Tom/Loki Skrevet 2. juni 2016 #13 Skrevet 2. juni 2016 Hadde det vært meg hadde jeg spurt rett ut hvorfor de forskjells behandler.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #14 Skrevet 2. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke at det har så mye å si, men det står bror i overskriften og søster i HI Anonymkode: e51c2...d19 TS. Det var bare jeg som så over etter å ha skrevet det første gang at jeg hadde skrevet ting som var altfor lett gjenkjennelig og jeg valgte å anonymisere og ta bort en del detaljer slik at det ikke blir gjenkjent. Anonymkode: 20f49...04c 3
..... Skrevet 2. juni 2016 #15 Skrevet 2. juni 2016 Er du sikker på at foreldrene dine betaler hele kalaset? Isåfall er det veldig dårlig gjort, og jeg hadde nok følt det på samme måte. Tror ikke jeg er tøff nok til å ta det opp, men håper du er det! 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #16 Skrevet 2. juni 2016 6 minutter siden, O.G. skrev: Spør foreldrene dine kanskje? Si: Hvorfor får *** (navnet til søsteren din) påspandert ferie? Det føles veldig sårt da de har adskillig mer enn meg å rutte med. TS. Jeg har hatt lyst, men jeg kvir meg og er veldig redd for at mine foreldre kommer til å reagere stygt også blir det bare en stygg sak og dårlig stemning mellom oss alle sammen, eller enda verre... Anonymkode: 20f49...04c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #17 Skrevet 2. juni 2016 Jeg forstår ikke at voksne mennesker kan holde på sånn. Jeg, mine søsken og min far ble også holdt utenfor på samme måten av besteforeldrene, tantene, onklene, og søskenbarna mine på farssiden. Jeg forstår hvor sårt det er for deg. Dessuten må det være vanskelig for deg å finne på forklaringer når barna dine blir gamle nok til å forstå. Kort fortalt, så har jeg ingen kontakt med farssiden lenger, fordi det ble for sårt å se dem gang på gang finne på ting sammen i helger, hverdager, og ferier, mens vi ble holdt utenfor. Det var neimen ikke lett for pappa å fortelle ungene sine at "nei, søsknene mine liker hverandre bedre og har bedre kontakt enn de har med meg, så vi må bare akseptere at vi blir holdt utenfor". Men det er sikkert ikke for seint for deg å få bedre kontakt med foreldrene dine og søskenet ditt, kanskje de bare har antatt at du ikke ønsker å ha så mye kontakt og ikke vil være med på ferie? Anonymkode: dd97d...412 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #18 Skrevet 2. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig om ts har spurt eller ei, syns jeg besteforeldrene burde ha tenkt seg om, å selv forstått at dette blir en fryktelig stygg forskjellsbehandling. De må jo skjønne selv at dette sårer? Ikke pga ferie eller penger, men fordi de tilbringer så mye til, å hjelper søsteren hennes helt, mens ts og hennes familie blir oversett. Jeg tror jeg kanskje bare ville spurt jeg, for her er forskjellsbehandlingen så åpenbar. Jeg hadde forstått det litt bedre om ts søster var en stakkar uten muligheter her i livet, men når utgangspunktet demmes er like bra, om ikke bedre, er det veldig rart at det blir slik. Fikk søsteren din barn før deg? Kan det ligge på at dine foreldre ble besteforeldre hos søsteren din først, og dermed lagt seg til en vane rett og slett, fordi de hadde barnebarn der før de fikk det hos deg? Bare en liten tanke. Anonymkode: 138df...7e9 TS. Ja, min søsters barn er alle født før vi fikk våre barn, men det er ikke stor aldersforskjell mellom yngste deres og eldste vår. Ingen av barna til noen av oss går på skolen, om det hjelper å forklare det uten å gå i detaljer. Anonymkode: 20f49...04c
I Grosny Skrevet 2. juni 2016 #19 Skrevet 2. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan tenkes at broren din er flinkere til å be om ting og til å bruke sin sjarm.
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2016 #20 Skrevet 2. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS. Jeg har hatt lyst, men jeg kvir meg og er veldig redd for at mine foreldre kommer til å reagere stygt også blir det bare en stygg sak og dårlig stemning mellom oss alle sammen, eller enda verre... Anonymkode: 20f49...04c Du trenger jo ikke å spørre hvorfor de spanderer ferie på dem og ikke dere. Det er opp til de hva de bruker pengene sine på, selv om det helt sikkert er vondt og leit at de bruker både mer tid og penger på familien til søstera di. Spør dem heller om de ikke vil være med dere på ferie neste år Eller om dere kan reise på feire alle sammen - da med familien til søstera di også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå